376/2008. (XI. 25.) önkormányzati határozat
Tárgy: a 2009. évi költségvetési koncepció elfogadásáról

 

376/2008. (XI.25.) számú önkormányzati határozat
a 2009. évi költségvetési koncepció elfogadásáról

Kisújszállás Város Önkormányzati Képviselő-testülete megtárgyalta és elfogadta a 2009. évi költségvetési koncepcióját és úgy dönt, hogy a költségvetési rendelet-tervezetet a következő szempontok figyelembevételével kell elkészíteni:

1. A bevételeket és kiadásokat reálisan, a jogszabályi előírásoknak megfelelő, tényleges előirányzati összegekkel kell számításba venni. A képviselő-testület a helyi iparűzési adó, idegenforgalmi adó, a magánszemélyek kommunális adójának mértékén nem tervez változtatást. A mezőőri járulékot a többször módosított 12/1998. (VII. 1.) rendelkezései alapján kell figyelembe venni.

a.) Az intézményi, polgármesteri hivatali költségvetési egyeztetések során biztosítani kell a működtetést, a működési bevételek teljes körű feltárását.

a)a A bevételek tervezésénél a központi költségvetési forrással, a helyi adók önkormányzati rendelet szerinti mértékkel, a gépjárműadó jogszabály szerinti bevételekkel. A helyi és gépjárműadó bevételeket a 2008. évi teljesítés szintjén kell tervezni.
a)b A működési bevételek és az egyéb saját bevételek előző évi teljesítéséhez viszonyított 3,2 %-os növekedésével kell számolni. Saját bevételek előirányzata megállapításához a 2008. évi tényleges bevételeket – az egyszeri bevétellel korrigálva - kell figyelembe venni a 2009. évi költségvetés bevételeinek tervezésekor.
Ha a korrekció utáni összeg alatta marad a 2008. évi eredeti előirányzatnak, akkor a 2008. évi előirányzattal kell tervezni. Amennyiben az így számított összeg nem éri el az 500.000,- Ft-ot, akkor annak 150%-val kell tervezni.”
a)c A folyamatban lévő és megnyert 2009. évre áthúzódó, vagy induló pályázatok (pl. HEFOP) bevételeit és kiadásait teljes körűen, de az intézményi és a Polgármesteri Hivatal költségvetésében elkülönítve kell tervezni.
a)d A cégtelefon magáncélú használatát minden intézményben belső utasítással szabályozni szükséges, és az ebből származó bevételt tervezni kell.
a)e Törekedni kell a bevételek teljes körű beszedésére, az előző évben keletkezett hátralékok behajtása érdekében a szükséges lépéseket meg kell tenni.

b.) Felhalmozási célú bevételként

b)a Felhalmozási célra kapott támogatás.
b)b Támogatás értékű bevétel, az államháztartáson kívülről átvett pénzeszköz.
b)c A normatív hozzájárulás bevételéből a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXXVII. Törvény 3.sz. mellékletének 10. pontja szerinti –a lakáshoz jutás feladatai- jogcímen az önkormányzatot megillető 2007. évi normatív hozzájárulás 100%-ával megegyező összeg.
b)d Az önkormányzat döntése alapján a magánszemélyek kommunális adójának 100 %-a.
b)e Az önkormányzat felhalmozási és tőke jellegű bevételei:
 ingatlanértékesítésből származó bevétel,
 önkormányzati vagyon üzemeltetéséből származó bevétel,
 osztalékok,
 egyéb tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevétel.
 A felhalmozási kiadások általános forgalmi adó tartalmának visszatérített összege.
b)f felhalmozási célú pénzmaradványokat,

2
b)g Fejlesztési hitel felvétel nem tervezhető, mivel az önkormányzat további hosszú távú kötelezettséget nem vállalhat.
bi.)Pályázati források: a már megnyert támogatások tervezése mellett a saját erő szükséglet csökkentése érdekében meg kell vizsgálni az EU Önerő Alapra történő pályázati lehetőségeket és meg kell kísérelni a vállalkozói tőke bevonását az érdeklődésre számot tartó projektek esetén. (pl. Strandfürdő fejlesztés)

2. A központi költségvetési források számbavételét - az előző év (2008) adatait összehasonlító módon tartalmazó - az intézmények normatív támogatását önkormányzati összesen és intézményenként külön-külön bemutatva is el kell készíteni.

3. Önkormányzati szinten a működési kiadások tervezését követően elsősorban a hitel és kamatainak visszafizetését, valamint a több évre áthúzódó kötelezettségvállalások teljesítését kell tervezni. Ezt követően az önkormányzati határozattal megalapozott, illetve a 2009. évi költségvetés terhére történt döntések kiadásait kell tervezni. Mind a működési, mind pedig a felhalmozási előirányzatok tervezése során külön-külön biztosítani kell a működési és felhalmozási mérleg egyensúlyát.

4. Személyi juttatások tervezésére vonatkozó szempontok:
Az intézményi bérek tervezésére az előző évben kialakított tervezési lapokat kell használni, továbbfejlesztve az előző év tapasztalatainak felhasználásával.

a.) a létszám tervezése:
aa.) A 282/2008.(VIII.28.) sz. önkormányzati határozat értelmében a Költségvetési Szolgáltató Iroda megszűnik, az ott foglalkoztatott közalkalmazotti létszámot a Polgármesteri Hivatal veszi át. Az átszervezéshez szükséges fedezetet a Polgármesteri Hivatal 2009. évi költségvetésében tervezni kell.

ac.) A 2009/2010 tanévben a létszámok alapján 4 első osztály indítása reális, mindkét általános iskola 2-2 első évfolyamos tanulócsoportot tervezhet.

b.) Személyi juttatások tervezése során kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a pályázatok keretében kifizetett összegek nélküli személyi juttatás a 2008. évi teljesítés adatát nem lépheti túl.
Amennyiben ez helyi határozat illetve központi jogszabályi előírás miatt megtörténik, azt tételesen indokolni kell.
A túlóratervezés szeptemberig, személyekre és tanítási időkeretre vonatkozóan, az ügyelet pedig jogcímenként kerüljön tervezésre.


c.) Külön kell tervezni a kötelező és az adható személyi juttatásokat:

ca) a kötelező személyi juttatások:
- A közalkalmazottak és köztisztviselők részére kötelező bérfejlesztések és juttatások.
- 13. havi illetmény tervezéséről csak a költségvetési törvény elfogadása után lesz információnk.
- Köztisztviselők étkezési hozzájárulása: a Polgármesteri Hivatalban a kizárólag kész étel vásárlása jogosító utalvány havi összegét az SZJA. törvény alapján, ilyen célra adható adómentes juttatás legnagyobb mértékével kell tervezni.(1995. évi CXVII.tv. a személyi jövedelemadóról 1. sz. melléklet 8.17 pontja szerint).
- Köztisztviselők ruházati költségtérítése: a jogszabály szerinti kötelező mértékkel (1992. évi XXIII. tv. a köztisztviselők jogállásáról 49/G.§)
- Képviselők tiszteletdíja: az elfogadott önkormányzati rendelet szerint.

cb.) az adható személyi juttatások közül az alábbiak tervezhetők:
- Az SZJA törvény 1. számú melléklet 8.19. pontja szerinti csekély értékű ajándék összege.

3
- Az intézményekben és a Polgármesteri Hivatal nem köztisztviselői állományába tartozók részére adható étkezési utalvány a köztisztviselői állományba tartozóknak juttatott utalvány összegével azonos összegben adható.
- Az SZJA törvény 1. számú melléklet 8.30 pontja szerint adható iskolakezdési támogatás a 2008. évivel azonos összegben tervezhető ( 10.350 Ft/gyermek)
- Illetményelőleg céljára valamennyi intézménynél és polgármesteri hivatalban az éves rendszeres személyi juttatás előirányzatának 0,5 %-a adható a dolgozók részére külön intézményi belső szabályzat szerint.

bc). Az önkormányzat Munka törvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozóinak bérfejlesztése a közszféra tervezési irányelvével azonosan.

d.) Az oktatási intézményekben a személyi juttatások tervezése szigorúan a tanulócsoportok számának figyelembevételével készített tantárgyfelosztás és a közoktatási törvény szerinti, - ezen túl csak önkormányzati határozattal, arra konkrét hivatkozással, illetve a pedagógiai programban engedélyezett - órakeret alapján készüljön. A személyi juttatások tervének egyeztetésekor a tantárgyfelosztáshoz igazodó létszámkeretet ellenőrizni kell. Emellett meg kell vizsgálni minden olyan pályázati, illetve támogatási lehetőséget, amelyet a 2009 évi költségvetési törvény a közoktatási feladatok végzésének jobb feltételeihez nyújthat.
A nem pedagógus munkakörben dolgozók személyi juttatásait külön kell megtervezni. Mellékelni szükséges a feladat ellátások körét, felül kell vizsgálni az alkalmazott létszámot.
e.) Az intézményi üres álláshelyek tervezésénél a következő elveket kell figyelembe venni: amennyiben az üres álláshely határozott időre be van töltve, akkor azzal a bérrel kell tervezni, amennyiben túlmunkában látják el az üres állásra eső órákat, azt túlóra díjjal kell tervezni.
f.) A Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben jóváhagyott bérkereten belül - önkormányzati támogatási többletigény nélkül - közhasznú foglalkoztatás tervezhető, illetve a már meglévő szerződés hosszabbítható. Közcélú foglalkoztatás az önkormányzattal kötött megállapodás alapján tervezhető. Közhasznú foglalkoztatás esetén a Munkaügyi Központtal kell szerződést kötni és a foglalkoztatási támogatást, igényelni. Közcélú foglalkoztatás esetén a támogatást az önkormányzattal kötött megállapodás alapján lehet igényelni.
g.) a START - kártya nyújtotta előnyöket ki kell használni, a járulék megtakarítást a személyi juttatások összegében kell tervezni.

5.) A dologi kiadásokat a következő szempontok szerint kell tervezni:

a) A közüzemi kiadások naturális mutatók alapján, az előző 3 év átlagából (2006-2007-2008.) meghatározott mennyiségi adatokkal a 2009. évi várható árakon tervezhetők.
b) Naturális mutatókkal meghatározható kiemelt és egyéb dologi kiadásokat – az a) pontban részletezett elvek alapján kell tervezni. A naturális mutatókkal nem meghatározható dologi kiadások a 2008. évi teljesítés szintjén vehetők számításba, illetve ha az intézmény vagy a Polgármesteri Hivatal több évre szóló szerződést kötött, akkor a szerződésben foglalt 2009. évre fizetendő összeget kell tervezni.
c) Az intézményeknél az ingatlan karbantartást az épületek állagától függően- intézményenként differenciáltan kell tervezni külön tervlapon kimutatva. Intézményi összesenben erre a célra 10.000.000 Ft tervezhető. A benyújtott tervlapokat pályázati anyagként kell kezelni, melyek alapján az összeg felosztásáról a polgármester vezetésével az intézményvezetők döntenek.
A Napközi Otthon udvarán lévő balesetveszélyes raktárépületet le kell bontani, melynek költségeit az Arany János Általános Iskola karbantartási keretéből kell megvalósítani. A karbantartási keret felosztásakor a bontással járó többletköltséget figyelembe kell venni.
d.) Az intézményekben 2008. évben bekövetkezett szerkezeti átalakítások, korszerűsítések hatását (növekedés, csökkenés) korrekciós tételként az a.) b.) c.) pontok tervezésénél tételesen ki kell mutatni.

4
6.) A kommunális feladatok tervezése :

a.) Belterületi utak, járdák karbantartására a 2008. évi teljesítési adatnak megfelelő összeg tervezése indokolt.
b.) A külterületi utak karbantartására, a földutak járhatóságának biztosítására 2008. évi eredeti előirányzatnak megfelelő összeget (3.000.000,- Ft) tervezi az önkormányzat.
c.) A szolgáltató Városgazdálkodási Kft a szelektív hulladékgyűjtő udvar működtetését tervezze, a működéssel kapcsolatos bevételek és kiadások számítása alapján a hulladékudvar üzemeltetési költségeihez való önkormányzati hozzájárulást tervezni kell.
d.) Belvízvédelmi feladatokra, csapadékelvezető csatornák karbantartására és a strandfürdő üzemeltetés költségeinek támogatására a 2008. évi teljesítéssel megegyező összeg tervezhető.
e.) A helyi autóbusz közlekedés fenntartásához az önkormányzat szerződés szerinti összeggel járul hozzá. A helyi közforgalmú közlekedés támogatására a központi költségvetéshez igényt kell benyújtani.

7.) A társadalom- és szociálpolitikai juttatások
a.) tervezésekor figyelemmel kell lenni a költségvetési törvényben, a más kapcsolódó központi jogszabályokban, a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben foglaltakra.
Az önkormányzat helyi rendeletében megállapított egyéb rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni juttatások a 2008. évi teljesített összegnek maximum 3,2%-os növekményével vehetők figyelembe.
b.) A szociális igazgatásról és a szociális ellátások szabályozásáról szóló 1993. évi III. törvény várható módosításai miatt szükséges lehet olyan intézmény létrehozása, munkafelügyelők biztosítása, akik a segély folyósításának feltételként kötelezően ledolgozandó napokon történő munkavégzést biztosítják. Ha a szociális törvény ilyen irányban módosul, az ezzel kapcsolatos költségeket is tervezni kell.
c.) Kiemelt figyelmet kell fordítani a közcélú-, közhasznú foglalkoztatásra, az alkalmi munkavállalás kiterjesztésére és a közmunkaprogramok indítására. A közfoglalkoztatás személyi és tárgyi feltételeinek megteremtését a szociális célra kapott összeg keretéből tervezni kell. A közfoglalkoztatást elsősorban a Vízmű Kft és a Városgazdálkodási Kft bevonásával tervezi megvalósítani az önkormányzat.
d.) A nyári gyermekétkeztetést a szünidő minden munkanapjára, 150 főre kell tervezni pályázati lehetőségek kihasználásával, amihez saját erőként 1 millió Ft-ot kell biztosítani. A feladatot ellátó intézmény a Kossuth Lajos Általános Iskola, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat és Diákotthon. A nyári napközis tábor időtartama két hét, amit szintén a Kossuth Lajos Általános Iskola bonyolít le, az intézményi költségvetésben napi 2 óra étkezési felügyeletet költségeit tervezni kell.
e.) A gyermekek nyári szabadidő eltöltéséhez a forrást pályázati lehetőség feltárásával lehet biztosítani.

8.) A felhalmozási kiadások tervezésénél a már megkezdett beruházásokat, felújításokat, a már megnyert pályázatokhoz kapcsolódó feladatokat (áthúzódó kötelezettségek) a meghozott önkormányzati döntéseket és a pályázati kiírások alapján Kisújszállás városban megvalósítani tervezett beruházásokat kell számításba venni.

8.1. Fő irányelvek:

a.) A külső pályázatíró cég által készített nyertes pályázatok esetén a sikerdíj teljesítése érdekében el kell különíteni 20 millió Ft-ot a költségvetésben azzal, hogy a sikerdíj mértéke nem haladhatja meg az adott pályázattal elnyert támogatás mértékének 5 %-át, 200 millió Ft feletti támogatási összeg esetén a 3,5 %-ot, 500 millió Ft támogatási összeg felett pedig a 2 %-ot.

5
b.) A pályázatok saját forrás biztosításához kibocsátott kötvény felhasználását, illetve a kötelezettségvállalásokat folyamatosan figyelni kell.

8.2.1.Áthúzódó kötelezettségek: a költségvetésben az alábbi, támogatásban részesült beruházások költségeit kell elsődlegesen tervezni:

a.) Kisújszállás város bel- és csapadékvíz-elvezető rendszerének felújítása az ÉK-i és az ÉNY-i belvízöblözet tekintetében. (ÉAOP1.2/D)
b.) Kisújszállás Város autóbuszmegállóinak infrastrukturális fejlesztése
c.) Az Erzsébet Gyógyvizű Strandfürdő területén egészségcentrum létrehozása és a medencék téliesítése ( ÉAOP 2.1.1/A)

8.2.2. Kiemelt, a pályázati elbírálás szakaszában levő fejlesztési feladatok:

a.) A funkcióbővítő integrált települési fejlesztések (ÉAOP 5.1.1/D) A városközpontot érintő beruházások: a Városháza és parkjának felújítása, a Mozi épületének rekonstrukciója új funkció hozzárendelésével, a Református templom és a Katolikus templom közötti járdaburkolat felújítása, a Kálvin utca sétálóutcává alakítása, Vásárcsarnok felújítása, Gimnázium tornatermének átalakítása.
a.) Jelzőlámpás csomópont kiépítése.
b.) Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése pályázat „Alapellátás fejlesztése, helyi egészségházak kialakítása” „A” komponens. (ÉAOP 4.1.2/A)
c.) Szociális alapszolgáltatás fejlesztése. (ÉAOP 4.1.3)
d.) Kisújszállási Térségi Szociális Otthon és Alapszolgáltatási Központ intézmény (továbbiakban: Intézmény) Kisújszállás, Téglagyár u. 10. szám alatti szociális bentlakásos ellátás céljaira szolgáló épületeinek korszerűsítésére, bővítése. (TIOP 3.4.2-08)
e.) Kisújszállás közintézményeinek villamosenergia-ellátó rendszerének korszerűsítése megújuló energiaforrásokkal. Norvég Finanszírozási Alap.
f.) Kereskedelmi szálláshelyek és szolgáltatások minőségi fejlesztése projekt keretében szálláshely kialakítása az Erzsébet Gyógyvizű Strandfürdő területén. (ÉAOP 2.1.2)
g.) LEADER Turisztikai pályázat keretében az Arany János u. 10. alatti ingatlan fogadóközponttá alakítása és a strand területén ifjúsági tábor (faházak, telepített sátortábor) kialakítása.
h.) Svájci alapú pályázat „Komplex hulladék újrahasznosítási rendszer kiépítése a Nagykunság szívében”.

8.2.3. Pályázati támogatással megvalósítani tervezett fejlesztési feladatok:

a.) Kulturális és örökségturizmus infrastrukturális fejlesztése, rendezvény- és sportturizmus infrastrukturális feltételeinek fejlesztése. (ÉAOP 2.1.1./B: kalandpark létesítése az Erzsébet-ligetben, illetve ÉAOP 2.1.1./C turisztikai jelentőségű épületek felújítása)
b.) Önkormányzati tulajdonban lévő utak fejlesztése. Az Észak-alföldi Operatív program keretében az önkormányzati utak fejlesztésére vonatkozó (ÉAOP-2007-3.1.2.) pályázat keretében a Béla király és a Malom utca, valamint a Béke és Sásastó utca felújítását tervezi az önkormányzat.
c.) Oktatási-nevelési és egészségügyi intézmények fejlesztése. (ÉAOP 4.1.1. és ÉAOP 4.1.2.) Ezen belül az Arany János Általános Iskola felújítása és akadálymentesítése, új óvoda épület építése 3 másik óvodai épület kiváltásával.
d.) A Nyár utca 7. szám alatti gyermekorvosi rendelő akadálymentesítése. (ÉAOP-4.1.5.)
e.) Közösségi és rekreációs intézmények fejlesztése (Művelődési és Ifjúsági Központ, Horváth-tanya) (ÉAOP 4.1.4.)
f.) Kenderes és Kisújszállás közötti kerékpárút megépítése (ÉAOP-3.1.3.)
g.) A meglévő szennyvízhálózat rossz állapotban lévő szakaszainak rekonstrukciója – különös tekintettel a Szabadság téri lakótelep szennyvízhálózatára. (KEOP konstrukción belül, illetve esetlegesen hazai pályázati forrás felhasználásával)

6
h.) A „sarkonforgó” közlekedési csomópont biztonságosabbá tétele.

8.2.4. A folyamatban levő pályázatok sikertelensége esetén új pályázat benyújtásával, illetve pályázati lehetőség hiányában saját erőből tervezett beruházások:

a.) A Térségi Szociális Otthon és Alapszolgáltatási Központ működéséhez a jogszabály által előírt tárgyi feltételek biztosítása.
b.) A Városháza parkjában lévő szökőkút felújítása a funkcióbővítő integrált települési fejlesztések (ÉAOP 5.1.1/D) pályázat sikertelensége esetén.
c.) Amennyiben a Városháza DK-i és DNy-i tornyainak helyreállítására benyújtott vis maior, vagy a városközpont rehabilitációs pályázat ( ÉAOP 5.1.1/D) nem jár sikerrel a tornyok további beázásának megakadályozásáról gondoskodni kell. E célra szükséges biztosítani 15.000.000.- Ft-ot .
d.) A funkcióbővítő integrált települési fejlesztések pályázat (ÉAOP 5.1.1/D) sikertelensége esetén a vásárcsarnokban lévő üzletek beázásáért felelős csapadékvíz elvezető csatorna felújítása.
e.) A funkcióbővítő integrált települési fejlesztések pályázat (ÉAOP 5.1.1/D) sikertelensége esetén térfigyelő kamera kiépítése a város egyes közterületein.
f.) Az „Ipari Park” cím elnyerése.
g.) A Pillangó u. 13. szám alatti ingatlan átalakítása, melynek becsült költsége 15.000.000- Ft.
Amennyiben 2009. februárig nem kerül pont a Pillangó utca 13. számú épület tulajdonjogának tisztázására, akkor az önkormányzat - ha forrást talál rá - megfontolja egy öltöző kialakítását.
h.) A közterületi játszóterek Európai Uniós követelményeknek megfelelő átalakítása.
i.) Belterületi utak felújítása, új utak építése.
j.) A közvilágítás kiépítése a Szabadság téri lakótelep 8-as, 11-es, 12-es épületei mögött, melyet elsősorban a közvilágítási oszlopok város már területeiről történő áthelyezésével kell megoldani.
k.) A Gimnázium udvarán vagy a Városi Sporttelepen műfüves futsal méretű (20 * 40 m) futballpálya megépítése.
A képviselő-testület a 8.2.4 pontban felsorolt beruházásokra benyújtott pályázatok sikertelensége esetén a tervezett beruházás megvalósítását az adott időpontban tételesen megvizsgálja.

9. Képviselő-testületi döntés alapján tervezendő tételek

a.) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz az önkormányzat 2009. évben is csatlakozik. Az ösztöndíjakra fordítható önkormányzati keretösszeg 500 ezer forint, amely kiegészül Gönczi Károly képviselő által felajánlott 290 ezer forinttal. (324/2008. (IX. 30.) sz. önkormányzati határozat)
b.) A „Segítő pedagógus” programhoz csatlakozó két intézményben a pedagógusok havi konzultációs továbbképzéseinek járulékos költségeit az intézményi költségvetés terhére kell biztosítani. (229/2008. (VI.24.) sz. önkormányzati határozat)
c.) Az EdtR határozat és rendelet kezelő program bevezetéshez szükséges saját forrás 2009. évre eső 360.000 Ft-os összegét a költségvetésben meg kell tervezni.( 196/2007. (V.29.) sz. önkormányzati határozat)
d.) A vezetői érdekeltségi rendszer bevezetése miatt a működési céltartalékban 15 millió forint tervezése szükséges. (254/2008. (VI.24.) sz. önkormányzati határozat) A fel nem használt összeg csak a működés hiányának csökkentésére, illetve a költségvetés készítésekor még nem ismert rendkívüli kiadások fedezetére használható fel.
e.) A képviselő-testület javítani kíván a kollégiumi lakhatási feltételeken, és egyéb, nem kollégiumi célú (elsősorban nyár) szálláshelykínálattal bővíteni szándékozik a kollégium nyújtotta szolgáltatásokat. Erre vonatkozóan tanulmánytervet kell készíteni a kollégiumi épületegyüttesnek az érvényes szabványok szerinti felújítására és szolgáltatásbővítésének kialakítására. A tanulmányterv elkészítésének költségeire a fedezetet a 2009. évi költségvetésben biztosítani kell. (354/2008. (X.28.) sz. önkormányzati határozat)

7

10. Működési célú pénzeszköz átadások, egyéb szervek támogatása
a.) Városi társadalmi szervek, alapítványok és egyéb civil szervezetek támogatására és a helyi kiadványok 2009. évi támogatására a 2008. évi teljesítés adattal megegyező összeg tervezhető. A civil és sportszervezetek támogatási rendszerét úgy kell átdolgozni, hogy az ösztönözzön az önkormányzati támogatáson kívül más pályázati források bevonására.
b.) Az Egészségügyi Kerekasztal egészségnevelési, felvilágosító tevékenységre felhasználható keretét a 2008. évi eredeti előirányzat 50%-ában, 1.000.000 forintban kell meghatározni.
c.) A helyi sporttevékenység támogatására 22.000.000 Ft-ot tervez az önkormányzat.
d.) A " Kisújszállás Közművesítésének Fejlesztéséért" Alapítvány támogatását 10 millió forint összegben kell tervezni.
e.) A Csatornaberuházó Víziközmű Társulat működési költségeire 6 millió forint kölcsön folyósítását tervezni kell.

11. Egyéb tervezési feladatok:

a.) Az önkormányzati minőségirányítási programja alapján 2009-ben a Kossuth Lajos Általános Iskola, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat és Diákotthon, és az Arany János Általános Iskola átfogó ellenőrzésére kerül sor, melyekre iskolánként 300.000 forintot, tehát összesen 600.000 forintot indokolt tervezni.
b.) A közoktatás-irányításban zajló folyamatos változások elengedhetetlenül szükségessé teszik szakmai fórumokon való részvételeket mind az intézmények, mind pedig az önkormányzat részéről. Ezek költségeit is tervezni szükséges.
Fenntartói részről e jogcímen, intézményi körben pedig az intézményi költségvetésekben 100 ezer Ft-ot tervezni kell.
c.) A pedagógiai/nevelési programok és a közoktatásban átszervezést jelentő intézkedéseket – beleértve az intézményi alapító okiratok módosítását is – a közoktatási törvény rendelkezései alapján szakértőkkel véleményeztetni kell.
E feladatokra év közben, önkormányzati döntések vagy jogszabályi rendelkezések alapján kerülhet sor, erre forrásként maximum 500.000 Ft tervezhető.
d.) A helyi iskolákban nemzetközi, országos vagy megyei tanulmányi és sportversenyeken kiemelkedő eredményeket elérő tanulók és tanáraik önkormányzati elismerését, illetve annak költségeit 600.000 Ft összköltség erejéig tervezni kell, ezen túl az ünnepség – beleértve egy szerény fogadást is – költségeire 80.000 Ft tervezése indokolt. Mindezeket a rendezvénytervben kell tervezni. Legkésőbb 2009 áprilisáig felül kell vizsgálni az idevonatkozó önkormányzati határozatot.
e.) A 2009 szeptemberében megrendezendő Kunok I. Világtalálkozója kisújszállási költségeire 2.000.000 tervezhető, mely saját erőként is szolgálhat e rendezvény megvalósítását elősegítő pályázat(ok)hoz.
f.) A közoktatási intézményekre vonatkozóan a kötelező taneszközök, helyiségek és felszerelések biztosításának határideje 2008. augusztus 31-én lejárt. A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet tervezett, az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján már közzétett módosítása alapján a kötelező eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltak enyhítése várható. A rendeletmódosítás megjelenését követően fel kell mérni, hogy az önkormányzat közoktatási intézményei milyen eszközökkel, helyiségekkel és felszerelésekkel rendelkeznek, és melyek azok, amelyek még mindig hiányoznak. Ez utóbbiak biztosítására és ugyanilyen célú pályázatokhoz saját erő forrására továbbra is biztosítani kell a közoktatási intézmények számára mindösszesen 3.000.000 Ft-ot
g.) A városi televízió működtetésére a 2008. évi teljesítésnek megfelelő összegét továbbra is a Művelődési és Ifjúsági Központ költségvetésében kell tervezni.

8
h.) Az első lakáshoz jutó fiatal házasok támogatását 2009. évre az önkormányzati rendeletben meghatározott összeggel 25 fiatal párral- 400.000 Ft/fiatal házaspár = 250.000 Ft vissza nem térítendő, 150.000 Ft visszatérítendő támogatás - kell tervezni.
i.) A következő évben a városi ünnepségek, testvérvárosi kapcsolatok dologi kiadásaira 2008. évi tényadat 85 %-át, a marketing tevékenység kiadásaira a 2008. évi tényadatnak megfelelő összeget kell tervezni. A városi ünnepségek személyi juttatásait és járulékainak előirányzatát (Pro-Urbe, Pro-Communitate díjak, pedagógus szolgálati emlékérem) a helyi rendelet és a tényleges igény szerint kell biztosítani.
j.) A város belterületéről hiányzik 230 db utcanév tábla, melynek pótlásáról szakaszosan gondoskodni kell. 2009. évben 120 db tábla pótlásának fedezetére forrást kell biztosítani a költségvetésben.
k.) A képviselő-testület működésével kapcsolatban továbbra is szorgalmazni kell a testületi és bizottsági előterjesztések e-mailen, illetve számítógépes adathordozón történő továbbítását, mellyel nem csak jelentős költségmegtakarítás érhető el, hanem a változó körülményekhez igazodóan gyorsabb testületi döntéshozatal is elérhető lenne.
l.) Az önkormányzat úgy dönt, hogy a mammográfia szűrés kisújszállási megszervezését 2009-ben is lehetővé teszi, ezért a Polgármesteri Hivatal költségvetésében 260.000.- Ft-ot tervez e célra.
m.) A költségvetés teljesítéséről szóló negyedéves beszámolókban ki kell térni a kötvényforrás befektetésével elért hozamok és a kötvényforrás után fizetendő kamatterhek elemzésére is.
n.) A költségvetés összeállításakor az intézményeknek és a Polgármesteri Hivatalnak tételesen ki kell kimutatni az önként vállalt feladatok kiadásait. Erre a célra tervező munkalap készül.
ny.) A tervezés során figyelembe kell venni a Múzeumok iskolabarát fejlesztése és oktatási-képzési szerepének infrastrukturális erősítése című TIOP – 1.2.2/08/1, és az „Építő közösségek”, közművelődési intézmények az élethosszig tartó tanulásért program a közművelődési intézményrendszer felnőttképzési kapacitásának bővítésére TÁMOP-3.2.3./08/1 vonatkozó pályázatot.
o.) A költségvetés szöveges részében összesítve kerüljön megjelenítésre az R/1. számú mellékletben tájékoztató adatok, a kiadások részletezése, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban, önkormányzati szinten összesítve táblázatban, és az R/9. számú mellékletben meghatározott bontásban:
- személyi juttatások,
- munkaadókat terhelő járulékok,
- dologi jellegű kiadások,
- kamatkiadások,
- támogatás értékű működési kiadás, pénzösszegátadás, előző évi működési célú pénzmaradvány átadás,
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
- ellátottak pénzbeli juttatásai,
- pénzforgalom nélküli kiadások,
- intézményi beruházások, felújítások,
- felhalmozási célú támogatás értékű kiadások,
- pénzeszközátadások, előző évi felhalmozási pénzmaradvány átadás,
- támogatási kölcsönök nyújtása /törlesztése
- finanszírozási kiadások
12. Az önkormányzat 10 millió Ft általános tartalékot tervez.
13. Az Önkormányzati egyéb feladatok dologi kiadásaiban 5 millió forint tervezése szükséges. Ez fedezetet nyújt az év közbeni normatív támogatás lemondás és azoknak - a költségvetés tervezésekor még nem ismert, - többletfeladatoknak költségeire, ami jogszabályváltozás miatt hárul a Polgármesteri Hivatalra és intézményekre.

14. Az önkormányzat 2009. évben is igényt nyújt be az Önhibáján kívül hátrányos helyzetű önkormányzatok támogatására. Előreláthatólag 2009. évben működési hitel felvételére a támogatás megnyerése esetén is szükség lesz, amennyiben a bevételi forrásösszetétel nem

9

változik. A felhalmozási kiadások saját erő részének biztosításához a kötvénykibocsátás bevétele szolgál.

15. A Cigány Kisebbségi Önkormányzatot a települési önkormányzat a 2008. évi előirányzatnak megfelelően, 2009. évben is 640. 000 Ft-tal támogatja.

16.A költségvetési javaslatot és tervezetet egyeztetni kell a jogszabályban előírt fórumokkal, testületekkel, közalkalmazotti tanáccsal, reprezentatív szakszervezetekkel, intézményekkel és a Cigány Kisebbségi Önkormányzattal.

17. Amíg a képviselő-testület költségvetési rendeletét nem alkotta meg, a polgármester jogosult a helyi önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére. Az így folytatott gazdálkodásról a képviselő-testület előtt el kell számolni, a beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat az új költségvetési rendeletbe kell beilleszteni.
18. A költségvetés készítését a 217/1998. (XII.30.) számú Kormányrendelet 29. §-ában előírt szerkezetben kell előkészíteni, melynek része az előirányzat - felhasználási ütemterv is. Figyelmet kell fordítani arra, hogy elkülönítetten kerüljenek megtervezésre az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételei, kiadásai, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulások.
19. A 2009. évi költségvetés előkészítését, elkészítését úgy kell kivitelezni, hogy a 2009. február hónapban képviselő-testületi tárgyalásra és elfogadásra kerüljön.
Határidő: 2009. február 15.
Felelősök : Kecze István polgármester
Dr. Kittlinger Ilona címzetes főjegyző

A képviselő-testület javasolja, hogy a polgármester kezdeményezzen tárgyalást a városban működő nagyobb gazdálkodó szervezetekkel, nagyobb vállalkozókkal: Kunferr Acélszerkezeti Kft., Kunfa Termelő és Kereskedelmi Kft., Kuntex Kft., Contarex Kft., Nagykun 2000 Mg. Zrt-vel, stb. a jelenlegi gazdasági helyzetben tervezett intézkedéseikkel kapcsolatban.

Erről értesül:
1. Kecze István polgármester
2.Dr.Kittlinger Ilona címzetes főjegyző
3.Valamennyi önkormányzati intézmény vezetője
4.Polgármesteri Hivatal osztályvezetői


 

« Vissza
Vissza a főmenübe