2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2015. november 25-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
A koncepciót Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2015. június 23-i ülésén fogadott el.
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,69 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,95 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,09 fő), mely a tavalyi évben 39,93 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 150 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 43 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.140 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 3.639 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a 2015. évre megállapított támogatás került beépítésre.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. A koncepcióba a 2015. évre megállapított támogatás összege került beépítésre.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
Összege 2.700 Ft/fő.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Összege 2.550 Ft/külterületi lakos
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Összege 1,55 Ft/ idegenforgalmi adóforint
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2014. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 17.252 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 94.546 E Ft összegű bevételnek a 60%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 47.273 E Ft, azaz 3 millió Ft-tal több, mint 2015-ben.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 70.000 Ft/fő/év.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2015. évi szinten szerepeltettük.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2015. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A 2016. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása: 
                                                                                                                                                                               Adatok E Ft-ban
Bevételek
2.317.336
Működési bevételek
1.841.454
Felhalmozási bevételek
15.100
Finanszírozási bevételek
460.782
Forrás hiány
32.830
Kiadások
2.350.166
Működési kiadások
1.935.066
Felhalmozási kiadások
415.100
Finanszírozási kiadások
0
 
A 32.830 E Ft összegben, kizárólag a koncepció szintjén, megjelenő hiány teljes egészében működéshez kapcsolódó hiány.   Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így további intézkedések szükségesek annak érdekében, hogy ezen 33 millió forint összegben jelentkező hiány teljes egészében megszűntetésre kerüljön. A hiány megszűntetése történhet a kiadások további csökkentésével, bevételek növelésével, illetve a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi maradvány beépítésével is.
                    
Gyomaendrőd Polgármestere a város 2016. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság javasolja a beterjesztett koncepció elfogadását.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2016. évi költségvetési koncepció elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetési koncepciója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Gyomaendrőd Város 2016. évi költségvetési koncepcióját elfogadja azzal, hogy a költségvetési rendelet tervezet összeállítása során a következő alapelvek érvényesüljenek:
  • a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
  • működési hiány nélküli költségvetést kell benyújtani,
  • biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezésének forrását,
  • az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe