6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. január 21-i ülésére

Tárgy:   GYÜSZ-TE támogatási kérelme
Készítette:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Gyomaendrődi Üdültetési Szövetség Turisztikai Egyesület ( 5500 Gyomaendrőd Bocskai I. út 58/1. sz. képviseli: Pájer Sándor elnök, továbbiakban: GYÜSZ-TE ) benyújtotta 2014. december 29-én a 2015-ös költségvetési évre vonatkozó finanszírozási igényét. Kérelme az előterjesztés mellékletét képezi. A kérelemből látható, hogy a szervezet önként vállalt feladatainak teljesítéséhez 17.000.000. Ft összegű támogatásra tart igényt, melynek megítélése esetén sem biztosítottak a megfelelő marketing és reklám költségek. Amennyiben a bérkiadások fedezetére nem biztosított a munkaügyi támogatás, úgy a finanszírozási igény 20.000.000 Ft. A költségvetési koncepcióban a GYÜSZ-TE részére összességében 8. millió Ft. előirányzat került biztosításra. A 17.millió Ft-os támogatási igény megállapítása esetén további 9. millió Ft-al növekszik a költségvetési hiány.
A támogatási kérelem elbírálása előtt célszerű áttekinteni a feleket terhelő szerződésekben vállalt kötelezettségeket.
Az Önkormányzat és a GYÜSZ-TE, 2012-ben kötötték meg azt az alapszerződést (92/2012. (II. 23.) Gye. Kt. határozata), melyen a jelenlegi együttműködésük is alapszik. A GYÜSZ-TE-nek, vezető testületének tagja az önkormányzat, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 13.§ (1) 13. pontjában (továbbiakban: Mötv) meghatározott feladatának ellátását megvalósító döntéshozatali eljárásban a GYÜSZ-TE részére véleményezési jogot biztosított. A szerződésben az alábbiakat vállalta az Önkormányzat:
-          tárgyévet megelőző év beszedett idegenforgalmi adó állami támogatással megnövelt összegének 20%-a, de legalább 4 millió, azaz Négymillió Ft összegű támogatást biztosít a GYÜSZ-TE részére
-          két részletben, összesen 4 millió azaz Négymillió Ft összegű támogatást biztosít a Sajt-és Túrófesztivál, a Május 1 és az Augusztus 20-i Halfőző verseny rendezvények megtartásához, szigorú elszámolás szabályok betartása mellett
-           szerződés hatályba lépését követő 15 munkanapon belül a korábban TOURINFORM Iroda céljára szolgáló helyiséget, azzal, hogy a helyiség fenntartásával kapcsolatos költségek az Egyesületet terhelik, az köteles a használat során a jó gazda gondosságával eljárni.
GYÜSZ-TE által vállalt kötelezettségek:
-          Folyamatosan figyelemmel kíséri a település turisztikai fejlettségével kapcsolatos mutatókat, javaslatot tesz, kezdeményez és tevékenyen közreműködik anyagi erőforrások felkutatásában
-          Működteti a TOURINFORM Irodát a névhasználati szerződésben foglaltak szerint
-          Gyomaendrőd turizmusának fejlesztése érdekében pályázatokat nyújt be, turisztikai tárgykörű képzéseket szervez
-          Közreműködik a város idegenforgalmi koncepciójának felülvizsgálatában
2012. júniusában (397/2012. (VI. 28.) Gye. Kt. határozat) a felek a megkötött szerződést módosították, melynek értelmében a felek együttműködnek a DAOP-2.1.1/J-12 kódszámú, Turisztikai attrakciók és szolgáltatások fejlesztése c. pályázati felhívásra beadandó pályázat elkészítésében. Az Önkormányzat vállalta az elkészített pályázat benyújtását és a szükséges adatok szolgáltatását. Egyesület vállalta a pályázati dokumentáció elkészítését, és annak átadását, a Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének. A pályázat benyújtása kapcsán az Önkormányzat vállalta felmerült költségek ( 381.000 Ft. szakmai koncepció, 6.096. 000 Ft. tervezési költség, 2.000.000 Ft. megvalósíthatósági tanulmány, 30.000 Ft. értékbecslés, 114.100 Ft. eljárási díj, 10.800 Ft. tulajdoni lap) megtérítését. (457/2012. (VIII. 30.) Gye. Kt. határozata)
Az Önkormányzat 547/2012. (X. 11.) Gye. Kt. határozatában vállalta, hogy támogatja, hogy a GYÜSZ-TE DAOP-2.1.3-12 kódszámú Helyi és térségi turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek és turisztikai klaszterek létrehozása és fejlesztése című pályázati kiírásra pályázatot nyújtson be. Ezzel egyidejűleg nyilatkozott, hogy a fenntartási időszakra (2013-2019) minden évben az állami hozzájárulással megnövelt IFA 20%-át a TDM szervezet részére átadja, de az önkormányzati hozzájárulás mértéke a TDM szervezet éves költségvetésének arányában minimum 40%, azaz 10 millió Ft éves kötelezően előírt költségvetés esetén minimum 4 millió Ft. A pályázatok, mint a Tisztelt Képviselő-testület előtt ismertek nyertek, a szükséges előfinanszírozást az Önkormányzat biztosította.
TDM fogalma: a desztináció (földrajzilag lehatárolható egység)turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben komplex módon kezelő partnerek (önkormányzatok, vállalkozások, civil szervezetek stb.) hosszú távú szervezett együttműködése annak érdekében, hogy a turista élményét, illetve a turizmusból, származó hatásokat optimalizálják a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vételével.
a "Lélekkel a Körösök mentén" és a "Turisztikai fejlesztések Gyomaendrődön a vallás és a Körös ökológiája tükrében megnevezésű pályázatban az Önkormányzat, a GYÜSZ-TE, valamint a Katona József Művelődési Központ, Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény Előzetesen nyilatkoztak, hogy a pályázat nyertessége esetén üzemeltetési megállapodást fognak kötni, melynek tervezete a pályázat része. Az üzemeltetési megállapodás alapján az Önkormányzatot az alábbi kötelezettség terheli:
„Az Önkormányzat kijelenti, hogy határozatlan időre üzemeltetésre térítésmentesen átadja az Egyesületnek –melynek alapítója és tagja- a létesítést követően a kizárólagos tulajdonában álló létesítményekből az alábbiakat:
„Körös Látogatóközpont” „Bárka Látogatóközpont” „Erzsébet Ligeti Tanösvény Szent László Híd””
A GYÜSZ-TE az alábbi kötelezettségek teljesítését vállalta:
„Az Egyesület kijelenti, hogy a jelen szerződés 1.) pontjában körülírt létesítményeket üzemeltetésre átveszi. Vállalja, hogy azokat csak a DAOP 2.1.1.-2.1.1/J-12 kódszámú pályázati kiírásban, a benyújtott pályázatban, a támogatási szerződésben a korábban a felek által megkötött szerződésekben meghatározott követelményeknek mindenben megfelelő módon kizárólagosan, a jó gazda gondosságával hasznosítja, azt másnak semmilyen formában át nem engedi. Az üzemeltetés során keletkezett bevételeket a támogatási szerződésben, továbbá annak szerves részét képező okiratokban meghatározott célok, indikátorok - ideértve a megvalósíthatósági tanulmányban szereplő 4,5 fő foglalkoztatását - teljesítésére használja. Az üzemeltetés során megsérült megsemmisült létesítmények pótlásáról haladéktalanul gondoskodik, az átadás – átvételi jegyzőkönyvben rögzített műszaki állapotnak megfelelően. Az Egyesület kijelenti továbbá, hogy a támogatási szerződésben meghatározott fenntartási időszakban esedékes, a Közreműködő Szervezet felé teljesítendő elszámolási, beszámolási és egyéb kötelezettségeket az üzemeltetésre átadott létesítmények tekintetében határidőben teljesíti az Önkormányzat felé. Az Egyesület vállalja, hogy a foglalkoztatási kötelezettség teljesítése során olyan munkavállalót foglalkoztat aki rendelkezik az alkalmazási területre irányadó hatályos jogszabályban meghatározott képesítési, és foglalkoztatás egészségügyi feltételekkel és tapasztalatokkal.
Az Egyesület tudomásul veszi, hogy az Önkormányzat a pályázatban a vallási turizmushoz kapcsolódó létesítmények (Szent Antal Zarándokszálláshely, Szent Antal sütőház, Gyomaendrőd, ) elkészítéséről és üzemeltetéséről az általa alapított, fenntartott Intézmény útján gondoskodik ideértve a megvalósíthatósági tanulmányban szereplő 3 fő foglalkoztatását is.”
Az Önkormányzat kötelezettségei az alábbiakban foglalhatók össze:
1.) 4 millió Ft támogatás biztosítása 2 rendezvényhez
2.) 4 millió Ft támogatás biztosítása (vagy állami támogatással megnövelt idegenforgalmi adó 20%-a)
3.) TDM szervezet támogatása a fenntartási időszakban
4.) Tourinform iroda működtetéséhez helyiség biztosítása
5.) Pályázat megvalósítását követően meghatározott építmények átadása üzemeltetésre
A GYÜSZ-TE kötelezettségei az alábbiakban foglalhatók össze
1.) Évi két rendezvény megszervezése (Sajt és túró fesztivál, halfőző verseny)
2.) TDM szervezet működtetése
3.) Tourinform iroda működtetése
4.) Idegenforgalomhoz kapcsolható további bevételek feltárása
5.) Pályázat megvalósítását követően meghatározott építmények üzemeltetése, kötött létszámok figyelembevételével.
Az idegenforgalmi adó bevétel növekedése miatt a szerződéssel és határozattal lefedett összes vállalt anyagi kötelezettsége 8.200.000Ft-ban állapítható meg.
A feleket együttesen az okiratok a TDM szervezet működtetésére kötelezik, a fenntartási időszak alatt.
A Tourinform iroda működtetése nem kötelezően ellátandó feladat, megszüntethető.
Települési érdek, a pályázatok eredményeinek fenntartása és hatékony működtetése. A többlet forrás igény viselése az Önkormányzat teherbíró képességét meghaladja, ezért szükséges az abban érdekeltek között az arányos megosztás. Érdekeltek: Önkormányzat, GYÜSZ-TE, és a szervezetben tagsággal nem rendelkezők, de az idegenforgalomban érdekeltek, pl. szállásadók, kereskedők stb. A többletforrás igény:
Támogatandó cél megnevezése
Támogatási igény Ft
Rendelkezésre álló forrás Ft.
Többlet támogatási igény Ft
Rendezvény
5.300.000
Önkormányzati döntéstől függő
(4.000.000)
 
4.000.000
1.300.000
Bemutató központ működtetése
8.442.000
0
8.442.000
Nyári programok szervezése
1.000.000
2.000.000 bevétel
-1.000.000
TDM szervezet működése
7.000.000*
4.200.000
2.800.000
Összesen:
21.742.000
10.200.000
11.542.000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*Az 547/2012.(X.11.) Gye. Kt. határozat az Önkormányzat által vállalt támogatásról az alábbiak szerint rendelkezik:
„Továbbá vállalja - helyi TDM szervezetben résztvevő teljes jogú tag - az önkormányzat, hogy a projekt megvalósítási és fenntartási időszakára (2013-2019) minden évben az állami hozzájárulással megnövelt IFA 20%-át a TDM szervezet részére átadja, de az önkormányzati hozzájárulás mértéke a TDM szervezet éves költségvetésének arányában minimum 40%, azaz 10 millió Ft éves kötelezően előírt költségvetés esetén minimum 4 millió Ft.”
A határozat alapján többlet támogatási igény érvényesítése vitatható, a Tourinform iroda működtetésének átgondolására készteti a feleket.
A bemutató központok működtetése 7.442.000 Ft. többlet támogatást generált. A pályázathoz készült megvalósíthatósági tanulmány az alábbiakat állapítja meg:
„A pénzügyi elemzés mutatja meg a költségek és bevételek összegzését, a támogatási arány számított értékét, valamint a fenntarthatóságra vonatkozó összesítéseket.
A pénzügyi fenntarthatóság célja a projekt hosszú távú pénzügyi egyensúlyának a bemutatása.
Az elemzés során a projekt kumulált pénzárama minden évben pozitív értéket mutat. Ez azt jeleni, hogy a bevételek meghaladják a kiadásokat, tehát a pénzügyi fenntarthatóság biztosított a fenntartási időszak valamennyi évében.
A bevételi többletet az üzemeltetés során az üzemeltető köteles a település turisztikájának fejlesztésére fordítani, tehát a működtetés során keletkező többletbevételekből további fejlesztések megvalósítása válik lehetővé a településen, kapcsolódva a jelenlegi projekt célkitűzéseihez.”
Javaslom, hogy az Önkormányzat a városi rendezvények színvonalának emelése érdekében biztosítsa az 5.300.000 Ft-ot. A megmaradó 10.242.000 Ft többlet igény - Tourinform iroda működésének szükségessége függvényében - figyelemmel az 547/2012. (X.11.) Gye.Kt. határozatban foglaltakra csökkentésre kerül 2.800.000 Ft-al. A tényleges többlet igény 7.442.000 Ft.  ennek egyharmadát 2.481.000 Ft-ot biztosítsa az Önkormányzat (a tényleges többlet önkormányzati támogatás: 3.781.000Ft), míg a fennmaradó többlet forrás igényt 4.961.000 Ft-ot a GYÜSZ-TE biztosítsa, az alábbiak miatt: Bevételek csak a Körös Látogató Központba kerültek megtervezésre, az egyéb attrakciók esetében nem. Az alapszerződés értelmében tegyen javaslatot egyéb, nem a költségvetésből származó többlet bevételi forrásokra, melyek a többlet igény finanszírozására fordíthatók, keresse meg annak a lehetőségét, hogy a GYÜSZ-TE-ben tagsággal nem rendelkező, de az idegenforgalomban érdekeltek a fejlesztés fenntartásába hogyan vonhatók be. A javasolt Önkormányzati támogatás elfogadása esetén a Képviselő-testület hozzájárul az üzemeltetésre átadandó attrakciók üzemeltetéséhez is. Az összes Önkormányzati támogatás 11.781.000 Ft.
Ez év január 7-én megtartott rendkívüli testületi ülésen hosszas tárgyalás eredményeként hangzott el az alábbi javaslat:
„Összegezve 1,2 millió a rendezvényekre, 3 millió a Lélekkel Körösök mentén bérfinanszírozására, ha a másik két vezető bérét megoldják illetve 1,7millió a működési kiadásokra, és a Tourinform irodához és a program elemekhez kvalifikáltabb közfoglalkoztatottak biztosítása.” A kompromisszumos javaslat eredményeként 5.900.000 FT. többlet támogatást biztosít az Önkormányzat a GYÜSZ-TE részére. Az összes Önkormányzati támogatás így 14.100.000 Ft. A közfoglalkoztatás bevonásához szükséges saját erőt biztosítja az Önkormányzat amennyiben ez ismertté válik.
A rendkívüli testületi ülést követően a Közművelődési – Közgyűjteményi és Szolgáltató Intézmény is elkészítette a pályázat megvalósítását követően az általa működtetendő egységek költségvetését.
A Szent Antal zarándokház és kenyérsütőház személyi feltételei a pályázat szerint:
(a bérek bruttó számokat tartalmaznak)
Vezető 1 fő 122 000+ 27%-os járulék= 155 000 Ft/hó
Programvezető 0,5 fő 52 500+27%-os járulék=66 675 Ft/hó
Takarítónő 0,5 fő 52 500+27%-os járulék= 66 675 Ft/hó
Gondnok, karbantartó 1 fő 105 000+27%-os járulék= 133 350 Ft/hó
Kiadások:                                                                                                              
Személyi juttatások járulékkal
vezető
1 085 000 Ft
programvezető
   466 725 Ft
takarítónő
   466 725 Ft
gondnok
   933 450 Ft
Összes:
2 951 900 Ft
 
Dologi kiadások
Szent Antal zarándokház
400 000 Ft
Szent Antal sütőház
150 000 Ft
Összes:
550 000 Ft
 
Kiadások összesen (2015. június 1-december 31.): 3 501 900 Ft
Bevételek
Szent Antal kenyérsütő program
250 000 Ft
Szent Antal füve gyógynövény program
 60 000 Ft
Szent Antal herbárium
 40 000 Ft
Szent Antal zarándokház (50 napX20 főX1400 Ft)
1 400 000 Ft
Összes:
1 750 000 Ft
 
Bevételek összesen (2015. június 30-december 31.): 1 750 000 Ft
Az intézmény többlet finanszírozási igénye: 1.752.000 Ft.
Az intézmény vezetője a kiadások és bevételek számításánál 7 hónappal számol. A bérkiadások ténylegesen hat hónapra jelentkeznek, így a ténylege kiadás összege : 2.529.840 Ft. Az összes kiadás így 3.079.840 Ft. Ennek megfelelően módosul a tényleges támogatási igény is, 1.329.840 Ft-ra

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

Javasolta a döntési javaslatok elfogadását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

Javasolta a döntési javaslatok elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

Nem javasolta a döntési javaslatok elfogadását.

 
1. döntési javaslat

"GYÜSZ-TE támogatási kérelme"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: PÉNZBENI TÁMOGATÁS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a GYÜSZ-TE részére a 2015-ös költségvetési évben a szerződésben meghatározott városi rendezvények megvalósításához 5.200.000 Ft. támogatást biztosít. A Tuorinform iroda és a TDM szervezet működtetéséhez 4.200.000 Ft támogatást, a Lélekkel a Körösök mentén című projektből megvalósuló az egyesület által működtetendő feladatok bérkiadásához 3.000.000 Ft-ot, a dologi kiadásokhoz 1.700.000 Ft támogatást biztosít. Az összes önkormányzati támogatás: 14.100.000 Ft. Az Önkormányzat biztosítja továbbá a közfoglalkoztatás bevonásához szükséges saját erőt amennyiben ez ismertté válik.
 
Utasítja a Képviselő-testület a jegyzőt, hogy a megállapított támogatásokat a költségvetési rendelet tervezetbe építse be.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2015. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Dr. Csorba Csaba

2. döntési javaslat

"GYÜSZ-TE támogatási kérelme"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: PÉNZBENI TÁMOGATÁS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Közművelődési – Közgyűjteményi és Szolgáltató Intézmény részére a Lélekkel a Körösök mentén című projektből megvalósuló az intézmény által ellátandó feladatokhoz 1.329.000 Ft összegű támogatást biztosít.

 

 

Utasítja a Képviselő-testület a jegyzőt, hogy a megállapított támogatásokat a költségvetési rendelet tervezetbe építse be.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2015. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Dr. Csorba Csaba

« Vissza
Vissza a főmenübe