448/2012. (X. 15.) önkormányzati határozat
Tárgy: a közterületek karbantartásáról és tisztántartásáról szóló 29/2012. (V. 30.) önkormányzati rendelet ügyében érkezett törvényességi felhívásról

448/2012. (X. 15.) számú önkormányzati határozat
a közterületek karbantartásáról és tisztántartásáról szóló 29/2012. (V. 30.) önkormányzati rendelet ügyében érkezett törvényességi felhívásról


Kisújszállás Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nem ért egyet a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal XI-B-06/00692/2012. ügyiratszámon kibocsátott törvényességi felhívásának a közterületek karbantartásáról és tisztántartásáról szóló 29/2012. (V. 30.) önkormányzati rendelet 4. § (2)-(5) bekezdéseit, 5. § (5) bekezdését érintő részében foglaltakkal.

A Képviselő-testület álláspontja szerint a rendeletben szabályozott önkéntes tevékenység nem esik a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Köt.) hatálya alá, mivel az nem önkormányzat által biztosított közszolgáltatás. A vélemény kialakítása során a képviselő-testület a következőket vette figyelembe:

A Köt. 3. § (1) a) pontja szerint fogadó szervezet lehet a helyi önkormányzat az általa biztosított közszolgáltatások körében. A törvényhez fűzött indokolás szerint a jogszabály hatálya csak a 3. §-ban fogadó szervezetként megjelölt szervezeteknél, személyeknél, az ott meghatározott tevékenységekre terjed ki. Mindezekből megállapítható, hogy közérdekű önkéntes tevékenységként kizárólag akkor látható el önkormányzati feladat, ha az közszolgáltatás biztosítására irányul.

A közterület-felügyeletről szóló 1999. év LXIII. törvény 1. § (1) bekezdése szerint a közterületi rend és tisztaság védelméről, a tömegközlekedési eszközök használati rendjének fenntartásáról, az önkormányzati vagyon védelméről a települési önkormányzat közterület-felügyelet, illetőleg közterület-felügyelő útján gondoskodhat. 6. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a felügyelet a képviselő-testület által meghatározottak szerint együttműködik a rendőrséggel, a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel (a továbbiakban: rendvédelmi szervek), a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, az egyéb állami ellenőrző és önkormányzati szervekkel, társadalmi szervezettel, így különösen a helyi polgárőr szervezettel, valamint a feladatai ellátásához segítséget nyújtó egyéb szervezettel. Mindezekből nem vontható le más következtetés, minthogy az önkéntesek a közterület-felügyeleti tevékenység részterületeit segítik, kapcsolódva a köztisztasági, közterület-üzemeltetési feladatok ellátásához.

A közterület-felügyeletről szóló törvény indokolása szerint a törvény kötelezővé teszi a felügyelők számára, hogy az alapító önkormányzat által meghatározottak szerint együttműködjenek a rendvédelmi határőrizeti és más állami, önkormányzati szervekkel, társadalmi vagy egyéb szervezetekkel. A képviselő-testület szándéka szerint a Polgármesteri Hivatal keretében működő önkéntesekkel történő együttműködést határozta meg rendeletében. A kialakított szabályozás figyelemmel az alkotmánybíróság 37/2004. (X. 15.) AB határozatában foglaltakra is kapcsolódik a közterület-felügyeletről szóló törvény előírásaihoz, azokat részben felhatalmazás alapján jogszabállyal nem ellentétesen, azt kiegészítő jelleggel határozta meg.

A fentiek figyelembevételével nem kizárt az önkéntes tevékenység elismeréseként adókedvezményt biztosítani, így a kialakított önkormányzati rendeleti szabályozás illeszkedik a magyar jogrend egészébe, a rendeletalkotási joga az önkormányzatnak valamennyi részelemet illetően megvan.

A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a határozatban szereplő egyet nem értéséről a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatalt a határozat megküldésével értesítse.

Felelős: Kecze István polgármester
Határidő: 2012. október 18.

Erről értesülnek:
1. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal
2. Kecze István polgármester
3. Dr. Varga Zsolt jegyző
 

« Vissza
Vissza a főmenübe