9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. június 28-i ülésére
2012. június 28-i ülésére
Tárgy: | Járóbeteg szakellátás működtetésével kapcsolatos előzetes állásfoglalás | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva, Dr. Torma Éva önkormányzati intézmény vezető | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Mint az Önök előtt is ismert az egészségügy területén folyik a fenntartói és szervezeti átalakítás. 2012. május 1. napjával kezdődött meg a települési önkormányzatok fekvőbeteg-szakellátó intézményeinek átvételéről és az átvételhez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2012. évi XXXIII törvény alapján a települési önkormányzatok fekvőbeteg szakellátási intézményeinek átvétele, mely a napokban lezárul. Ezt követően kerül sor a járóbeteg szakellátást ellátó intézmények átvételére.
Erre utal fenti jogszabály az egészségügyről szóló 1997. CLIV. törvény 244/A §-ának kiegészítése, mely szerint a települési önkormányzatokat a járóbeteg-szakellátási feladat-ellátási kötelezettségük addig terhel, míg a feladatot ellátó egészségügyi szolgáltató fenntartásukból ki nem kerül.
Dr. Torma Éva a Városi Egészségügyi Intézmény igazgató főorvosa 2012. június 01. napján írásban kérelemmel fordult Önkormányzatunkhoz, melyben az intézmény visszakérésével kapcsolatosan előzetes állásfoglalást kér. (a kérelem az előterjesztés mellékletét képezi)
A Képviselő-testület 2012. márciusi testületi ülésén fogadta el az alap és szakellátásra vonatkozó egészségügyi koncepciót, melyben a járóbeteg szakellátás megtartását tartotta indokoltnak:
’Az önkormányzat elsődleges feladata a koncepció készítésekor annak eldöntése, hogy a járóbeteg szakellátást „visszakéri” az állami fenntartótól vagy csak az egészségügyi alapellátási kötelező feladatokat látja el a jövőben.
Mind szakmai, mind a pénzügyi szempontból a járóbeteg szakellátás megtartása indokolt:
Ø a járóbeteg-szakellátás alkalmas arra, hogy integrálja az egészségügyi, szociális, rekreációs célú és egyéb alapszolgáltatásokat; erősítse az ellátás/szolgáltatás elérhetőségét, minőségét, fenntarthatóságát; hatékonyan vegyen részt a népegészségügyi programok megvalósításában. A Városi Egészségügyi Intézmény célja az ellátandó lakossággal, az önkormányzattal a hatékony kapcsolatrendszer fenntartása. A járóbeteg-szakellátás lakosság közelbe vitele elősegíti a polgárok egészségkultúrájának javulását, a praxisok működtetését és biztosítja a fekvőbeteg ellátás előtti „kapuőri feladatok” elvégzését.
Ø A Városi Egészségügyi Intézmény költségvetéséhez az előző évekhez hasonlóan önkormányzatunk 1,5 % kiegészítő támogatást biztosít. Az oktatási intézmények esetében az önkormányzati támogatás meghaladja a 40 %-ot.
Kockázatként jelentkezik az, hogy az egészségügy struktúrájának átalakítása mellett a finanszírozás átalakításáról sincs információ, annak esetleges csökkenése a koncepció készítésekor nem kiszámítható adat.
Ugyanakkor a Semmelweis Tervben rögzítésre került, hogy a járóbeteg szakellátóknak a betegút szervezés kistérségi központjaiként kell működniük, és így kiemelt szerepet kell kapniuk az ellátórendszer struktúra átalakításában. A koncepció készítésével párhuzamosan szabályozzák újra a meglévő kapacitásokat, melynek az a célja, hogy a betegek legrövidebb időn belül jussanak hozzá az állapotuknak legmegfelelőbb ellátáshoz. A területváltozásnak a járóbeteg-szakellátásra gyakorolt hatását jelen koncepcióban nem tudjuk prognosztizálni.
A járóbeteg-szakellátás valódi súlya és szerepe az ellátó rendszerben lényegesen kisebb, mint amennyit megérdemel. A jövőre vonatkozó tervek (állami szinten): funkcióváltás, transzparencia, kiszámíthatóság és stabilitás, emberség és a partner tisztelete, konszenzuskeresés a társadalmi, a szakmai és a civil szervezetekkel, a jó teljesítmény elismerése és honorálása, valós ellátási igények (kapacitás-finanszírozás), szükséglet alapú kapacitástervezés. Mindezek alapján elfogadható ellátórendszer jön létre, amely kiszámítható, átlátható, fenntartható, specifikált és jellemző rá a távolság-idő optimalizálás, valamint leginkább a beteg- és ellátási érdek.
A Semmelweis Terv a járóbeteg-szakellátással kapcsolatos főbb átalakítási irányok között rögzíti, hogy „a kistérségi járóbeteg-szakellátó hálózat már működő, vagy uniós forrásokból újonnan létrejövő önálló járóbeteg szakrendelőkből, illetve kistérségi kórházakból szerveződő központokból áll, melyeknek rendelkezniük kell az alapszakmák elérhetőségével. A sürgősségi fogadás biztosítása mellett kialakítható a nappali- és kúraszerű ellátás, rehabilitáció, valamint az összevont alapellátási központi ügyelet, megfelelő diagnosztikai háttérrel és gondozási tevékenységgel. Ahol megoldható célszerű ezeket az alapellátással közösen működtetni. Csak időszakos (műszakos nappali munkarend szerinti) hozzáférést biztosítanak.”
Fentiek alapján szintén indokolt a járóbeteg-szakellátás megtartása, mivel így a Városi Egészségügyi Intézmény be tudja tölteni integráló szerepét az egészségügyi ellátások biztosítása során a szakellátástól kezdve az egészséges életmód biztosításához kapcsolódó szolgáltatásokig.’
Javaslom a Tisztelt Képviselő-testületnek a járóbeteg szakellátás megtartását mind az elfogadott koncepcióban rögzítettek, mind Dr. Torma Éva igazgató főorvos asszony véleménye alapján.
Döntéshozói vélemények
Bizottság Elnöki Munkacsoport |
A Munkacsoport az előterjesztés határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság az előterjesztés határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. |
|
"Járóbeteg szakellátás működtetésével kapcsolatos előzetes állásfoglalás"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Egészségügy
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete kinyilvánítja, hogy amennyiben az egészségügyre vonatkozó szakmai és pénzügyi jogszabályok azt lehetővé teszik, a járóbeteg szakellátás működtetését továbbra is vállalja és a működtetésre feladat-ellátási szerződést köt.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 12. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva