19. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. február 25-i ülésére

Tárgy:   Családi napközi feltételrendszerének áttekintése, működtetés lehetőségének vizsgálata
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2015. január 29. napján tartott ülésén úgy döntött, hogy át kívánja tekinteni a családi napközi működtetésének feltételrendszerét.
Az előterjesztés az alábbiakban ismerteti a családi napközi működésének követelményeit:
 
A családi napközire (továbbiakban: csana) vonatkozó szabályokat a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban. Gyvt.) tartalmazza.
A csana a gyermekjóléti alapellátás részeként, egy olyan szolgáltató tevékenység, amely családias környezetben, kis létszámmal biztosítja a gyermekek napközbeni ellátását.
 
A csana működtetése, mint gyermekjóléti szolgáltató tevékenység a Gyvt. 98. §-a értelmében szolgáltatói nyilvántartásba való bejegyzéshez kötött (korábban működési engedélyhez kötött).
A szolgáltatói nyilvántartás részletes szabályait a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézményekés hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet részletesen tartalmazza.
 
A működés/működtetés feltételei:
1.
Csanát a Gyvt. 5. §-ban meghatározott fenntartók hozhatnak létre és működtethetnek. A fenntartók lehetnek állami és nem állami szervek, valamint egyházak is.
A csana működtetésének fenntartói oldalról két lehetséges típusát különböztethetjük meg:
-önálló családi napközi és
-családi napközi hálózat.
A csana feladatait önálló szolgáltató vagy legalább három – telephelyként működő – családi napközit magába foglaló családi napközi hálózat biztosítja. Öt vagy annál több családi napközi fenntartását hálózatba kell szervezni. Ebben az esetben családi napközi koordinátort kell alkalmazni.
2.
Szükséges végzettség
Szolgáltatói nyilvántartásba csak az a fenntartó jegyezhető be, aki bizonyítja, hogy a szolgáltatást végző személy és helyettese rendelkezik a jogszabályban meghatározott tanfolyam elvégzését igazoló tanúsítvánnyal.
A csana biztosításához a külön jogszabályban előírt tanfolyam elvégzése szükséges és elegendő. A gyermekellátás minősége szempontjából előnyös, ha az ellátást közvetlenül nyújtó személy rendelkezik a tanúsítvány mellett pl. óvodapedagógusi képesítéssel és gyakorlattal, azonban ezeknek a képesítéseknek a megléte nem feltétele a szolgáltatás engedélyezésének.
Ha a csanában 7 gyermeket látnak el, akkor állandó segítőt kell alkalmazni oly módon, hogy a segítőnek legalább heti 30 órában kell rendelkezésre állnia, ha a napi nyitvatartási idő meghaladja a napi öt órát. Az állandó segítőnek nem kell tanfolyami végzettséggel rendelkeznie, csak abban az esetben, ha a szolgáltatást nyújtó személy helyettesítését vállalja. Úgy gondolom, hogy logikus, hogy az a személy lássa el a helyettesítési feladatot, aki egyébként is az adott gyermekcsoporttal foglalkozik, ezért az állandó segítőnek is el kell végeznie a tanfolyamot.
 
 
3.
További feltétel a csana szakmai programjának megfelelőssége. A szakmai programban a szolgáltatás működését meghatározó célokat, feladatokat és az azokhoz rendelt feltételeket kell bemutatni. A szakmai program kötelező tartalmi elemeit a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet tartalmazza.
4.
Csana gyermeklétszáma
A családi napköziben húszhetestől tizennégy éves korig gondozható gyermek.
A családi napköziben - a saját, napközbeni ellátást máshol igénybe nem vevő gyermeket is beszámítva - legfeljebb öt gyermek gondozható. Ha a családi napköziben egy fogyatékos gyermeket is gondoznak, akkor a gondozható gyermekek száma legfeljebb négy fő. Ha a családi napköziben gondozott valamennyi gyermek fogyatékos, akkor a gondozható gyermekek száma legfeljebb három fő.
Összesen 7 gyermek gondozható a családi napköziben, feltéve, hogy az ellátást nyújtónak állandó segítője van.
Gyermekenként 2 m² területtel kell számolni. A Jókai úti óvodában megfelelő nagyságú csoportszoba rendelkezésre áll, nagyobb műszaki átalakítást a családi napközi kialakítása nem igényel.
 
A csana finanszírozása
1.
A fenntartó normatív állami hozzájárulásra való jogosultságának feltétele – az új férőhelyeknek –a külön jogszabály szerinti finanszírozási rendszerbe történő befogadása (Gyvt. 145. § (2) bekezdés b) pontja)
Az NRSZH minden hónap 5-ig jelenteti meg közleményét a szociális és gyermekjóléti kapacitások rendelkezésre állásáról. 2015. február 5. napján megjelent közlemény szerint Békés megyében (illetve Magyarország egész területén) családi napközi kapacitás nincs, a jövőben nem is várható, azonban figyelni kell a havonta megjelenő közleményeket.
A közlemény tartalmazza azokat az eseteket, amikor a rendelkezésre álló kapacitástól függetlenül be kell fogadni:
- az önkormányzati kötelező feladatot ellátó állami fenntartót,
- azt a szolgáltatást, intézményt, hálózatot, férőhelyszámot, amelynek létrehozására vagy fejlesztésére a fenntartó, a szolgáltató vagy az intézmény pályázati úton elnyert európai uniós támogatásban, a Svájci Alap, az EGT Alap, a Norvég Alap támogatásában, vagy költségvetési támogatásban részesül,
- azt a szolgáltatói nyilvántartásba a kérelem benyújtását megelőzően is jogerősen bejegyzett szolgáltatást, intézményt, hálózatot, férőhelyszámot, amely esetében a szolgáltatói nyilvántartásban bejegyzett adatok módosítását kizárólag költségvetési többletkiadást nem eredményező
1.      szétválás vagy egyesítés,
2.      szolgáltatási forma-váltás,
3.      a fenntartó intézményei, telephelyei közötti, illetve újonnan létesített telephelyére történő
4.      férőhelyszám-átcsoportosítás, vagy
5.      fenntartók közötti férőhelyszám-átadás teszi szükségessé.
 
A 2015. évi központi költségvetésről szóló törvényben nem található a családi napközi kialakításához kapcsolódó pályázati lehetőség.
 
Amennyiben a Képviselő-testület a családi napközi kialakítása mellett dönt, folyamatosan figyelni kell a kapacitások rendelkezésre állását, illetve a családi napközi kialakításához kapcsolódó pályázati lehetőségeket.
 
2. Bevételek és kiadások alakulása
A csana működtetéséhez igénybe vehető állami normatív támogatás 2015. évre:
268.200.-Ft/fő. Amennyiben a családi napközit társulás látja el, úgy a normatíva 130 %-a igényelhető.
A családi napközi fenntartója kötelezett arra, hogy megállapítsa a családi napközi intézményi térítési díját, amely a szolgáltatási önköltség és a normatív hozzájárulás különbségének egy napra jutó összege. Az intézményi térítési díj megállapításánál azonban figyelemmel kell lenni arra, hogy a szülők képesek-e a gyermekétkeztetés térítési díján felül még térítési díjat fizetni. Családi napközibe járó gyermekek esetében gyermekvédelmi kedvezmény után járó normatív kedvezmény 50 %, az óvodába és a bölcsődébe járó gyermekek esetében ez a normatív kedvezmény a térítési díj 100 %-a.
 
7 fős családi napközi bevételei és kiadásai az alábbiak szerint alakulnak:
 
- állami normatíva bevétele egy évre:            268.200.-Ft x 1,3 x7 =           2.440.620.-Ft
- bérkiadás 2 főre, garantált bérminimummal (+járulék) számolva:
122.000.-Ft x 1,27 x 12 x2 =             3.718.560.-Ft
- dologi kiadás (a Jókai úti óvoda 2013-as dologi kiadásával számolva
– épület fenntartásával kapcsolatos kiadások)                                             1.749.400.-Ft
 
Az épületben több csoport is elférhet, azonban a bevétel és bérkiadás egymáshoz viszonyított aránya több csoport esetében sem változik.
Látható, hogy a családi napközi működtetése jelentős önkormányzati kiegészítést igényel, még abban az esetben is, ha ennek a költségnek egy részét a szülők fizetik meg térítési díj formájában.
 
Fent leírtak alapján a Képviselő-testület két alternatíva közül választhat:
1.
A várható finanszírozás ellenére megnyíló kapacitás esetén létrehozza a családi napközit.
A döntés előnye:
-          az épület továbbhasznosítása megoldott
-          foglalkoztatottsági létszám javítása
A döntés hátránya:
-          feladatalapú finanszírozás a működtetés költségeit nem fedezi, a működtetéshez önkormányzati kiegészítő támogatást kell biztosítani.
2.
A várható finanszírozás miatt nem kíván családi napközi szolgáltatást bevezetni. Ennek a döntésnek a hátránya, hogy az óvoda megszűnésével egy újabb önkormányzati tulajdonú épület válik kihasználatlanná. Meg kell keresni az épület további hasznosításának a módját.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és döntést hozni a családi napközi bevezetésével kapcsolatban.

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A jogszabályokban meghatározott feltételek a családi napközi működtetéséhez hiányoznak, valamint a finanszírozási rendszerbe való befogadása szabad kapacitás miatt nem megoldott, ezért a Bizottság nem javasolja a Képviselő-testület számára a családi napközi bevezetését.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A jogszabályokban meghatározott feltételek a családi napközi működtetéséhez hiányzonak, valamint a finanszírozási rendszerbe való befogadása szabad kapacitás miatt nem megoldott, ezért a Bizottság nem javasolja a Képviselő-testület számára a családi napközi bevezetését.

 
Döntési javaslat

"Családi napközi feltételrendszerének áttekintése, működtetés lehetőségének vizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete megvizsgálta a családi napközi feltételrendszerét, a várható finanszírozás miatt nem  kíván családi napközi szolgáltatást bevezetni.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe