17. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. február 25-i ülésére

Tárgy:   A Városi Egészségügyi Intézmény alapító okiratának módosítása
Készítette:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXC. tv.(továbbiakban Áht.)10.§ (4) bekezdése a költségvetési szervről akként rendelkezik, hogy a tv.-ben meghatározott kivétellel, gazdasági szervezettel rendelkezik.  
Az Áht. Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvénnyel megállapított 10.§ (4a) bekezdése szerint a gazdasági szervezet feladatait, amennyiben a költségvetési szervnél az éves statisztikai állományi létszám nem éri el a 100 főt, úgy az önkormányzati alrendszerben a hivatal vagy más az irányító (képviselő-testület) szerv irányítása alatt álló költségvetési szerv látja el. Az állományi létszámmal kapcsolatos szabályt nem kell alkalmazni az önkormányzati hivatalra, valamint az olyan szervezetekre, amelyek alaptevékenységük szerint költségvetési szerv gazdálkodási feladatainak ellátására alapítottak. Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek közül jelenleg egy olyan költségvetési intézmény van mely önálló gazdasági szervezettel, rendelkezik, de az állományi létszám nem éri el a 100 főt, a Városi Egészségügyi Intézmény.
Az Áht. 111.§ (27) bekezdése szerint a törzskönyvi nyilvántartásban szereplő költségvetési szervnek legkésőbb 2015. április 1-ig kell megfelelni a jogszabályi előírásoknak.
Az intézménynél a gazdasági feladatokat jelenleg 3 fő látja el, Egy fő gazdasági vezető és további két fő, akik a pénzügyi folyamatok intézése mellett az iktatási, levelezési, személyügyi és egyéb adminisztrációs feladatokat is ellátják. Munkabérük az OEP bevételből kerül biztosításra.
A Képviselő-testületnek, mint alapítónak gondoskodni kell, arról, hogy a költségvetési szerv feleljen meg a jogszabályi előírásnak a törvényben meghatározott időpontig.
A fenntartó az alábbi lehetőségek közül választhat:
1.) Az intézmény működésével kapcsolatos gazdasági feladatokat 2015. április 1-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal látja el
2.) A Városi Egészségügyi Intézmény és más gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek gazdálkodási feladatainak ellátására költségvetési szervet alapít
3.) A Városi Egészségügyi Intézmény működésével járó gazdálkodási feladatok ellátásával más a jogszabályi előírásoknak megfelelő gazdálkodási szervezettel rendelkező költségvetési szervet bíz meg. Településünkön a Városi Gondozási Központ rendelkezik gazdasági szervezettel társulási fenntartásban van, nem közvetlenül Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete az irányító szerve.
A jogszabályi változás nem módosította az intézményvezető felelősségét, így a 10. § (1) szerint a költségvetési szerv vezetője felelős a közfeladatok jogszabályban, alapító okiratban, belső szabályzatban foglaltaknak megfelelő ellátásáért, valamint a költségvetési szerv számára jogszabályban előírt kötelezettségek teljesítéséért, az intézmény gazdálkodásáért.
Sok érv szól amellett, hogy az önálló gazdálkodó szervvel nem rendelkező költségvetési szervek gazdálkodását egy erre a célra alapított költségvetési szerv lássa el, más feladatok teljesítése mellett. Az költségvetési főösszegek nagyságával ez jelen esetben azonban nem támasztható alá, és az idő rövidsége sem teszi lehetővé az előnyök és hátrányok megnyugtató feltárását.
Az előzetes megbeszélésekre hivatkozással, az irányítói felelősség növelése érdekében, figyelemmel a rendelkezésre álló időre is a Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodási feladatainak ellátásával a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt (továbbiakban hivatal) célszerű megbízni. A hivatal erre megfelelő kapacitással és szakértelemmel (TB finanszírozás sajátossága) nem rendelkezik, ezért a teljesítésbe be kell vonni a feladatot jelenleg is ellátó szakembereket, úgy hogy ez ne növelje a költségvetési rendeletben meghatározott köztisztviselői létszámot, és változatlanul biztosított legyen a feladat ellátáshoz a TB finanszírozás, amíg erre lehetőség van.
A dolgozók változatlanul a Városi Egészségügyi Intézmény állományi létszámába tartoznának, foglalkoztatásukra a Kjt. szabályait kell irányadónak tekinteni. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv. 53. § (1) bekezdése szerint a munkáltató jogosult a munkavállalót átmenetileg a munkaszerződésétől eltérő munkakörben, munkahelyen és munkáltatónál foglalkoztatni. A foglalkoztatás naptári évenként a negyvennégy munkanapot vagy háromszázötvenkét órát nem haladhatja meg. A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásról a munkáltatót tájékoztatni kell. Az 57.§ szerint a felek a fenti szabályoktól eltérhetnek, így lehetőség van a hosszabb időtartamú kirendelésre. A Kjt. lehetővé teszi az Mt ezen szabályainak az alkalmazását. A 3 főből két dolgozó kirendelésére kerül sor. A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás esetén biztosított annak a lehetősége, hogy a munkáltatói jogokat a munkavégzés helye szerinti munkáltató gyakorolja, a nála történő munkavégzés idején.   A gazdaságvezetői pótlék megszűnését kivéve a dolgozók bérezése nem változik.
A megváltozott jogszabályi környezetnek való megfeleltetés miatt módosítani kell a Városi Egészségügyi Intézmény alapító okiratát, megállapodást kell kötni a hivatalnak és a Városi Egészségügyi Intézménynek, továbbá megállapodást kell kötni a dolgozók kirendeléséről.
 

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
1. döntési javaslat

"Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodási feladatainak ellátása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 9.§ 10.§ (4a) továbbá a 111.§ (27) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodási feladatainak ellátására 2015. április 1-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt bízza meg.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Városi Egészségügyi Intézmény alapító okiratának módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 9.§-ban kapott felhatalmazás alapján a Városi Egészségügyi Intézmény alapító okiratát az alábbiak szerint módosítja:
 
Módosító okirat
 
A Városi Egészségügyi IntézményaGyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete által 2014. 12. 19. napján kiadott, 600/2014. (XII. 18.) Gye. Kt. számú határozattal jóváhagyott alapító okiratát az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8.§ (1) b) pontjában valamint a 111.§ (27) bekezdésében és a végrehajtása tárgyában kiadott az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormány rendelet 9.§ (5) a) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – a következők szerint módosítom:
 
 
1.Az alapító okirat 7. pontjából – mely a módosított okiratban 5.3. pontban szerepel - aGazdasági csoport: 5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
Vezetői munkakör meghatározása: a gazdasági csoport vezetője: gazdasági vezető” elhagyásra kerül.
 
 
Jelen módosító okiratot, 2015 április 1. napjától kell alkalmazni.
 
Kelt: Gyomaendrőd. 2015. február 25. napján
P.H.
Toldi Balázs
polgármester

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

3. döntési javaslat

"Városi Egészségügyi intézményi egységes szerkezetbe foglalt alapító okiratának elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 9.§-ban kapott felhatalmazás alapján a Városi Egészségügyi Intézmény egységes szerkezetbe foglalt alapító okiratát az alábbiak szerint fogadja el:
 
Okirat száma: VI.1137-1/2015.
Alapító okirat
módosításokkal egységes szerkezetbe foglalva
 
[1],[2] Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8/A. §-a alapján a Városi Egészségügyi Intézmény alapító okiratát a következők szerint adom ki:
 
1.A költségvetési szerv megnevezése, székhelye, telephelye
 
1.1.[3] A költségvetési szerv
 
1.1.1.megnevezése: Városi Egészségügyi Intézmény
 
1.2.A költségvetési szerv
 
1.2.1.[4]székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
 
1.2.2.[5],[6],[7],[8] telephelye(i):
 
 
telephely megnevezése
telephely címe
1
Védőnői Szolgálat, Iskola-egészségügy
5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
2
Védőnői Szolgálat, Iskola-egészségügy
5500 Gyomaendrőd, dr. Pikó Béla utca 3.
3
Járóbeteg Szakellátás
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
4
Reumatológiai Szakellátás, Gyógytorna
5500 Gyomaendrőd, Erzsébet liget 2. Liget Fürdő
5
Iskola és ifjúság-egészségügyi ellátás
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 40.
6
Háziorvosi alapellátás
5502 Gyomaendrőd, Fő út 3.
7
Háziorvosi alapellátás
5500 Gyomaendrőd, Szabadság tér 2/2.
 
2.A költségvetési szerv alapításával és megszűnésével összefüggő rendelkezések
 
2.1.[9] A költségvetési szerv alapításának dátuma: 1994. április 1.
 
2.2.[10],[11] A költségvetési szerv alapítására, átalakítására, megszüntetésére jogosult szerv
 
2.2.1.megnevezése: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
 
2.2.2.székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.
 
2.3.[12],[13] A költségvetési szerv jogelőd költségvetési szervének
 
megnevezése
székhelye
1
Szülőotthon (1949)
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
2
Egészségügyi Gondnokság (198701.01.)
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
 
3.A költségvetési szerv irányítása, felügyelete
 
3.1.[14],[15],[16] A költségvetési szerv irányító szervének/felügyeleti szervének
3.1.1.megnevezése: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
3.1.2.székhelye: 5500 Gyomaendrőd, Selyem u. 124.
 
4.[17],[18] A költségvetési szerv tevékenysége
 
4.1.A költségvetési szerv közfeladata: Szakorvosi járóbeteg-ellátás
 
4.2.A költségvetési szerv főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása:
 
szakágazat száma
szakágazat megnevezése
1
862200
Szakorvosi járóbeteg-ellátás
 
4.3.A költségvetési szerv alaptevékenysége:
 
4.3.1. Szakorvosi járóbeteg-ellátás a beteg folyamatos ellátását, gondozását végző orvos beutalása vagy a beteg jelentkezése alapján, szakorvos által végzett egyszeri, illetve alkalomszerű egészségügyi ellátás, továbbá fekvőbeteg-ellátást nem igénylő krónikus betegség esetén a folyamatos szakorvosi gondozás.
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
Belgyógyászat
Sebészet
Szülészet-nőgyógyászat
Neurológia
Pszichiátria
Tüdőgyógyászat
Szemészet
Fül-orr-gégészet
Reumatológia
Ortopédia
Urológia
Bőrgyógyászat
5500 Gyomaendrőd, Erzsébet liget 2. - Liget Fürdő
Reumatológia
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
Tüdőgondozó
 
[19]4.3.2. Általános járóbeteg ellátás
5502 Gyomaendrőd, Fő út 3. – Háziorvosi rendelő
5500 Gyomaendrőd, dr. Pikó Béla utca. 3. – Háziorvosi rendelő
5500 Gyomaendrőd, Szabadság tér 2/2. – Háziorvosi rendelő
5502 Gyomaendrőd, Fő út 3. – Ügyelet
 
4.3.3. Egyéb humán-egészségügyi ellátás
Az egészségügyi intézményben végzett humán-egészségügyi ellátások, melyek nem foglalnak magukban orvosi gyógykezelést.
¨       5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
Egészségügyi laboratóriumi szolgáltatások
Képalkotó diagnosztikai szolgáltatások
Fizikoterápiás szolgáltatás
¨       5500 Gyomaendrőd, Erzsébet liget 2.
Gyógytorna
¨       5500 Gyomaendrőd, dr. Pikó Béla utca 3.
5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
Védőnői szolgálat
¨       5500 Gyomaendrőd, dr. Pikó Béla utca 3.
5500 Gyomaendrőd, Hősök útja 40.
5502 Gyomaendrőd, Fő út 2.
Iskola egészségügyi ellátás
 
4.4.A költségvetési szerv alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölése:
 
kormányzati funkciószám
kormányzati funkció megnevezése
1
072210
Járóbetegek gyógyító szakellátása
2
072230
Járóbetegek gyógyító gondozása
3
072111
Háziorvosi ellátás
4
072112
Háziorvosi ügyeleti ellátás
5
072420
Egészségügyi laboratóriumi szolgáltatások
6
072430
Képalkotó diagnosztikai szolgáltatások
7
072450
Fizikoterápiás szolgáltatás
8
074031
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
9
074032
Ifjúság-egészségügyi gondozás
 
4.5.A költségvetési szerv illetékessége, működési területe:
A költségvetési szerv, mely alaptevékenysége szerint egészségügyi feladatokat ellátó költségvetési szerv.
Gyomaendrőd város közigazgatási területén: védőnői szolgálat, iskola-és ifjúsági-egészségügyi ellátás, háziorvosi praxis működtetése.
Gyomaendrőd, Dévaványa, Hunya közigazgatási területén: az egészségügyi szakellátás és gondozás.
Ecsegfalva közigazgatási területén: nőgyógyászati ultrahang vizsgálatok ellátása.
Csárdaszállás közigazgatási területén: belgyógyászat, sebészet, szülészet-nőgyógyászat, bőr- és nemibeteg ellátás, neurológia, urológia, reumatológia, pszichiátria, tüdőgyógyászat, röntgen diagnosztika, teljes körű ultrahang-diagnosztika, fizioterápia-gyógytorna
 
5.A költségvetési szerv szervezete és működése
 
5.1.A költségvetési szerv vezetőjének megbízási rendje:
A közintézet élén álló intézményvezető vonatkozásában a kiemelt munkáltatói jogokat (kinevezés, fegyelmi eljárás, felmentés) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete gyakorolja, Kjt. 1992.évi XXXIII. Tv. 23. § alapján.
 
5.2.A költségvetési szervnél alkalmazásban álló személyek jogviszonya:
 
foglalkoztatási jogviszony
jogviszonyt szabályozó jogszabály
1
közalkalmazotti jogviszony
 A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
 
5.3.A költségvetési szerv szervezeti felépítése és működése:
 
A költségvetési szerv szervezeti felépítését és működésének rendjét, a vezetők közötti feladatmegosztást, a belső és külső kapcsolatokra vonatkozó rendelkezéseket a Szervezeti és Működési Szabályzat határozza meg.
Az intézet vezetője az intézetvezető, aki képviseli az intézetet. Az intézet dolgozói felett a munkáltatói jogkört gyakorolja, továbbá figyelemmel kíséri, és döntésre előkészíti a közreműködő, vállalkozó orvosokkal, a terület-ellátási kötelezettséggel kapcsolatos szerződéseket, és gondoskodik azok végrehajtásáról.
 
6.Záró rendelkezés
 
Jelen alapító okiratot 2015. április 1. napjától kell alkalmazni, ezzel egyidejűleg a költségvetési szerv 2014. 12. 19. napján kelt, 600/2014. (XII. 18.) Gye. Kt. számú határozattal jóváhagyott alapító okiratot visszavonom.
 
Gyomaendrőd, 2015. február 25.
P.H.
Toldi Balázs
polgármester


[1] Módosította az 571/2012. (X. 25.) Gye. Kt. számú határozata
[2] Módosította a 271/2014. (V. 29.) Gye. Kt. számú határozat
[3] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[4] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[5] Módosította a 532/2010. (XII. 23.) Gye. Kt. számú határozata
[6] Módosította a 469/2011. (VIII. 25.) Gye. Kt. számú határozata
[7] Módosította az 571./2012. (X. 25.) Gye. Kt. számú határozata – hatályos 2013. március 31. napjáig
[8] Módosította a 600/2014. (XII. 18.) Gye. Kt. számú határozata
[9] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[10] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[11] Módosította a 600/2014. (XII. 18.) Gye. Kt. számú határozata
[12] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[13] Módosította az 571/2012. (X. 25.) Gye. Kt. számú határozata
[14] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[15] Módosította a 532/2010. (XII. 23.) Gye. Kt. számú határozata
[16] Módosította a 600/2014. (XII. 18.) Gye. Kt. számú határozata
[17] Módosította a 128/2009. (IV. 30.) Gye. Kt. számú határozat VI. pontja
[18] Módosította a 271/2014. (V. 29.) Gye. Kt. számú határozat
[19] Módosította: 600/2014. (XII. 18.) Gye. Kt. számú határozata

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

4. döntési javaslat

"Gazdasági feladatok ellátására megállapodás elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Városi Egészségügyi Intézmény és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal között a gazdásági feladatok ellátására megkötendő megállapodást az alábbiak szerint hagyja jóvá:
 
MEGÁLLAPODÁS
 
Mely létrejött a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (Gyomaendrőd Selyem út 124. sz. törzskönyvi nyilvántartási száma: 803746; képviseli: dr. Csorba Csaba jegyző;a továbbiakban: Hivatal), mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv és a Városi Egészségügyi Intézmény (Gyomaendrőd Hősök út 57. sz. törzskönyvi nyilvántartási száma 346997; képviseli dr. Torma Éva igazgató főorvos továbbiakban: Intézmény), mint gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv között a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan.
Előzmények
Az Intézmény olyan jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv, amely saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik, szakmai önállóságát nem érinti.
Az irányító szerv kijelöli azt a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervet, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. 10.§ (4a) amely a költségvetési szerv pénzügyi – gazdasági feladatait ellátja.
Az Intézmény pénzügyi-gazdasági feladatai ellátására Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete       sz. határozatával a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt jelölte ki..
Jelen megállapodás szabályozza a két költségvetési szerv közötti munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét, a tervezési, gazdálkodási, finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási feladatokat, valamint a költségvetési szerv működésével, üzemeltetésével, beruházásokkal, vagyon használatával, hasznosításával és vagyonvédelemmel kapcsolatos feladatokat, a költségvetési gazdálkodás, a kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére való figyelemmel.
I. Az együttműködés általános szempontjai:
  • A Hivatal és az Intézmény együttműködésének célja az, hogy hatékony, szakszerű és ésszerű takarékos Intézményi gazdálkodás szervezeti feltételeit teremtse meg annak érdekében, hogy az Intézmény az Alapító okiratában meghatározott feladatait elláthassa.
  • Az együttműködés nem csorbíthatja az önállóan működő Intézmény szakmai döntésjogi rendszerét, önálló jogi személyiségét és felelősségét.
  • A Hivatal gazdasági szervezete útján biztosítja a szabályszerű, törvényes, ésszerű gazdálkodás feltételeit, melyet a Hivatal elsősorban érvényesítési, pénzügyi ellenjegyzési jogkörének gyakorlásán keresztül biztosítja. A kötelezettségvállalási, utalványozási, szakmai teljesítési jogkört az Intézmény vezetője az e megállapodásban foglaltak szerint saját hatáskörben gyakorolja.
  • A Hivatal a pénzügyi és gazdasági szabályzatai az önállóan működő költségvetési szervekre vonatkozóan is alkalmazandók. Az Intézmény vezetője köteles az Intézményre vonatkozó jóváhagyott szabályzatokat betartani, betartatni. A Hivatal köteles az Intézmény felé a rájuk vonatkozó szabályzatokat megküldeni.
  • Az Intézmény főkönyvi könyvelését a Hivatal végzi a Polisz integrált pénzügyi program alkalmazásával és gondoskodik arról, hogy kellően elkülönüljenek az Intézmény gazdasági eseményei.
 II. Az együttműködés területei, feladatai a gazdálkodás során:
 
II/1. Az éves költségvetés tervezése, az előirányzatok megváltoztatása:
A gazdálkodással kapcsolatos állami, önkormányzati szabályozások gyakorlati végrehajtásában a Hivatal segíti az Intézmény munkáját.
A Hivatal az Intézmény rendelkezésére bocsátja azokat a dokumentumokat, amelyek alapján az Intézmény elkészíti a saját költségvetési tervét, tervigényét a költségvetési rendelettervezet összeállításához.
Az Intézmény vezetője elkészíti a Hivatal által meghatározott határidőre és szerkezetben az Intézményre vonatkozó következő évi költségvetési koncepciót, valamint az elfogadott költségvetési koncepció és a képviselő-testület döntésének megfelelően elkészíti a költségvetési tervezetét. A Hivatal és az Intézmény a költségvetési tervezetéről egyeztető tárgyalást folytat. Az Intézmény költségvetési tervezete az egyeztetést követően kerül az Önkormányzat költségvetési rendelet tervezetébe. Az egyeztetés megszervezése a Hivatal feladata, melyről írásos dokumentáció készül.
Az Intézmény vezetője költségvetési tervezetét a következő részletezésben készíti:
Bevételek
·         Saját bevételek
·         Támogatás értékű működési bevétel
·         Működési célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
·         Támogatás értékű felhalmozási bevétel
·         Felhalmozási célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
 
Kiadások
·         Személyi juttatások
·         Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
·         Dologi kiadások
·         Felújítások
·         Felhalmozási kiadások
 
Költségvetési hiány finanszírozására szolgáló eszközök
·         Belső eszköz : előző évi pénzmaradvány működési és felhalmozási célú tagolásban
·         Külső eszköz: finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásai működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban.
 
A költségvetési rendelet elfogadását követően a Hivatal gazdasági szervezeti egysége (továbbiakban: Pénzügyi Osztály) kidolgozza kiemelt előirányzatonként a „C” típusú elemi költségvetést az Intézményre vonatkozóan, az általa kidolgozott költségvetési tervezet alapján. A Hivatal az Intézmény elemi költségvetéséről szóló adatszolgáltatást megküldi a Magyar Államkincstárnak az általa meghatározott határidőre.
 
A Hivatal köteles nyilvántartásában az Intézményre vonatkozó kiemelt előirányzatonként a módosításokat és azok okát elkülönítetten és nyomon követhetően kezelni.
Az Intézmény vezetője az előirányzat-módosítási hatáskörét a kiemelt előirányzatokon belül - a jogszabályi előírásoknak és a testületi döntéseknek megfelelően - önállóan gyakorolja.
A saját hatáskörben végzett előirányzat módosítást az Intézmény vezetője írásban kezdeményezi a Pénzügyi Osztály vezetőjénél, aki a kérelem alapján intézkedik a költségvetési rendelet módosításáról.
Amennyiben a bevételek teljesítése meghaladja az eredeti előirányzatot, az Intézmény vezetője a Pénzügyi Osztály vezetőjével együtt kezdeményezi a polgármesternél a költségvetési rendelet szabályai szerint a bevételi és kiadási előirányzatok módosítását.
A költségvetési előirányzatok tervezésénél és módosításánál az Intézmény által szolgáltatott adatok és információk tekintetében a felelősség az Intézmény vezetőjét terheli. A határidők betartására, egyéb gazdálkodási és pénzügyi információk szolgáltatására vonatkozóan a felelősséget a Hivatal viseli.
 
II/2. Az előirányzatok felhasználása, beszámolási kötelezettség, adatszolgáltatás:
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője felelős a Képviselő-testület által elfogadott költségvetése teljesítéséért.
Az önállóan működő költségvetési szerv valamennyi előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete által a költségvetési rendeletben jóváhagyott létszámkerettel az Intézmény önállóan gazdálkodik.
Az Intézményenként önálló könyvvezetés alapján a „C” típusú elemi költségvetési beszámoló elkészítése a Hivatal, a szöveges indoklás az Intézmény vezetőjének a feladata. A beszámolóhoz szükséges, Intézményektől származó adatok határidőre történő eljuttatásáért és valódiságáért az Intézmény vezetőjét terheli a felelősség.
Az Intézményi költségvetési keretek pénzmaradványának kimutatása a Pénzügyi Osztály feladata, a kötelezettségvállalással terhelt és szabad előirányzatok összege az Intézményvezetővel egyeztetésre kerül. Az Intézményi költségvetési beszámolóban kimutatott pénzmaradványt az Intézmény vezetője a beszámoló aláírásával rögzíti.
A gazdálkodás lebonyolításával megbízott Pénzügyi Osztály vezetője által megbízott személy havonta tájékoztatja az Intézmény vezetőjét írásban a bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről.
A számvitel keretein belül a Pénzügyi Osztály látja el a könyvvezetési feladatokat, megállapítja az Intézmény számlarendjét, számviteli szabályzatokat. A számviteli rendnek tartalmaznia kell az Intézmény sajátosságait. A főkönyvi könyvelést a Pénzügyi Osztály végzi.
Az Intézmény vagyoni és pénzügyi helyzetével kapcsolatos könyvvezetési, a költségvetési beszámolóra és a gazdálkodással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése a Pénzügyi Osztály feladata.
 
II/3. A pénzkezelés, pénzellátás és finanszírozás szabályai:
Az Intézmény önálló adószámmal és bankszámlával rendelkezik. Az Intézményi költségvetési bankszámlán és pályázati alszámlán a Pénzügyi Osztály bonyolítja a pénzforgalmat. A Pénzügyi Osztály látja el az adókötelezettségi feladatokat, kivéve a személyi juttatásokhoz kapcsolódó adókat és a járulékokat (nettó finanszírozás).
Az Intézmény pénzkezelésére vonatkozó szabályokat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatala Pénzkezelési Szabályzata rögzíti. Az Intézmény jogosult számla ellenében a bevételek beszedésére, illetve a pénzkezelési szabályzatban rögzített feltételek alapján köteles a bevétellel elszámolni. Ezen pénzügyi, adminisztratív feladat ellátását köteles az Intézmény vezetője az általa kijelölt alkalmazott munkaköri leírásában rögzíteni.
 
II/4. A költségvetési gazdálkodásra, kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére vonatkozó szabályok:
A kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítményigazolásra, utalványozásra az Intézmény vezetője jogosult, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére, érvényesítésre, az utalvány pénzügyi ellenjegyzésére és érvényesítésére az Intézmény vezetője által kijelölt személyek jogosultak, melyet Hivatal gazdálkodási szabályzata szabályoz. Az Intézmény vezetőjét az alábbi kiadási előirányzatok terhére illeti meg a kötelezettségvállalási jog:
  • Személyi juttatásokra a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény keretei között,
  • A napi működéshez szükséges dologi kiadásokra /Intézmény üzemeltetési, fenntartási kiadásokra/,
  • A Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradványra a költségvetési rendeletben meghatározott előirányzat erejéig,
  • A felújítási és felhalmozási kiadások körében az Intézmény - testület által jóváhagyott - költségvetésében meghatározott összeg erejéig.
 
A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalónak  meg kell győződni arról, hogy a rendelkezésre álló szabad előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésre a fedezetet. A kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettség pénzügyi ellenjegyzése után történhet, kivéve ha az értéke nem éri el a ötvenezer forintot, vagy ha pénzügyi szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódik. Az előzetes írásbeli kötelezettséget nem igénylő kifizetések teljesítésére vonatkozóan az érvényesítésre és pénzügyi ellenjegyzésre vonatkozó szabályt kell alkalmazni.
 
A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésre jogosult személynek a kormányrendelet alapján felsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel, vagy legalább középfokú iskolai végzettség mellett pénzügyi-számviteli képesítéssel kell rendelkeznie.
 
A pénzügyi ellenjegyzőnek a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy:
  • a szükséges szabad előirányzat rendelkezésre áll, a befolyt vagy a megtervezett és várhatóan befolyó bevétel biztosítja a fedezetet,
  • a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,
  • a kötelezettségvállalás nem sérti-e a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
 
A kiadások teljesítése és a bevételek beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és érvényesíteni kell azok jogosságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét.
 
Utalványozni csak az érvényesítés után lehet. A pénzügyi teljesítés csak az utalványozás után lehetséges.
 
Az Intézmény vezetője nem vállalhat kötelezettséget és nem élhet   utalványozási jogával, amennyiben a tevékenységét közeli hozzátartozója vagy saját maga javára látná el. Ebben az esetben a polgármester látja el a kötelezettségvállalási és utalványozási feladatokat.
Az írásbeli kötelezettségvállalások egy másolati példányát a kötelezettségvállaló köteles megküldeni a Pénzügyi Osztály részére.
Az Intézmény vezetője a kötelezettségvállalásról köteles nyilvántartást vezetni a nyomon-követhetőség érdekében.
 
II/5. Analitikus nyilvántartások:
Tekintettel arra, hogy az Intézmény önálló létszám- és bérgazdálkodó, az ehhez kapcsolódó nyilvántartások vezetése az Intézmény feladata.
A személyi juttatások és a dologi kiadások tekintetében az Intézmény analitikus nyilvántartást vezet, melyet az Intézmény havonta egyeztet a Pénzügyi Osztály által rendelkezésre bocsátott kimutatásokkal, az előirányzat felhasználásának, valamint a keretek felhasználásának ellenőrzése céljából.
A bevételek beszedéséhez szükséges nyilvántartások vezetése az Intézmény feladata.
A tárgyi eszközökkel kapcsolatos a számviteli törvény szerinti nyilvántartás vezetése a Hivatal feladata, mely nyilvántartásból a kis- és nagy értékű tárgyi eszközök listáját az Intézmény rendelkezésére bocsátja egyeztetés céljából.
Az Intézmény az általa benyújtott pályázatokról, az elnyert pénzeszközökről, felhasználásukról és elszámolásukról nyilvántartást vezet.
A kötelezettségvállalások nyilvántartása az Intézmény vonatkozásában a Hivatal feladata, az Intézmény által beküldött kötelezettségvállalások alapján.
 
II/6. Vagyon feletti rendelkezési jogra vonatkozó szabályozás:
A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonának részét képező tulajdonra és a vagyoni értékű jogok feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályozására rendeletet alkot.
Az Intézmény feladatai ellátásához rendelkezésére áll a megállapodás 1. mellékletében rögzített,a Képviselő-testület által rábízott székhelyen és telephelyen lévő épület ingatlan, valamint a költségvetési szerv leltár szerint nyilvántartott eszközei és az éves költségvetés szerinti pénzeszközök.
Az önállóan működő költségvetési szerv a használatában lévő, az alapító tulajdonát képező ingatlanok és ingó vagyon feletti rendelkezési jog az ingyenes és teljes körű használati jog gyakorlására és rendeltetésszerű használatára terjed ki.
Az önkormányzat tulajdonában és az Intézmény használatában lévő vagyontárgyak feletti rendelkezési jog önállóan illeti meg az Intézményt. Az ilyen vagyontárgyak elidegenítése és hasznosítása, rendeltetésszerű használata módosítása vonatkozásában az Intézmény a rendelkezési jognak és rendeltetésszerű használatának megfelelően – az alapfeladat ellátása sérelme nélkül – az önkormányzat mindenkor hatályos, az önkormányzati vagyonról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint az alapító dönt.
Az Intézmény vagyonáról a nyilvántartást a Hivatal vezeti a helyi Önkormányzat vagyonától elkülönítetten. A leltározás megszervezése a Hivatal feladata a leltározási szabályzata alapján, melyben az Intézmény is közreműködik. Az eszközök selejtezése a Hivatal selejtezési szabályzata alapján történik, melyre az Intézmény javaslatot tesz és előkészíti.
 Az Intézmény vagyonbiztosításáról a Hivatal gondoskodik. Káresemény bekövetkezéséről az Intézmény írásban értesíti a Pénzügyi Osztályt. Betörés, lopás esetén az Intézmény értesíti a rendőrséget és feljelentést tesz, melyről értesíti a Pénzügyi Osztályt. A kárrendezés lebonyolítása a Pénzügyi Osztály feladata.
Az Intézmény a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés gyakorlati megvalósítása során a „Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalénak belső kontrollrendszere szabályzatának” előírásait köteles alkalmazni.
A megállapodásban foglaltakat az érintettek tudomásul vették és kötelesek ennek megfelelően eljárni.
A megállapodásban foglaltakat Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete      sz. határozatával jóváhagyta.
.
 
Gyomaendrőd, 2015 február       .
            …………………………………….                         ……………………………….
            dr. Torma Éva igazgató főorvos                                                        dr. Csorba Csaba jegyző              költségvetési szerv intézmény vezetője                                                       
 
1.       melléklet
A feladatellátást szolgáló vagyon:
 
A költségvetési szerv ingatlan vagyonnal nem rendelkezik. A működéshez szükséges alábbi ingatlanokat a fenntartó használatba adja az intézetnek:
 
A használatba adott ingatlanok helyrajzi szám szerint a következők:
- Gyomaendrőd, Hősök útja 57. szám Hrsz: 1580
- Gyomaendrőd, Fő u. 3. szám Hrsz: 5008/2
- Gyomaendrőd, dr. Pikó Béla u. 3. szám Hrsz: 8
A Polgármesteri Hivatallal közös használatú osztatlan vagyon:
- Gyomaendrőd, Fő út 2. szám Hrsz: 6291

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

5. döntési javaslat

"Városi Egészségügyi Intézmény dolgozóinak tájékoztatása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja Gyomaendrőd Város Polgármesterét, a Városi Egészségügyi Intézmény vezetőjét, Gyomaendrőd Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét, hogy a Városi Egészségügyi Intézmény dolgozóit a jogszabály erejénél fogva bekövetkező változásokról 2015. március 15-ig tájékoztassák és az Intézmény dolgozóinak kirendeléséről szóló megállapodást 2015. április 1-ig kössék meg.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe