21/2004. (IV. 20.) önkormányzati egységes szerkezetbe foglalt önkormányzati rendelet
Tárgy: az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
 

 KISÚJSZÁLLÁS VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK

 

21/2004. (IV.20.)

önkormányzati rendelete

 

 

 

az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól

 

 

Kisújszállás Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az  Ötv. 79. § (2) bekezdésének a./ és b./ pontjában, valamint a 80. §-a (1) bekezdésében foglaltak végrehajtására – az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) figyelembevételével – az önkormányzat vagyonának meghatározásáról és a vagyongazdálkodás szabályairól a következő rendeletet alkotja.

 

I.

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1.§

 

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya Kisújszállás Város Önkormányzatának a tulajdonában álló ingatlanokra – lakások és nem lakás célú helyiségek bérbeadásának kivételével – és ingó vagyontárgyakra, valamint vagyoni értékű jogokra, értékpapírokra és követelésekre (a továbbiakban: önkormányzati vagyon) terjed ki.

 

2.§

Az önkormányzat vagyona

 

 

(1)     Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják. (Ötv. 78. § (1) bek.)

(2)     Az önkormányzati vagyon rendeltetése:

elsődlegesen a kötelező és az önként vállalt közszolgáltatási feladatok ellátásának tárgyi biztosítékai,

ezen túlmenően valamennyi vagyontárgy gazdaságos kihasználásával és a törzsvagyonon kívüli vagyonrészek vállalkozásszerű működtetésével az önkormányzati bevételek növelése.

 

(3)     Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, amely közvetlenül a kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja. A törzsvagyon fogalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes vagyonrészekből áll.

 

3.§

 

(1)               A forgalomképtelen törzsvagyon körébe tartoznak:

a./ az önkormányzati törvényben meghatározottak szerint:

·       a helyi közutak és műtárgyaik,

·       a terek, a parkok.

b./ az egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvényben (továbbiakban vagyonátadási törvény) meghatározottak szerint:

·         a vizek és közcélú vízilétesítmények,

·         levéltári anyagok,

 

c./ az önkormányzat e rendeletében tételesen idesorolt vagyontárgyak.

(2)               A forgalomképtelen vagyoncsoportokhoz tartozó vagyontárgyak tételes felsorolását e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

 

 

4.§

 

 

(1)               A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon körébe tartoznak:

a./ az önkormányzati törvényben meghatározottak szerint:

·         a közművek (a víz-csatorna-fürdő-távfűtés, a helyi közlekedés és hírközlés eszközei),

·         intézmények (egészségügyi-szociális-oktatási-művelődési, sport- és egyéb intézmények),

 

·         középületek (ha a képviselő-testület és szervei elhelyezésére szolgálnak). 

b./ a vagyontörvényben meghatározottak szerint:

-          a műemlékileg védett, műemlék jellegű és városképi jelentőségű ingatlanok,

-          védett természeti területek,

-          múzeális emlékek és gyűjtemények,

-          víziközművek.

c./ az önkormányzat e rendeletében tételesen idesorolt vagyontárgyak.

 

(2)               A korlátozottan forgalomképes vagyon tételes felsorolását e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

 

(3)              

2A képviselő-testület a  közművek közül a víz,  csatorna, fürdő közművek üzemeltetését és az ehhez kapcsolódó törzsvagyon használatát – az önkormányzat által alapított egyszemélyes társaság –  Kisújszállási Vízmű Kft-re bízza.

 

 

4/A.§6

 

 

 

A Képviselő-testület Kisújszállás Város Önkormányzatának tulajdonában lévő Kisújszállás 2670/A/5 hrsz-ú, Széchenyi u. 6. szám alatti irodahelyiség ingatlant – a Kisújszállási Cigány Kisebbségi Önkormányzat működésének idejére – a Kisújszállási Cigány Kisebbségi Önkormányzat ingyenes használatába adja. Az ingatlan működési költségeit a Cigány Kisebbségi Önkormányzat saját költségvetéséből fedezi.

 

5.§

 

(1)               Forgalomképes egyéb vagyon körébe tartozik mindaz az önkormányzat tulajdonában álló vagyonféleség, amelyik az előzőekben ismertetett törzsvagyon részekhez nem nyert besorolást.

(2)               A forgalomképes önkormányzati ingatlanvagyon tételes felsorolását e rendelet 3. számú melléklete  tartalmazza.

(3)               Az önkormányzat forgalomképes vagyonának részét képezi továbbá valamennyi ingó vagyontárgya, a vagyoni értékű jogok, értékpapírok és követelések.

(4)              

3A képviselő-testület a városi sporttelep (hrsz: 64) üzemeltetését és a hozzá kapcsolódó vagyon használatát- az önkormányzat által alapított egyszemélyes társaság -  Kisújszállási Városgazdálkodási Kft-re bízza.


 

 

II.

 

A TULAJDONOSI JOGOK GYAKORLÁSA

6.§

 

(1)   Az önkormányzatot vagyona tekintetében megillető tulajdonosi jogokat és mint tulajdonost terhelő kötelezettségeket, illetve az ezekből adódó feladatokat és hatáskörök gyakorlását a képviselő-testület, az e rendeletben foglaltak szerint – szerveivel megosztva – látja el.

 

(2)   A tulajdonost megillető jogok (a rendelkezési jog, birtoklási jog, használati jog) gyakorlásáról a képviselő-testület rendelkezik; e jogait más szervekre és személyekre átruházhatja.

 

(3)   Az önkormányzat vagyonának kezelői különösen a Polgármesteri Hivatal, az önkormányzat költségvetési szervei, intézménye, gazdasági társaságai (továbbiakban vagyonkezelő szervezet). Az ingatlanvagyon kezelők szerinti bontását e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.

 

(4)   A vagyonkezelő szervezet köteles a kezelésében lévő vagyontárgyak fenntartásával, üzemeltetésével, karbantartásával, felújításával kapcsolatos feladatok ellátására.

 

(5)   A vagyonkezelő szervek tételes leltárak alapján veszik át az önkormányzat vagyontárgyait és felelősséggel tartoznak azok rendeltetésszerű használatáért, üzemképességének fenntartásáért és megőrzéséért.

 

(6)   A vagyonkezelő szervezet jogosult a rendeletben foglalt korlátozásokkal:

a./ a kezelésében lévő vagyontárgyak birtoklására, használatára, hasznainak szedésére, birtokvédelemre,

b./ a használatában lévő ingatlanokat és ingókat – az alapfeladata sérelme nélkül – bevételei növelése céljából hasznosítani.

ca./12

azon ingó vagyont értékesíteni és selejtezni, melynek az értékesítés és selejtezés időpontjában a könyv szerinti értéke vagyontárgyanként a 100.000.- Ft-ot nem haladja meg és a selejtezés, értékesítés időpontjában 

 

1.             az ügyviteli, számítástechnikai eszköz legalább 5 éve,

 

2.             egyéb gép, berendezés, felszerelés, hangszer legalább 10 éve a

 

vagyonkezelő kezelésében/üzemeltetésében van, továbbá az ingó vagyon használhatatlanságát szakértői nyilatkozat bizonyítja és minden olyan feltételnek megfelel, amelyről a vagyonkezelő belső szabályzata rendelkezik.

cb./12

A vagyonkezelő a polgármester előzetes hozzájárulásával végezheti el azon ingó vagyon értékesítését és selejtezését, melynek könyv szerinti értéke vagyontárgyanként az értékesítés/selejtezés időpontjában 100.000.- 500.000.- Ft-ig terjed, illetve a 100.000,- Ft alatti könyv szerinti értéket meg nem haladó vagyontárgyak esetén, amennyiben a ca.1. és ca.2. pontban feltételeknek nem felel meg.

cc./12

A vagyonkezelő a képviselő-testület előzetes hozzájárulásával végezheti el azon ingó vagyon értékesítését és selejtezését, melynek könyv szerinti értéke az értékesítés/selejtezés időpontjában meghaladja az  500.000.- Ft-ot.

 

d./ amennyiben az ingó vagyontárgy átszervezés vagy feladat-változás miatt a használó vagyonkezelő szervnél feleslegessé válik, annak hasznosításáról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik. A hasznosításból származó bevétel az önkormányzat költségvetését illeti meg.

(7)   A vagyonkezeléssel megbízott szervek vezetői a vagyonkezeléssel kapcsolatos feladatok végrehajtásáról éves beszámoló keretében kötelesek számot adni.

7.§

 

(1)   Az önkormányzat tulajdonába tartozó valamennyi ingatlan, valamint a 6. § (6) bekezdés c./ pontjába nem tartozó ingó vagyon elidegenítéséről, megterheléséről, illetőleg vállalkozásokba való beviteléről a képviselőtestület dönt.

 

(2)   Az önkormányzat vagyonából csak a képviselő-testület engedélyével lehet alapítványhoz hozzájárulni.

 

(3)    A forgalomképtelen vagyontárgyak a közszolgáltatási feladatok ellátásának alapvető bázisai, ezért nem forgalmazhatók, az elidegenítésére kötött szerződés semmis.

Ezen vagyontárgyakat nem lehet apportálni, biztosítékul adni, megterhelni.

E vagyontárgyak más módon való hasznosítása – ha ez a rendeltetésszerű használatukat nem zavarja – engedélyezhető. Az engedélyezés lehetőségét, módját és feltételeit a képviselő-testület külön rendeletben határozza meg.

(4)   A koncessziós jog gyakorlása az 1991. évi XVI. tv alapján a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

 

(5)   A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak akkor idegeníthetők el, ha kihasználtságuk miatt vagy fenntartásuk magas költségei miatt rendkívüli megterhelést jelentenének az önkormányzat számára és az önkormányzat kötelező feladatainak ellátásához nem szükségesek.

 

8.§5

 

(1)   Az önkormányzat tulajdonában lévő nettó 1 millió Ft értékhatár feletti vagyontárgyakat csak nyilvános árverési eljárás útján lehet elidegeníteni, használatának illetve hasznosításának jogát átengedni.

 

 

 

(2)   Az ingatlan illetve ingó vagyon nyilvános árverésen történő értékesítése esetén a kikiáltási- és minimális vételárát a képviselő-testület önkormányzati határozatában határozza meg.

 

 

 

(3)   A kikiáltási ár legfeljebb egy évig érvényes, ezt követően a kikiáltási ár módosításáról illetve a hasznosítás feltételeiről a képviselő-testület dönt.

 

 

 

(4)   Nyilvános árverésen az a pályázó vehet részt aki az árverés napját megelőző nap 16 óráig befizette a képviselő-testület által meghatározott bruttó kikiáltási ár 20%-ának megfelelő árverési biztosítékot, amely összeg a nyertes pályázó esetében szerződéskötéskor foglalóvá alakul át, az árverésen nem nyert pályázónak pedig visszajár. Amennyiben a nyertes pályázó - az árverés napjától számított 8 napon belül - nem köti meg az adásvételi szerződést a szerződési biztosítékot elveszti.

 

 

 

(5)   Nyilvános árverésen több pályázó esetében a kikiáltási árról indulva a képviselő-testület által megállapított bruttó kikiáltási ár 2%-ának emelésével, illetve csökkentésével lépve kell a pályázók között a vételi jogot elnyert pályázót kiválasztani. Az ingatlan illetve ingó vagyontárgy tulajdonjogát az érvényes pályázatot beadott pályázók közül a legmagasabb vételár megfizetését vállaló pályázó nyeri el.

 

 

 

(6)   Sikertelen árverés esetén 3 hónapon belül újabb árverést kell tartani.

 

 

 

(7)   Sikeres árverés esetén a tulajdonjogot elnyert pályázóval a Polgármesteri Hivatal - az árverés napjától számított - 8 napon belül adásvételi szerződést köt. 

 

 

 

9.§

(1)   Az önkormányzati vagyont ingyenesen átruházni a következő célra lehet:

 

 a./ kötelezettségvállalással, közérdekű célra,

           b./ közösségi célra, alapítványi hozzájárulásként.

  c./ meghatározott céllal más önkormányzatnak

 

(2) 2

Az önkormányzatot megillető önkormányzati vagyonnal kapcsolatos követelés elengedését a képviselő-testület az éves  költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben határozza meg.

 

(3)   Az önkormányzat és költségvetési szerve csak a következő esetekben mondhat le részben vagy egészben a követelésről:

 

a.)    csődegyezségi megállapodásban,

b.)    bírói egyezség keretében,

c.)    felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,

d.)    végrehajtás során nem, vagy csak részben térül meg,

e.)    ha a követelés igazoltan csak veszteséggel (aránytalan költségráfordítással) érvényesíthető.

 

10.§

 

(1)   A forgalomképes vagyonrészek vállalkozási célokra igénybe vehetők.

 

(2)   Az önkormányzat vállalkozása kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.

 

(3)   Az önkormányzat csak olyan vállalkozásokban vehet részt, amelyekben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét.

 

(4)   Vagyon, vagyonrész vállalkozásba történő bevitelére csak gazdaságossági számítás elkészítésével együtt lehet javaslatot tenni.

 

(5)   Az önkormányzati költségvetési szerv csak az önkormányzat engedélyével és csak olyan gazdasági társaságban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulásának mértékét.

 

 

III.

 

 

 

AZ ÖNKORMÁNYZATI VAGYON NYILVÁNTARTÁSA

11.§

 

 

(1)     18 A tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, az önkormányzat az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatos részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben így az önkormányzat az eszközöket kétévente leltározhatja.

 

(2)     Az önkormányzat tulajdonába került vagyont – amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik – a képviselő-testület minősítése alapján kell vagyonnyilvántartásba venni. A különböző vagyoncsoportba tartozó vagyontárgyak minősítése, átminősítése a testület hatáskörébe tartozik

 

(3)     A törzsvagyont a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani.

 

(4)      A jegyző köteles gondoskodni e rendelet 6. § (3) bekezdésében hivatkozott függelék adatainak folyamatos aktualizálásáról.

 

 

 

IV.

 

 

 

 

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

12.§

 

(1)   E rendelet 2004. április 20. napján lép hatályba. Rendelkezéseit a hatálybalépéskor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2)   E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Kisújszállás Város Önkormányzatának az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 3/1994. (I.26.) és az azt módosító 11/1994. (VI.1.), a 6/1996. (I.31.), a 26/2000. (XI.24.), a 21/2002. (VIII.2) és a 3/2003. (I.31.) számú önkormányzati rendelete hatályát veszti.

 

 

13.§14

 

E rendelet a következő uniós jogi aktusnak való megfelelést szolgálja:

 

A belső piaci szolgáltatásokról szóló az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.

 

 

Palágyi Gábor                                                            Dr. Kittlinger Ilona

 polgármester                                                              címzetes főjegyző

 

 

A kihirdetés napja: 2004. április 20.

 

Záradék:

Jogharmonizációs zsempontból felülvizsgálva

Kisújszállás, 2004. április 20.

 

 

Dr. Kittlinger Ilona

                                                                                                          címzetes főjegyző

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________

1420/2009. (IX.30.) önkormányzati rendelet

 



2 10/2005. (II.25.) önkormányzati rendelet

 

3 16/2005. (IV.8.) önkormányzati rendelet

6 11/2006. (IV.28.) önkormányzati rendelet

 

12 36/2008. (XII.20.) önkormányzati rendelet

 

 

5 46/2005. (X.28.) önkormányzati rendelet

2 10/2005. (II.25.) önkormányzati rendelet

1826/2010. (IX.29.) önkormányzati rendelet

 

« Vissza
Vissza a főmenübe