1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. június 11-i ülésére

Tárgy:   TÁMOP-5.3.6-11/1 Komplex telep-program pályázat
Készítette:   Czikkely Erika önkormányzati intézmény vezető, Mile Erika
Előterjesztő:   Várfi András polgármester

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete 2012. március 14-i rendkívüli ülésén tárgyalta a TÁMOP-5.3.6./11-1 Komplex telep-program pályázaton történő részvételt. Határozata alapján a pályázat a kiírás szerint meghirdetett következő időpontra (2012. augusztus 01-31-ig) kerülhet benyújtásra.
 
Szeretnénk ennek a pályázatnak a kiírás alapján egy modellezését bemutatni. A TKKI, mint kötelezően bevonandó partner már a pályázat előkészítésében való részvételhez is testületi döntést kér bemutatni.
 
A pályázati kiírás és összes útmutató, kitöltési segédlet megtalálható a következő linkre kattintva: (Ctrl billentyű + hivatkozásra kattintás)
http://www.nfu.hu/doc/3367
 
Szegregátum kijelölése: A „Cigányváros”, a Táncsics, Kárász, Kőrös, Bányász, Halász, Vadász utcák területe.(Az alábbi adatok tájékoztató jellegűek, a népesség-nyilvántartóból származnak)
 
A lakosság száma: 387 fő
Aktív korúak száma (15-64 évesek): 293 fő
3-45 évesek száma: 254 fő (ennek a 60%-át kell kötelezően bevonni a programba)
 
Az első, és egyben talán legfontosabb tevékenység a Közösségi Beavatkozási Terv elkészítése. Határideje 2012.07.09. Pontos adatok szükségesek a településen és a szegregátumban élőkről: népesség száma, kor, nem, iskolai végzettség, gazdasági aktivitás, segélyezési adatok, iskolai integráció, infrastruktúra vonatkozásában. Az előzetesen elkészített anyagunkat a TKKI (Türr István Képző és Kutató Intézet) Budapesti Módszertani Főosztály elbírálja.
 
Az ebben a tervben megfogalmazott problémákra kell hatékony megoldást találni, melynek egy része a jelen projektben megoldható.
 
A pályázatot az önkormányzat adhatja be azzal a feltétellel, hogy konzorciumot hoz létre, melynek kötelező tagja a TKKI, egy nonprofit szervezet, valamint a Munkaügyi Központ. Ez utóbbi csak abban az esetben, ha a projektben támogatott foglalkoztatást kívánunk megvalósítani.
A bevont nonprofit szervezetnek az alábbi feltételeknek kell megfelelnie: hivatalos okiratában szerepelnie kell a szociális ellátás vagy foglalkoztatás területére vonatkozó tevékenységeknek, illetve legalább egy további tevékenységnek az alábbi területek valamelyikén: szociális ellátás, közösség-fejlesztés, oktatási, egészségügyi, képzési vagy foglalkoztatási tevékenység. Igazolnia kell a tevékenység területén – a pályázat benyújtását megelőző 5 éven belül – szerzett legalább 2 éves szakmai jártasságát. Nagyon fontos a non-profit szervezet jó megválasztása, hiszen a lebonyolításban nagy szerepe van.
 
A megvalósítandó program nagyon összetett és sokrétű. Szociális, közösség-fejlesztési, oktatási, képzési, egészségügyi és munkaerő-piaci szolgáltatásokat kell kötelezően biztosítani. A szolgáltatásokon túl kis léptékű infrastruktúra beruházások megvalósítása is lehetséges max. 22 M Ft értékben. Beruházás kizárólag önkormányzati ingatlanon a szolgáltató pont kialakítása és a lakhatási feltételek javítása érdekében történhet. (Fő út 80 vizesblokk átalakítása, terület rendezését, parkosítását.)
 
Szakmai tartalma az 1. sz mellékletben olvasható.
 
A kötelezően megvalósítandó elemek:
  1. Még a projekt előkészítése során a Közösségi Beavatkozási Terv elkészítése. Pályázat beadásának feltétele a terv megléte!
  2. Csillag Szolgáltatópont létrehozása a szegregátumban vagy annak közvetlen közelében. A szolgáltatópont biztosítja az egyének számára a humán szolgáltatások igénybevételét, a szociális munkások jelenlétét, a tanulók tanulmányi felkészüléséhez szükséges helyszínt és eszközöket, valamint amennyiben a szegregátum lakóingatlanaiban nem biztosítottak bizonyos háztartási funkciók (pl. higiéniai szolgáltatások) akkor az azokat helyettesítő szolgáltatásokat. Pl. mosási, fürdési lehetőséget. (Ez lenne a Fő út 80 a Roma Közösségi Ház)
  3. Csillagház - Cserhaj kialakítása: Ez egy olyan, legalább 40 m2-es helyiség, amely a szegregátumhoz közeli településrész központi helyén, a szegregátumtól 1 km távolságon belül található, jól megközelíthető és akadálymentes. Itt kell biztosítani, hogy hozzáférjenek a projekt szolgáltatásaihoz, a projekt alkalmazottjai itt tudnak találkozni a célcsoport tagjaival. (Ez lenne a Fő út 66.-Régi Önó napközi )
  4. A programba bevontakról Egyéni Fejlesztési Terv készítése minimum 6 hónapra.
 
Elvárt indikátorok: (ha nem teljesül támogatás visszafizetést von maga után, durva hiba esetén esetlegesen kizárást is)
A már említett, a szegregátumban élő 3-45 éves lakosság (254 fő) minimum 60%-át be KELL vonni, ez 152 főt jelent. Ez azt jelenti, hogy ennyi emberről szükséges Egyéni Fejlesztési Tervet készíteni, mely minimum hat hónapra szól és hat hónap utánkövetés szükséges.
A fejlesztési tervben egyedileg meghatározott tényezők (pl. életvitel, előmenetel, anyagi helyzet, foglalkoztatás) egyike tekintetében sem történhet romlás, és legalább egy tényező tekintetében javulásnak kell mutatkoznia ahhoz, hogy pozitív legyen az eredmény. Az így kikerült személyek aránya a bevontak (min. 152 fő) 60%-a (min. 91 fő).
Ezen kívül képzésben kell részt vennie a bevont aktív korúak 75%-ának, melyet el is kell végezni a 60%-nak.
A képzésben résztvevők 40%-ának külső munkahelyen kell teljesítenie gyakorlatát.
A jelen program hatására más programokba kapcsolódók aránya a bevontak 20%-a kell hogy legyen. (Min: 30 fő)
Az Egyéni Fejlesztési Terv lezárását követően a támogatott foglalkoztatásban résztvevő személyek minimum 15%-ának a terv lezárását követő 6 hónapból legalább három hónapot kereső foglalkozásban kell töltenie. A bevont személyek legalább 60%-ánál valós eredményt kell elérni 24 hónap alatt (valamilyen szegmensben javult az élete)
 
 Humán erőforrás biztosítása:
  • 1 fő projektmenedzser heti 40 órában
  • 1 fő pénzügyi vezető heti 20 órában
  • 1 fő szakmai vezető heti 30 órában
  • Közösségi programszervező: minimum 2 fő szegregátumonként, heti 20 órában
  • Szociális munkás/esetmenedzser 15 fő ellátottanként 1 fő heti 20 órában. Minden 15 fő bevont célcsoporttagként legalább 1 fő szociális munkás bevonása kötelező! A már említettek miatt nálunk kb. 152 fővel kell számolni. Mivel 6 hónapra kell, hogy szóljon az egyéni fejlesztési terv, így 24 hónapos projektidőszakot figyelembe véve kb. 3 „csoport” valósítható meg (mivel szükséges időt hagyni a toborzásra és az utánkövetésre), így „csoportonként 4 szociális munkás bevonása kötelező.
Illetve ezen kívül a megvalósítandó programelemekhez speciálisan szükséges humán erőforrások.
 
Kötelező fenntartás a projektidőszakot követően, melyre jelen pályázat már nem ad pénzügyi forrást:
 
Mindezeket próbáltuk számokban is kimutatni:
 
TÁMOP 5.3.6-11/1 PÁLYÁZAT
Komplex telep program becsült fenntartási költségei
 
Önerő!!
 
Projekt idején
Projekt idején
Fenntartás 2 éve Önerő
 
1 hónap (Ft)
2 év (Ft)
24
9 fő alkalmazott bérköltsége
 
 
 
1 fő Projekt menedzser heti 40 órában (Br. 150.000 Ft * 1,27 = 190 500 Ft)
     190 500   
    4 572 000   
 
1 fő Pénzügyi vezető heti 20 órában (Br 75.000 Ft * 1,27 = 95 250 Ft)
       95 250   
    2 286 000   
 
1 fő szakmai vezető heti 30 órában (Br 112 500Ft*1,27= 142 875 Ft
     142 875   
    3 429 000   
 
Közösségi programszervező 2 Fő heti 20-20 órában (Br 50 000*1,27*2=
     127 000   
    3 048 000   
3 048 000
Szociális munkás 4 Fő heti 20-20 órában: Br 50000*1,27*4=254 000Ft.
     254 000   
    6 096 000   
6 096 000
Szakértők a vállalt tevékenységekhez 4 fő szociális, oktatási, képzési, egészségügyi) 15.000 Ft/fő/hó
       60 000   
    1 440 000   
1 440 000
Útiköltség (projekmenedzsment, megvalósítók) 100 km/hó
         6 000   
       144 000   
144 000
Energia díjak (2 helyen Fő út 80 és Fő út 66)
 
 
 
Áram
       30 000   
       720 000   
720 000
Gáz
       40 000   
       960 000   
960 000
Víz
       10 000   
       240 000   
240 000
Nyilvánosság biztosítása
 
 
 
Szórólapok, plakátok, táblák, meghívók, sajtómegjelenések (kötelező nyilvnosság biztosítása)
       70 000   
    1 680 000   
480 000
Telefon, internet, posta költségek
       40 000   
       960 000   
720 000
Papír, írószerek, festék, nyomtatópatron (menedzsment, Csillag Szolg. és Csillag-Cserhaj Szolg.) 3*10 000 Ft/hó
       30 000   
       720 000   
480 000
Tanácsadásokhoz, programokhoz kapcsolódó költségek
 
 
 
Speciális szaktudást igénylő tanácsadás biztosítása (pl. jogász, adósságkezelő, dietetikus, pszichológus, egészségőr, kertész,stb.)
       20 000   
       480 000   
480 000
Esélyegyenlőségi munkatárs díja
       20 000   
       480 000   
480 000
Kötelező könyvvizsgálat (projekt1-1,5%-a
 
 
 
Közbeszerzés költségei
 
 
 
Közösségi Beavatkozási Tervhez kapcsolódó kötelező tevékenységek, szolgáltatások
 
 
 
Szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és közösségfejlesztés (kulturális és gyerek programok, előadások)
         30 000   
         720 000   
360 000
Oktatási, nevelési szolgáltatások (felzárkóztató, fejlesztő, feszültségoldó szabadidős programok)
         20 000   
         480 000   
240 000
Egészségügyi szolgáltatások elérésének szolgáltatása (mobil szűrőbusz, családi életre felkészítő programok)
         20 000   
         480 000   
240 000
Felnőttoktatás, felnőttképzés, szakképzés (7-8. osztály, államilag elismert szakképzések)
 ?
 
 
Foglalkoztatás elősegítése (kapcsolattartás munkáltatókkal, megélhetési támogatás, keresetpótló támogatás, képzére jutás elősegítése)
 ?
 
 
Egyéb költségek
 
 
 
Tárgyi eszközök beszerzése (számítógép, nyomtató, fénymásoló stb)
 
 ?
 
Kiegészítő eszközök akció napokhoz (pl. kéztörlő, vegyszrek, kesztyűk, stb.) egészségfejlesztő programok, egészségnapok, közösségfejlesztés, játszóházak, szabadidős programok, képzések, versenyek, kiállítások
       20 000   
       480 000   
240 000
"Fürdőszoba, mosási és higiénés lehetőségek biztosítása + takarító személyzet+tisztítószerek
     100 000   
    2 400 000   
2 400 000
 
 
 
 
Költségek összesen:
 1 325 625   
 31 815 000   
18 768 000
 
 
 
 
Minimális önerő a kötelező fenntartásra
 
18 768 000
 
 
A pályázat finanszírozási feltételei és esetleges kockázatai:
Gyakran Ismételt Kérdések más pályázóktól a kiíró –nfü honlapról:
 
1, kérdés: Nem világos, hogy a projekt keretében, hogyan valósul meg a bértámogatás, milyen esetben hány %-os támogatással lehet számolni. Kell-e a foglalkoztatás esetén önerőt bevonni a programelem megvalósításához?
 
Válasz: A kiírás esetében a célcsoportnak nyújtott bértámogatás igénybevételéhez kötelezően be kell vonni a munkaügyi központot. Az ilyen típusú bértámogatás esetén a célcsoport bérét nem támogatja az Unió 100%-ban. Mivel ezekben a projektekben nem a kedvezményezett lesz a célcsoport munkáltatója, ezért amennyiben nem 100%-os a bér támogatása, akkor az önerőt nem a kedvezményezett fizeti, hanem a valódi munkáltató. ..(A vállalkozó pályázhat a Munkaügyi központhoz, de a 100% támogatás elnyerése nem biztos. )
 
2. kérdés: Milyen speciális elvárások vannak az egyes tevékenységekkel kapcsolatban?
 
Válasz: * A TÁMOP 5.3.6-11/1. konstrukció keretében, a konzorcium tagjaként a Türr István Képző és Kutató Intézet segíti a főkedvezményezettet a fejlesztési elemek koordinációjában, valamint biztosítja a folyamat- és módszertani támogatást. Emellett a konstrukció kedvezményezettjeinek az Országos Roma Önkormányzattal kötelezően együtt kell működniük.
* A TÁMOP 5.3.6-11/1. konstrukció keretében azon települések vonatkozásában ítélhető meg támogatás a szegregátumok komplex, humán fejlesztésére, ahol legalább 10 lakásban legalább 45 fő él2 szegregált lakókörnyezetben.
 * Nem nyújthat be pályázatot, az a konzorcium vezetői feladatot ellátó települési önkormányzat, amely nem rendelkezik testületi döntéssel arra vonatkozóan, hogy
„a testület a pályázat benyújtásával egyetért” és „a pályázati program megvalósítását támogatja”.
 
3. kérdés: Fenntartási kötelezettség: „A projekt keretében kialakított Csillagház szolgáltatásait a projekt zárását követően 1 évig biztosítja.” Ez pontosan mit jelent?
 
Válasz: Minden infrastrukturális beruházás esetében szükséges az eredeti céllal összhangban történő tevékenység biztosítása a fenntartási időszakban is - pl. közösségi programok szervezése, vagy egyéb kialakított szolgáltatások nyújtása. A fenntartási időszakban - a rendelkezésre álló források függvényében a tevékenységek gyakorisága eltérhet a projekt keretében megvalósított tevékenységektől, de minden esetben biztosítani kell az adott tevékenységek folytatólagos végzését. A projekttervben be kell mutatni miképp és milyen forrásból tervezik az közösségi ház szolgáltatásainak fenntartását.
 
4. kérdés: A projekt megvalósítása során a minimálisan vállalni szükséges az alábbiakat? - 1 db Csillag Szolgáltatópont kialakítása"
 
Válasz: "A Csillag Szolgáltatópont felállítása nem kötelező tevékenység. Mindazonáltal annak felállítása vagy a telepen már működő iroda nélkül a projekt, s kiemelten a settlement típusú tevékenységek megvalósítása nehezen képzelhető el. A szociális munkások jelenlétének biztosítása a szegregátum helyszínén kötelező. A Szolgáltatópont vagy a telepen már működő iroda fejlesztésével kialakításával tartjuk elképzelhetőnek a szolgáltatások megfelelő minőségű biztosítását a programban. Emellett a Szolgáltatópont létrehozásával tudja biztosítani a pályázó a hiányzó háztartási funkciókat (higiéniai szolgáltatások), abban az esetben, ha azok nem biztosítottak a telepen található lakóingatlanokban. A hiányzó háztartási funkciók biztosítása kötelező feladat. "
 
Pénzügyi ütemezés:
Az önerő biztosítása nélkül, 100%-os támogatás elnyerése esetén a támogatás 25%-a a támogatási szerződéssel egyidejűleg igényelhető, amelynek nem feltétele kifizetett számla benyújtása. Ezt követően a projekt 24 hónapja alatt az előleg és támogatás-igénylés végig „görgethető”. Így a támogatás 80%-ának (120 millió forint) felhasználást követően az utolsó 20% (30 millió forint) támogatás kifizetése a projekt teljes elszámolásával együtt hívható le, előre láthatólag 2014. szeptember – december között, vagyis erre az összegre önkormányzati megelőlegezés szükséges.
 
A pályázat benyújtásának további kockázata, hogy a kötelező fenntartási időszakban a pénzügyi forrást az önkormányzatnak saját erőből kell biztosítani
 
A pályázat benyújtásának ütemterve a 2. sz. mellékletben olvasható.
 

Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztésben foglaltak tárgyalja meg.

 


Döntési javaslat

"Komplex telep-program pályázat"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Pályázat benyújtása
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete megtárgyalta a TÁMOP-5.3.6-11/1 „Komplex telep program” című konstrukcióra a Táncsics, Kárász, Kőrös, Bányász, Halász, Vadász utcák szegregátum területére benyújtandó pályázatról szóló előterjesztést, és úgy határozott, hogy a pályázat benyújtásával egyetért, bruttó 150 millió Ft összegben pályázatot nyújt be, a pályázati program megvalósítását támogatja.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 07. 12.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Mile Erika

« Vissza
Vissza a főmenübe