222/2005. (VI. 30.) önkormányzati határozat
Tárgy: a Karcagi Többcélú Kistérségi társulás fejlesztési programjához és közoktatási i
 

222/2005. (VI.30.) számú önkormányzati határozat

a Karcagi Többcélú Kistérségi társulás fejlesztési programjához és közoktatási intézkedési tervéhez tett javaslatokról 

I. Kisújszállás Város Önkormányzata a Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás alapvető érdekének tartja, hogy kistérségi szinten is összehangolt legyen a közoktatás irányítása és fejlesztése. Ezért fontosnak tartjuk a kistérségi közoktatási intézkedési terv konszenzuson alapuló elkészítését a kistérségi együttműködésben résztvevő települések szakembereinek, valamint önkormányzatainak és az általuk fenntartott közoktatási intézmények aktív közreműködésével. Ehhez előzetesen önkormányzatunk eljuttatja a kistérség részére közoktatási intézkedési tervét.

 

II. Kisújszállás Város Önkormányzata elemezte és értékelte, ebből eredően részben egyetért Karcagi Kistérség Területfejlesztési Koncepciójának a közoktatást érintő fejlesztési elképzeléseivel, hangsúlyosan annak a szakképzés fejlesztési irányait megfogalmazó fejezeteivel (alkalmazkodás a munkerőpiaci igényekhez, informatikai és idegen nyelvi képzés hangsúlyozása, akkreditált tanfolyamok szervezése). Ezzel kapcsolatban azonban a következőkre hívja fel a figyelmet:

 

1. A kistérségben működő oktatási intézmények párhuzamos képzéseinek felszámolása racionális döntés. Megvalósítása során figyelemmel kell lenni a képzések elérhetőségére, korábbi értékes beruházásokra, és ösztönözni kell a mobilitást mind a képzési szerkezetek rugalmasságát, mind pedig az azokba való bekapcsolódást. Alapvető szempontnak kell tekinteni, hogy ott kell megtartani az adott képzéseket, ahol a legjobbak a személyi- és tárgyi feltételek. Ezen túl figyelmet kell fordítani a közlekedési lehetőségekre és a kollégiumi ellátás feltételeinek meglétére, illetve biztosítására is.

 

2. Új szakterület/szakma oktatási feltételeinek megteremtése igen költséges, ezért annak - különösen a forrás oldaláról és a személyi feltételek biztosítása szempontjából - jól előkészítettnek kell lennie. A fejlesztési elképzeléseket egyeztetni kell a kistérség önkormányzataival.

 

3. Az akkreditált tanfolyamok szervezését szorgalmazni kell, de tisztában kell lenni azzal, hogy a rövid idejű tanfolyami képzések végzettséget ugyan adnak, megfelelő szakmai felkészültséget azonban nem mindig.

 

4. A kisújszállási szakképző intézmények jelenlegi képzési szerkezete továbbvihető, működő szakterületeink jó személyi- és tárgyi feltételekkel rendelkeznek, ezért kistérségi szinten is megmaradhatnak. Az újonnan megjelenő munkaerőigény szerinti képzésre - alapító okirataik szerint is - több területen felkészültek. Intézményeink alkalmasak az iskolarendszeren kívüli (felnőtteknek szervezett) akkreditált tanfolyami képzések megszervezésére és lebonyolítására, a középiskola a Szolnoki Főiskolával való együttműködésben felsőfokú akkreditált képzésre is felkészült.

 

5. A képzési struktúra alakítása során figyelemmel kell lenni Debrecen mint régióközpont szerepére.

 

6. Fontosnak tartjuk a szakképzésben a vállalkozási ismeretek oktatását mind a szakiskolai, mind pedig a szakközépiskolai képzésben. A szakképzésből kikerülő fiataloknak olyan képzést kell nyújtani, hogy könnyen be tudjanak illeszkedni a munka világába, és alkalmasak legyenek önálló vállalkozást indítani. Ez utóbbinak különösen jó bázisa lehet a kisújszállási Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium, ahol korábban világbanki, majd Phare-pályázati támogatással eredményes vállalkozói képzés folyt és folyik.

 

2/2

 

7. Fontosnak tartjuk kistérségi szinten végiggondolni a kezdő vállalkozások segítésének lehetőségeit (oktatás, képzés, szaktanácsadás).

 

8. A kistérségi fejlesztési tervben a helyzetelemzésnek és a feladat-meghatározásnak jobban egymásra kell épülnie: jelenleg a fejlesztési program nem kezeli a helyzetelemzésben megfogalmazott problémát, a megyei és országos átlaghoz viszonyított kirívóan alacsony iskolázottsági szintet és a roma lakosság magas arányát. Ezért különösen hangsúlyosan kell kezelni a közoktatásban a hátrányos helyzetben lévők felzárkóztatását, lemorzsolódásuk megszüntetését (beleértve az alapfokú oktatás elvégzésének biztosítását), életpálya-alakításuk segítését. Erre a települések között összehangolt programot/programokat kell kidolgozni.

 

9. Kistérségi szinten rendelkezni kell településekre lebontott információkkal is különösen az iskolázottsági mutatók tekintetében, hogy a fejlesztési programok eredményessége rövid- és hosszútávon is mérhetővé váljon.

 

10. A „III. Humán erőforrás fejlesztése” prioritásainak meghatározásait javasoljuk kiegészíteni az „információs társadalom kívánalmainak való megfelelés”-sel, és erre is javasoljuk program kidolgozását.

 

11. Kisújszállás önkormányzata kéri, hogy a fejlesztési tervben a következő pontosításokat tegyék meg:

a. a 13. és a 72. oldalon a kisújszállási Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium neve mellett jelenjen meg az informatikai szakmacsoportos képzés is, továbbá a speciális tagozatok rovatban - a karcagi gimnáziumhoz hasonlóan - a nyelvi előkészítő képzés és az emelt szintű angol nyelvi képzés is;

b. szerencsésebb lenne a középiskolákban folyó képzések megnevezésekor a szakmák helyett a szakmacsoportok feltüntetése, ugyanis a szakmák felsorolása így igen töredékes, szűk körű;

c. a 22. oldalon a múzeumok, kiállítóhelyek felsorolásában Kisújszálláshoz kérjük feltüntetni a Jermy Gusztáv Természetrajzi Gyűjteményt is, mely a Móricz Zsigmond Gimnáziumban található.

 

Erről értesülnek:

1. Palágyi Gábor polgármester

2. Karcagi Többcélú Kistérségi Társulás, Karcag

3. Polgármesteri Hivatal intézményi referensei, Kisújszállás

 
« Vissza
Vissza a főmenübe