253/2004. (X. 28.) önkormányzati határozat
Tárgy: a 2002-2005- évekre vonatkozó gazdasági program félidős értékeléséről

253/2004. (X.28.) számú önkormányzati határozat

a 2002-2006. évekre vonatkozó gazdasági program félidős értékeléséről

 

 

Kisújszállás Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2002-2006. évekre vonatkozó gazdasági program félidős értékeléséről szóló előterjesztést megtárgyalta és elfogadja azzal, hogy az értékelés 3., 5., 5/a. és 6. számú mellékleteiben a 2004. évi adatokat a III. negyedéves költségvetési beszámoló adatai alapján kell szerepeltetni.

A képviselő-testület megállapítja, hogy a gazdasági programban megfogalmazottak időarányosan teljesültek, az önkormányzat a lehetőségeket kihasználva gondoskodott - a város fejlődése érdekében - a kötelező és önként vállalt feladatai teljesítéséről.

 

A képviselő-testület a 73/2003. (IV.15.) számú önkormányzati határozattal elfogadott gazdasági programot, a gazdasági program félidős értékelésében megfogalmazott további elképzelésekkel és feladatokkal egészíti ki a határozat 1. számú melléklete szerint.

 

A képviselő-testület az értékelést társadalmi vitára bocsátja (Kisbíró hírlevél), közmeghallgatáson az érdeklődő lakosságot meghallgatja, majd pedig egy következő ülésén a tapasztalatokkal kiegészítve véglegesíti.

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő: 2004. december 20.

 

Erről értesül:

1. Palágyi Gábor polgármester

2. Dr.Kittlinger Ilona címzetes főjegyző

3. Polgármesteri Hivatal osztályvezetői, intézményi referensei, belső ellenőre

 

 

Kmf.

Palágyi Gábor s. k. Dr.Kittlinger Ilona s. k.

polgármester címzetes főjegyző

 

 

 

A kivonat hiteléül:

Kisújszállás, 2004. október 29.

 

(:Kacsó Sándorné:)

aljegyző

 

A 253/2004. (X.28.) számú határozat 1. számú melléklete.

 

 

További elképzelések és a gazdasági program megvalósítása érdekében szükséges feladatok összefoglalva

Pénzgazdálkodás

A működési hitel nagyságrendjét legfeljebb 120-140 millió Ft összegű sávban kell tartani amiatt, hogy a már megkezdett, vagy a következő években megkezdeni tervezett beruházásokhoz szükséges fejlesztési hitel felvétele, vagy készfizető kezességvállalások esetén „beleférjen” az önkormányzat a hitelfelvételi korlátba. (Évente külön-külön szükséges figyelni, az ÖTV előírásainak megfelelve)

 

A felhalmozási egyensúly megtartására hangsúlyozottan törekedni kell, amiatt is, hogy a hiányzó saját felhalmozási bevételek pótlása a hitelfelvételi korlát miatt nem történhet minden esetben fejlesztési hitelből.

 

További feladat a pénzügyi, számviteli munka korszerűsítése, a város szintű gazdálkodás feltételeinek megteremtésével. Olyan korszerű program bevezetését tartjuk szükségesnek, mely segítségével a városi büdzsében megjelenő intézmények és feladatok együttesen válnak azonnal áttekinthetővé, és a

naprakész adatok alkalmasak a további elemzésre, döntéshozatalra. Ezzel együtt elvárás a vezetői, döntéshozói szint tájékoztatásának biztosítása, valamint a költségvetési szervekre vonatkozó számviteli törvény és egyéb, speciális jogszabályoknak való teljes körű megfelelés. Ennek érdekében a következő időszakban biztosítani kell az átállás technikai és pénzügyi feltételeit.

Környezetvédelem

Kisújszállás Város Önkormányzata számára kiemelt és fontos feladatokat jelent a 2005-2006. évekre vonatkozóan a környezetvédelem szakterületeinek fejlesztése, amely az alábbiak szerint alakul:

 

A 2005-2006. években is fontos feladatot jelent a csapadékvízelvezető csatornák intenzív karbantartási munkájának folyamatos végzése.

A környezetvédelmi hatósággal és a gazdálkodó szervezetekkel együttműködve keresni kell a városban jelentkező bűzhatás megszüntetésének lehetőségét.

A 2005-2006. évekre vonatkozóan mindenképpen kiemelt prioritású feladatot jelent a városi szennyvízcsatorna hálózat teljes körű kiépítése, valamint a szennyvíztisztító telep rekonstrukciós munkáinak elvégzése, mivel az Európai Uniós direktívák a települések szennyvízcsatorna hálózatának kiépítését és a szennyvíztisztító telepek rekonstrukcióját irányozzák elő.

Utak, járdák

Kiemelt feladatot jelent a város teljes területén lévő földutak szilárd aszfaltburkolattal történő ellátása, mivel a kiépített utakon javulhatna a szolgáltatások (pl. szilárd hulladék, folyékony hulladék szállítása), valamint a közlekedés színvonala.

 

Fontos feladatot jelent a város területén lévő járdák teljes körű felújítása, esetleges átépítése.

Közterület

Kiemelt feladatot jelent, hogy a város 4 db játszóterét az EU normáknak megfelelő kiépítsük, valamint indokolt a város területén található utcabútorok /padok, kerékpártárolók, hulladékgyűjtő edényzetek, lánckorlátok, információs térképek és irányító táblák/ egységes típusú kialakítása

Köztisztaság, hulladékgazdálkodás

Kiemelt feladatot jelent a város köztisztaságának, településtisztaságának továbbfejlesztése.

 

 

2

Ehhez mindenképpen szükséges a város területén szelektív gyűjtőszigetek kialakítása, szelektív hulladékgyűjtő céljármű beszerzése, a szervezett köztisztasági feladatok kiterjesztése a város teljes területére, valamint az illegális hulladéklerakók szervezett felszámolása a bel és külterületen egyaránt.

Fontos feladatot jelent a komposztáló telep továbbfejlesztése, újabb prizma kialakításával, mivel az előállított komposztanyag jól hasznosítható a hulladéklerakó domb takarása során, ezen kívül a komposztanyagot a városi parkgondozáshoz is felhasználhatjuk , valamint az előállított komposzt bevizsgálás után annak szabad forgalmazása sem elhanyagolható anyagi bevételt jelentene az önkormányzat számára.

 

Kiemelt feladatot jelent a városi szelektív hulladékgyűjtő rendszer teljeskörű kiépítése, új hulladékudvarok kialakítása, gyűjtőszigetek kialakítása a város teljes területén, speciális szelektív hulladékgyűjtő céljármű beszerzése, mivel az EU-s direktívák a szelektív hulladékgyűjtést támogatják és irányozzák elő.

 

Kiemelt feladatot jelent a városi hulladékgazdálkodás feladatainak végrehajtása, a hulladéklerakó rekultivációs tervének elkészíttetése, valamint a bezárást követő feladatok szakmai és pénzügyi tervezése.

Ipari Park

A város Általános Rendezési Terve szerint Ipari Park céljára kijelölt terület közművesítéséhez nagy segítséget nyújtana az „Ipari Park” cím elnyerése. Ezzel a pályázati lehetőséggel már mindkét évben foglalkozott a képviselőtestület, de sajnos a pályázatban követelményként meghatározott területnagyság hiányában, egyik évben sem tudott ezzel a lehetőséggel megpróbálkozni.

A szükséges ingatlannagyság biztosításához a képviselőtestület döntött a 0151 és a 0158 hrsz-ú ingatlanok megvásárlásáról. Jelenleg a 0151 hrsz-ú ingatlanból 3,0576 ha nagyságú területre, a 0158 hrsz-ú ingatlanból 3,9196 ha nagyságú területre sikerült az adás-vételi szerződést megkötni. A tulajdonszerzésre irányuló további szerződések megkötése folyamatban van.  

Közművelődés

A gazdasági program szerint helyi tévé- és rádióadások szolgáltatásának feltételeit a művelődési házban kell biztosítani.

A város kulturális értékeinek és fejlesztése érdekében az önkormányzat 2004 októberében tervezi megvizsgálni múzeum létrehozásának feltételeit.

A Mozi épületének közművelődési célokra történő átalakítása pályázattal.  

Közoktatás

A közoktatásra vonatkozóan a közoktatási törvény tervezési kötelezettséget ír elő az iskolafenntartók számára: közoktatási intézkedési tervet kell készíteni, melynek a megyei fejlesztési tervvel való összhangjára mindenkor figyelni kell, és melyet rendszeresen felül kell vizsgálni. A tervezés része a fenntartói minőségirányítási program is, melyet először 2004-ben kellett elkészíteni. önkormányzatunk mindkét dokumentummal rendelkezik, bennük részletes helyzetelemzés, tervezés és feladat-meghatározás szerepel.

 

A következő két évben - a hagyományos tanévi feladatok mellett, jelenlegi ismereteink szerint a következő nagyobb feladatok állnak az önkormányzat és közoktatási intézményei előtt:

A 2004/2005-ös tanévben:

- elkezdődik a módosított Nemzeti alaptanterv szerinti oktatás bevezetése 1. évfolyamon;

- nyelvi előkészítő osztály indul a gimnáziumi képzésben 9. évfolyamon;

- kihelyezett felsőfokú szakképzés kezdődik a Szolnoki Főiskolával való együttműködésben a Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban.

2004. végére: A bőrdíszműves tanműhely átalakítása tankonyhává és tanétteremmé.

2004. november-december: Döntés az óvodai ás általános iskolai intézményi szerkezetátalakításról.

2005. május: A Kossuth Lajos Általános Iskola pedagógiai programjának fenntartói jóváhagyása (5-8. évfolyam).

 

3

2006. Kollégiumfejlesztés sikeres pályázat alapján.

 

Egészségügyi ellátás

Az Egységes Egészségügyi Intézmény jövőjének eldöntése, és megszüntetése esetén a közalkalmazott házi gyermekorvos, a védőnői szolgálat, iskola egészségügy kivételével a többi ellátást vállalkozásba adni.

 

Érdemes elgondolkodni a Kenderessel közös iskola egészségügyi, iskola fogászati ellátás megszervezésén, így talán tudnánk egy főállású iskolaorvost alkalmazni, esetleg megfelelő finanszírozás mellett egy ilyen területtel foglalkozó vállalkozást ide csábítani.

 

A prevenció fokozása, életmód előadások, tanácsadások szerezése a lakosság minél szélesebb rétegeinek, a szűrés népszerűsítése. 

Szociális ellátás

A pszichiátriai és szenvedélybetegek közösségi ellátásának megszervezése 2007. december 31-ig (gazdaságosabb lenne kistérségi együttműködés keretében megvalósítani)

Utcai szociális munka megszervezése 2007. december 31-ig, ezt a jogszabályi mutatók alapján nálunk szinte csak kistérségi szinten érdemes létrehozni

Nappali melegedő és éjjeli menedékhely ellátás megszervezése, amelynek mint szakellátásnak a személyi és szakképzettségi feltételeinek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2005. dec. 31-éig, a tárgyi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2008. dec. 31-éig kell gondoskodni, melyet gazdaságosabb lenne kistérségi együttműködés keretében megvalósítani.

A már meglévő ellátásaink tekintetében a személyi és szakképzettségi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2005. dec. 31-éig, a tárgyi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2008. dec. 31-éig kell gondoskodni. 

Személyi feltételek a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat és a Szociális Gondozási Központ idősek otthonában nem felelnek meg a jogszabályi minimumnak.

A tárgyi feltételek a Szociális Gondozási Központ összes ellátási formájánál hiányosak.

Az Idősek Klubjának kapacitását a lakossági igények miatt célszerű lenne fejleszteni, erre a célra a legalkalmasabb a várhatóan 2005-ben kiürülő Kálvin úti rendelőépült lenne. A jelenlegi épület fejlesztése csak hozzáépítéssel valósítható meg, ami túl költséges, ráadásul a rászoruló lakosság túlnyomó többsége a 4. sz. főút Túrkeve felőli oldalán lakik, és számukra gondot okoz a főúton való átkelés.

A magasabb színvonalú és a jogszabályi feltételeknek megfelelő ellátás érdekében az idősek otthonában a 120 férőhelyet célszerű 20 férőhellyel csökkenteni. Ki kell dolgozni a 100 férőhelyes idősek otthona működésének feltételeit. A férőhelyek számának csökkentésével párhuzamosan a modern apartmanos szolgáltatás kialakítása hosszabb távú célkitűzés.

Az idős emberek szállítása nem megfelelő, a kereskedelmi, egészségügyi és közszolgáltatásokhoz, nehezen jutnak hozzá, ezt jó lenne minél hamarabb megoldani. A 2 buszjárat beindulása a járatsűrűség miatt nem jelentett megoldást, célszerű lenen egy szállító szolgálatot létrehozni.

Az ebéd házhoz szállításért adott alacsony összeg (havi 4000 Ft) a megbízható tiszteletdíjasok megfogyatkozását eredményezheti a Házi Gondozói Szolgálatnál, forrást kellene biztosítani a tiszteletdíjas növelésére. Jelenleg azért 4000 Ft. mert eddig adómentes.

Gyermekvédelem

A gyermekvédelem területén jelentkező problémák kezelése érdekében égető szükség lenne a helyettes szülői hálózat mielőbbi kiépítésére, mivel ezáltal sok esetben megelőzhető lenne a gyermekek ideiglenes hatályú elhelyezése, illetve átmeneti nevelésbe vétele, Így lényegében a gyermek a vérszerinti családjának a közelében maradhatna alapellátásban, amíg a szülők helyzete nem rendeződne.

 

Ugyancsak a kiskorúak ideiglenes elhelyezését, átmeneti nevelésbe vételét lehetne kiváltani a gyermekek- vagy családok átmeneti otthonával, ami sajnos városunkban a mai napig nem valósult

 

4

meg, holott a törvény ennek a megvalósítását 1999. december l. napjában jelölte meg. Sajnos Kisújszállás városban jelenleg is megoldatlan a gyermekek átmeneti gondozásának kérdése.

E probléma megoldásával kapcsolatosan a Belügyminisztérium által kiírt többcélú kistérségi társulások 2004. évi ösztönző támogatásáról szóló pályázatra 2004. júniusában mi is nyújtottunk be pályázatot a Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás tagjaként, azonban ennek elbírálásáról eddig hivatalos értesítést nem kaptunk.

Az iskolákban évről- évre egyre több a magatartászavarral küzdő gyermek, és megítélésünk szerint a prevenció érdekében ezen gyermekek kezelésére szükség lenne az iskolákban is egy főállású pszichológusra, szociális munkásra, akik talán még időben segítséget tudnának nyújtani. Ezáltal a gyermek jobban kezelhetővé válna, magatartásával nem zavarná a tanórákat, és nem kellene a kiskorút 13-15 éves korban kiemelni a családból, mert már a szülők sem bírnak vele. Meg kellene vizsgálni annak a lehetőségét is, hogy az oktatási intézmények esetleg a pszichológus bérét közösen viselnék, és erre már a 2005. évi költségvetés készítésénél is figyelemmel lennének, hiszen a prevenció, a megelőzés mindannyiunk érdeke és feladata.

Ha a gyermekvédelmi törvényben megfogalmazottak maradéktalanul megvalósításra kerülnének, itt konkrétan a szükséges háttérintézményekre - ezen belül is elsősorban a helyettes szülői hálózatra, a gyermekek-, családok átmeneti otthonára - gondolunk, akkor a prevenció valójában előtérbe kerülne, és akkor elérhetnénk, hogy még kevesebb gyermeket kellene a családból kiemelni, és kevesebb gyermekről kellene az államnak is gondoskodnia, és akkor elmondhatnánk, hogy az 1997. évben bevezetésre került gyermekvédelmi törvény elérte célját.

 

A jelenlegi pénzügyi helyzetből adódóan azonban ezeket az intézményeket az önkormányzat önerőből nem tudja megvalósítani - a mulasztásos törvénysértés ellenére sem - , esetleg kistérségi társulás formájában lehetne a lehetőségeket keresni akár pályázat útján is.

Foglalkoztatás

A képviselő-testületnek továbbra is törekedni kell a munkanélküliség csökkentésére, ezzel együtt a város foglalkoztatási helyzetének javítására. Ennek érdekében együttműködik a város munkáltatóival, lehetőségeihez mérten segíti az újabb munkavállalók letelepedését és nem utolsó sorban igyekszik saját foglalkoztatási lehetőségeit kimeríteni, az erre rendelkezésre álló költségvetési forrásokra pályázni.

Turizmus, idegenforgalom

Kisújszállás város sajnos elsődleges vonzerőkkel nem rendelkezik, de az idegenforgalmi SWOT analízis elemzése után látható, hogy melyek azok az erősségek, amelyekre építkezhetünk. Ezek a következők. Kertvárosi jellegű arculat, helyi értékek megóvása, gyógyvíz, idegenforgalmi szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások, színvonalas kulturális rendezvények, lovas, vadász, horgász területek, fejlesztésre alkalmas területek, biztonságos település.

Ezen erősségek mentén meghatározhatjuk a fejlesztési irányokat, illetve konkrét céljainkat. Ezen célok és irányok meghatározásánál törekednünk kell arra, hogy olyan marketing eszközöket használjunk, amelyek valóban hatékonyak, megfeleljünk a gyorsan változó piaci igényelnek, hatékonyan használjuk ki az Európai Unió adta lehetőségeket(pl. pályázatok).

Ugyanakkor a fejlesztési lehetőségek lehetséges ütemét figyelembe véve kampányjellegű kínálattal kell biztosítanunk településünk iránti érdeklődést. A regionális gondolkodásmód mellett, hangsúlyt kell helyezni a település egyedi, turisztikai arculatának megteremtésére.

Az idegenforgalmi fejlesztések természetesen hozzá kell, hogy járuljanak a település társadalmi-gazdasági fejlődéséhez.

 

Civil szervezetek, társadalmi szervezetek

A civil szervezeteket tevékenységük alapján be kívánjuk vonni szociális, közművelődési, turisztikai, sport pályázataink elkészítésébe és megvalósításába. Ezen szervezetek támogatását a lehetőségeinkhez mérten továbbra is folyamatosan emelni kívánjuk legalább az inflációs rátával.

 

5

Hosszabb távon meg kell oldani a város civil szervezetei, illetve a kisebbség elhelyezését biztosító közösségi ház kialakítását. 

Sporttevékenység

A sportpályán új öltözőépület építése pályázati pénz felhasználásával.

A sportpálya salakos pályáinak felújítása, labdafogó hálók építése.

A sportpálya rendszeres karbantartása, állagmegóvás.

Extrém sportpálya kialakítása.

A súlyemelő helyiség felújítása.

A sport népszerűsítése, a lakosság szélesebb körének bevonása a tömegsportokba, növelni a sportlétesítmények kapacitását, számát pályázatok útján. Fontos, hogy minél többen sportoljanak rendszeresen.

Lakásállomány

Egyre nyilvánvalóbb, hogy mindig lesz egy olyan rétege a lakosságnak, aki saját erőből soha nem, de még támogatással sem lesz képes a lakhatását megoldani, ezért a jövőben is szükség lenne szociális bérlakások építésére.

  

« Vissza
Vissza a főmenübe