1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. szeptember 15-i ülésére

Tárgy:   A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet módosítása
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Dr. Uhrin Anna jegyző
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

Az önkormányzat társadalmi környezete, de maga, az önkormányzat szervezeti rendszere is elvárja önmagával szemben, hogy rugalmasan, ésszerűen és költség hatékonyan működjön.
Ismeretes, hogy a testületi működés pozitívumai mellett az egyik hátránya a nehézkesség és lassú döntéshozatal. Ezen negatív jelenségek ellensúlyozására a működés szabályozásában rejlő lehetőségek felhasználásával lehet választ adni.
Mindezekre tekintettel javaslom, hogy a Képviselő-testület az előterjesztést tárgyalja meg, és a rendelet tervezetet fogadja el.
 
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
1.2. A módosításnak gazdasági, költségvetési hatása nem releváns.
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet a kollektív döntések ésszerű mértékű csökkentésével az adminisztrációs terheket csökkenti.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati döntések cselekvési rugalmasságának növelésével a rutinszerű gazdálkodási döntések gyorsíthatják az önkormányzati feladatmegoldásokat, az adminisztratív jellegű döntések gyorsaságával növelhető az önkormányzatiság pozitív irányú társadalmi megítélése.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
 
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló .../2015. (...) önkormányzati rendelet-tervezet

Általános indokolása
 
Általános társadalmi elvárás, hogy a közhatalmi szervek a közjó megvalósítása érdekében hatékonyan és ésszerűen működjenek. Ennek egyik lehetősége az indokolt mértékű és ellenőrizhető hatáskör gyakorlás átruházásának intézménye a testületi működésben.
 
Részletes indokolás
 
Az 1. § indokolása:
A havi rendszerességű testületi ülések napirendjeinek és döntéseinek nagy száma miatt a döntések végrehajtása és a következő feladatok döntésre előkészítése között gyakorlatilag nagyon rövid idő áll rendelkezésre. Az előterjesztések színvonalának növelése érdekében indokolt több időt biztosítani az előkészületekre.
A 2. § indokolása:
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése előírja, hogy "A képviselő-testület a működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében határozza meg. A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben rendelkezik:...
b) a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolásáról;"
Az önkormányzati rendeletekben szabályozott hatáskör átruházások jegyzékének karbantartását valósítja meg azzal, hogy a 14/2015. (VI. 30.) önkormányzati rendeletben szabályozott hatáskör átruházást is jegyzékbe foglalja.
A 3. § indokolása:
Rendelkezik a módosító rendelet hatályba lépésének és hatályvesztésének napjáról. Az első lakás megszerzéséhez nyújtandó önkormányzati támogatásról szóló 2/2004. (II. 10.) önkormányzati rendelet módosításával további hatáskör gyakorlást ruház át a polgármesterre.
 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet módosítását az előterjesztő által kezdeményezett pontosítással. A rendelet mellékletének polgármesterre átruházott hatásköri listájában a 2. pontból "a tartalékok felhasználását," szövegrészt figyelmen kívül kell hagyni.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja a rendelet megalkotását az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság által támogatott normaszöveggel.
 

 
Döntési javaslat

"A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet megalkotását a következő normaszöveggel:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének .../2015. (...) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
 
1. § A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 12. § (9) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
"(9) A Képviselő-testületi ülések előkészítésének rendelkezéseit a bizottsági ülések előkészítésénél is alkalmazni kell, azzal az eltéréssel, hogy az írásos előterjesztések lezárása, a meghívó kiküldése és az ülés napja között legalább 3 napnak kell lennie." 
2. § Az Ör. 2. melléklete helyébe a rendelet  1. melléklete lép.
3. § Ez a rendelet 2015. október 1-jén lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
4. § (1) Az első lakás megszerzéséhez nyújtandó önkormányzati támogatásról szóló 2/2004. (II. 10.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör2.) 2. § (5) bekezdésében az „Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság” szövegrész helyébe a „polgármester ” szöveg, a 4. § (7) bekezdésében az „Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság” szövegrész helyébe a „polgármester ” szöveg, a 7. § (1) bekezdésében az „Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság” szövegrész helyébe a „polgármester ” szöveg, a 9. §-ban az „Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság” szövegrész helyébe a „polgármester ” szöveg, a 10. § (1) bekezdésében az „Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságra” szövegrész helyébe a „polgármesterre ” szöveg, a 10. § (2) bekezdésében az „Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság” szövegrész helyébe a „polgármester ” szöveg lép.
(2) Hatályát veszti az Ör2. 8. § (1) bekezdés b) pontja.
 
1. melléklet a ../2015. (...) önkormányzati rendelethez
[2. melléklet a 12/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelethez]
 
Feladat és hatásköri listák
 
1. A kötelező és önként vállalt feladat- és hatásköri lista
 
A feladatköri listát a jegyző számítástechnikai adathordozón tartja nyilván és gondoskodik folyamatos naprakészen tartásáról. A hatásköri címzett kérésére biztosítani kell az adatokhoz való hozzáférését on-line módon, illetve nyomtatott vagy elektronikus lista formájában.
 
2. A Képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök listája
 
Polgármester
1) kötelezettséget vállalhat, és előirányzatot képezhet a költségvetésben nem tervezett többletkiadásokra, esetenként 2 millió Ft értékhatárig, forrás megjelöléssel és beszámolási kötelezettséggel,
2) önállóan jogosult engedélyezni esetenként 5 millió Ft értékhatárig a képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítást, a tartalékok felhasználását,
3) a képviselő-testület nevében jogosult tulajdonosi hozzájárulást adni az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanokat érintő átalakításhoz, beruházáshoz, fejlesztéshez, amennyiben az elvégezni kívánt munkálatok nem építési engedély-kötelesek,
4) jogosult közműszolgáltatók részére közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, vagy szolgalmi jogot, vagy használati jogot önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig biztosítani, amelyek az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti felhasználását nem befolyásolják,
5) jogosult vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződéseket az önkormányzat, mint jogosult javára egymillió forint értékhatárig önállóan megkötni,
6 kérelemre hozzájárulhat a földhivatal ingatlan-nyilvántartásában a lakáscélú helyi támogatással kapcsolatos visszatérítendő önkormányzati kölcsön fedezetéül bejegyzett jelzálogjog ranghelyének megváltoztatásához,
7) a képviselő-testület nevében jogosult tulajdonosi hozzájárulást adni az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanokat érintően székhely, telephely, fióktelep bejegyzése céljából, amennyiben a kérelmező és az Önkormányzat között hatályos jogviszony áll fenn,
8) a képviselő-testület nevében jogosult tulajdonosi hozzájárulást adni, ha a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a nevében Gyomaendrőd Város nevét kívánja szerepeltetni,
9) a képviselő-testület nevében jogosult nyilatkozatot tenni a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan pályázati ügyekben, melyekhez saját erő nem szükséges.
10) Előkészíti és meghirdeti a pályázati felhívásokat lakások bérbeadására;  kezdeményezi lakás szolgálati jellegű valamint közérdekű bérbeadását, rendkívüli, azonnali intézkedést igénylő életkörülmények kialakulása esetén sürgős elhelyezést igénylő esetben - a bizottság és a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - dönt az üres, rendelkezésre álló bérlakások pályázati eljárás lefolytatása nélküli, soron kívüli biztosításáról; aláírja az önkormányzat nevében a bérlakások bérlőkijelölésével kapcsolatos megállapodásokat; évente felülvizsgálja a lakbértámogatásban részesülők szociális és anyagi helyzetét és dönt a támogatás biztosításáról, módosításáról vagy megvonásáról; gyakorolja a felmondás jogát. [a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 29/2012. (X. 29.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdés]
11) Dönt a települési támogatás és közgyógyellátási kérelmek ügyében. Elrendeli a köztemetést. [a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése]
12) Kiveti, beszedi, nyilvántartja és kezeli a mezőőri járulékot. [a közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet 5. §]
13) Dönt az intézményvezető intézkedése ellen a benyújtott kifogásról. [a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 2/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdés] A döntésről 5 napon belül tájékoztatja a bizottságok elnökeit.
14) Intézkedik a térítési díj hátralék behajtásáról vagy törléséről. [a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 2/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 9. § (10) bekezdés]
15) A Képviselő-testület részére címzett hagyományos és elektronikus küldeményeket 3 napon belül továbbítja elektronikus úton a képviselők részére.
16) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben meghatározott finanszírozási bevételek és kiadások közül a befektetési célú értékpapírt vásárolhat, beválthat, a szabad pénzeszközöket betétként helyezhet le és visszavonhat [2015. évi költségvetéséről szóló 1/2015. (II. 15.) önkormányzati rendelet 8/A. § (1) bek.]
17) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit államilag garantált vagy bankgarantált értékpapír és kereskedelmi kötvény vásárlására fordíthatja, valamint betétként lekötheti. [2015. évi költségvetéséről szóló 1/2015. (II. 15.) önkormányzati rendelet 8/A. § (1) bek.]
18) Egyedi kérelemre a város szakember ellátottsága érdekében indokolt támogatás esetén, kivételes méltányosság címén lakásvásárláshoz és építkezéshez támogatást állapíthat meg.
[az első lakás megszerzéséhez nyújtandó önkormányzati támogatásról szóló 2/2004. (II. 10.) önkormányzati rendelet 9. §]
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
1) Alapítványok esetében döntési javaslatot ad, egyéb esetben dönt a civil közművelődési célú támogatások mértékéről [a közművelődésről szóló 25/1999. (VIII. 23.) önkormányzati rendelet 6. § (7) bekezdés a), b) pont]
2) Dönt a szociális célú és költségalapú bérlakás bérbeadásáról, kijelöli a bérlőt; megállapodást köt a bérlővel a bérleti jogviszony szünetelésére, és másik lakást ajánl fel; véleményezi valamennyi képviselő-testületi előterjesztést lakásgazdálkodás tárgyában. [a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 29/2012. (X.29.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdés]
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
1) Dönt az 1 millió forint feletti, de 2 milliós éves bevételt el nem érő forgalomképtelen vagyon tulajdonjogát nem érintő hasznosításáról. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés]
2) Egyetértést gyakorol az intézményvezető ingó vagyon és vagyoni értékű jog megszerzéséről szóló döntésével 400 ezer és 1 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdés a) pont]
3) Egyetértést gyakorol az intézményvezetőnek ingatlan és ingatlanrész határozatlan idejű vagy egy évet meghaladó határozott idejű hasznosításáról szóló döntésével 400 ezer és 1 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdés b) pont]
4) Dönt a műemlékek, középületek, erdők tulajdonjogát nem érintő hasznosításáról 1 millió és 2 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 18. §]
5) Dönt a forgalomképes vagyon részét képező vagyontárgy megszerzéséről, elidegenítéséről, ingatlan jelzálogjoggal való megterheléséről - kivéve az ingó vagyontárgy elidegenítését, megszerzését - 1 millió és 2 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdés a) pont]
6) Dönt a forgalomképes vagyon részét képező vagyontárgy tulajdonjogát nem érintő egyéb hasznosításáról 1 millió és 2 millió forintos bevételi értékhatár között, továbbá egy szerződésen belüli üzletrész, részvény, egyéb értékpapír megszerzése és elidegenítése tárgyában 1 millió és 2 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdés b) pont]
7) Alapítványok esetében döntési javaslatot ad, egyéb esetben dönt a sport célú támogatások mértékéről [a sportról szóló 17/2004. (VI. 28. ) önkormányzati rendelet 7. § (7) bekezdés]
8) Dönt az Idegenforgalmi Alap pályázatairól, a céltartalék felhasználásról, szerződést köt a nyertesekkel és ellenőrzi a pályázati források felhasználását.
[Gyomaendrőd Város Önkormányzat Idegenforgalmi Alapjáról szóló 8/2008. (II. 29.) önkormányzati rendelet 6. § (8) bekezdés a), b) pont]
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
1) Elbírálja a a magánerős lakossági út- és közműépítési igényeket. [a magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet 5. § (5) bekezdés]
2) Megállapítja és kiveti az útépítési érdekeltségi hozzájárulást, illetve kérelemre kamatmentes részletfizetést engedélyezhet. [a magánerős lakossági út- és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet 12. § (3) és (4) bekezdés]
3) Dönt a az 5 évet meg nem haladó, illetve 1 és 2 millió forint éves bérleti díjat meg nem haladó mezőgazdasági művelésű ingatlanok hasznosításáról [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 23. § (4) bekezdés]
4) Dönt az örökségvédelmi célú pályázatokról [az épített örökség védelméről szóló 1/2011. (II. 1.) önkormányzati rendelet 5. § (3) bekezdés]
5) Dönt a Környezetvédelmi Alap pályázatokról és megköti a szerződést a nyertes pályázókkal. [Gyomaendrőd Város Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjáról szóló 11/2007. (II. 26. ) önkormányzati rendelet 8. §]

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe