20. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. szeptember 27-i ülésére

Tárgy:   Vasútkorszerűsítés, aluljáró és terelőút építés
Készítette:   Pardi László
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Budapest-Szajol-Lőkösháza vasútvonal rekonstrukciója során korábban kivitelezett Mezőtúr-Gyoma vasút korszerűsítés folytatásaként elindította a Gyoma – Békéscsaba vasútvonal rekonstrukciós munkálatait. A kivitelezési munkálatokra kiírt közbeszerzési eljárás 2012 tavaszán eredményesen lezárult. A kiválasztott kivitelező a Swietelsky Vasúttechnika Kft, a Magyar Aszfalt Kft és a Közgép Zrt összefogásából megalakult Békés-2012 Konzorcium.
A szerződés összege nettó 38,975 milliárd forint.
A projekt az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.
A beruházás során megvalósul a Gyomaendrőd és Békéscsaba közötti 30 kilométer hosszú vasúti pályatest jobb illetve bal vágányának teljes rekonstrukciója, melynek köszönhetően a vonalszakasz óránként 160 kilométer sebességű közlekedésére alkalmassá válik, új peronok létesülnek, és átalakítják az állomásépületeket, továbbá a korábbi projektből kimaradó 46. számú főúti aluljáró kivitelezése is megvalósul.
A Gyoma Csárdaszállás vasútvonal bal vágányának átépítési munkálatai a közelmúltban elkezdődtek és előre láthatóan 2012 decemberéig befejeződnek.
A munkálatokat a Magyar Aszfalt részeként működő Szentesi Vasútépítő Kft. végzi.
A beruházás másik részét képző aluljáró építés jelenleg az előkészítés fázisában áll. A tényleges kivitelezés megindítását megelőzően egy mentesítő elkerülő út építése szükséges, melynek nyomvonal kijelölése jelenleg is folyamatban van. A beruházás előkészítése során a NIF a terelőút nyomvonalát a jelenlegi átkelőhely környezetébe irányozta elő. A kijelöléssel kapcsolatban több személyes egyeztetés is történt és a tervek bemutatásra kerültek a megtartott lakossági fórumon is.
Három tervtípus született, melyből mindhárom érinti a 3735/11 hrsz-ú önkormányzati területet. A nyomvonalak az Ipartelep út mellett található 3735/11 hrsz-ú önkormányzati területen haladnak át és keresztezik a Penny Market parkolóját, azonban más-más vonalvezetésűek.
A harmadik nyomvonalváltozatból kettő az ingatlanon található garázssor érintésével halad, míg a harmadik változat közvetlenül az OMV benzinkút mellett halad el és szintén a Penny Market parkolóján keresztül kerülne átvezetésre.
A kivitelező által elkészíttetet nyomvonal változatokat a csatolt melléklet tartalmazza.
A tervek bemutatásra kerültek az augusztusi Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsági ülésen ahol a bizottsági tagok előzetesen a mellékletben is szereplő II. verzió kialakítását támogatták, mely a garázssort is érinti.
Tervtípus
Előnyök
Hátrányok
I.
  • A megépítésével részben rendezésre kerül a terület
 
  • Érinti a garázssort
  • Több magántulajdonú ingatlant is érint
 
II.
  • A megépítésével rendezésre kerül a terület
  • Az aluljáró átadását követően az elkerülő út egy része megmaradhat, mely által könnyebben megközelíthető a záportározó.
  • Érinti a garázssort
 
III.
  • Nem érinti a garázssort
  • Érint egy a Belvíz VII. ütemben készült csatornaszakaszt (valószínűleg megszüntetik)
 
Az 3735/11 hrsz-ú ingatlanon található garázssor magántulajdonban van. A konfliktusok elkerülése érdekében 2012. szeptember 5-én egy előzetes személyes egyeztetés került megrendezésre, melyen jelen voltak a kivitelező képviselői, a garázssor tulajdonosai, és Várfi András polgármester.
Az egyeztetésen a garázssor tulajdonosai elfogadták a nyomvonal tervezetett és tájékoztatták a kivitelezőt a kártalanítási igényükről, melyről a későbbiekben írásos megegyezés születhet.
A beruházás folytatásához szükséges egy Önkormányzati állásfoglalás a terelőút nyomvonalával kapcsolatban.
A terelőút nyomvonalának kitűzését követően megindulhat az építési engedélyeztetési eljárás, ezt követően a kivitelezés, majd a forgalomba-helyezési eljárás. Az aluljáró építése előreláthatóan 2013 első negyedév végén kezdődik el és 2014 végén fejeződik be.

 


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a 46. számú főúti aluljáró építésével kapcsolatban a II. nyomvonal változat kiépítését támogassa, hatalmazza fel Várfi András polgármestert az engedélyezési eljáráshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás aláírására.

 
Döntési javaslat

"Nyomvonal kijelölés"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÖNKORMÁNYZATI INGATLAN
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Megszavazandó alternatívák:

A) alternatíva

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 46. számú főúti aluljáró építésével kapcsolatban a I. nyomvonal változat kiépítését támogatja, felhatalmazza Várfi András polgármestert az engedélyezési eljáráshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás aláírására.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 09. 28.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea

B) alternatíva

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 46. számú főúti aluljáró építésével kapcsolatban a II. nyomvonal változat kiépítését támogatja, felhatalmazza Várfi András polgármestert az engedélyezési eljáráshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás aláírására.

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 09. 28.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea

C) alternatíva

 

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 46. számú főúti aluljáró építésével kapcsolatban a III. nyomvonal változat kiépítését támogatja, felhatalmazza Várfi András polgármestert az engedélyezési eljáráshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás aláírására.
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 09. 28.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea

« Vissza
Vissza a főmenübe