2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. szeptember 15-i ülésére

Tárgy:   Adórendelet felülvizsgálat - Vállalkozási célú építmények utáni építményadó felülvizsgálatához végzett számítások
Készítette:   Enyedi László
Előterjesztő:   Dr. Uhrin Anna jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2015. augusztusi ülésén az alábbiak szerint döntött:
 
a) Kerüljön megvizsgálásra a vállalkozási célú építmények utáni építményadó esetében az adótárgyak jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 150 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatásának a hatása.
b) Kerüljön megvizsgálásra a vállalkozási célú építmények utáni építményadónál, hogy a jelenlegi helyi adórendeletünk alapján az adókötelezettség alól mentesített helyiségek (pl: tárolók) adóalapba történő bevonása milyen hatással járna az adóbevételekre és az adózókra.
 
A számításokat a Képviselő-testület 2015. szeptemberi ülésére kellett előterjeszteni.
 
Az építményadót a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény a következők szerint szabályozza:
 
Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (a továbbiakban együtt: építmény). Az adókötelezettség az építmény valamennyi helyiségére kiterjed, annak rendeltetésétől, illetőleg hasznosításától függetlenül.
Mentes az adó alól:
- a szükséglakás,
- a kizárólag az önálló orvosi tevékenységről szóló törvény szerinti háziorvos által nyújtott egészségügyi ellátás céljára szolgáló helyiség,
- az ingatlan-nyilvántartási állapot szerint állattartásra vagy növénytermesztésre szolgáló építmény vagy az állattartáshoz, növénytermesztéshez kapcsolódó tároló építmény (pl. istálló, üvegház, terménytároló, magtár, műtrágyatároló), feltéve, hogy az építményt az adóalany rendeltetésszerűen állattartási, növénytermesztési tevékenységéhez kapcsolódóan használja.
 
A vállalkozó üzleti célt szolgáló épülete, épületrésze utáni építményadó megállapítása során az önkormányzat a törvényben meghatározott mentességek körét további mentességekkel, kedvezményekkel nem bővítheti ki.
 
A helyi adókról szóló 30/2011. (XI. 4.) önkormányzati rendeletünk az építményadó szabályozásánál többek közt a következő rendelkezéseket tartalmazza:
 
„5. § (1) Adóköteles az e rendelet hatálya alá tartozó területen található minden nem lakás céljára és nem garázs céljára szolgáló épület, épületrész (továbbiakban együtt: építmény).
(2) Az építményadó hatálya kiterjed a lakás-, illetve garázs céljára épített, de részben vagy egészben átminősített, vagy nem az eredeti rendeltetésének megfelelően használt épületre, épületrészre is.
…..
(4) A nem üdülés-, pihenés célját szolgáló építmények közül az adókötelezettség nem terjed ki:
a) ipari, kereskedelmi, mezőgazdasági és szolgáltató tevékenység folytatása esetén nyitott szín, tároló, öltöző, mosdó, WC, konyha, étkező, üzemorvosi rendelő helyiségekre,
b) vendéglátó tevékenység folytatása esetén mosdó, WC, öltöző, nyitott szín és tároló helyiségekre.”
 
Helyi rendeletünk 5. § (4) bekezdés szerinti rendelkezése így nem felel meg a törvényben előírt szabályoknak, ezért a Képviselő-testület által kért számítások mellett szükséges ennek a szabályozásnak a felülvizsgálata is.
 
A törvényi szabályozásnak való megfelelés miatt, a helyi rendeletünkben jelenleg az adókötelezettség alól kivett helyiségeket (melyek főleg tárolásra, raktározásra szolgáló, illetve szociális helyiségek) szükséges lenne bevonni az építményadó kötelezettség alá. 2012. január 1-től a helyi adókról szóló törvény lehetőséget ad különböző adómértékek alkalmazására pl. az épület, épületrész fajtája, használati módja szerint. Annak érdekében, hogy a jelenlegi adóterhek ne növekedjenek ezen célú épületek, épületrészek után, 0 Ft/m2-ben kellene meghatározni az utánuk fizetendő építményadó mértékét. Azonban az eltérő adómértékkel történő adóztatáshoz ezeknek a helyiségeknek külön épületnek, vagy épületrésznek kell lenniük. Az épületrész fogalmát, a helyi adókról szóló törvény a következők szerint definiálja: az épület önálló rendeltetésű, a szabadból, vagy az épület közös közlekedőjéből nyíló önálló bejárattal ellátott helyisége, vagy helyiség-csoportja.
 
Városunkban a vállalkozási célú építmények adózás szerinti szerkezetét az alábbi táblázat szemlélteti:
 
 
Összesen
Ebből felszámolás alatt álló vállalkozásoké
Számítás alapjául vett
Adórendszerben nyilvántartott építmények száma
541
38
503
Összes bevallott terület, m2
159.494
15.320
144.174
Törvény szerint mentes terület, m2
37.386
2.946
34.440
Önkormányzati rendelet szerint mentes terület, m2
53.288
2.977
50.311
Adózott terület, m2
68.820
9.397
59.423
Kivetett építményadó, ezerFt
20.646
2.819
17.827
 
Fentieket figyelembe véve, az alábbi változatok kerültek kidolgozásra: A különböző változatok azt feltételezik, hogy a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek mindegyike külön épületnek, vagy épületrésznek minősül és ezáltal külön adómértékkel adóztathatók.
 
„A” változat: az építmények jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 150 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek 0 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása mellett.
 
Jelenlegi adózott terület
59.423 m2
x
150 Ft/m2
=
8.913 eFt
Jelenleg az adóalapba be nem számító terület
50.311 m2
x
0 Ft/m2
=
0 eFt
Összesen:
 
 
 
 
8.913 eFt
Adóbevétel változása:
 
 
 
 
- 8.914 eFt
 
Ennél a változatnál minden adóköteles építménynél a felére csökkenne az éves adófizetési kötelezettség, viszont az önkormányzat éves adóbevétele közel 9 millió Ft-al csökkenne. Az éves adófizetési kötelezettség 35 adózó esetében nem változna, 295 adózó esetében pedig csökkenne. A csökkenés mértéke tízezer Ft alatti lenne 145 adózó, tíz és ötvenezer Ft közötti 111 adózó, ötven és százezer Ft közötti 19 adózó, százezer Ft feletti 20 adózó esetében. A legnagyobb mértékű csökkenés 499.200 Ft lenne.
 
„B” változat: a jelenleg is adózott építmények és a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek egységesen 150 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása.
 
Jelenlegi adózott terület
59.423 m2
x
150 Ft/m2
=
8.913 eFt
Jelenleg az adóalapba be nem számító terület
50.311 m2
x
150 Ft/m2
=
7.547 eFt
Összesen:
 
 
 
 
16.460 eFt
Adóbevétel változása:
 
 
 
 
- 1.367 eFt
 
Ennél a változatnál a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségeknek nem kell külön épületnek, vagy épületrésznek minősülniük, mivel nem kerülne eltérő adómérték alkalmazásra. Az éves adóteher 105 építmény esetében növekedne az alábbiak szerint:
 
Növekedés sávja, Ft
Építmény, db
- 5.000
30
5.001 – 10.000
20
10.001 – 50.000
37
50.001 – 100.000
6
100.001 -
12
 
A legnagyobb mértékű növekedés egy építménynél 676.950 Ft lenne. Az önkormányzat éves adóbevétele 1.367 ezer Ft-al csökkenne.
 
Ennél a változatnál 240 adózónál csökkenne, 13 adózónál nem változna, 77 adózó estében növekedne az éves adófizetési kötelezettség az alábbi táblázat szerint:
 
Változás mértéke, Ft
Adózók száma
csökkenés
 
100.001 -
11
50.001 - 100.000
12
10.001 - 50.000
78
0 - 10.000
139
növekedés
 
0 - 5.000
21
5.001 – 10.000
15
10.001 – 50.000
26
50.001 – 100.000
2
100.001 -
13
 
Egy adózónál a legnagyobb mértékű növekedés 676.950 Ft, a legnagyobb mértékű csökkenés 440.100 Ft lenne.
 
„C” változat: az építmények jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 150 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek 50 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása mellett.
 
Jelenlegi adózott terület
59.423 m2
x
150 Ft/m2
=
8.913 eFt
Jelenleg az adóalapba be nem számító terület
50.311 m2
x
50 Ft/m2
=
2.516 eFt
Összesen:
 
 
 
 
11.429 eFt
Adóbevétel változása:
 
 
 
 
- 6.398 eFt
 
Az éves adóteher 67 építmény esetében növekedne az alábbiak szerint:
 
Növekedés sávja, Ft
Építmény, db
- 5.000
33
5.001 – 10.000
14
10.001 – 50.000
16
50.001 – 100.000
2
100.001 -
2
 
Mivel egy adózó több építmény után is adózhat, összességében ez nem jelentene 67 adózónál növekedést. A 67 építményből 14 építmény esetében az adózó összes éves adófizetési kötelezettsége csökkenne, 7 építmény esetében pedig csak kisebb mértékben növekedne. A legnagyobb mértékű növekedés 214.750 Ft lenne. Az önkormányzat éves adóbevétele 6.398 ezer Ft-al csökkenne.
 
Ennél a változatnál 275 adózónál csökkenne, 13 adózónál nem változna, 42 adózó estében növekedne az éves adófizetési kötelezettség az alábbi táblázat szerint:
 
Változás mértéke, Ft
Adózók száma
csökkenés
 
100.001 -
16
50.001 - 100.000
18
10.001 - 50.000
89
0 - 10.000
152
növekedés
 
0 - 5.000
22
5.001 – 10.000
7
10.001 – 50.000
10
50.001 – 100.000
1
100.001 -
2
 
Egy adózónál a legnagyobb mértékű növekedés 214.750 Ft, a legnagyobb mértékű csökkenés 446.800 Ft lenne.
 
„D” változat: az építmények jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 200 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek 50 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása mellett.
 
Jelenlegi adózott terület
59.423 m2
x
200 Ft/m2
=
11.885 eFt
Jelenleg az adóalapba be nem számító terület
50.311 m2
x
50 Ft/m2
=
2.516 eFt
Összesen:
 
 
 
 
14.401 eFt
Adóbevétel változása:
 
 
 
 
- 3.426 eFt
 
Az éves adóteher 76 építmény esetében növekedne az alábbiak szerint:
 
Növekedés sávja, Ft
Építmény, db
- 5.000
41
5.001 – 10.000
11
10.001 – 50.000
19
50.001 – 100.000
3
100.001 -
2
 
Mivel egy adózó több építmény után is adózhat, összességében ez nem jelentene 76 adózónál növekedést. A 76 építményből 17 építmény esetében az adózó összes éves adófizetési kötelezettsége csökkenne, 5 építmény esetében pedig csak kisebb mértékben növekedne. A legnagyobb mértékű növekedés 220.200 Ft lenne. Az önkormányzat éves adóbevétele 3.426 ezer Ft-al csökkenne.
 
Ennél a változatnál 266 adózónál csökkenne, 13 adózónál nem változna, 51 adózó estében növekedne az éves adófizetési kötelezettség az alábbi táblázat szerint:
 
Változás mértéke, Ft
Adózók száma
csökkenés
 
100.001 -
9
50.001 - 100.000
9
10.001 - 50.000
69
0 - 10.000
179
növekedés
 
0 - 5.000
26
5.001 – 10.000
7
10.001 – 50.000
13
50.001 – 100.000
3
100.001 -
2
 
Egy adózónál a legnagyobb mértékű növekedés 296.750 Ft, a legnagyobb mértékű csökkenés 220.200 Ft lenne.
 
Bizottsági üléseken további két változat lehetősége is felmerült, az alábbiak szerint:
 
„E” változat: az építmények jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 200 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek 100 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása mellett.
 
Jelenlegi adózott terület
59.423 m2
x
200 Ft/m2
=
11.885 eFt
Jelenleg az adóalapba be nem számító terület
50.311 m2
x
100 Ft/m2
=
5.031 eFt
Összesen:
 
 
 
 
16.916 eFt
Adóbevétel változása:
 
 
 
 
- 911 eFt
 
Az éves adóteher 105 építmény esetében növekedne az alábbiak szerint:
 
Növekedés sávja, Ft
Építmény, db
- 5.000
43
5.001 – 10.000
20
10.001 – 50.000
28
50.001 – 100.000
7
100.001 -
7
 
Mivel egy adózó több építmény után is adózhat, összességében ez nem jelentene 105 adózónál növekedést. A legnagyobb mértékű növekedés 451.300 Ft lenne. Az önkormányzat éves adóbevétele 911 ezer Ft-al csökkenne.
 
Ennél a változatnál 239 adózónál csökkenne, 13 adózónál nem változna, 78 adózó estében növekedne az éves adófizetési kötelezettség az alábbi táblázat szerint:
 
Változás mértéke, Ft
Adózók száma
csökkenés
 
100.001 -
7
50.001 - 100.000
5
10.001 - 50.000
63
0 - 10.000
164
növekedés
 
0 - 5.000
30
5.001 – 10.000
16
10.001 – 50.000
18
50.001 – 100.000
7
100.001 -
7
 
Egy adózónál a legnagyobb mértékű növekedés 451.300 Ft, a legnagyobb mértékű csökkenés 293.400 Ft lenne.
 
„F” változat: az építmények jelenlegi 300 Ft/m2 adómértéke megmaradna, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek 0 Ft/m2 adómértékkel kerülnének bevonásra az adókötelezettség alá. Ez a változat jelentené a legkisebb változást a jelenlegi szabályozáshoz képest, viszont így a helyi rendeletünk vállalkozási célú építmények utáni adóztatásának szabályozása megfelelne a törvényi előírásoknak.
 
Ebben az esetben az éves adóbevétel nem csökkenne, viszont nem minden adózónál maradna változatlanul az éves adófizetési kötelezettség, többeknél növekedne, mivel több, jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiség nem felel meg az épületrész fogalmának (főleg a szociális helyiségek, de a tárolók egy része is), ami alapján 0 Ft/m2-el lehetnének adóztathatóak, így ezen helyiségek 300 Ft/m2-el kerülnének a továbbiakban adóztatásra.
 
Amennyiben a jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiségek eltérő adómértékkel kerülnek adóztatásra (akár 0 Ft/m2-el is), új adóbevallás bekérésére lesz szükség az adóalanyoktól, mivel az adó kivetéséhez nem rendelkezünk megfelelő adatokkal. Várhatóan több, jelenleg adókötelezettség alól kivett helyiség nem felel majd meg az épületrész fogalmának (főleg a szociális helyiségek, de a tárolók egy része is), ezért azok nem lesznek külön adómértékkel adóztathatóak.
 
A Képviselő-testület augusztusi ülésén, egyéb területeken a következő változtatásokat javasolta a helyi adórendeletünkben:
 
- Építményadó (üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények esetén): A teljes alapterület szerinti sávos besorolás megszüntetése és a jelenlegi övezeti besorolás változatlanul hagyása mellett, a jelenlegi övezetenkénti középső adósáv adómértékei kerüljenek alkalmazásra (560, 460, 400, 320 Ft/m2/év).
- Telekadó: a belterületi telkek magánszemélyek kommunális adója keretében kerüljenek adóztatására, 0-400 m2 területű telkek 2.500 Ft/ingatlan/év, a 400 m2 feletti területű telkek 5.000 Ft/ingatlan/év mértékkel.
- Magánszemélyek kommunális adója: A hasznos alapterület szerinti sávos besorolást megszüntetve és a jelenlegi övezeti besorolást változatlanul meghagyva, a jelenlegi övezetenkénti legkisebb adómértékek kerüljenek alkalmazásra, kivéve a jelenlegi belterületi ingatlanokat, ahol a jelenlegi második adómérték kerüljön alkalmazásra (7.100, 5.250, 2500 Ft/ingatlan/év).
- Idegenforgalmi adó: A törvényi mentességek köre ne kerüljön további mentességekkel kiegészítésre a helyi rendeletünkben.
 
A vállalkozási célú építmények utáni építményadó esetében megvizsgált változatok az előzőekben részletezett, többi adónemnél javasolt változtatásokkal együttesen a következő hatást gyakorolnák az éves adóbevételre:
 
ezerFt
Adónem
Bevétel változása
„A”
„B”
„C”
„D”
„E”
„F”
Építményadó (vállalkozási célú építmények után)
-8.914
-1.367
-6.398
-3.426
-911
0
Építményadó (üdülési célú építmények után)
- 108
Telekadó (kommunális adóként történő adóztatás)
- 2.879
Magánszemélyek kommunális adója
+ 664
Összesen:
-11.237
-3.690
-8.721
-5.749
-3.234
-2.323
 
A vállalkozási célú építmények utáni építményadó esetében megvizsgált változatok az előzőekben részletezett, többi adónemnél javasolt változtatásokkal együttesen a következő hatást gyakorolnák az éves adófizetési kötelezettségre:
 
Adózó, fő
Változás
Egyéb adónemeknél javasolt változás esetén
Építményadó vállalkozási célú építmények után
„A”
„B”
„C”
„D”
„E”
„F”
Csökkenne
1.260
295
240
275
266
239
0
Nem változna
4.881
35
13
13
13
13
330
Növekedne
2.104
0
77
42
51
78
0
 
 
Az éves adó növekedésének mértéke az adózóknál az alábbiak szerint alakulna:
 
Adózó, fő
Növekedés mértéke
Egyéb adónemeknél javasolt változás esetén
Építményadó vállalkozási célú építmények után
„A”
„B”
„C”
„D”
„E”
„F”
1 – 1.000 Ft
1.571
0
2
6
10
4
0
1.001 – 2.000 Ft
498
0
2
6
8
10
0
2.001 – 3.000 Ft
35
0
9
2
1
6
0
3.001 – 5.000 Ft
0
0
8
8
7
10
0
5.001 – 10.000 Ft
0
0
15
7
7
16
0
10.001 – 50.000 Ft
0
0
26
10
13
18
0
50.001 – 100.000 Ft
0
0
2
1
3
7
0
100.001 Ft felett
0
0
13
2
2
7
0
 



Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  
A Bizottság az előterjesztésben részletezett "E" változat elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek, mely szerint a vállalkozási célú építmények a jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 200 Ft/m2 adómértékkel kerülnének adóztatásra, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helységek 100 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása mellett.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság   A Bizottság az előterjesztés szerinti egyik változat elfogadását sem javasolta a Képviselő-testületnek.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  
A Bizottság az előterjesztésben részletezett "E" változat elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek, mely szerint a vállalkozási célú építmények a jelenlegi 300 Ft/m2 helyett 200 Ft/m2 adómértékkel kerülnének adóztatásra, a jelenleg adókötelezettség alól kivett helységek 100 Ft/m2 adómértékkel történő adóztatása mellett.
 
Döntési javaslat

"Adórendelet felülvizsgálat - Vállalkozási célú építmények utáni építményadó felülvizsgálatához végzett számítások "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Adóügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága az előterjesztésben részletezett „…..” változat szerint javasolja a Képviselő-testületnek módosítani a helyi adókról szóló 30/2011. (XI. 4.) önkormányzati rendelet vállalkozási célú építmények utáni építményadó szabályozását.
 
Kérje fel a jegyzőt, hogy a módosítás rendelettervezetét a Képviselő-testület 2015. októberi ülésére terjessze elő.
 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe