6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. november 29-i ülésére
2012. november 29-i ülésére
Tárgy: | Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítása I. forduló | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az egyes pénzbeli és szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (.30.) Gye. Kt. rendelet módosítását az alábbiak indokolják:
1.
A járási rendszer kialakítása következtében szervezeti és hatásköri változások következnek be 2013. január 1. napjával. Így többek között az ápolási díjjal kapcsolatos hatáskörök átkerülnek a járáshoz, ezért az ápolási díjra vonatkozó szabályozást törölni szükséges rendeletünk normaszövegéből.
2.
A 2013. évi költségvetési koncepció készítése során az állami normatíva csökkenése miatt szükséges prioritást felállítani az önkormányzati kötelező és önként vállalt feladatok között. Így a szociális pénzbeli ellátások területén is szükséges áttekinteni az önként vállalt feladatok körét. Az önkormányzatok nem kötelező feladat-ellátásai közé tartozik a méltányossági közgyógyellátás, illetve az adósságkezelési szolgáltatás biztosítása.
A méltányossági közgyógyellátást, mint támogatási formát önkormányzatunk 2008-ban vezette be, melynek biztosítása évente 2.000.000,- Ft önkormányzati forrást igényelt. A támogatást igénybe vevők száma évente kb. 60 főre tehető. Ügyfeleink közgyógyellátásra vonatkozó kérelmének elbírálása során hivatalunk minden esetben megvizsgálja, hogy alanyi, normatív, vagy méltányossági alapon jogosult-e a közgyógyellátásra. Amennyiben egyikre sem, úgy gyógyszerköltségek enyhítésére igénybe vehető átmeneti segélyt állapítunk meg a rászorult személyek részére. A méltányossági közgyógyellátás megszűntetése esetén tehát a magas gyógyszerköltséggel bíró ügyfelek nem maradnak teljes támogatás nélkül, hiszen lehetőségük van a gyógyszerköltségek enyhítésére az átmeneti segély igénybevételére.
Az adósságkezelési szolgáltatást Önkormányzatunk a szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 9/2012. (II. 27.) önkormányzati rendelet alapján a Térségi Humánsegítő Szolgálat együttműködésével biztosítja. A Szolgálat adósságkezelési tanácsadójánál tudja az ügyfél elindítani az eljárást, majd a Polgármesteri Hivatal Humánpolitikai Osztályán kerül megállapításra a természetbeni támogatás. Az adósságkezelési szolgáltatás biztosítása évente 1.500.000.-Ft saját erőt igényel Önkormányzatunktól.
Az elmúlt évek statisztikájából az alábbiakat állapíthatjuk meg:
- 2010 évben 114, 2011 évben 93, 2012 novemberéig 22 ügyfélnek állapítottunk meg adósságkezelési támogatást. Láthatjuk, hogy a kérelmezők száma drasztikusan csökkenő tendenciát mutat, melynek oka, hogy az ügyfelek adósságspirálba kerülnek, és már külső segítséggel sem tudnak kilábalni ebből az anyagi helyzetből, nem is kérik a támogatás megállapítását, hiszen nem tudják vállalni a fennálló tartozásuk rendszeres törlesztését. A rászorulók egy része rendelkezik ugyan rendszeres bérjövedelemmel, de ennek ellenére sem képesek törleszteni a felhalmozódott közüzemi tartozásaikat. A 2010 óta adósságkezelésbe bevont személyek közül 33 személy esetében eredménytelenség miatt megszüntetésre került a támogatás, hiszen nem voltak képesek az általuk vállalt mértékben teljesíteni közüzemi tartozásaik törlesztését. Ezekben az esetekben a törvényi szabályozás értelmében visszafizetésre kellett kötelezni a támogatott személyeket az Önkormányzat által megfizetett közüzemi tartozás erejéig, ami még rosszabb anyagi helyzetbe sodorja a már úgy is adósságspirálba került ügyfeleket. Véleményünk szerint a jogszabályalkotó eredeti célja az esetek nagy részében nem valósul meg, hiszen külső segítséggel sem tudja a rászoruló személy közüzemi tartozásait kiegyenlíteni. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ezekben a sikertelen esetekben megoldást az előrefizetős mérőkészülékek felszerelése és használata jelenti. A kialakult gyakorlat szerint a tartozással rendelkező ügyfelek részére a szolgáltató a felszerelt készülék használatakor a feltöltött összeg felét a tartozásba számítja be, a másik felével rendelkezik az ügyfél, így takarékosságra, jobb beosztásra sarkalva az ügyfeleket.
Mindkét támogatási forma megszüntetését javaslom a Képviselő-testület számára a forráshiányos költségvetési helyzet miatt 2012. december 31. napjával. Ugyanakkor a fentiekben bemutatásra került, hogy az ügyfelek nem maradnak támogatás nélkül, a méltányossági közgyógyellátás esetében átmeneti segélyben részesíthető az arra rászoruló személy, az adósságkezelési támogatás esetében jobb megoldást jelent az előre fizetős mérőkészülék, illetve azoknál a személyeknél akik már bevonásra kerültek az adósságkezelésbe és folyamatosan törlesztik tartozásukat, azoknak a rendes lejárattal szűnik meg a támogatás (legutolsó kifutó támogatás – 2014. március 31.) További támogatásként igénybe vehető a lakásfenntartási támogatás, melyet legtöbb ügyfelünk igénybe is vesz.
3.
Önkormányzatunk 2012. áprilisában élt a szociális törvény adta lehetőséggel és az aktív korúak ellátása, valamint a normatív lakásfenntartási támogatás esetében további jogosultsági feltételként előírta a lakókörnyezet rendezettségének biztosítását. Rendeletünkben szűk körűen határoztuk meg, hogy mit értünk lakókörnyezet rendezettségén:
„A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a rendszeres pénzellátást kérelmező, illetve az ellátás jogosultja az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat
a) tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja,
b) az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,
c) a házhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, továbbá
d) gondoskodik a kerítéssel kívül határos járda tisztántartásáról, a téli csapadék eltakarításáról, a kerítéssel kívül határos terület gyomtalanításáról.”
A szabályozásnak azért ezt a formáját választottuk, mert nem akartunk túllépni a Sztv-ben meghatározott felhatalmazás keretein.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa 5051/2012/6. számú határozatában 2012. szeptemberében felülvizsgálta Érpatak Község szociális rendeletét a lakókörnyezet biztosítása tekintetében, abból a szempontból, hogy e területen az Önkormányzat túllépett-e Sztv-ben meghatározott felhatalmazás keretein. A Kúria határozatában törvényesnek találta a helyi önkormányzat lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó előírásait. A helyi rendelet széleskörűen határozta meg az ingatlan rendeltetésszerű használhatóságát biztosító kötelezően elvégzendő feladatokat, a szóban forgó helyi rendelet előírta, hogy kérelmezőnek be kell tartania:
- az állattartásra vonatkozó helyi szabályokat,
- a közszolgáltatásokat szabályosan kell vételeznie,
- nem halmozhat fel díjhátralékot,
- az ingatlan udvarán szeméttároló edényt kell elhelyeznie,
- csapadék- és szennyvíz szabályok szerinti elvezetéséről gondoskodnia kell.
Véleményünk szerint szükséges a helyi rendeletünket fenti előírásokkal kiegészíteni, hiszen így a kérelmező személyeket tudjuk kötelezni az együttélési szabályok betartására, a közszolgáltatások díjának megfizetésére. Önkormányzatunk kezében egy eszköz lesz arra vonatkozóan, hogy mind a víz, villany, gázdíj, mind a szilárd hulladékszállítási közszolgáltatási díj (kukadíj) megfizetését számon tudjuk kérni a támogatást kérő ügyfelektől.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és azt a határozati javaslat szerint elfogadni.
Döntéshozói vélemények
Bizottság Elnöki Munkacsoport |
A Bizottság Elnöki Munkacsoport tárgyalta az előterjesztést, és javasolja annak Képviselő-testület elé terjesztését. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság tárgyalta az előterjesztést, a méltányossági közgyógyellátás megszüntetését nem javasolja a Képviselő-testület számára. A Bizottság javaslatát az 1. számú döntési javaslat tartalmazza. |
|
"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítása I. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete szükségesnek tartja az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását az alábbiak szerint:
- a járási rendszer kialakítása következtében szervezeti és hatásköri változások miatt 2013. január 1. napjával az ápolási díjra vonatkozó szabályozást törölni kell a rendelet normaszövegéből,
- az adósságkezelési szolgáltatás megszüntetése 2012. december 31. napjával a szűkülő önkormányzati források miatt,
- a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok bővítése a Kúria Önkormányzati Tanácsa 5051/2012/6. számú határozatával összhangban.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságot, hogy a rendelet normaszövegét a felülvizsgálat szerint készítse el a Képviselő-testület 2012. decemberi ülésére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 12. 20.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
2. döntési javaslat
"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítása I. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete szükségesnek tartja az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását az alábbiak szerint:
- a járási rendszer kialakítása következtében szervezeti és hatásköri változások miatt 2013. január 1. napjával az ápolási díjra vonatkozó szabályozást törölni kell a rendelet normaszövegéből,
- mind a méltányossági közgyógyellátás, mind az adósságkezelési szolgáltatás megszüntetése 2012. december 31. napjával a szűkülő önkormányzati források miatt,
- a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok bővítése a Kúria Önkormányzati Tanácsa 5051/2012/6. számú határozatával összhangban.
-
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságot, hogy a rendelet normaszövegét a felülvizsgálat szerint készítse el a Képviselő-testület 2012. decemberi ülésére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2012. 12. 20.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva