13. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. szeptember 27-i ülésére

Tárgy:   Szándéknyilatkozat a Köznevelési Intézmények működtetése alóli mentesülésről
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A képviselő-testület tagjai előtt is ismert, hogy 2013. 01.01. napjától az állam gondoskodik ( az óvodai nevelés kivételével) a köznevelési alapfeladatok ellátásáról. A Nemzeti Köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv.  kimondja,  hogy a 3.000 főt meghaladó lakosságszámú települési önkormányzatnak kell gondoskodnia az összes, saját tulajdonában álló, az állam által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről.
 
A működtetés során az önkormányzatnak saját forrásai terhére kell biztosítania:
A.) a köznevelési feladat ellátáshoz szükséges tárgyi feltételeket,
B.) az ingó és ingatlan vagyon működésével összefüggő személyi feltételeket.
 
A tárgyi feltételek biztosítása az alábbiakat jelenti:
  • a működtető feladata az ingatlan üzemeltetése, karbantartása,
  • a működtető köteles a működtetéssel kapcsolatos közterheket, költségeket, díjakat viselni,
  • köteles gondoskodni az ingatlan vagyonvédelméről,
  • a működtető feladata a köznevelési intézmény működéséhez szükséges eszközök, taneszközök, anyagok, árúk, szolgáltatások megrendelése, átadás-átvétele, raktározása, készletek pótlása.
  • a működtető feladata működtetni, karbantartani, a köznevelési intézmény alapító okiratában rögzített feladatok ellátásához szükséges technikai berendezéseket, javítani, karbantartani a tulajdonában lévő taneszközöket, beszerezni a köznevelési intézmény feladatellátásához szükséges eszközöket.
 
Állami forrásból finanszírozandó:
  • A működtető feladata a köznevelési intézmény épülete állagának megóvása, de értelmezésünk szerint ezt az önkormányzatnak nem saját forrásai terhére kell biztosítania.
  • Az állagmegóváson túl jelentkező rekonstrukciós, fejlesztési költségek fedezete már nem kötelessége a működtetőnek, ehhez az állam pályázati úton támogatást nyújthat.
  • A taneszközök beszerzését az állam finanszírozza.
 
Amennyiben az önkormányzat nem tud gondoskodni az állam által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről, úgy mentesülés iránti kérelemmel fordulhat az állam felé.
A kérelem mellett az önkormányzatnak igazolnia szükséges a gazdasági és jövedelemtermelő képességének hiányát, adatokat kell szolgáltatni az érintett köznevelési intézmények működési kiadásairól, továbbá a működtetéshez rendelkezésre álló bevételekről. Amennyiben ezen adatszolgáltatás nem támasztja alá a működtetési képesség hiányát, úgy az állam a települési önkormányzatot hozzájárulás megfizetésére kötelezheti. Az önkormányzat a hozzájárulás összegének ismeretében, annak közlésétől számított 8 napon belül a kötelezettség alóli mentesülési iránti kérelmét visszavonhatja (5. melléklet a 229/2012. (VIII.28.) Kor. rendelethez).
A 3.000 fő lakosságszám feletti település esetén amennyiben az önkormányzat nem képes átvállalni az államtól az ingó és ingatlan vagyon működtetését, úgy erről 2012. évben szeptember 30-ig szükséges nyilatkozni az állami intézményfenntartó központnál és 2012. október 30-ig kell a települési önkormányzatnak döntenie arról, hogy a rendelkezésre álló saját  és átengedett bevételek terhére a következő naptári évben kezdődő tanévtől a működtetést nem képes vállalni.
A szándéknyilatkozat az alábbiakat tartalmazza: Gyomaendrőd Város Önkormányzata képviseletében kinyilatkozom, hogy az Nkt. 74. §. (4) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzat rendelkezésre álló saját és átengedett bevételek terhére, saját tulajdonában álló – az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló – ingó és ingatlan vagyon működtetését nem képes vállalni. (4. számú melléklet a 229/2012.(VIII.28.) Korm. rendelethez)
 
A szándéknyilatkozat alátámasztásaként adatokat kell szolgáltatni
  • a települési önkormányzatra vonatkozóan (2011. évi tényadatok, 2012. évi eredeti előirányzat, 2012. évi várható előirányzat, 2013. évi prognosztizált előirányzat),
  • a települési önkormányzat adósságállományából eredő fizetési kötelezettségéről a 2012. és 2013. években,
  • a településen működő valamennyi önkormányzat, önkormányzati társulás fenntartásában működő köznevelési intézményi feladat ellátási hely adatairól,
  • az önkormányzat által önállóan vagy intézményi társulás székhelyeként fenntartott köznevelési intézmények adatairól (2012. évi féléves beszámoló szerinti előirányzat oktatási szakfeladatonként, 2013. évi prognosztizált előirányzat oktatási szakfeladatonként)
 
A benyújtásra kerülő kérelem elbírálása során az alábbi szempontok kerülnek figyelembevételre:
  • a települési önkormányzat kötelező feladataihoz kapcsolódó kiadások és bevételek egymáshoz viszonyított aránya,
  • a települési önkormányzat önként vállalt feladatai kiadásainak és bevételeinek mértéke és aránya,
  • az érintett köznevelési intézményre, illetve a köznevelési feladat ellátását szolgáló helyre jutó működési és felújítási kiadások és bevételek különbözete,
  • az érintett köznevelési intézmény, illetve a köznevelési feladat ellátását szolgáló helyre jutó nettó üzemeltetési kiadásai és az önkormányzati saját bevételek aránya,
  • a települési önkormányzat adósságtörlesztési kötelezettségének mértéke.
 
Az alábbi táblázatban próbáljuk meg bemutatni, hogy az oktatási intézmények ingó és ingatlan vagyonának működtetése, mekkora terhet róna Gyomaendrőd Város Önkormányzatára.
 
 
Kimutatás a köznevelési intézmények ingó és ingatlan vagyonának működtetéséről
2012. évi tervadatok alapján
 
                                                                                                                          Adatok E Ft-ban
 
Intézmény
Személyi
Szoc. hj. adó
Személyi és szoc. hj. összesen
Dologi
Összes kiadás
Kis Bálint Általános Iskola
9.456
2.554
12.010
19.207
31.217
Rózsahegyi Kálmán Ált. Iskola
13.131
3.546
16.677
25.251
41.928
Kner Imre Gimnázium
7.864
2.123
9.987
24.248
34.235
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
1.859
501
2.360
6.619
8.979
Pedagógiai szakszolgálat
 
 
 
1.380
1380
Gazdasági és egyéb feladat
3.600
972
4.572
1.000
5.572
Összesen
35.910
9.696
45.606
77.705
123.311
 
A táblázatban szereplő személyi juttatás és azt terhelő 27%-os mértékű szociális hozzájárulási adó tartalmazza a köznevelési intézményekben foglalkoztatott összesen 10 fő konyhai kisegítő bérét, az ingatlan működtetéséhez szükséges karbantartói és takarítói állomány bérét.  Összesen 11 fő takarítói és 7 fő karbantartói létszámmal számoltunk, amely intézmény egységenként 2 fő takarítói (művészeti iskola esetében 1 fő ) és 1 fő karbantartói bért jelent.  A Köznevelési intézményhálózatra vonatkozóan összesen 2 fő gazdasági ügyintézői létszámmal számoltunk. Az Önkormányzat tulajdonában lévő köznevelési feladatot kiszolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséhez számításaink szerint minimálisan 30 fő-re lesz szükség.
 
A köznevelési intézmények ingó és ingatlan vagyonának működtetéséhez kapcsolódó dologi jellegű kiadás az alábbi elemeket tartalmazza: vagyonbiztosítás, a köznevelési intézmény működtetéséhez szükséges eszközök, anyagok, áruk, szolgáltatások megrendelése, pótlása, a közüzemi díjak rendezése, a technikai berendezések javítása, karbantartása, az épülethez kapcsolódó karbantartási feladatok ellátása stb.
 
A számítások alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzatát  a köznevelési intézmények ingó és ingatlan vagyonának működtetéséből adódóan várhatóan  123 millió Ft körüli kiadás fogja terhelni. Ezt a kiadást 2013. évben a saját és az átengedett bevételek terhére kell biztosítani. Felmerült bennünk kérdésként, hogy az esetleges leépítésekből adódó kötelezettségek teljesítése kit fog terhelni, és amennyiben az önkormányzatot, akkor erre fog-e az állam forrást biztosítani vagy esetlegesen ezt is a saját bevételeinkből kell megoldani.
 
A 2013. évi adatok előrejelzésénél a legnagyobb bizonytalanságot az jelenti, hogy nem ismert, milyen bevételek maradnak jövő évtől az önkormányzatoknál. A 2013. évi költségvetési törvényjavaslat értelmében az SZJA helyben maradó része és a jövedelemkülönbség mérséklésére fordított forrás beépül a települési önkormányzatok általános működésének támogatásába.
Ez az általános jellegű támogatás a településkategóriánkként – a nettó működési kiadásokra figyelemmel – számított átlagos, 1 főre jutó kiadási szint és a településkategóriánként  1 főre jutó elvárt bevétel különbségén alapszik.
Az elvárt bevétel az önkormányzat 2011. évi gépjárműadó bevételének 40%-a és az elvárt helyi adó összege. Az elvárt adó a 2011. évi iparűzési adóból a maximális adókulcs felével, azaz 1 %-kal számított összeget és a további helyi adókból számított 2011. évi bevétel felét jelenti.
A településkategóriánkénti átlagos, 1 főre jutó kiadási szint és a település lakosságszáma szorzataként számított önkormányzati kiadási szintet csökkenti az önkormányzat elvárt bevétele. Várhatóan a két érték közti különbözetet fogja az önkormányzat általános működési támogatásként megkapni. Sajnos jelen pillanatban nincs információnk arra vonatkozóan, hogy az egyes településkategóriákhoz – így pl. azon településkategóriához, melyhez városunk is tartozik – milyen mértékű 1 főre jutó kiadási szintet határoz meg a Kormány.
Rendkívül nehéz ezen adat ismerete nélkül arról nyilatkozni, hogy a majdan rendelkezésre álló források mely feladatokra lesznek elegendőek és melyekre nem.
A törvényjavaslatban egyértelmű, hogy jövőre a gépjármű adóbevételének 40 %-a marad a településen, ugyanakkor a helyi adók –így az iparűzési adó is – teljes mértékben az önkormányzatok saját bevétele marad.
 
Jelen pillanatban azt látjuk célszerűnek, ha az önkormányzat arról nyilatkozik, hogy a tulajdonunkban lévő köznevelési intézmények ingó és ingatlan vagyonának működtetését a saját bevételeink terhére nem tudjuk vállalni. A szándéknyilatkozathoz kötelezően csatolandó mellékleteket az állam vizsgálja meg és a megadott szempontrendszer alapján véleményezze. Amennyiben az állam úgy látja a szolgáltatott adatok alapján, hogy képesek vagyunk ezen vagyont működtetni, akkor az önkormányzatnak még mindig van lehetősége a mostani szándéknyilatkozat visszavonására. 
 
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést tárgyalja meg és az alábbi döntési javaslatot fogadja el:

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja  a Köznevelési intézmények működtetése alóli mentesülésről szóló szándéknyilatkozat elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a Köznevelési intézmények működtetése alóli mentesülésről szóló szándéknyilatkozat elfogadását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság  javasolja a Köznevelési intézmények működtetése alóli mentesülésről szóló szándéknyilatkozat elfogadását

 
Döntési javaslat

"Szándéknyilatkozat a Köznevelési Intézmények működtetése alóli mentesülésről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete javasolja, hogy Gyomaendrőd Város polgármestere és a város jegyzője az alábbiak szerint nyilatkozzon az oktatási intézmények ingó és ingatlan vagyonának 2013. január 1-től történő működtetése tárgyában:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata az Nkt. 74. §. (4) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzat rendelkezésre álló saját és átengedett bevételek terhére, saját tulajdonában álló – az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló – ingó és ingatlan vagyon működtetését nem képes vállalni.

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 09. 30.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe