18. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. április 30-i ülésére

Tárgy:   Összefoglaló jelentés a 2014. évben végzett belső ellenőrzésekről
Készítette:   Bencze Lajosné
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
1.) A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása
 
A belső ellenőrzés a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rend) előírásai szerint került megvalósításra polgári jogi szerződés keretében foglalkoztatott belső ellenőr által. A Korm. rend. 33. §-ban foglaltak alapján a belső ellenőr összeállította minden ellenőrzésre az ellenőrzési programot és elkészítette a javaslatokat is tartalmazó ellenőrzési jelentéseket (Korm.rend. 39. §).
 
 
1.1.) A 2014. évi ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése
 
 A 2014. évi belső ellenőrzések végrehajtására az éves ellenőrzési terv alapján került sor az alábbiak szerint:
 
a.)    A költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése
b.)    Magánszemélyek kommunális adójának ellenőrzése
c.)    A közös Önkormányzati Hivatal átfogó pénzügyi ellenőrzése
d.)   A Roma Kisebbségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése
e.)    Német Kisebbségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése
f.)     Adóerő képességhez kapcsolódóan az iparűzési adóbevallások, befizetések vizsgálata
g.)    A 100 % Önkormányzati tulajdonban lévő Kft. gazdálkodásának vizsgálata
h.)    Követeléskezelés ellenőrzése a helyi adó és egyéb kintlévőségek vonatkozásában
i.)      A Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodásának átfogó ellenőrzése
j.)      Kistérségi Óvoda gyermek és csoportlétszám ellenőrzése
k.)    A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése
l.)      Oktatási intézmények működésének ellenőrzése
m.) Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál
n.)    Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés Csárdaszállás Község Önkormányzatánál
o.)    Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés Hunya Község Önkormányzatánál
 
A 2014. évi ellenőrzési tervben feltüntetett vizsgálatok 100 %-ban teljesítésre kerültek. Áthúzódó ellenőrzési vizsgálatra nem került sor.
 
Az Önkormányzatnál 2014. évben terven felüli, soron kívüli ellenőrzés nem volt elrendelve.
 
Az ellenőrzési tevékenységet elősegítette, hogy az ellenőrzési témákhoz szükséges dokumentációk, nyilvántartások, munkatársak rendelkezésre álltak.
   
 
1.2.) A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása
 
1.2./a. A belső ellenőrzés humánerőforrás–ellátottsága: biztosított volt
  
Az Önkormányzat 2014. évben külső szakértő igénybevételével látta el a belső ellenőrzési feladatokat.
A belső ellenőr rendelkezik a feladat ellátásához a jogszabályban – Bkr.24.§ - meghatározott belső ellenőrökre vonatkozó általános és szakmai követelményekkel, szakmai gyakorlattal, valamint az Áht.70.§ (4) bekezdésében meghatározott engedéllyel a tevékenység végzésére.
 
A belső ellenőr regisztrációs száma: 5112700
 
2014. évben a belső ellenőr az alábbi képzésen vett részt:
 
·         Könyvvizsgálói kötelező továbbképzések
·         Adószakértői kötelező továbbképzések
·         ÁBPE - továbbképzés II. Belső ellenőrök részére, kötelező továbbképzés
 
Az ellenőrzéshez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak voltak, iroda az Önkormányzatnál, korszerű technikai és informatikai háttér, valamint a telephelyeken történő ellenőrzések során megfelelő helyiség lett biztosítva az ellenőrzés lefolytatásához.
 
1.2./b. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
 
A belső ellenőr az Önkormányzat vezetőjének közvetlen alárendelve végzi a tevékenységét, jelentéseit közvetlenül a vezetőnek küldi meg.
A belső ellenőr nem vett részt az Önkormányzatnál olyan tevékenységek ellátásában, amelyek az Önkormányzat operatív működésével kapcsolatosak.
A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlensége biztosított volt.
 
1.2./c. Összeférhetetlenségi esetek
 
A belső ellenőr esetében 2014. évben összeférhetetlenség nem állt fenn.
 
1.2./d. A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása
 
A belső ellenőr a munkavégzése során nem volt akadályoztatva, korlátozva.
A bizonyosságot adó tevékenységet akadályozó tényezők nem merültek fel, az ellenőrzött feladattal összefüggő valamennyi okmányt az ellenőrzés rendelkezésére bocsátották, vezetőktől, munkatársaktól szóbeli információkhoz jutott, nyilvántartásokba, iratokba, dokumentumokba betekintést kapott.
 
1.2./e. A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők
 
A belső ellenőrzés végrehajtását illetően akadályozó tényezők nem merültek fel. Az ellenőrzéshez szükséges eszközellátottság, informatikai háttér, információkhoz való hozzájutás rendelkezésre állt.
 
1.2./f. Az ellenőrzések nyilvántartása
 
A belső ellenőr nyilvántartást (Bkr. 22. és 50) vezetett az elvégzett belső ellenőrzésekről, és gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről.
 
Az Önkormányzat a belső ellenőrzés jelentéseit papír alapú formátumban és elektronikus formátumban elkülönítetten tárolja. A jelentéseket, ellenőrzési dokumentumokat, zárt helyen tartják. A belső ellenőr által megküldött jelentések iktatásra kerülnek, ezzel biztosított a visszakeresési lehetőség.
 
1.2./g. Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
 
Az Önkormányzat és intézményei esetében a pénzügyi és működési kockázatok csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni. A belső ellenőrzési tevékenység során figyelembe kell venni a Minisztérium által közzétett iránymutatások, módszertani útmutatók érvényesülését.
 
1.3.) A tanácsadó tevékenység bemutatása
 
A 2014-as évben a belső ellenőrt külön tanácsadó tevékenységre nem kérték fel, azonban a helyszíni ellenőrzések során felmerült, aktuális problémák megoldásában a belső ellenőr közreműködött, szakmai segítséget nyújtott.
 
 
2.) A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján
 
2.1.) A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok
 
a.)    A költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése
 
Az Önkormányzatnál a pályáztatási rendszer szabályozott, a pályázók részére minden dokumentum, információ rendelkezésre áll a pályázat elkészítéséhez.
 
Az ellenőrzésre kiválasztott pályázók esetében ellenőrzésre kerültek a pályázati adatlapok, a támogatási szerződések, a pályázati elszámolás és a kapcsolódó alapdokumentumok (számlamásolatok).
Az ellenőrzés megállapította, hogy az ellenőrzött szervezetek esetében rendelkezésre álltak a pályázati adatlapok, a támogatási szerződések, a pályázatok elszámolásai, az alapdokumentumok (számlamásolatok).

 

 

Javaslatok:
 
A pályázók figyelmének felhívása arra vonatkozóan, hogy az elszámolásban csak a pályázatban felsorolt jogcímekre lehet az elszámolást benyújtani.
Az elszámolást benyújtó szervezetek figyelmének felhívása a záradékolás fontosságára, illetve a Pályázati Útmutató 11.3.1. pontjában rögzített záradékolásra vonatkozó előírások betartására.
 
b.)   Magánszemélyek kommunális adójának ellenőrzése
 
A belső ellenőrzés megállapította, hogy az egyes ingatlanokhoz tartozó dokumentumok (bejelentkezés az adó hatálya alá, határozat az adó mértékéről, esetleges kedvezményekről, változás bejelentések, ellenőrzések jegyzőkönyvei stb.) ingatlanonként együtt gyűjtve megtalálhatók, bármikor visszaellenőrizhető módon vannak tárolva.
 
Az adókövetelések adónemenként listázhatók, adónemenként megállapíthatók a követelések összegei. Adónememként a hátralékosokról lista nyomtatható. Az informatikai programból minden információ rendelkezésre áll az adónemekre vonatkozóan.
 
A belső ellenőrzés megállapította, hogy a magánszemélyek kommunális adója adónemben az Adóosztály ellenőrzéseket végez, az ellenőrzés eredményét a nyilvántartásokon átvezeti.
 
Egy ingatlan esetében a kivetés nagyobb hasznos alapterületre vonatkozik. Ennek az a magyarázata, hogy az 1997. évi bevallásban 72 m2 lett megjelölve hasznos alapterületnek, és a kivetés összege ehhez igazodott, majd később kevesebb alapterület lett közölve.
 
Javaslatok:
 
A belső ellenőrzés egy helyrajzi szám esetében javasolta a helyszíni ellenőrzést a hasznos alapterület megállapítására vonatkozóan.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
c.)    A közös Önkormányzati Hivatal átfogó pénzügyi ellenőrzése
 
Az ellenőrzés megállapította, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik a működéséhez szükséges Alapító Okirattal. Az Alapító Okirat tartalmazza az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 5.§-ában meghatározott - alapító okirat tartalmára vonatkozó - előírásokat.

 

Az ellenőrzés megállapította, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik Szervezeti és Működési Szabályzattal, mely teljes körűen szabályozza a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal működéséhez kapcsolódó részletes feladatokat. Az SZMSZ tartalmazza az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 13.§ (1) bekezdésében meghatározott - SZMSZ tartalmára vonatkozó - előírásokat.
 
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal és a Hivatalhoz tartozó önállóan működő intézmények közötti megállapodások részletesen szabályozzák a szervezetekre vonatkozó feladatokat, felelősségeket, hatásköröket, beszámolást, adatszolgáltatás rendjét, vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályait stb.
 
A belső ellenőrzés vizsgálta a 2013. évi beszámoló és a nyilvántartások egyezőségét.
A 2013. évi bevételi és kiadási adatok értékelése a pénzforgalmi táblák és a 2013. évi költségvetési beszámoló adataira épült. Az ellenőrzés megállapította, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. évben a rendelkezésére álló költségvetési kereten belül gazdálkodott, költségtúllépés nem volt.
 
2013. évre vonatkozóan az előirányzatokról analitikus nyilvántartás készült, melyből tételesen megállapíthatók voltak a változások jogcímei és összegei. A nyilvántartás a költségvetési rendelet módosítás alapdokumentumaként funkcionál, megfelelő és informatív.
 
A belső ellenőrzés vizsgálta a személyi létszám ellátottságot.
A belső ellenőrzés által munkahelyi csoportonként kimutatott létszámadat (46 fő) és a 2013. évi költségvetési beszámolóban kimutatott létszámadat (46 fő) egyezősége biztosított volt, a létszámadatban eltérést nem tapasztalt.
Az engedélyezett létszámkereten belül volt 2013. évben az átlagos statisztikai állományi létszám és a munkajogi létszám is.
 
A személyi anyagok ellenőrzése során néhány esetben nem minden dokumentum volt megtalálható a személyi anyagban, pl. munkaköri leírás, munkáltató írásbeli tájékoztatása stb.
 
A vagyongazdálkodási feladatok ellátása szabályozott a Közös Hivatalnál.
A vizsgált nyilvántartások alapján megállapításra került, hogy a beszámolóban szereplő adatok egyezőek a főkönyvi kivonat és a részletező nyilvántartások adataival. A mérlegsorok analitikus nyilvántartásokkal alátámasztottak. A vagyontárgyak nyilvántartása biztosítja a tulajdon védelmét.
 
Szúrópróbaszerű okmányellenőrzés során megállapításra került, hogy az ellenőrzésre kiválasztott pénztári tételek esetében a kiadási pénztárbizonylatokon az ellenjegyző, az ellenőr, az utalványozó, az érvényesítő, a könyvelő, a pénztáros, az ügyfél aláírása megtalálható volt, okmányhiányt nem tapasztalt az ellenőrzés.
 
Az átutalásos számlák banki kifizetését 2013.02.21-2013.03.11 közötti időszakra vizsgálta az ellenőrzés. A kiadási utalványnál a kötelezettségvállaló, pénzügyi ellenjegyző, érvényesítő, utalványozó és a könyvelő aláírása minden esetben szerepel.
 
A könyvelés helyessége a fenti bizonylatoknál került ellenőrzésre. A könyvelés a vizsgált bizonylatokat tartalmazta. A bizonylatok megőrzéséről a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényben foglaltaknak megfelelően gondoskodnak.
 
Ellenőrzésre került az ellátottak pénzbeli juttatásának összege.
A pénzforgalmi kimutatás alapján a szociális ellátások összes kiadása 132.848 e Ft, a beszámoló 12 űrlapján 132.671 e Ft van. Az eltérés összege 177 e Ft, ami a beszámoló 12. űrlap 22. sorában a lakásfenntartási támogatásnál jelentkezik különbözetként. Az űrlapon 5.760 e Ft van, míg a pénzforgalmi táblában 5.937 e Ft.
 
Javaslatok:
 
A belső ellenőrzés javasolta a hiányzó munkaköri leírások, munkáltató írásbeli tájékoztatása dokumentum pótlását, személyi anyagba való elhelyezését.
Azellátottak pénzbeli juttatásánál 177 e Ft-os eltérés mutatkozott a pénzügyi táblák között, ezért javasolva lett az eltérés összegének felülvizsgálata.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
d.)   A Roma Kisebbségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése  
 
A Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának működése és gazdálkodása szabályozott és hatékonyan működik.
 
A 2012. – 2013. évi beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított. A 2012. és a 2013. évi beszámolóban lévő adatokat a pénzforgalmi információs táblák megfelelően alátámasztják. Nem voltak finanszírozási gondok az ellenőrzött időszakban, a költségvetési előirányzatokon belül gazdálkodtak, nem volt költségtúllépés.
 
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez a személyi ellátottság biztosított volt, az Együttműködési megállapodás alapján, illetve 2012. évben 1 fő közfoglalkoztatott határozott ideig történő alkalmazásával.
 
A vagyonnyilvántartással kapcsolatos tevékenység megfelelően szabályozott, az adatok egyezőek, a tulajdonvédelem biztosított.
 
Adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésének eleget tettek az államháztartási törvény és a végrehajtásáról szóló kormányrendelet rendelkezései alapján.
 
Az okmányfegyelem betartása érvényesül, az ellenőrzött tételek esetében okmányhiányt nem tapasztalt az ellenőrzés.
 
Javaslatok:
 
A belső ellenőrzés javasolta a nemzetiségi önkormányzattal megkötött Együttműködési megállapodások aktualizálását, mivel 2013. január 1.-től jogszabályi változások történtek, valamint a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal látja el a korábban Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalának feladatait.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
e.)    Német Kisebbségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése 
 
Gyomaendrőd Város Német Nemzetiségi Önkormányzatának működése és gazdálkodása szabályozott.
 
A 2012. – 2013. évi beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított. A 2012. és a 2013. évi beszámolóban lévő adatokat a pénzforgalmi információs táblák megfelelően alátámasztják. Nem voltak finanszírozási gondok az ellenőrzött időszakban, a költségvetési előirányzatokon belül gazdálkodtak, nem volt költségtúllépés.
 
A Német Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez a személyi ellátottság biztosítva volt az Együttműködési megállapodás alapján.
 
A vagyonnyilvántartással kapcsolatos tevékenység megfelelően szabályozott, az adatok egyezőek voltak, a tulajdonvédelem biztosított volt.
 
Adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésének eleget tettek az államháztartási törvény és a végrehajtásáról szóló kormányrendelet rendelkezései alapján.
 
Az okmányfegyelem betartása érvényesül, az ellenőrzött tételek esetében okmányhiányt nem tapasztalt az ellenőrzés
 
Javaslatok:
 
A belső ellenőrzés javasolta a nemzetiségi önkormányzatokkal megkötött Együttműködési megállapodások aktualizálását, mivel 2013. január 1.-től Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal látja el a korábban Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalának feladatait.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
f.)     Adóerő képességhez kapcsolódóan az iparűzési adóbevallások, befizetések vizsgálata 
 
Az Önkormányzat a helyi adókról szól 1990. évi törvény felhatalmazása alapján a településen bevezette az iparűzési adót, rendelkezik hatályos iparűzési adóról szóló helyi rendelettel.
 
Az iparűzési adóerőképesség számítás alapadatait alátámasztó adatok megfelelően dokumentáltak.
 
Az iparűzési adóbevallások alapján, a növelő-, csökkentő adóalap és a korrekció helyesen lett figyelembe véve.
 
Az iparűzési adóbevallások kitöltése pontos volt, határidőre beküldésre kerültek, kivéve a jelentésben észlelt esetet.
 
Javaslatok: az ellenőrzés során javaslatok nem kerültek megfogalmazásra.
 

 g.)    A 100 % Önkormányzati tulajdonban lévő Kft. gazdálkodásának vizsgálata 

 
A Gyomaendrődi Liget Fürdő Kft működésének szabályozottsága biztosított, a működéshez szükséges dokumentumok rendelkezésre állnak.
 
A Kft tulajdonában lévő és az Önkormányzat részéről bérbe adott vagyon állománya együttesen segítette a Kft működési feltételeinek biztosítását.
A Társaság a működéshez szükséges ingatlanokra vonatkozóan rendelkezik bérleti szerződéssel, a 2013. évi bérleti díj változásáról a szerződés-módosítás elkészült.
 
A Kft 2013. évi beszámolója alapján megállapítható, hogy a szokásos vállalkozási eredménye az előző évhez viszonyítva lényeges javulást mutat, a 10.775 ezer forintos veszteséget 224 ezer forint veszteségre csökkentette. Ez a javulás a 10 %-os árbevétel emelkedésének és a körültekintő gazdálkodás hatására kialakult költségcsökkenésnek az eredményeként alakult ki.
A Kft-nél nem volt vagyonvesztés. A Kft működése során biztosítja a rábízott vagyon védelmét.
 
Javaslatok:
 
Javasolta a belső ellenőrzés, hogy a bérleti díjat megállapító szerződésmódosításnál a hatályos szerződésre hivatkozzanak a szerződő felek.
Javasolta az ellenőrzés átnézni - és szükség esetén a módosítást átvezetni - a bérleti szerződésben felsorolt ingatlanokat, hogy azokban milyen változás történt 2004. május 7-e óta, ugyanis az 1295/2 hrsz-ú ingatlanon már parkoló lett kialakítva a virágkertészet helyén.
 
 h.)   Követeléskezelés ellenőrzése a helyi adó és egyéb kintlévőségek vonatkozásában 
 
Az Önkormányzatnál a jogszabályi előírásoknak megfelelően kerültek bevezetésre, kivetésre a helyi adók.
 
Az egyéb önkormányzati követelések szerződésen, megállapodáson, KT. határozaton alapulnak.
 
A követelésekkel kapcsolatos analitikus nyilvántartások rendelkezésre állnak.
Az adókövetelések adónemenként listázhatók, adónemenként megállapíthatók a követelések összegei. Adónememként a hátralékosokról lista nyomtatható. Az informatikai programból minden információ rendelkezésre áll az adónemekre vonatkozóan.
 
Kintlévőségek összege a mérleg – főkönyvi kivonat adataival egyező.
Az ellenőrzés megállapította, hogy a 2013.12.31-i főkönyvi kivonat dokumentálja a mérlegsorokon kimutatott követelések összegeit, az egyezőség biztosított. Az értékvesztés elszámolása jogszabályi előírásokon alapult.
 
 Az Önkormányzat a kintlévőségek behajtásával kapcsolatosan megteszi a szükséges intézkedéseket, az adósok esetében megkeresi a munkáltatókat, a pénzintézetnél a bankszámlákat, a Nyugdíjfolyósítónál kezdeményezi a letiltásokat.
Az adósokat évente kétszer felszólítja, az egyéb tartozókat évente szólítja fel a fizetési kötelezettségük teljesítésére. Amennyiben a hátralék rendezése a felszólítás ellenére sem történik meg, illetve az ügyfél nem kér részletfizetést, megindítják a tartozás adók módjára történő behajtását, vagy a tartozás bírósági úton való érvényesítését.
 
 Javaslatok:
 
Az egyéb követelések esetében javasolta az ellenőrzés a nyilvántartást évente megnyitni és lezárni, nyitó adatként az előző évi záró adat szerepeljen (tételesen). A nyilvántartást javasolta kiegészíteni a kölcsön vagy hitel nyújtására vonatkozó dokumentumra való hivatkozással, pl. …iktatószámú Kölcsön szerződés,  …sz. Kt. határozat, stb. A hivatkozás alapján az eredeti dokumentum visszakereshetősége egyrészt könnyebbé válik, másrészt egyértelműen beazonosítható a hitelnyújtást igazoló irat.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.

i.)      A Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodásának átfogó ellenőrzése  
 
A Városi Egészségügyi Intézmény működése és gazdálkodása szabályozott.
 
A 2012. – 2013. évi beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított, finanszírozási gondok nem jelentkeztek az ellenőrzött időszakban.
 
Az Intézmény a vizsgált időszakban az adatszolgáltatási kötelezettségeknek eleget tettek.
 
Okmányfegyelem betartása érvényesült, az ellenőrzés során okmányhiányt nem tapasztalt az ellenőrzés.
 
A humánerőforrás ellenőrzéséhez a személyi anyagok rendelkezésre álltak.
Az Intézménynél a személyi anyagok kezelése megfelelő, a szakmai és gazdasági feladatokat az engedélyezett létszámkereten belül látta el.
 
A vagyongazdálkodással kapcsolatos tevékenység szabályozott az Intézménynél, a tulajdonvédelem biztosított.
 
Javaslatok:
 
1 fő esetében (gyógytornász) javasolta a belső ellenőrzés a végzettséget igazoló bizonyítvány másolatát a személyi anyagba elhelyezni.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.

  

j.)     Kistérségi Óvoda gyermek és csoportlétszám ellenőrzése 
 
A Gyomaendrőd – Csárdaszállás - Hunya Kistérségi Óvoda működése és gazdálkodása szabályozott.
 
Az óvodapedagógus létszám a 2013/2014. nevelési évben egész szám helyett tört számban lett megállapítva, a 2014/2015 nevelési évben helyesen került megállapításra. A 2013/2014. nevelési évre a beíratott gyermeklétszám helyesen lett megállapítva, a 2014/2015. nevelési év létszáma felülvizsgálatot igényel.
 
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa 37/2014.(VI.10.) határozata alapján 2014. szeptember 1. napjától az óvodapedagógus és a nevelő munkát segítők engedélyezett álláshelyeinek számát 33 főben határozta meg.
 
2014/2015. nevelési év esetében óvodai szinten az átlagos férőhely kihasználtság 56,1 %, két óvoda esetében a férőhely kihasználtság 50 % alatti.
 
A munkavállalók személyi anyaga rendelkezésre állt, a foglalkoztatással kapcsolatos dokumentumokat tartalmazta, a javasolt kiegészítéssel.
 
A belső ellenőrzés megállapította, hogy az óvodában a beíratott gyermekek számában csökkenés következett be előző évhez képest. Az óvodai férőhely kihasználtságban is csökkenés következett be.
 
Az alacsony férőhely kihasználtsággal működő óvodák esetében javasolta a belső ellenőrzés annak felülvizsgálatát, hogy van-e mód és lehetőség arra vonatkozóan, hogy óvodák összevonásra kerüljenek a szakmai és infrastrukturális feltételeknek, előírásoknak való megfelelés mellett. Az óvodai összevonás által a működés gazdaságosabbá, hatékonyabbá válhat, költségcsökkenést (fenntartási, karbantartási költségekben, + létszám miatti bér és járulék megtakarítás) is eredményezne a fenntartó részére.
 
Javaslatok:
 
Javasolta a belső ellenőrzés óvodai összevonás lehetőségének a felülvizsgálatát, főleg az 50 % alatti férőhely kihasználtságú óvodák esetében.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
k.)   A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése 
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése és gazdálkodása szabályozott.
 
A 2012. – 2013. évi beszámoló és a nyilvántartások egyezősége fennáll, finanszírozási gondok nem jelentkeztek az ellenőrzött időszakban.
 
Az Intézmény a vizsgált időszakban az adatszolgáltatási kötelezettségeknek eleget tettek.
 
Okmányfegyelem betartása érvényesült, az ellenőrzés során okmányhiányt nem tapasztalt az ellenőrzés.
 
A humánerőforrás ellenőrzéséhez a személyi anyagok rendelkezésre álltak, a személyi anyagok kezelése megfelelő.
 
A vagyongazdálkodással kapcsolatos tevékenység szabályozott az Intézménynél, a tulajdonvédelem biztosított.
 
A pályázati pénzeszközök felhasználása szabályosan történt a vizsgált időszakban.
 
Javaslatok:
 
Javasolta a belső ellenőrzés a munkaköri leírás egy példányának személyi anyagba való elhelyezését. A munkavállaló kinevezési okmányán feltüntetett munkakör dokumentálásának elválaszthatatlan részét képezi a személyi anyagban a munkaköri leírás.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
l.)      Oktatási intézmények működésének ellenőrzése
 
Az oktatási vagyon – ingó és ingatlan – működtetésének jogszabályi háttere biztosított volt.
A vagyon átadásával kapcsolatos megállapodások, Képviselő-testületi határozatok rendelkezésre álltak. Az átadott vagyontárgyak átadása leltár alapján történt.
 
Az év végi leltározási feladatok előkészítő munkálatai az ellenőrzés időszakában voltak.
 
Nem történt vagyonátadás az iskolák részéről más intézménynek, erről az igényről az Önkormányzathoz nem érkezett bejelentés.
 
Az ellenőrzött időszakban selejtezésre nem tettek javaslatot a vagyont működtetők.
 
Javaslatok: az ellenőrzés során javaslatok nem kerültek megfogalmazásra.

 
m.) Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál 
 
A közfoglalkoztatási tevékenység végzéséhez a Támogatási szerződések rendelkezésre álltak.
 
A közfoglalkoztatáshoz nyújtott pályázati pénzeszközök a szerződésekben meghatározott célokra lettek felhasználva.
 
A közfoglalkoztatási tevékenységekhez kapcsolódó, ellenőrzés alá vont analitikus nyilvántartások rendelkezésre álltak.
 
A közfoglalkoztatás feladatainak ellátása szabályozott.
  
A beszerzett eszközök a számviteli és az analitikus nyilvántartásokban rögzítésre kerültek.
 
A közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó személyi anyagok rendelkezésre álltak.
 
Javaslatok:
 
Javasolta a belső ellenőrzés, hogy az árajánlatok kiértékeléséről jegyzőkönyvet vegyenek fel, ezt követően értesítsék az árajánlatot nyújtókat a döntésről. A nyertes árajánlattevővel ezt követően történjen meg a beszerzésre vonatkozó Megállapodás vagy Szerződés megkötése. A dokumentum megléte alapján küldhető a termékre vonatkozó megrendelő a szállító részére.
Javasoltaa belső ellenőrzés, hogy a beszerzéssel kapcsolatos teljes körű iratdokumentum (árajánlat, jegyzőkönyv, szerződés, megrendelés stb.) egy mappában kerüljön irattározásra.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
  
n.)   Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés Csárdaszállás Község Önkormányzatánál 
 
A közfoglalkoztatási tevékenység végzéséhez a Támogatási szerződések rendelkezésre álltak.
 
A közfoglalkoztatáshoz nyújtott pályázati pénzeszközök a szerződésekben meghatározott célokra lettek felhasználva.
 
A közfoglalkoztatási tevékenységekhez kapcsolódó, ellenőrzés alá vont analitikus nyilvántartások rendelkezésre álltak.
 
A beszerzett tárgyi eszközök a számviteli és az analitikus nyilvántartásokban rögzítésre kerültek.
 
A közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó személyi anyagok rendelkezésre álltak.
 
Javaslatok:
 
Javasolta a belső ellenőrzés a megtermelt termények bevételezésének tényét bizonylattal alátámasztani, valamint a raktári fejlap karton használatát bevezetni.
Javasolta a belső ellenőrzés az egyéb analitikus nyilvántartás vezetésére használt füzet hitelesítését, oldalszámozással való ellátását, ezáltal a nyilvántartás hiteles dokumentummá válik.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.

o.)    Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés Hunya Község Önkormányzatánál
 
A közfoglalkoztatási tevékenység végzéséhez a Támogatási szerződések rendelkezésre álltak.
 
A közfoglalkoztatáshoz nyújtott pályázati pénzeszközök a szerződésekben meghatározott célokra lettek felhasználva.
 
A közfoglalkoztatási tevékenységekhez kapcsolódó, ellenőrzés alá vont analitikus nyilvántartások rendelkezésre álltak.
 
A beszerzett tárgyi eszközök a számviteli és az analitikus nyilvántartásokban rögzítésre kerültek.
 
A közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó személyi anyagok rendelkezésre álltak.
 
Javaslatok:
 
Javasolta a belső ellenőrzés a megtermelt termények bevételezésének tényét bizonylattal alátámasztani, valamint a raktári fejlap karton használatát bevezetni.
Javasolta a belső ellenőrzés az egyéb analitikus nyilvántartás vezetésére használt füzet hitelesítését, oldalszámozással való ellátását, ezáltal a nyilvántartás hiteles dokumentummá válik.
Az ellenőrzés során több javaslat nem került megfogalmazásra.
 
2.2.)  A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése
 
A Szervezet vezetője a belső kontrollrendszer működésén keresztül biztosítja a tevékenységek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtását. Ezen keresztül ellenőrzi az elszámolási kötelezettségek teljesítését. Célja, hogy a belső kontrollrendszer
 
  1. megfelelő kontrollkörnyezetben működjön
  2. kidolgozásra kerüljön a kockázatkezelési rendszer
  3. kontrolltevékenységek megfelelően működjenek
  4. az információs és kommunikációs rendszer zavartalan biztosítása
  5. a nyomon követési rendszer (monitoring) végrehajtható legyen.
 
A fentiek biztosításának legfőbb eszköze a szabályzatok léte és betartása valamennyi területre kiterjedően. Továbbá a gazdálkodás területén a gazdaságosság szem előtt tartása, a vagyon megőrzése, visszaélések megakadályozása.
 
Az önkormányzatnál a pénzügyi és működési kockázatainak csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni.
 
 
3.) Az intézkedési tervek megvalósítása
 
A 2014. évben 15 ellenőrzés valósult meg, mely ellenőrzések közül egy esetben kellett a Belső ellenőri jelentésben feltárt hiányosságok pótlására Intézkedési tervet készíteni. Az intézkedési terv a Gyomaendrőd Közös Önkormányzati Hivatal alkalmazásában álló dolgozók személyi anyagának áttekintése és a hiányzó dokumentáció pótlásával kapcsolatos feladatokat érintette, valamint az ellátottak pénzbeli juttatásánál a beszámoló táblák közötti eltérés felülvizsgálatára készült.
Az intézkedési tervben feltüntetésre került a hiányosság megállapítása, az intézkedésre való utalás, a felelős munkatárs neve, valamint a kitűzött határidő.
 
2014. évben a belső ellenőrzés büntető-, szabálysértési-, és kártérítési javaslattal nem élt, mivel az ellenőrzés során erre utaló gyanú nem merült fel.
 
A 2014. évi ellenőrzések során tett megállapítások segítették az Önkormányzat és az ellenőrzött intézmények vezetőit abban, hogy melyek azok a területek, amelyekre vonatkozóan újabb intézkedéseket kell tenni, vagy a működést fokozottabban figyelemmel kell kísérni, és melyek azok a területek, amelyek megfelelően működnek.
 
Békéscsaba, 2015. március 31.
 
                       
Bencze Lajosné
könyvvizsgáló, belső ellenőr

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2014. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentés elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Összefoglaló jelentés a 2014. évben végzett belső ellenőrzésekről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testüle elfogadja a 2014. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentést.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe