397/2005. (XII. 1.) önkormányzati határozat
Tárgy: a 2006. évi költségvetési koncepció elfogadásáról
 

397/2005. (XII.1.) számú önkormányzati határozat

a 2006. évi költségvetési koncepció elfogadásáról

 

 

Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete megtárgyalta és elfogadta a 2006. évi költségvetési koncepcióját és úgy dönt, hogy a költségvetési rendelet-tervezetet a következő szempontok figyelembevételével kell elkészíteni:

 

A képviselő-testület a 2006. évi költségvetés tervezése során 140 millió forint működési hitellel számol.

1. A költségvetési javaslatot és tervezetet egyeztetni kell a jogszabályban előírt fórumokkal, testületekkel, közalkalmazotti tanáccsal, reprezentatív szakszervezetekkel, intézményekkel és a Cigány Kisebbségi Önkormányzattal.

 

2. a.) Az intézményi, polgármesteri hivatali költségvetési egyeztetések során biztosítani kell a működtetést, a bevételek teljes körű feltárását. A bevételek tervezésénél a központi költségvetési forrással, a helyi adók önkormányzati rendelet mértéke szerinti, a gépjárműadó jogszabály szerinti bevételekkel, a működési bevételek és az egyéb saját bevételek előző évi teljesítéséhez viszonyított 3 %-os növekedésével kell számolni. Saját bevételek előirányzata megállapításához a 2005. évi tényleges bevételeket figyelembe kell venni a 2006. évi költségvetés bevételeinek tervezésekor.

A szakképzési támogatást a 2005. évi teljesítéshez viszonyított 90 %-os mértékben kell tervezni.

b.) Felhalmozási bevételek:

b.a.) Felhalmozási célú pénzmaradványok: a 2005. évben tervezett, de 2006. évre áthúzódó kifizetések fedezeteként kell kezelni.

b.b.) Ingatlanértékesítések

Értékesíteni indokolt a következő ingatlanokat:

§ A Magyarhertelendi úttörőtábor

§ A Nyár u. 19. sz. épületet (Illéssy Sándor Szakközép- és Szakiskola Kollégiuma )

§ Az Illéssy u. 9/A. sz. lakóházat

b.c.) Lakossági közműfejlesztési hozzájárulás

b.d.) Fejlesztési hitel felvétel: az Ötv szerint kiszámított hitelfelvételi korlát szerint, az önkormányzat fizetőképességét figyelembe véve tervezhető.

b.e.) Pályázati források:

a már megnyert támogatások tervezése mellett a saját erő szükséglet csökkentése érdekében a pályázati lehetőségeket maximálisan figyelembe kell venni.

c.) A képviselő-testület a helyi iparűzési adó, idegenforgalmi adó, a magánszemélyek kommunális adójának mértékén és a mezőőri járulék mértékén nem tervez változtatást.

 

3. A központi költségvetési források számbavételét - az előző év (2005.) adatait összehasonlító módon tartalmazó - az intézmények normatív támogatását önkormányzati összesen és intézményenként külön-külön bemutatva is el kell készíteni.

 

2

4. Önkormányzati szinten a működési kiadások tervezését követően elsősorban a hitel és kamatainak visszafizetését, valamint a több évre áthúzódó kötelezettségvállalások teljesítését

kell tervezni. Ezt követően az önkormányzati határozattal megalapozott, illetve a 2006. évi költségvetés terhére történt döntések kiadásait kell tervezni.

 

5. Az önkormányzat elsődlegesen a kötelezően ellátandó feladatokat finanszírozza, a nem kötelező feladatok finanszírozása a lehetőségektől és igényektől függően külön képviselő-testületi döntést igényel. (Az SzMSz 2. számú melléklete)

 

6. Személyi juttatások tervezésére vonatkozó szempontok:

a.) az önkormányzat létszámcsökkentést a Polgármesteri Hivatalban és intézményeinél nem tervez, kivéve a feladatellátás módosulása miatti létszámmódosítást.

b.) a személyi juttatások tervezése során a jogszabály által előírt kötelező bérfejlesztéseket és juttatásokat kell tervezni.

c.) az önkormányzat Munka törvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozóinak bérfejlesztése megegyezik a közszféra tervezési irányelvével.

d.) a tiszteletdíjas szociális gondozói díj az SZJA törvényben meghatározott adóterhet nem viselő járandóság összegével tervezhető, továbbá az SZJA törvény 1. számú melléklet 8.19. pontja szerinti csekély értékű ajándék összege is tervezhető.

e.) valamennyi önkormányzati intézményben és a polgármesteri hivatalban a természetben nyújtott étkezés összege a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.. törvény alapján, adómentesen nyújtható összeggel azonosan tervezhető.

f.) illetményelőleg céljára valamennyi intézménynél és polgármesteri hivatalban az éves rendszeres személyi juttatás előirányzatának 0,5 %-a adható a dolgozók részére külön intézményi belső szabályzat szerint.

g.) az intézményi üres álláshelyek tervezésénél a következő elveket kell figyelembe venni:

amennyiben az üres álláshely határozott időre be van töltve, akkor azzal a bérrel kell tervezni, amennyiben túlmunkában látják el az üres állásra eső órákat, azt túlóra díjjal kell tervezni.

h.) az ágazati törvényben szakmai követelményként előírt létszámot a központi finanszírozás biztosításának időpontjára lehet tervezni

i.) a jóváhagyott bérkereten belül - önkormányzati támogatási többletigény nélkül - közhasznú, közcélú foglalkoztatás tervezhető.

j.) a START - kártya nyújtotta előnyök kihasználásával a pályakezdő fiatalok foglalkoztatását elő kell segíteni.

k.) Az SZJA törvény 1. számú melléklet 5.5 pontja szerint tervezhető a bérnek pénzintézetnél nyitott bankszámlára törvény által kötelezően előírt átutalásából adódó többletköltség munkáltató által történő megtérítése.

l.) Az SZJA törvény 1. számú melléklet 8.30 pontja szerinti iskolakezdési támogatás tervezhető.

 

7. A kincstári finanszírozás folytatódik. A bevezetett új pénzügyi integrált rendszer teljes körű alkalmazásával az információáramlást meg kell gyorsítani, az elemzéseket a döntések előkészítésében hasznosítani kell.

 

8. a.) Az önkormányzat az oktatási intézmények működését az alapító okirat alapján ellátott feladatokra vonatkozóan finanszírozza, a jogszabályban meghatározottak szerint .

.A gyermek-, tanuló és kollégiumi csoportok kialakításakor törekedni kell a közoktatási törvényben meghatározott maximális csoportlétszámok elérésére. A személyi juttatások tervezése szigorúan a tanulócsoportok számának figyelembevételével készített tantárgyfelosztás és a törvény szerinti, ezen túl csak önkormányzati határozattal, arra konkrét hivatkozással, illetve a pedagógiai programban engedélyezett órakeret alapján készüljön. A tervezés során a módosított közoktatási törvényből kell kiindulni.

 

3

A nem pedagógus munkakörben dolgozók személyi juttatásainak tervezéséről külön kimutatás készüljön.

b.) Külön számítást kell készíteni az általános iskolai tanulók étkeztetésével összefüggő felügyelet, illetve az általános iskola napközis csoportjainak bővítése költségvetési igényére. Ennek összegét az intézményi költségvetésbe az önkormányzat döntéséig nem lehet beépíteni. (360/2005.(X.27.) sz. önk. határozat (START - kártyás foglalkoztatás keretében, fiatal pályakezdők alkalmazásával).

 

9. A dologi kiadások tervezése során

a) a közüzemi kiadások naturális mutatók alapján , az előző 3 év átlagából (2003-2004-2005.) meghatározott mennyiségi adatokkal a várható árakon tervezhetők, figyelembe véve az általános forgalmi adó mértékének változását is;

b.) a naturális mutatókkal meghatározható kiemelt dologi kiadások az előző 3 év átlagából (2003-'04-'05.) számított mennyiségi adatok alapján a várható infláció mértékével növelt összegben (infláció mértéke 2 %) vehetők számításba. Az élelmezési feladatot is ellátó intézmények esetén a5 számítás alapja a jóváhagyott nyersanyagnorma és a tervezett ételadag mennyisége.

Az ingyenes étkeztetésre jogosultak támogatásához készüljön külön kimutatás és számítás a tervezéshez, külön-külön a bölcsődések, az óvodások és az 1-4 évfolyamos általános iskolai tanulók létszáma alapján.

c.) az egyéb (mennyiségi mutatóhoz nem kapcsolható) dologi kiadások a 2005. évi, egyszeri céljellegű juttatással csökkentett teljesítési adatnak megfelelő összegben - számításba véve az értékesítéshez kapcsolódó befizetendő ÁFA összegének változását is - tervezhetők. A Polgármesteri Hivatalban A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket) bevezetésével kapcsolatos többletköltségeket tételesen is tervezni kell.

d.) az intézményeknél az ingatlan karbantartást nem bázis szemlélettel, hanem - az épületek állagától függően- intézményenként differenciáltan kell tervezni. Figyelembe kell venni a közmunka program keretében biztosított karbantartást, és a 2005. évi belvízkárral kapcsolatos vis maior támogatásból elvégzendő helyreállításokat is. A közmunka programhoz vállalt 19.574.825 Ft pályázati saját erőt tervezni kell dologi kiadásként. (349/2005. (X.13.) sz. önk. határozat)

 

10. A KÖSZIR 2006. évi költségvetésének készítésénél figyelembe kell venni az Egységes Egészségügyi Intézmény megszüntetése miatti feladat változásokat. (309/2004.(XII.16.) sz. önk. határozat) 

11. A Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ 2006. évi költségvetésének készítésénél a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásához szükséges 0,5 fő pszichológus alkalmazásának, ill. szolgáltatás igénybevételének kiadásait fedezet függvényében tervezni kell (100/2005.(IV.07.) sz. önk. határozat) 

12. A 2006. évi képviselői keretet 250.000 Ft/települési képviselő összegben kell tervezni, az önkormányzati egyéb feladatok között, a Polgármesteri Hivatal költségvetésében, mind a 18 települési képviselő esetén.

 

13. A kommunális feladatok tervezése során:

a.) Az önkormányzati törzsvagyonba tartozó szilárd burkolatú belterületi utak fokozott karbantartását a központi támogatási lehetőséggel kiegészítve kell elvégezni. Ehhez saját erőként az 2005. évi költségvetésben utak karbantartására fordított teljesítési adatot biztosítani kell. A következő évben a járdafelújításokat lehetőség szerint kell kezelni.

b.) A szemétszállítás és ártalmatlanítás, az évi egyszeri lomtalanítás költségét egész évre tervezni kell. Feladatellátó a Kisújszállási Városgazdálkodási Kft.

 

4

c.) A szelektív hulladékgyűjtés feltételeinek megteremtését biztosító előirányzatokat számításokkal alátámasztott elemzés alapján kell megtervezni.

 

14. A társadalmi- és szociálpolitikai juttatások terén az önkormányzat a 2006. évi költségvetésének tervezésénél figyelemmel kell lenni a költségvetési törvényben, a más kapcsolódó központi jogszabályokban, a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben foglaltakra.  

Ennek értelmében a szociális támogatások meghatározott mértékkel és a várható igények alapján kerüljenek tervezésre szociális ellátási módonként külön-külön, figyelemmel az erre a célra kapott állami hozzájárulás összegére.

Ezzel egyidejűleg kiemelt figyelmet kell fordítani a közcélú-, közhasznú foglalkoztatásra, az alkalmi munkavállalás kiterjesztésére és a közmunkaprogramok indítására.

 

15. A felhalmozási kiadások tervezésénél a már megkezdett beruházásokat, felújításokat, a már megnyert pályázatokhoz kapcsolódó feladatokat (áthúzódó kötelezettségek) és a meghozott önkormányzati döntéseket kell számításba venni.  

15.1. Áthúzódó kötelezettségek a költségvetésben a 1. számú mellékletben részletezett több éves kötelezettségvállalások 2006. évi ütemét elsődlegesen kell tervezni.

 

15.2. Tervezni kell az Ivóvízminőség Javító Programból a 2006 -os évre eső saját erő szükségletét.

 

15.3. Képviselő-testületi döntés alapján tervezendő tételek

 

a.) Művelődési és Ifjúsági Központ, Nagykun Klub épület felújítása, korszerűsítése a megnyert KÖZKINCS Program keretében (375/2005.(X.27.) sz. önk. határozat)

b.) A Kálvin u. 13. sz. alatti épület további hasznosítása idősek nappali ellátási helyének kialakítása, férőhely szám emeléssel (365/2005.(X.27.) sz. önk. határozat)

Az Idősek Klubjának működési engedélyét legkésőbb 2006. augusztus 31-ig be kell szerezni

c.) Óvodaépületek felújításának tervezése előzetes vizsgálat alapján (145/2005.(IV.28.) sz. önk. határozat)

d.) 2005- évben benyújtott de még el nem bírált pályázatok saját erő forrásigénye: Városháza tetőfelújítása TRFC támogatással (133/2005.(IV.14.) sz. önk. határozat) 15.336.000 Ft 

16. Egyéb - fejlesztési feladatok

a.). Széchenyi úti Középiskolás Kollégium rekonstrukciójához támogatás igénylését megelőző beruházási koncepció összeállításának költsége

b.) Szelektív hulladékgyűjtő szigetek kialakítása pályázattal

c.) Szelektív hulladékgyűjtő jármű közös üzemeltetése kistérségi összefogással

d.) Közterületi játszóterek EU komfort - kiépítése, felülvizsgálatot követő bontással és javítással együtt. Betervezendő 2 millió forint forrás pályázati önerőként

e.) A hulladéklerakó további működtetésére és fenntartására készült Programtervből adódó feladatok. (206/2004.(VIII.26.) sz. önkormányzati hat.) a Közép-Tisza Vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség 34-15/2003. és az ezt módosító 34-17/2003. számú határozatában foglaltakra készített Programterv szerint

f.) Régi hulladéklerakó-telep felülvizsgálatának elvégzése a Közép-Tisza Vidéki Környezetvédelmi felügyelőség 6136-27/2004. számú határozati kötelezése alapján (határidő: 2005. december 31.)

 

5

g.) Önkormányzati intézmények akadálymentesítése pályázati lehetőségek igénybevételével. Az önkormányzat a tervkészítéshez 3 millió forintot tervez. (Jogszabály szerinti határidő: 2010. január 1.)

h.) A Csónakázó tó tisztítását, iszaptalanítását, valamint a kemping fejlesztését pályázati segítséggel kell végezni. Erre a célra 3 millió forint tervezése szükséges

i.) Pólya utcai ivóvíz vezeték rekonstrukciója

j.) A Városháza parkjában szökőkút készíttetése

k.) Pallagi Gyula tér rendezése

l.) Szennyvízvezeték rákötések ösztönzése (lakossági támogatások kidolgozása)

m.) Engedélyes tervekkel rendelkező utcákban útépítések pályázati források igénybevételével:

Ř Esze Tamás u.

Ř Lehet utcai zug, (szennyvízelvezetés után és csapadékvíz elvezetéssel együtt),

Ř Erdő utca

Ř Téglagyár utca

n.) Városrendezéssel kapcsolatos feladatok, utcakorrekciók költségének tervezése

o.) Tervezni kell a Baross G. utcának a Deák F. utcára történő kinyitása műszaki terveinek megrendelését"

 

17. Az önkormányzat általános tartalékot 3 millió Ft-ot tervez.

 

18. 2006. évben is szükség lesz működési hitel felvételére. Az önkormányzat nem tervezi a működési hitelállomány növelését, ha szükséges a felhalmozási kiadásokat részben fejlesztési hitelből valósítja meg, figyelembe véve a költségvetés teherbíró-képességét és eleget téve a gördülő tervezés követelményeinek. A működési hiány lehetőleg ne legyen több 140 millió forintnál.

 

19. a.) Az egyéb szervek támogatását - a 2005. évi eredeti előirányzat mértékével kell tervezni.

b.) A helyi sporttevékenység támogatására 20.000.000 Ft-ot tervez (a Nagykun Sportviadalra való felkészülés miatt)

c.) A " Kisújszállás közművesítésének fejlesztéséért" Alapítvány támogatására 10 millió forint összegben kell tervezni.

 

20. Egyéb tervezési feladatok:

a.) A költségvetés készítését a 217/1998. (XII.30.) számú Kormányrendelet 29. §-ában előírt szerkezetben kell előkészíteni, melynek része az előirányzat - felhasználási ütemterv is.

 

b.) A Karcagi Kistérségi Társulás keretében ellátott logopédiai szakszolgálat, orvosi ügyelet és belső ellenőrzés működtetésével kapcsolatos önkormányzati igényt - külön felmérést követően - elkülönített kimutatás szerint kell tervezni és igényelni a kistérségi székhely önkormányzatától. 

c.) A települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás díjának önkormányzati rendelet szerinti támogatását tervezni kell.

 

d.) Belvízvédelmi feladatokra, csapadékelvezető csatornák karbantartására 17.000.000 Ft-ot kell tervezni, lehetőleg azokon a helyeken, ahol megépült a szennyvízelvezető rendszer.

 

e.) Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj pályázati rendszer kiadására 500.000 Ft-ot kell tervezni. (334/2005.(IX.29.) önk..határozat)

 

f.) Az első lakáshoz jutó fiatal házasok támogatását 2006. évre a 2005. évben hatályos önkormányzati rendeletben meghatározott összeggel - 300.000 Ft/fiatal házaspár= 200.000 Ft vissza nem térítendő, 100.000 Ft visszatérítendő támogatás - kell tervezni.

 

6

 

g.) Az „50 új végpont - közelebb az ügyfelekhez" című projekt keretében tanácsadó foglalkoztatásával összefüggő bevételeket és kiadásokat tervezni kell (287/2005.(VIII.25.)önk.hat.)

h.) Az Ipari Park kialakításához szükséges közművek tervezési költségeit tervezni kell.

i.) A Városháza akadálymentesítésének megtervezése és kivitelezése a magas földszintig.

j.) A Városháza tetőszerkezetének és -fedésének szakaszos felújítása, a pályázati lehetőségek maximális kihasználásával.

k.) Helyi tájékoztatás keretében helyi televízió működésének támogatása

l.) Taneszköz fejlesztésre 3 millió forint tervezése szükséges. (319/2003.(XII.18. )önk.hat.)

m.)A következő évben a testvérvárosi kapcsolatok kiadásait - az egyszeri rendezvények kiadásainak figyelmen kívül hagyásával - a 2005.évi tényadatokkal azonos összegben kell tervezni.

n.)A tervezés során a városi strandfürdő termálkútjának kísérőgáz hasznosítására vonatkozó megállapodásban foglaltakat figyelembe kell venni.

ny.) A strandfürdő 2006. évi üzemeltetésének költségeit tervezni kell.

o.) A helyi autóbusz közlekedés önkormányzatot terhelő költségeit tervezni kell.

 

21. A Cigány Kisebbségi Önkormányzatot a települési önkormányzat - az állam által juttatott központosított előirányzaton túl - 600.000 Ft összeggel támogatja.

 

22. Amíg a képviselő-testület költségvetési rendeletét nem alkotta meg, a polgármester jogosult a helyi önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére. Az így folytatott gazdálkodásról a képviselő-testület előtt el kell számolni, a beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe kell beilleszteni.

23. A 2006. évi költségvetés előkészítését, elkészítését úgy kell kivitelezni, hogy az 2006. február hónapban képviselő-testületi tárgyalásra és elfogadásra kerüljön,.

Határidő: 2006, január 31.

Felelősök : Palágyi Gábor polgármester

Dr. Kittlinger Ilona címzetes főjegyző 

 

Erről értesül:

1. Palágyi Gábor polgármester

2.Dr.Kittlinger Ilona címzetes főjegyző

3.Valamennyi önkormányzati intézmény vezetője

4.Polgármesteri Hivatal osztályvezetői

5.Polgármesteri Hivatal intézményi referensei és belső ellenőre

 

 
« Vissza
Vissza a főmenübe