18. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. március 18-i ülésére
2015. március 18-i ülésére
Tárgy: | Helyi kábítószerügyi egyeztető fórum létrehozásának kezdeményezése | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Jogszabályi háttér
A kábítószer-probléma visszaszorítása érdekében készített nemzeti stratégiai program elfogadásáról szóló 96/2000. (XII. 11.) OGY határozat kinyilvánította, hogy „a Nemzeti Drogellenes Stratégia eredményességének legfontosabb letéteményese a helyi közösség. ….
A helyi közösség drogpolitikájának motorja a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum, mely összehangolja a helyi intézkedéseket és kezdeményezéseket, valamint fórumot teremt az országos célokkal párhuzamosan a helyi közösség területén működő intézmények számára. A Fórum az a fontos láncszem, mely biztosítja a stratégiai gondolatok valósággá válását.”
Fenti számú határozat hosszú távú célként fogalmazta meg a helyi kábítószerügyi egyeztető fórumok rendszerének kiépülését.
2000 óta eltelt időszakban az Országgyűlés több határozatában is foglalkozott a Nemzeti drogellenes Stratégia megvalósításával. Jelenleg a Nemzeti Drogellenes Stratégiáról 2013-2020 Tiszta tudat, józanság, küzdelem a kábítószer-bűnözés ellen szóló 80/2013. (X. 16.) OGY határozat van hatályban, mely határozat a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumokkal kapcsolatban az alábbiakról rendelkezik:
„Erősödjék a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF) helyi szerepvállalása és koordinációs tevékenysége. Minden járásban működjön helyi kábítószerügyi egyeztető fórum, a kormányhivatalok, helyi önkormányzatok, egyházi és civil szereplők, valamint a köznevelési intézmények, az érintett egészségügyi és szociális ellátók részvételével.
A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF) az elmúlt évtizedben a helyi közösség fontos szervezeteivé váltak. Alkalmasak helyi programok és akciók kezdeményezésére, tervezésére, értékelésére, a helyi közösség valós szükségleteire épülő egészségfejlesztési tevékenység összehangolására. Célkitűzés a KEF-ek munkájának hatékonyabbá tétele, hatókörük kiterjesztése, az önkormányzat szerepének és felelősségvállalásának erősítése, továbbá a kormányhivatalokkal való együttműködés erősítése és jogi kereteinek kialakítása.
A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok tevékenysége helyi szinten összehangolja a közösség és az együttműködés, a megelőzés és gyógyítás, a rehabilitáció és a kínálatcsökkentés szervezeteinek és intézményeinek munkáját. Egységes szakmai és módszertani szemlélet megvalósításával a helyi szinten megvalósuló kábítószer-megelőző és -kezelő tevékenységet irányítja, ésszerűsíti a helyi szükségletek feltárásával és az ezekre épülő stratégiák kimunkálásával. Ezek alapvetően nem programok megvalósítását végző szervezetek, hanem a szakmai együttműködést segítő fórumokként értelmezhetők.
Az állami feladatellátás területén bekövetkező szerkezeti és szervezeti változások új helyzetet és új lehetőségeket teremtenek a helyi együttműködések területén. Az egészségügyi és szociális ellátórendszer, a köznevelés szervezésének, irányítási és felügyeleti rendszerének változása, a kormányhivatalok és az egészségügyi tervezésért és ellátás-szervezésért felelős struktúrák szerepének erősödése, az együttműködés új, hatékony formáinak kialakulását teszi lehetővé és egyben szükségessé. A helyi önkormányzatok feladatkörének változása, új értelmezési keretbe helyezi a helyi kábítószerügyi koordinációt is.
A helyi együttműködés biztosítja azt, hogy egy adott településen működő, illetve onnan hozzáférhető szolgálatok, szolgáltatások egymással összhangban végezzék munkájukat, és képesek legyenek a lelki egészséghez és azon belül a kábítószer-fogyasztáshoz kapcsolódó problémák hatékony kezelésére, a szervezeti határokon átnyúló megelőzési és betegellátási, esetvezetési feladatok elvégzésére. Ennek megfelelően cél, hogy - a közigazgatás átalakult rendszerére tekintettel - létrejöjjenek, illetve újjászerveződjenek azok a helyi együttműködési fórumok, amelyekben a kábítószer-probléma kezelésében felelősséggel rendelkező és jártas egészségfejlesztő, megelőző és kezelő tevékenységet folytató köznevelési, népegészségügyi és szociális ellátó, valamint bűnmegelőzési és bűnüldözési szervek vesznek részt.
A Fórumok működésében az önkormányzati, a helyi társadalmi szervezetek és a kormányhivatalok által felügyelt szervezetek egyaránt fontos szereplők. A közigazgatási szervezetek és a kábítószer-használat elleni fellépésben közreműködő civil, egyházi szolgáltatók közötti partnerségnek mint alapelvnek az érvényesülését a megnövekedett állami felelősségvállalással működő struktúrában is biztosítani kell.”
Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF) rövid bemutatása
Magyarországon közel 90 KEF működik városi, kerületi, kistérségi, megyei, illetve regionális hatáskörrel. A KEF-ek feladata, hogy összehangolják a drogprobléma visszaszorításban szerepet játszó négy alappillér – a közösség és együttműködés, a megelőzés, a gyógyítás és rehabilitáció, valamint a kínálatcsökkentés – intézményeinek munkáját. Ennek érdekében a KEF-ek a lokális helyzetfelmérés eredményeire támaszkodva helyi stratégiát dolgoznak ki a kábítószer-probléma visszaszorítására. Egységes szakmai és módszertani szemléletmód megvalósítására törekednek, továbbá arra, hogy összehangolják és ésszerűsítsék a helyi szinten zajló kábítószer-fogyasztást megelőző, valamint kezelő tevékenységeket. A Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok tagjai a drogprobléma kezelésben fontos szerepet játszó állami, önkormányzati, civil és egyházi szervezetek képviselői.
Térségünkben működő KEF –ek
Gyomaendrőd környezetében évek óta működő KEF-ek találhatóak, melyek tapasztalataira, eredményeire támaszkodva, a városban is sikeres fórumot tudunk létrehozni.
A Bélés Megyei Önkormányzat kezdeményezésére 2003-ban alakult meg a Békés Megyei Kábítószerügyi Koordinációs és Tanácsadó Testület, mely 2010 óta Békés Megyei KEF (továbbiakban BMKEF) néven dolgozik tovább.
A BMKEF célként határozta meg, hogy Békés megyében összehangolt, hatékony drogprevenciós tevékenység működjön annak érdekében, hogy a megye lakói körében a legkisebb kárt okozzák úgy testi, mint lelki betegség formájában.
A BMKEF legfőbb feladata a kábítószerrel kapcsolatos társadalmi problémák csökkentésén, kezelésén munkálkodó intézmények, szervezetek tevékenységeinek összehangolása, koordinálása, együttműködésük segítése, helyi színtereken az önkormányzat és az egyházak bevonásával. Feladata továbbá a települési KEF-ek létrejöttének elősegítése, és a már működő helyi KEF-ek együttműködésének, tapasztalatcseréjének kezdeményezése.
A megyei drogellenes stratégia részeként kiemelendő cél, hogy a városi KEF-ek mellett valamennyi járásban működjön ilyen szervezet, ezzel is segítve a megye teljes és egységes megelőző ellátásának biztosítását, esélyegyenlőséget teremtve a megye valamennyi lakosa számára.
Békés megyében működő KEF-ek:
Település neve
|
KEF kialakulásának ideje
|
jellege
|
Békéscsaba
|
2001. június 16.
|
helyi
|
Békés
|
2001. július 5.
|
kistérségi
|
Gyula
|
2001. április 27.
|
helyi
|
Orosháza
|
2001. január 18.
|
helyi
|
Szarvas
|
2004. augusztus 28.
|
helyi
|
Önkormányzatunk ez ideig nem kezdeményezte a helyi KEF megalakítását, a témával azonban – beszámoló drogprevenciós tevékenységről, bűnmegelőzési koncepció elfogadása - rendszeresen foglalkozott. A kábítószer fogyasztás – mint szociális és gazdasági alapokon létrejövő probléma – negatív hatásai az ifjúságra, és a társadalom egészére sokrétűek. Elkerülésük, illetve csökkentésük komplex, a társadalom széles rétegeit mobilizáló, összehangolt erőfeszítést igényel. Ezért jelen előterjesztéssel javasoljuk a Tisztelt Képviselő-testület számára a helyi kábítószerügyi egyeztető fórum létrehozását.
A KEF feladatai különösen az alábbiak:
- a drogprobléma kezelésére vonatkozó helyi stratégia elkészítése,
- adatok feltárása, helyzetértékelés végzése, a szükséges feladatok feltérképezése,
- Információ áramlás biztosítása,
- javaslatok megfogalmazása a helyi közigazgatás számára,
- helyi erőforrások mozgósítása,
- helyi szereplők tevékenységének összehangolása,
- párhuzamosságok kiszűrése,
- alulról jövő kezdeményezések támogatása,
- szolgáltatók hatékonyságának maximalizálása,
- kapcsolódás az országos programokhoz,
- visszacsatolás a helyi és országos szintekhez,
- országos, illetve nemzetközi pályázatokon való helyi részvétel koordinálása és elősegítése szakmai ajánlóként.
A KEF-ek helyi szintű szakmai konzultációs munkacsoportokként működnek, összefogják az adott település mindazon intézményeit, melyek a helyi drogprobléma kezelésében akár közvetlenül, akár közvetetten szerepet vállalnak, ezért tagjai közé az alábbi intézmények, szervezetek meghívását javasoljuk:
- Gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskola,
- Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium,
- Szent Gellért Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium,
- Bethlen Gábor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola,
- Térségi Szociális Gondozási Központ,
- Városi Egészségügyi Intézmény,
- Gyomaendrődi Járási Hivatal Járási Gyámhivatala,
- Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrs,
- Gyomaendrőd Polgárőr Egyesület.
A KEF megalakításához egyeztető fórum összehívását javaslom az Önkormányzat számára, ahol a meghívott intézmények az önkormányzat koordináló tevékenysége mellett dönthetnek a KEF megalakulásáról, működési szabályzatának kialakításáról.
Tájékoztatom a Képviselő-testületet, hogy a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok egységes szakmai tevékenységének előmozdításához, a már működő városi/budapesti kerületi /kistérségi/megyei/regionális KEF-ek folytatólagos működésének támogatásához, a koordinációs feladatok ellátásának elősegítéséhez pályázat nyújtható be a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézethez. A pályázatok általában évente kerülnek kiírásra.
A pályázat lehetőséget biztosít a Pályázónak, hogy a támogatási időszak alatt a már elkészült, és a képviselőtestület/közgyűlés által elfogadott helyi drogellenes stratégiában és a hozzá kapcsolódó cselekvési tervben meghatározott célok alapján, az egyes szolgáltatási területekhez kapcsolódóan biztosítani tudja a következő feladatokat: programok kezdeményezése, kidolgozása, összehangolása és lebonyolításuk koordinálása.
A pályázat céljainak megvalósítása érdekében a Pályázó vállalja, hogy a támogatási időszak alatt legalább négy alkalommal KEF üléseket szervez.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és dönteni a Helyi Kábítószerügyi Egyeztető Fórum létrehozásának kezdeményezéséről.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a döntési javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.
|
|
"Helyi kábítószerügyi egyeztető fórum létrehozásának kezdeményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete bízva a helyi közösségek széleskörű részvételében, az eredményes drogprevenciós tevékenység érdekében kezdeményezi a Gyomaendrőd Város Kábítószerügyi Egyeztető Fórumának megalakítását. A Fórum létrejöttéhez, működéséhez az alábbi intézmények, szervezetek együttműködését kéri:
- Gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskola,
- Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium,
- Szent Gellért Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium,
- Bethlen Gábor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola,
- Térségi Szociális Gondozási Központ,
- Városi Egészségügyi Intézmény,
- Gyomaendrődi Járási Hivatal Járási Gyámhivatala,
- Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrs,
- Gyomaendrőd Polgárőr Egyesület.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete megbízza Toldi Balázs polgármestert, hogy a Gyomaendrőd Város Kábítószerügyi Egyeztető Fórum megalakítása céljából gondoskodjon a felkért intézmények és szervezetek összehívásáról, az alakuló ülés megtartásáról.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2015. 05. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva