7/2005. (I. 27.) önkormányzati határozat
Tárgy: az önkormányzat közoktatási intézkedési tervének módosítására
 

Módosította a 43/2006. (II.22.), a 202/2006. (VIII.15.) és a 271/2006. (X.26.) számú önkormányzati határozat.

 

7/2005. (I.27.) számú önkormányzati határozat

az önkormányzat közoktatási intézkedési tervének módosítására 

1.) Kisújszállás Város Önkormányzata a fenntartásában működő alapfokú nevelési-oktatási intézmények hatékonyságvizsgálatából eredő feladatokról szóló, 306/2004. (XII. 16.) sz. határozata alapján módosítani kívánja a 117/2000. (VII. 11.) számú határozattal elfogadott közoktatási intézkedési tervét. Eszerint a közoktatási intézkedési terv 4. (Intézkedési terv) és 5. (A fejlesztések anyagi forrásai) fejezetét - a 4.1.5. sz. (Általános feladatok…) és a 4.2.2.1. sz. (Alapelvek…) részek változatlanul hagyásával és a 4.2.1 sz. (Intézményszerkezeti változtatások) és a 4.2.3.5. sz. (Tanuszoda építése) rész törlésével - hatályon kívül helyezi, helyükre az ezen határozat mellékletében szereplő 4. és 5. fejezet lép.

 

2.) A tervezett módosítási javaslatot az önkormányzat a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 85. § (4) bekezdése szerint az alábbi szervezetnek véleményezésre átadja:

- a Kisújszálláson működő közoktatási intézmények vezetőinek,

- a szülői és diákszervezeteknek,

- a nem állami, nem önkormányzati intézményfenntartóknak,

- a települési szintű szakszervezeteknek;

továbbá a nemzeti, etnikai kisebbséget érintő kérdésekben kéri

- a helyi kisebbségi önkormányzat egyetértését;

illetve ugyanezen szakasz (6) bekezdése szerint az önkormányzatnak beszerzi

- a megyei önkormányzat szakvéleményét abban a kérdésben, hogy az önkormányzati intézkedési terv összhangban áll-e a megyei fejlesztési tervben foglaltakkal.

 

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő: a tervezet eljuttatására e személyekhez, illetve szervezetekhez: 2005. február 5.

3.) Az önkormányzat a 2. pontban felsorolt szervezetek véleményének ismeretében a 2005. márciusi ülésén dönt közoktatási intézkedési terve módosításáról, ezért kéri a fent felsorolt szervezeteket, hogy véleményüket 2004. február 28-ig juttassák el írásban a város polgármesteréhez.

 

Erről értesülnek:

1. Palágyi Gábor polgármester

2. Papp Erika alpolgármester

3. Janó Lajos bizottsági elnök

4. Arany János Általános Iskola

5. Kossuth Lajos Általános Iskola

6. Városi Óvodai Intézmény

7. A határozat 2. pontjában felsorolt személyek és szervezetek

8. Polgármesteri Hivatal intézményi referensei

Kmf.

Palágyi Gábor s. k. Dr.Kittlinger Ilona s. k.

polgármester címzetes főjegyző

 

A kivonat hiteléül:

Kisújszállás, 2005. január 28.

 

 

(:Kacsó Sándorné:)

aljegyző

 

Melléklet a 7/2005. (I. 27.) sz. önkormányzati határozathoz

 

 

4. INTÉZKEDÉSI TERV

4.1. Feladatellátási és intézményműködtetési terv 2006-ig 

(1.) Kisújszállás Város Önkormányzata a helyi közoktatási rendszert érintő intézkedéseiben a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 88. § (6) bekezdése szerint jár el, melynek lényege, hogy a helyi közoktatásban „az adott tevékenységről, szolgáltatásról továbbra is megfelelő színvonalon gondoskodik oly módon, hogy annak igénybevétele a gyermeknek, tanulónak, szülőnek nem jelent aránytalan terhet."  

(2) Az önkormányzat a közoktatási intézmények átszervezéséről szóló 145/2004. (VI. 24.) sz. határozatának 2/e pontja szerint végeztetett hatékonyságvizsgálat javaslatai alapján a helyi óvodai és általános iskolai feladatellátását a következők szerint kívánja hatékonyabbá és költségtakarékosabbá tenni:

- az önkormányzat 2005-ben a belső tartalékok feltárása érdekében tesz intézkedéseket az óvodai és az általános iskolai feladatellátásban,

- az önkormányzat 2005-ben megvizsgálja a lehetőségét a nevezett három intézmény többcélú, ezen belül közös igazgatású közoktatási intézménnyé történő átszervezésének, amennyiben a kidolgozott intézkedések az óvodai és az általános iskolai feladatok hatékonyabb, eredményesebb és költségtakarékosabb ellátását biztosítják;

- az önkormányzat ezen intézkedései nem jelenthetnek változást az etnikai kisebbséghez tartozó gyermekek ellátásában.

 

4.1.1. Az óvodai ellátás tervezése (várható létszámok és férőhelyek) 

(1) Az önkormányzat a közoktatásról szóló törvény (1993. évi LXXIX. tv.) 24. §-a szerinti óvodai nevelést saját fenntartású intézménnyel valósítja meg, mely a 2004/2005-ös tanévben a Városi Óvodai Intézmény működtetésével valósul meg.

 

(2) Az önkormányzat a szakértői véleményeket figyelembe véve a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 24. §-a, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 41. §-a alapján felméri a 2005/2006-os nevelési évre az egész és félnapos óvodások számát. Ennek megfelelően határozza meg az óvodai férőhelyek számát úgy, hogy indokolt esetben 1 óvodát megszüntet, és így 468-ról 400-ra csökken az óvodai férőhelyek száma. Ehhez kapcsolódva az önkormányzat módosítja a Városi Óvodai Intézmény alapító okiratát.

Határidő a felmérésre: 2005. február 28.

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő az alapító okirat módosítására: 2005. márciusi testületi ülés

Felelős: Címzetes Főjegyző

 

(3) Az önkormányzat a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. 24. §-a, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 41. §-a alapján az óvodai ellátás biztosítása alapelveinek megfogalmazásával módosítja a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 31/2004. (V. 28.) rendeletét, melyben meghatározza, hogy kinek milyen módon biztosítja a napközbeni ellátást.

 

2

A fentiek figyelembevételével el kell készíteni az óvodai felvételi szabályzatot a Városi Óvodai Intézmény szervezeti és működési szabályzatának mellékleteként. A gyermekek felvételekor a létszámok tekintetében törekedni kell tagóvodákban az egyenletes létszámeloszlásra. Amennyiben egy-egy tagóvodába már nem lehetséges a felvétel, az intézménynek két másik tagóvodát kell felajánlania a gyermek felvételére a szülőnek.

Határidő a rendeletmódosításra: a 2005. február 28.

Felelős: Címzetes Főjegyző

Határidő: az óvodai felvételi szabályzat elkészítésére és a szervezeti és működési szabályzatmódosítására: a 2005. márciusi testületi ülés

Felelős: a Városi Óvodai Intézmény igazgatója

 

(4) Felújítási-gazdaságossági számításokat kell végezni a Vasvári, a Bocskai és a Sásató úti tagóvodákra. E feladattal szakértőket kell megbízni, ennek költségeit a 2005. évi költségvetési rendeletben tervezni kell.

Határidő: a 2005. március 31.

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

 

(5) A gyermekek számának csökkenése miatt felszabaduló csoportszobák, illetve az ilyen célra használt kisebb helyiségek a hiányzó tornaszobák, logopédiai és etnikai foglalkozások tárgyi feltételeinek biztosítására fordathatók.

Felelős: Intézményvezető

Határidő: folyamatos

 

4.1.2. Az általános iskolai nevelés és oktatás tervezése  

(1) Az 1-8. évfolyamon történő általános iskolai nevelést és oktatást az önkormányzat saját fenntartású nevelési-oktatási intézményekkel biztosítja, amely a 2004/2005-ös tanévben az Arany János Általános Iskola és a Kossuth Lajos Általános Iskola működtetésével valósul meg.

(2) Emelt szintű oktatást - a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló, 243/2003. (XII. 17.) sz. Korm. rendelet 3. § (5) bekezdése szerint - az Arany János Általános Iskola testnevelésből, a Kossuth Lajos Általános Iskola pedig ének-zenéből folytat, évfolyamonként egy-egy osztályban. Az emelt szintű oktatást az intézmény rendelkezésére álló órakeret terhére kell biztosítani. Mindkét általános iskolában - a különböző, nem kötelező foglakozások mellett - kiemelt szerepet kell kapjon az informatika és az idegen nyelvek oktatása.

 

(3) Mindkét általános iskola folytat képesség-kibontakoztató és integrációs felkészítést, tehetséggondozást és felzárkóztatást.

 

(4) Biztosítani kell továbbra is az igények szerinti napközis ellátást és a szervezett diákétkeztetést.

 

(5) A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára továbbra is a Kossuth Lajos Általános Iskola szervezetében biztosít diákotthoni ellátást az önkormányzat.

 

(6) A tervidőszak végére (2005/2006) az Arany János Általános Iskolának várhatóan 28, a Kossuth Lajos Általános Iskolának pedig 19 tanulócsoportja lesz, melyek elhelyezéséhez elegendőek lesznek az alábbi iskolaépületek:

 

3

- Rákóczi út 1. (8+4 tanterem + tornaterem),

- Kálvin út 3. (8+4 tanterem + tornaterem),

- Rézműves úti iskola (6 tanterem),

- Kossuth út 2. sz. (8 tanterem+ tornaszoba),

- Szabadság téri iskolaépület (5 tanterem + tornaszoba),

- volt úttörőház (iskolai könyvtár),

- Napközi (3 tanterem).

A tervidőszak végére várhatóan felszabaduló iskolaépület:

- Béla király úti iskolaépület (2 tanterem).

 

(7) Ki kell dolgozni a nem kötelező (választható) tanórai foglalkozások engedélyezésének és ellenőrzésének módját. Az önkormányzat minden évben májusban határozatot hoz a következő tanévben indítható gyermek- és tanulócsoportok, napközis és kollégiumi csoportok, valamint a pedagógus és nem pedagógus álláshelyek számának engedélyezéséről. . Meg kell állapítani és ellenőrizni a közoktatási törvény szerint a kötelező és választható, valamint az önkormányzati határozattal biztosított óraszámot osztályonként, iskolánként, amit minden évben a tantárgyfelosztás mellékletébe kell tenni.

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő: minden évben a májusi testületi ülés

 

(8) Az önkormányzat - figyelembe véve, hogy csak a közoktatási törvényben rögzített alapfeladatok finanszírozásával számol - minden évben, a létszámadatok alapján a költségvetés tervezésekor tervezi a következő tanévben indítható gyermek-, tanuló, napközis és kollégiumi csoportok számát.

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő: minden évben a költségvetés tárgyalásáról szóló testületi ülés

 

(9) Az önkormányzati általános iskolákban indítható első osztályok számának meghatározásakor az első osztályosok várható létszámából kell kiindulni. A tankötelessé és iskolaéretté váló gyermekek száma évente 120-130 között alakul, ez a törvényi létszámhatárokat figyelembe véve maximum évente 5 első osztály indítását indokolja, melyből tanévente egyet várhatóan a Kisújszállási Református Általános Iskola indít.  

Az önkormányzat törekvése, hogy a fenntartásában működő általános iskolákban kiegyenlített legyen a tanulók, a tanulócsoportok és a pedagógusok száma. Az emelt szintű képzést folytató osztályokba történő városi beiskolázás hagyományát folytatja, ehhez egy-egy osztály indítását, és a két általános iskola számára a 2005/2006-os tanévre iskolánként összesen két-két első osztály indítását engedélyezi. Szükség esetén ötödik tanulócsoport indításáról az önkormányzat minden tanévre vonatkozóan külön döntést hoz.

Felelősök: az általános iskolák igazgatói

Határidő: tanévente a beiratkozások időszaka

 

(10) Vidéki tanulót csak akkor vehet fel egy-egy önkormányzati általános iskola, ha az nem jár a tanulócsoportok számának növekedésével. Vidéki tanulók felvételéről a kisújszállási tanulók beiratkozása után, a létszámok ismeretében kell dönteni.

Felelősök: az általános iskolák igazgatói

Határidő: tanévente a beiratkozások időszaka

 

(11) Az általános iskolai beiratkozásokhoz az önkormányzat körzethatárokat állapít meg, melyeket szükség szerint - először a 2005. februári testületi ülésen felülvizsgál.

 

4

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő: 2004. februári testületi ülés

 

(12) Az általános iskolai beíratások rendjét a képviselő-testület határozatban szabályozza. Ebben ki kell dolgozni az általános iskolai tájékoztatók rendjét. Ennek alapelve, hogy az iskolák egyenlő esélyeket kapjanak, ezért a tagóvodákban egy napon kerüljön sor a beiskolázásról szóló szülői értekezletre, és e szülői értekezleteken az általános iskolák képviselői egyszerre jelenjenek meg, egyforma időtartamot kapjanak a bemutatkozásra.

Határidő: 2005. februári testületi ülés

Felelősök: a Városi Óvodai Intézmény, az Arany János Általános Iskola és a Kossuth Lajos Általános Iskola Igazgatója

 

(13) Az önkormányzat - a Karcagi Többcélú Kistérségi Együttműködés keretén belüli vállalásával összhangban, szakértői közreműködést igénybe véve - kidolgozza pedagógiai szakszolgálat létesítésének szervezeti kereteit, megteremti annak személyi és tárgyi feltételeit. A pedagógiai szakszolgálati feladatot egyelőre a logopédiai ellátás biztosítására szervezi meg, a Kossuth Lajos Általános Iskolához kapcsolva, ezen intézményt többcélú, közös igazgatású közoktatási intézménnyé átszervezve, 2005. szeptember 1-jétől. Ez a szakszolgálat biztosítja majd el az önkormányzat óvodai intézményében és általános iskoláiban a logopédiai ellátást és látja el a sajátos nevelési igényű gyermekekkel való foglalkozások szakmai irányítását, koordinációját. A kistérségi együttműködésen belül a kenderesi gyermekek, tanulók logopédiai ellátását a feladatellátás finanszírozásának függvényében biztosítja az önkormányzat.

Felelős: Palágyi Gábor polgármester

Határidő: a 2005. májusi testületi ülés

 

 

4.1.3. A középiskolai nevelés és oktatás tervezése

 

(1) A város önkormányzata továbbra is vállalja a két középfokú intézményének fenntartását, biztosítja a gimnáziumi, szakközépiskolai és szakiskolai képzést. Kezdeményezi, hogy

- a szakképző iskolák képzési profiljait a beiskolázási körzetek alapulvételével a megyei önkormányzat koordinálja annak érdekében, hogy a meglévő párhuzamosságok - különösen a szakmunkásképzésben - csökkenjenek, illetve szűnjenek meg,

- a Karcagi Többcélú Kistérségi Együttműködés keretein belül jöjjön létre a középfokú oktatási intézmények, illetve azok fenntartói között szakmai együttműködés.

 

(2) Az önkormányzat folyamatosan vizsgálja a Térségi Integrált Szakképző Központok nyújtotta lehetőségeket, és kedvező feltételek esetén bekapcsolódik a szakképzés ezen új formájába.

  

(1) Móricz Zsigmond Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola

 

1./ Az intézményben alábbi képzéstípusok folynak:

 

1. Középiskolai nevelés-oktatás gimnáziumban

1./ Általános műveltséget megalapozó, valamint érettségi vizsgára és felsőfokú iskolai tanulmányok megkezdésére felkészítő nevelés és oktatás.

 

5

2./ Az 1. pontban megfogalmazottakon túl a nyelvi előkészítő évfolyammal induló gimnáziumi osztályokban a tanuló által választott idegen nyelvből (angol vagy német) a 9. évfolyamon intenzív nyelvi előkészítés, a 10-13. évfolyamokon emelt szintű oktatás keretében felkészítés a tanult idegen nyelvből emelt szintű érettségi vizsga letételére.

 

2. Középiskolai nevelés-oktatás szakközépiskolában

1./ A középiskolai évfolyamokon felkészítés az érettségi vizsgára, felsőfokú iskolai továbbtanulásra, munkába állásra, valamint szakképzésbe való bekapcsolódásra. Az elméleti gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatás közgazdasági és informatikai szakmacsoportokban folyik.

2./ Szakképző évfolyamokon az Országos Képzési Jegyzékben meghatározottak szerint az utolsó középiskolai évfolyam elvégzéséhez, illetve középiskolai végzettséghez kötött szakképesítések körében felkészítés a szakmai vizsgákra.

A szakképző évfolyamokon az alábbi szakmai vizsgákra történhet a felkészítés:

  
Sor-szám
Megnevezés
OKJ-szám
Képzési idő
Iskolai előkép-zettség
Szakképe-sítés szintje
1.
Számítástechnikai szoftverüzemeltető
52 4641 03
1000 óra
K
 
2.
Számítástechnikai programozó
54 4641 04
2 év
É
Emelt szint
3.
Gazdasági informatikus I.
54 4641 01
2 év
É
Emelt szint
4.
Gazdasági informatikus II.
52 4641 02
2 év
K
 
5.
Pénzügyi-számviteli ügyintéző
52 3432 04
1,5 év
É
 
6.
Üzleti ügyintéző
52 3433 03
1,5 év
É
 
7.
Kereskedelmi menedzser
54 3434 02
600 óra
É SZ
Emelt szint
8.
Külkereskedelmi ügyintéző
52 3433 01
1 év
É
 
9.
Vállalkozási ügyintéző
52 3432 03
1,5
É
 
10.
Európai üzleti asszisztens
52 3435 01
1 év
É
 
11.
Marketing- és reklámügyintéző
52 3435 04
1 év
É
 
12.
Banki ügyintéző
52 3440 01
800 óra
É
 
13.
Kereskedelmi szakmenedzser*
55 7862 01
2
É
Felsőfokú
14.
Mérlegképes könyvelő**
54 3436 03
1500 óra
É SZ GY
Emelt szint

A táblázatban használt rövidítések jelentése: É: érettségi vizsga, K: középiskola utolsó évfolyamának elvégzése, SZ: szakmai előképzettség, GY: gyakorlat. *A kereskedelmi szakmenedzser szakképesítés oktatása a Szolnoki Főiskolával kötött megállapodás alapján, akkreditált képzés formájában történik. **A mérlegképes könyvelő szakképzés csak iskolarendszeren kívüli képzés keretében és önköltségi alapon szervezhető. 

2./ Az intézmény által indítható tanulócsoportok száma a 9-12. évfolyamon, évfolyamonként 5 osztály, a 9. évfolyamokon indítandó tanulócsoportok típusáról - az igények figyelembevételével - az önkormányzat minden évben külön dönt.

 

3./ A 13-14., szakképző évfolyamokon - az igényeknek megfelelően maximum 3 tanulócsoport indítható. Mindezek figyelembevételével a tanulócsoportok száma - két gimnáziumi és két szakképző évfolyami csoportot feltételezve - 23 tanulócsoportban maximalizálódik.  

4./ A felvázolt tanulócsoportok indításához az intézmény rendelkezik a megfelelő mennyiségű tantermekkel. A várható tanulólétszámok - az iskola beiskolázási körzetét és az ott folyó képzések korszerűségét, az igényekhez való folyamatos alkalmazkodást tekintve - biztosítják a tanulócsoportok megfelelő, a közoktatási törvényben meghatározott létszámát.

5./ Az önkormányzat a városi kollégiumi ellátás helyzetét és fejlesztési lehetőségeit a tervidőszak végéig felülvizsgálja.

 

6

Határidő: 2006. június 30.

Felelős: Polgármester

 

(2) Illéssy Sándor Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola

 

1./ Az intézményben alábbi képzéstípusok folynak: 

1. Szakiskolai képzés

  1. általános műveltséget megalapozó 9-10. évfolyam

  • A 9. évfolyamon a pályaorientáció és a szakmai előkészítő oktatás a műszaki és gazdasági-szolgáltatási területen folyhat.

  • A 10. évfolyamon szakmai alapozás történik faipari, gépészeti, könnyűipari és gazdasági-szolgáltatási területen.

  1. szakképzési évfolyam 11-12. évfolyam

 

A szakiskolai képzés a következő szakmai vizsgákra készít fel 

Ssz.
Szakma
Képzési idő
Iskolai előképzettség
 
megnevezése
OKJ-szám
 
 
1.
ABC eladó
31786201
0,5
Alapfokú iskolai végzettség
2.
Ács-állványozó
33521601
2
Tizedik évfolyam elvégzése
3.
Asztalos
33526201
2
Tizedik évfolyam elvégzése
4.
Bádogos- és épületbádogos
31521602
2
Alapfokú iskolai végzettség
5.
Bőrdíszműves
33527201
2
Tizedik évfolyam elvégzése
6.
Élelmiszer- és vegyiáru kereskedő
33786201
2
Tizedik évfolyam elvégzése
7.
Faipari gépmunkás
31524302
1
Alapfokú iskolai végzettség
8.
Fémforgácsoló
31523314
2
Alapfokú iskolai végzettség
9.
Géplakatos
31523304
2
Alapfokú iskolai végzettség
10.
Hegesztő
31523306
2
Alapfokú iskolai végzettség
11.
Karosszérialakatos
33524102
2
Tizedik évfolyam elvégzése
12.
Kereskedő-boltvezető II.
32786201
0,5
Alapfokú iskolai végzettség (szakmai előképzettség)
13.
Kőműves
31521614
2
Alapfokú iskolai végzettség
14.
Kötő- és varrógép műszerész
33523701
2
Tizedik évfolyam elvégzése
15.
Nőiruha-készítő
33527605
2
Tizedik évfolyam elvégzése
16.
Pék
31521210
2
Alapfokú iskolai végzettség
17.
Pincér
33782201
2
Tizedik évfolyam elvégzése
18.
Ruházati kereskedő
33786203
2
Tizedik évfolyam elvégzése
19.
Szerkezetlakatos
31521616
2
Alapfokú iskolai végzettség
20.
Szobafestő- mázoló és tapétázó
31521617
2
Alapfokú iskolai végzettség
21.
Varrómunkás
31527603
1
Alapfokú iskolai végzettség
 

7

22.
Szakács
33782602
2 év
Tizedik évfolyam elvégzése
Középiskolai végzettségre épülő szakképzés:
23.
Kereskedő-boltvezető I.
51786206
0,5
Középiskola utolsó évfolyamának évfolyamának elvégzése
24.
Faipari technikus
52541110
2
Érettségi vizsga
25.
Ruhaipari technikus
52541108
2
Érettségi vizsga
 

2. Szakközépiskolai képzés

1./ általános műveltséget megalapozó 9-12. évfolyam

2./ szakképzési évfolyam 13-14. évfolyam

c) felnőttek részére nappali tagozat 10 - 12. évfolyam

d) felnőttek részére esti tagozat 10 - 12. évfolyam

 

2./ Az intézményben, nappali tagozaton a 9-12. évfolyamon, évfolyamonként 4 tanulócsoport, ezen túl a 11-12. évfolyamon esti tagozaton - az igények figyelembevételével - további maximum 1-1 tanulócsoport indítható. Így az iskola tanulócsoportjainak száma tanévente 18-ban maximalizálódik.

  

4.1.4. A pedagógiai szakszolgálatok ellátása, a pedagógiai-szakmai szolgáltatások

igénybevétele 

(1) A pedagógiai szakszolgálatok köréből az önkormányzat az óvodában és az általános iskolákban továbbra is biztosítja a logopédiai ellátást, az általános és középiskolákban pedig a gyógytestnevelést. Az értelmi fogyatékos tanulók gyógypedagógiai ellátása óvodás kortól a városban működő Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kádas György Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthonban történik.

 

(2) A pedagógiai szakszolgálatokat illetően az önkormányzat továbbra is a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásait kívánja igénybe venni a lehetőségekhez és az igényekhez mérten, a logopédiai ellátás nélkül.

(Az Általános feladatok…-ról szóló, 4.1.5. sz. rész változatlan marad,

az Intézményszerkezeti változtatások c. rész 4.2.1. sz. rész törölésre kerül,

az Alapelvek…-ről szóló 4.2.2.1. sz. rész változatlan marad)

 

4.2.2.2. Intézményenkénti feladatok 

Városi Óvodai Intézmény: 

(1) Az óvodai nevelés 1999. szeptember 1-jétől az óvodai nevelés országos alapprogramja alapján elkészített saját nevelési program szerint folyik. Alapvető feladata, hogy eredményesen teljesítse óvó-védő, szociális és nevelő, személyiségfejlesztő funkcióját. Különösen nagy figyelmet kell fordítani a hátrányos helyzetű gyermekekkel való foglalkozásokra és a cigány etnikumú gyermekekkel való foglalkozásokra.

 

8

 

(2) Az intézmény az óvodai felvételi szabályzat figyelembevételével törekedjen arra, hogy az egyes tagóvodákban a csoportlétszám a közoktatási törvényben előírt maximális létszámhoz közelítsen, vagy azt elérje.

 

Általános iskolák 

(1) A közoktatási törvény előírásainak, a pedagógiai programnak megfelelően, az intézményi és tanulói igények alapján kell gazdálkodni a nem kötelező tanórai foglalkozások heti időkeretével, ennek terhére kell megoldani az emelt szintű tantárgyak oktatását, a csoportbontásokat, a szakköri, a felzárkóztató és tehetséggondozó foglalkozásokat az osztályközösségek programjainak megvalósítását, a mindennapos testedzés kötelező óraszámon felüli biztosítását.

Különösen ez utóbbi esetben törekedni kell arra, hogy a foglalkozások minél jobban megfeleljenek a tanulók igényeinek, és emelkedjen a résztvevők száma. A nem kötelező tanórai keretek felhasználásának kialakításakor el kell kerülni a tanulók túlterhelését, és biztosítani kell számukra a választási lehetőséget.

 

(2) A nevelő-oktató munkában hatékonyabbá kell tenni az idegen nyelvek oktatását, a matematika, az informatika és számítástechnika tanítását, valamint az anyanyelvi fejlesztést. Ösztönözni és segíteni kell a tanulókat a különböző tanulmányi és kulturális versenyeken, pályázatokon való minél sikeresebb szereplésre, mely szintén a tehetségnevelés egyik lehetősége.

 

(3) Az intézmény törekedjen arra, hogy tanulócsoportok létszáma a közoktatási törvényben előírt maximális létszámhoz közelítsen, vagy azt elérje. 

Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Kisújszállás 

(1) Az intézmény feladata a hangszeres zenei, a néptánc és a képzőművészeti műveltség megalapozása és fejlesztése. Az iskola a szülői igények és a személyi-tárgyi feltételek ismeretében fejlessze képzési rendszerét különös tekintettel a 2003-ban bevezetett új művészeti ágakban.

 

(2) Az iskolának törekednie kell arra, hogy városra jellemző tanulólétszám-csökkenés és a közoktatási törvényben kötelezően előírt térítési díj ellenére se legyen kevesebb a növendékeik száma, növelve ezzel a művészeti oktatásban résztvevők arányát. Továbbra is használják ki a „zeneóvodai" foglalkozások vonzerejét a növendékek megnyerésére.

 

Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium 

(1) Az intézmény folytassa jól kialakított rendszerében a gimnáziumi és a szakközépiskolai képzést, ez utóbbit az OKJ előírásainak megfelelően.

 

(2) A szakképzésben törekedjenek az informatikában és a gazdasági életben gyorsan változó szakmai ismeretekhez való alkalmazkodásra, a képzés folyamatos tartalmi megújítására, versenyképes tudás nyújtására.

 

(3) A nyolcosztályos képzés utolsó beiskolázási évfolyama az 1997/98-as tanév volt, az ide beiratkozott tanulók a 2005/2006-os tanévben végeznek. Az önkormányzat e tervidőszakban nem

 

9

támogatja e képzés újraindítását. Támogatja azonban - megfelelő tanulólétszám esetén - az évfolyamonkénti két négyosztályos gimnáziumi osztály indítását azon évfolyamtól kezdődően (2003-tól), amelyből a nyolcosztályos gimnáziumi képzésbe már nem kapcsolódtak be.

(4) A középiskolának továbbra is számítania kell arra, hogy beiskolázási körzetéből heterogén felkészültségű tanulók érkeznek. A diákok terhelése és a tanítási órák száma nem növelhető. A nevelő-oktató munka eredményességének fejlesztése ezért olyan módszerekkel érhető el, mely differenciál, felzárkóztat, készségeket, képességeket fejleszt, tehetséget gondoz, tanulni tanít. A közoktatási törvény által a kötelező tanórákon túl biztosított órakeret ezt a célt szolgálja, felhasználása a tanulói igényeknek és szinteknek megfelelően átgondoltan történjen.

 

(5) Kiemelt figyelmet kell fordítani a neveltségi szint fejlesztésére, a tanulókkal történő egyéni bánásmódra, az iskola és az osztályok közösségi életének szervezésére, a szülőkkel való jó együttműködésre. Az intézmény továbbra is törekedjen az iskolában és a kollégiumban egyaránt tartalmas és sokszínű kulturális életre.

 

 

Illéssy Sándor Szakközép- és Szakmunkásképző Iskola 

(1) A szakképzésnek a változó gazdasági munkaerő-piaci körülményekhez jobban alkalmazkodó szakmastruktúrát kell kialakítani. El kell érni, hogy egyre többen alkalmassá váljanak második szakma megszerzésére.

 

(2) Az intézmény továbbra is törekedjen sokirányú szakmai képzésre mind a tartalmat, mind pedig a formákat illetően. Tartalmilag - lehetőségeikhez mérten - kínáljanak minél többféle szakmai képzést, formailag pedig tegyék lehetővé a szakmatanulás többféle módját: a szakmunkásképzést, szakközépiskolai képzést, valamint az érettségi utáni szakképzést. Biztosítsák a már végzett szakmunkástanulók számára az érettségi megszerzésének lehetőségét nappali vagy esti képzés során. Teremtsék meg ezzel annak feltételeit, hogy az iskolából jól képzett, sokoldalú, minél több érettségizett fiatal szakmunkás kerüljön ki.

 

(3) A szakmai képzési formákba várhatóan továbbra is a gyengébb tanulmányi eredménnyel rendelkező, hátrányos helyzetű tanulók kapcsolódnak be. Arra kell törekedni, hogy az általános műveltséget megalapozó 9-10. évfolyamokon mielőbb tárják fel a tudás- és képességbeli hiányosságokat, majd tervezzék meg és segítsék e hiányosságok pótlását, a készségfejlesztést. Fordítsanak nagy gondot az általános műveltséget megalapozó képzésre, ezalatt a felzárkóztató és hátránykompenzációs tevékenységre. Az intézményre jellemző lemorzsolódás csökkentése érdekében tudatosan használják fel a közoktatási törvényben biztosított választható órákat a felzárkóztatásra, a készségek és képességek fejlesztésére, ugyanakkor a tehetséggondozásra, az egyéni bánásmódra.

 

(4) Kiemelt feladata az intézménynek a vállalkozói szemlélet fejlesztése, valamint az informatika oktatása is. Az iskola tanulói a gazdasági életben fognak elhelyezkedni, amelyben egyre inkább szükségessé válik valamely idegen nyelv ismerete is. Az iskola ennek érdekében biztosítson lehetőséget minden tanulója számára a nyelvoktatásra tanórai és/vagy szakköri szinten.

 

4.2.3. Tárgyi fejlesztések (a tárgyi fejlesztések intézményenkénti részletes felsorolása a

kötelező taneszköz- és felszerelési jegyzékben található)

 

10

 

4.2.3.1.Óvodai fejlesztések 

(1) A tervidőszakban az önkormányzat csak a feladatellátás feltételeinek racionalizálásával tudja az óvodai ellátás tárgyi feltételeit biztosítani. Ezzel összefüggésben a tervidőszakban (2006-ig) egy tagóvoda megszüntetése is szükségessé válik. 

 

4.2.3.2. Általános iskolai fejlesztések 

(1) Az általános iskolai ellátást jelentősen meghatározza a 2002-ben felépült és átadásra került új iskolaépület. Az önkormányzat folytatja az általános iskolai ellátást biztosító épületek széttagoltságának csökkentését. Az intézményvezetőknek - a kötelező taneszköz és felszerelési jegyzékben foglaltak alapján kell - az általuk használt létesítményeket lehetőség szerint karbantartaniuk, korszerűsíteniük, felszerelniük.

 

(2) Az Általános Iskolai Diákotthon működtetése hosszú távon szükséges, ezért felújítása indokolt. Az önkormányzat felújítási és átalakítási tervet készíttet erre vonatkozóan, és pályázati források bevonásával törekszik 2008-ig a felújítás és átalakítás megvalósítására.

Határidő a tervkészítésre: 2006. október 31.

Felelős: Polgármester

 

4.2.3.3. Középfokú intézményi fejlesztések  

(1) A Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégiumban új tantermek kialakítását a képzési szerkezet nem indokolja. A meglévő tantermek és szaktantermek fejlesztése, a bútorzatok cseréje azonban elengedhetetlenül szükséges. Az iskola képzési profilja szükségessé teszi továbbá a korszerű, az informatikai fejődéssel minél inkább lépést tartó informatikai-számítástechnikai park meglétét és fejlesztését.

 

(2) Az Illéssy Sándor Szakközép- és Szakmunkásképző Iskolában elsősorban a korszerű szakképzés feltételeinek biztosítására kell törekedni, ezért az önkormányzat támogatja az iskolában az oktatott szakmákhoz kapcsolódó tárgyi feltételek javítását.

 

(3) Mindkét középiskolának is hosszú távú érdeke a kollégiumi ellátás biztosítása. Ezért az önkormányzat a középiskolai kollégiumok (Széchenyi és Móricz) felújítására és az előírásoknak megfelelő átalakítására tervet készíttet, és pályázati forrásokból annak megvalósítására törekszik. Ezeken belül elsődleges fontosságú a Széchenyi úti kollégium felújításának és átalakításának megvalósítása, amit lehetőség szerint, az anyagi források biztosítása esetén mielőbb el kell kezdeni.

Határidő: a kollégiumi felújítási és átalakítási tervek elkészíttetésére:

2008. augusztus 31.

Felelős: Polgármester

 

4.2.3.4. Fejlesztések az alapfokú művészetoktatási intézményben

 

11

(1) Pályázati források igénybevételével az önkormányzat támogatja a hangszigetelés folytatását az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény termeiben. Intézménybővítésre az iskolával szomszédos volt Nagykun Klub néhány helyiségének művészeti iskolai célokra történő átadásával lesz lehetőség a tervezési időszakban, a pénzügyi források megléte esetén.

 

(A Tanuszoda építése című, 4.2.3.5. sz. rész törlésre kerül.)

 

4.2.4. A kötelező minimális taneszközök és felszerelések biztosításának terve 2008. aug. 31-ig 

A kötelező minimális eszközök és felszerelések 2008. augusztus 31-ig történő biztosításáról szóló ütemtervet az önkormányzat 319/2003. (XII. 18.) sz. határozata tartalmazza.

 

 

4.2.5. A személyi feltételek fejlesztésének terve 

(1) Az önkormányzat minden tanév kezdését megelőzően, a beíratások után az indítható tanulócsoportok meghatározása során megállapítja a feladatellátáshoz szükséges alkalmazotti létszámot. A pedagógus álláshelyek száma a gyermek- és tanulócsoportok, továbbá napközis és kollégiumi csoportok számának függvényében tanévenként változik.

 

(2) Az önkormányzat az általa fenntartott nevelési-oktatási intézményekben a közoktatási törvény 1. sz. melléklet Első részA nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott vezetők és alkalmazottak ajánlott, illetve kötelező létszáma" c. részében előírt kötelező létszámokat/álláshelyeket biztosítja, az ajánlott alkalmazotti létszámok engedélyezéséről egyedi döntéseket hoz.

 

(3) A pedagógus álláshelyek tervezésében fenntartói koordinálás szükséges abban a tekintetben, hogy az óvodai intézményben és az általános iskolákban felszabaduló álláshelyeken foglalkoztatottak más intézményekben lehetőség szerint pedagógus munkakörben elhelyezkedhessenek.

Felelős: Polgármesteri Hivatal, intézményvezetők

Határidő: folyamatos

 

(4) A 277/1997. (XII. 22.) sz. Korm. rendelet a közoktatási intézményeknek pedagógusainak szakmai képzését, továbbképzését, szükség szerinti átképzését írja elő. Az intézmények vezetőinek a nevelőtestületek által elfogadott továbbképzési programot, erre építve pedig évente beiskolázási tervet kell készíteniük. E dokumentumokat az intézményeknek mindenkor az adott intézmény pedagógiai programjával, stratégiai céljaival összhangban kell elkészíteni.

 

(5) A középfokú intézményekben emelni szükséges az egyetemet végzett tanárok arányát. Az alacsony óraszámú tantárgyak személyi feltételeit a két intézmény közösen biztosítsa esetlegesen áttanítással.

 

12

 

5. A FEJLESZTÉSEK ANYAGI FORRÁSAI

 

A tervezett fejlesztések megvalósításához az önkormányzat éves költségvetéseinek ismeretében tud saját forrást biztosítani. Az éves költségvetések tervezéséhez azonban az alábbi iránymutatásokat teszi:

 

(1) A kötelező taneszközök és felszerelések beszerzését az önkormányzat önállóan, saját erőből megoldani nem tudja, ezért szorgalmazza és saját erő biztosításával elősegíti intézményei pályázatainak sikerességét.

 

(2) Felhívja a fenntartásában működő nevelési-oktatási intézmények figyelmét arra, hogy minden lehetséges alkalommal éljenek kötelező taneszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltak határidőre történő beszerzésének érdekében a különböző pályázati lehetőségekkel, kiemelten a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közoktatási Közalapítvány által közzétett pályázati lehetőségekkel.

 

(3) Az épület-felújításokra és -átalakításokra vonatkozó tervek elkészíttetésének költségeit az adott évi önkormányzati költségvetésekben tervezni kell. A kivitelezésekre az önkormányzat külön döntés alapján saját erő biztosításával pályázat(oka)t nyújt be a Megyei Területfejlesztési Tanácshoz és egyéb központi forrásokra.

 

 

* * * * *

  
« Vissza
Vissza a főmenübe