1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. január 21-i ülésére
2015. január 21-i ülésére
Tárgy: | A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata I. forduló | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény (továbbiakban: Törvény) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) módosításával átalakítja a szociális ellátások rendszerét. A módosítások hatályba lépésének határideje 2015. március 1.
A szociális ellátórendszer átalakítása során az állami szabályozási hatáskörben nyújtott és az önkormányzati segélyezéssel kapcsolatos feladatok elválasztásra kerülnek.
A Szt. csak a kötelező ellátásokra vonatkozó szabályokat tartalmazza majd. E körbe tartozik az időskorúak járadéka, ápolási díj, alanyi és normatív közgyógyellátás, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, továbbá 2015. március 1. napjával kerül ebbe a körbe az aktív korúak ellátása: a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási valamint a gyermekfelügyeleti támogatás (eddig rendszeres szociális segély).
A kötelező, állam által biztosított segélyek közül kikerül a lakásfenntartási támogatás és az adósságkezelési szolgáltatás, azonban a módosítás hatálybalépésekor már megállapított ellátásokat nyújtani kell, azzal, hogy 2015. január 1-ét követően már csak 2015. február 28. napjáig állapítható meg lakásfenntartási támogatás.
2015. március 1. napjától megszűnik továbbá a méltányossági közgyógyellátás, valamint a méltányossági ápolási díj is. 2015. szeptember 1. napjától a kötelező óvodáztatás bevezetésével megszűnik az óvodáztatási támogatás. (Ez utóbbi a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1977. évi XXXI. törvény módosításával megszűnő támogatás.)
A kötelező segélyek körén kívül további ellátások nyújtásáról és a jogosultsági feltételekről az önkormányzat szabadon dönthet. A Szt. az önkormányzatok által biztosítandó segélyek tekintetében annyit ír elő, hogy az önkormányzat a helyi viszonyokhoz mérten, a krízishelyzetben lévő személyek számára, illetve a helyi szociális problémák kezelésére települési támogatást nyújt. A települési támogatás egyes típusait és jogosultsági feltételeit az önkormányzat rendeletében határozza meg. Ennek megfelelően a méltányossági közgyógyellátásra, a méltányossági ápolási díjra, valamint az önkormányzati segélyre vonatkozó szabályozást a Szt. a továbbiakban nem tartalmazza.
A Törvény átmeneti rendelkezéseivel kifutó jelleggel biztosítja a 2014. december 31–ig már megállapított támogatásokat. A Törvény az önkormányzatok számára 2015. február 28. napjáig ad határidőt a települési támogatásra vonatkozó rendeletek megalkotására, a helyi szociális ellátásokkal kapcsolatos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatára.
Az alábbi táblázatban mutatjuk a szociális ellátó rendszer változását:
Állam által biztosított ellátások
járási hivatali hatáskör
|
Önkormányzat által nyújtott/nyújtható ellátások
|
időskorúak járadéka
|
köztemetés
|
ápolási díj
|
önkormányzati segély 2015. március 1. napjától rendkívüli települési támogatás
|
alanyi és normatív közgyógyellátás
|
települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen:
- lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások
- 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére
- gyógyszerkiadások viseléséhez
- lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére
|
egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
|
|
aktív korúak ellátása: a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási, valamint a gyermekfelügyeleti támogatás
|
|
2015. március 1. napjától megszűnő ellátások
|
|
lakásfenntartási támogatás
|
|
méltányossági közgyógyellátás
|
|
méltányossági ápolási díj
|
|
adósságkezelési szolgáltatás
|
Az önkormányzat által nyújtott/nyújtható ellátásokkal kapcsolatos változásokat az alábbiakban foglaljuk össze:
- A köztemetés 2015. március 1. napjától a polgármester önkormányzati hatásköréből átkerül a képviselő-testület hatáskörébe. A rendelet felülvizsgálata során gondoskodni kell a hatáskör átruházásról.
- Az önkormányzati segély elnevezésében változik, megnevezése 2015. március 1. napjától: rendkívüli települési támogatás. A fő szabályozás nem változik, a helyi rendeletben egy évvel ezelőtt kidolgozásra került az önkormányzati segély feltételrendszere, melyen az elmúlt egy év tapasztalatai alapján nem kívánunk változtatni. A Szt.-ből kikerül minden egyéb feltétel, tehát az önkormányzat teljesen szabad kezet kap e támogatási forma jogosultsági feltételeinek kialakításában is. Az elmúlt év tapasztalatai alapján azonban nem javaslom a jogosultsági feltételek megváltoztatását.
- A települési támogatás jogosultsági feltételrendszerét is teljesen szabadon alakíthatja ki az önkormányzat, a jogszabály egyetlen egy feltételt ír elő: „a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás – ide nem értve az lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére adható támogatást – havi összegét úgy kell szabályozni, hogy az nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.”
A táblázatban látható, hogy négy jogcímet határoz meg a törvényalkotó az önkormányzatok számára, melyek közül a helyi igények, a helyi problémák alapján az önkormányzat határozza meg azt a támogatási formát, amelyet biztosítani kíván.
A lakásfenntartási támogatást továbbvinni javasoljuk a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatás bevezetésével. Városunkban több mint négyszáz család vagy egyedülálló személy veszi igénybe a lakásfenntartási támogatást, nagy az igény rá, nagy segítséget jelent számukra elsősorban a közüzemi szolgáltatók felé utalt természetbeni támogatás formájában nyújtott ellátás. A jogosultsági kört nem szűkítenénk, megtartanánk a lakásfenntartási támogatásnál alkalmazott 71.250.-Ft/hó/fogyasztási egység jövedelemhatárt, a támogatás havi összegét sávosan állapítanánk meg:
fogyasztási egység
|
támogatás összege Ft/hó
|
0-28 500
|
6 000
|
28 501-57 000
|
5 000
|
57 001-65 500
|
4 000
|
65 501-71 250
|
3 000
|
A legkisebb összeg kedvezőbb lesz a jelenleg meghatározott 2.500.-Ft/hónál. A Szt. kimondja, hogy lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást más jogszabály alkalmazásában lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni. A támogatást továbbra is a közüzemi szolgáltatók felé kívánjuk utalni, így a megállapított támogatás cél szerinti felhasználása biztosított. A helyi rendelet felülvizsgálatával párhuzamosan megkeressük a közüzemi szolgáltatókat, írásban jelezve azt, hogy továbbra is természetbeni támogatásként kívánja biztosítani önkormányzatunk a támogatást, kérjük az együttműködésüket.
A méltányossági közgyógyellátást továbbvinni javasoljuk gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás bevezetésével. Jelenleg az alkalmanként jelentkező gyógyszerkiadásokra igénybe vehető önkormányzati segély megállapításával segítjük az arra rászorult személyeket. E támogatást terjesztenénk ki, abban a formában, hogy ugyanazokkal a feltételekkel jogosultak lehetnek a rendszeres támogatásra is, amennyiben az ellátást kérő személy gyógyszerkiadása rendszeresen jelentkezik. A rendszeresen adható támogatást maximum egy évre állapítanánk meg, a felmerülő gyógyszerkiadás időtartamának függvényében.
Jelenleg is sokan vannak, akik rendszeresen kérik ezt a fajta önkormányzati segélyt, illetve a kifutó méltányossági közgyógyellátásban részesülő személyek is igényelni fogják ezt a települési támogatást, mivel önkormányzati segítség nélkül nem képesek gyógyszereiket akár alkalmanként akár rendszeresen megvásárolni.
Jelenleg is utalvány formájában biztosítjuk a támogatást, melytől a jövőben sem térnénk el, így biztosított a támogatás cél szerinti felhasználása.
A rendszeres támogatásnál a jogosultsági kör, a gyógyszerkiadás (5.000.-Ft) és a támogatás havi összegének maximuma a jelenlegi gyógyszer kiadásokhoz igénybe vehető önkormányzati segély feltételeihez igazodna, azzal, hogy az eddigiektől eltérően a támogatás összegét nem a gyógyszerkiadás 50 %-ában, hanem 100 %-ában biztosítanánk, az eddigi maximum összegeket megtartva:
egy főre eső jövedelem
|
havi támogatás
|
0-28 500
|
10 000
|
28 501-42 750
|
7 500
|
42 751-65 500
|
5 000
|
Ezzel a módosítással a kevesebb gyógyszerköltséghez segítséget kérő személyek kerülnek kedvezőbb helyzetbe.
A 18. életévet betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére nyújtható támogatást nem javaslom bevezetni. E támogatásforma veszi át a méltányossági ápolási díj funkcióját. Önkormányzatunk 2009. szeptemberében megszüntette a méltányossági ápolási díjat, akkor két fő részesült a támogatásban. Szigorú jogosultsági feltételrendszert – fizetés nélküli szabadság igénybevétele az ápolás időtartamára, ténylegesen csak a munkából kiesett személyeknek jelentett ez a segély jövedelempótlást - írt elő az önkormányzat, mely alapján nem volt igény a támogatásra. Kedvezőbb feltételek meghatározása esetén a támogatás forrásigénye olyan mértékben megnövekedhet, melyet Önkormányzatunk saját erőből nem lenne képes fedezni.
Nem javaslom az önkormányzat számára a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére települési támogatás bevezetését az alábbiak miatt:
Az adósságcsökkentési támogatást önkormányzatunk évekkel ezelőtt megszüntette, mivel a támogatás nem töltötte be funkcióját, arra ösztönözte a nehéz anyagi helyzetben lévő személyeket, hogy hátralékot halmozzanak fel, melyet aztán önkormányzati segítséggel részletekben fizessenek meg. Azonban egyre több esetben történt meg az, hogy nem bírták teljesíteni a részletfizetést, visszafizetési kötelezettségük keletkezett, melyet önként nem teljesítettek és a végrehajtás sem hozott pozitív eredményt. Ezen okra hivatkozva szüntette meg az önkormányzat a támogatást.
Az önkormányzati segélyezési rendszerünkben krízis helyzetre tekintettel támogatást nyújt önkormányzatunk azon személyek számára, akik a család jövedelmének 50 %-át elérő összegű közüzemi számlát nem képesek megfizetni. Ez a segélytípus részben átveszi az adósságcsökkentési támogatás szerepét, hiszen alkalmanként segítséget nyújt egy-egy magasabb összegű közüzemi számla megfizetésében, legyen az elszámoló számla, vagy már felhalmozott hátralék. Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy egyre többen igénylik ezt a fajta támogatást. Ezért is hivatkoztam arra az előterjesztésben, hogy tapasztalataink szerint az önkormányzati segélyezési rendszer betölti funkcióját, nem kívánunk azon változtatni.
Összegezve azt javasoljuk az Képviselő-testületnek, hogy települési támogatás keretében a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást és - gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatást biztosítsa önkormányzatunk.
A Szt. változása a települési támogatás feltételrendszerének meghatározásán kívül további rendeletmódosítást szükségessé:
- hatályon kívül kell helyezni a méltányossági közgyógyellátásra vonatkozó szabályozást.
- hatályon kívül kell helyezni a rendszeres szociális segélyre vonatkozó szabályozást
- hatályon kívül kell helyezni az aktív korúk ellátásra valamint a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság további feltételeként előírt lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályozást.
A helyi rendelet normaszövegén átvezetésre kerülő módosítás olyan nagymértékű, hogy új rendelet megalkotása válik szükségessé. Javaslom a Képviselő-testületnek új helyi rendelet megalkotását.
Pénzügyi, költségvetési forrás bemutatása
Az előterjesztés mellékletében található táblázat tartalmazza a 2015. év pénzbeli és természetbeni ellátások tervezetét.
Önkormányzatunk a 2015. évi költségvetésben a helyi szociális feladatok ellátására az alábbi támogatásban részesül:
1. Pénzbeli szociális ellátások kiegészítése (III.1.) jogcímen
- a 2015. január-február, március hónapban folyósított foglalkoztatást helyettesítő támogatásra kifizetett összegek 80 %-ára
- a 2015. évben fizetendő rendszeres szociális segély 90 %-ára
- a 2015. március 1. napját megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90 %-ára
- az óvodáztatási támogatás 100 %-ára
igényelhet támogatást Önkormányzatunk.
A jogosultak létszámának alapján ezen a jogcímen önkormányzatunk 32.050 e Ft összegben hívhatja el az állami támogatást.
2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása - a 32.000 forint egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. A Magyar Államkincstár a 2015. állami támogatás felmérés eredményéről írásban tájékoztatta Önkormányzatunkat. E tájékoztató szerint fenti jogcímen 69.623 e Ft illeti meg Önkormányzatunkat.
A támogatás az 1. pont szerinti ellátások önrészére, az önkormányzati helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátások nyújtására, az állampolgárok lakáshoz jutásának települési önkormányzatok általi, szociális alapon történő támogatására, a közfoglalkoztatási feladatok egyéb állami támogatással nem fedezett részére használható fel.
A rendelkezésre álló pénzügyi forrásokra is tekintettel határoztuk meg az új ellátási formaként bevezetésre kerülő települési támogatási formákat.
A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatásra 20.430 e Ft-ot, a gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatásra 9.000 e Ft-ot terveztünk 2015. évre, amely ténylegesen 10 hónap, mivel az új támogatási formák 2015. március 1. napjától kerülnek bevezetésre.
2015. költségvetési évben önkormányzati saját erőt nem igényel önkormányzati helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátások biztosítása.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendelet módosítására javaslatot tenni.
Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a rendelet normaszövegének megalkotására a szabályozási koncepció elfogadását követő testületi ülésen kerül sor.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogádását javasolja a Képviselő-testület számára. |
|
"A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata I. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 30/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata során a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény szerinti módosításokat átvezeti a normaszövegen, valamint az alábbiak szerint határozza meg a települési támogatás feltételrendszerét:
- 2015. március 1. napját követően rendkívüli települési támogatásként biztosítja a jelenleg hatályban lévő önkormányzati segélytípusokat.
- -2015. március 1. napjával bevezeti a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást az alábbi feltételekkel:
fogyasztási egység | támogatás összege Ft/hó |
0-28 500 | 6 000 |
28 501-57 000 | 5 000 |
57 001-65 500 | 4 000 |
65 501-71 250 | 3 000 |
- 2015. március 1. napjával bevezeti a gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatást az alábbi feltételekkel:
egy főre eső jövedelem | havi támogatás |
0-28 500 | 10 000 |
28 501-42 750 | 7 500 |
42 751-65 500 | 5 000 |
Ezzel egyidejűleg megállapítja, hogy a változások olyan mértékben módosítják a rendelet normaszövegét, mely új helyi rendelet megalkotását teszi szükségessé.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságot, hogy felülvizsgálat eredményének megfelelően a Képviselő-testület 2015. februári ülésére készítse elő a rendelet-tervezetet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: