6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. szeptember 15-i ülésére

Tárgy:   Családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Tájékoztatom Önöket arról, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) szociális, családsegítő- és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintően jelentős módosításokról rendelkezik.
A feladatellátás Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzatok Társulását így a társulást alkotó tagönkormányzatokat is érinti és több intézkedés megtételét igényli a jogszabályokban foglaltak végrehajtása érdekében.
 
A tárgyi feladatellátás szabályait magába foglaló Szt. és Gyvt. változásait az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvény tartalmazza. A módosítások csekély része 2015. augusztus 1. napjától lép hatályba, viszont a tárgyra vonatkozó rendelkezések túlnyomó többsége 2016. január 1. napjától, majd 2017. és 2018. január 1. napjától lesz hatályos. 
 
Jogszabályi háttér 
 
Az Szt. már 2015. januárjától elrendelte a családsegítő- és gyermekjóléti szolgáltatás létrehozása szabályaként, hogy ezen ellátás biztosítására kizárólag egy szolgáltató hozható létre. 
  
Az Szt. 64. § (4) bekezdése értelmében, jövő év első napjától a családsegítés kizárólag a gyermekjóléti szolgáltatással integrálva, egy szervezeti és szakmai egységben működhet.  
Az Szt. 86. § (1) bekezdése kimondja, hogy települési önkormányzat köteles biztosítani a családsegítést (2016. január 1. napjától kötelező feladatként a település lakosságszámától függetlenül), ha polgármesteri hivatalt működtet vagy a közös önkormányzati hivatal székhelye az adott településen van.  
A Gyvt. hasonlóképpen határozza meg a gyermekjóléti szolgáltatás ellátását. 
 
Fenti törvényi szabályozás alapján a Gyomaendrődi Járás területén a feladatellátást:  
-          települési szinten (Dévaványa Város Önkormányzata) család- és gyermekjóléti szolgálat, 
-          járási szinten (járási székhely településként Gyomaendrőd Város Önkormányzata) család- és gyermekjóléti központ  
keretében kell biztosítani.  
 
Az integráltan létrejövő szolgáltatástelepülés szinten elérhető kötelező szolgáltatás lesz, az ellátandó terület nagysága (járás/település) szerint differenciált szolgáltatási tartalommal. 
A feladatmegosztás a következők szerint alakul: 
-          települési önkormányzatok (Dévaványa Város Önkormányzata) kötelező feladata marad a lakóhely szintű minimumszolgáltatás és az általános segítő feladatok biztosítása – Család és Gyermekjóléti Szolgálat 
-          a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása a járási székhely önkormányzatokhoz (Gyomaendrőd Város Önkormányzata) kerül - Család- és Gyermekjóléti Központ. 
 
A közös önkormányzati hivatalt működtető önkormányzatok esetében a hivatal székhelye szerinti település biztosítja a tárgyi szolgáltatás nyújtását, Dévaványa város esetében Ecsegfalva község közigazgatási területén is. 
A járási székhely települési önkormányzat (Gyomaendrőd város) feladat ellátási kötelezettsége közigazgatási területén túl, kiterjed a járást alkotó települések (Dévaványa város, Csárdaszállás, Hunya, Ecsegfalva községek) lakosságára. A szolgáltatás ellátása során a gyermekek védelmére irányuló tevékenység végzéséhez hatósági feladatok kapcsolódnak (Gyvt. 94. § (4) bekezdése) kötelező feladatként, valamint pl.: a jelzőrendszeri munka megerősítése és összehangolása, speciális szolgáltatások biztosítása. 
A Központ Gyomaendrőd város, Csárdaszállás és Hunya községek közigazgatási területén ellátja a Család és Gyermekjóléti Szolgálat feladatait is. 
 
Az alábbi táblázat mutatja be a differenciált feladat ellátást a Gyomaendrődi Járás területén: 
 
új intézményi forma megnevezése 
Család- és gyermekjóléti Szolgálat 
Család- és Gyermekjóléti Központ 
feladatellátásra kötelezett önkormányzat 
Dévaványa (közös hivatal székhelye) 
Gyomaendrőd (járás székhely) 
ellátott feladat, ellátási terület 
lakóhely szintű minimumszolgáltatás és az általános segítő feladatok biztosítása 
Dévaványa, Ecsegfalva 
lakóhely szintű minimumszolgáltatás és az általános segítő feladatok biztosítása 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya 
 
hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, speciális szolgáltatások 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Dévaványa, Ecsegfalva 
 
A feladatok átcsoportosítása komoly együttműködést igényel a szolgálatok és a központ között, hiszen a speciális szaktudást igénylő feladatok, továbbá a hatósági feladatokhoz kapcsolódó tevékenységek átkerülnek a Gyvt. 40/A. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott Család- és Gyermekjóléti Központhoz.  
Központnak az a járásszékhely településen működő család- és gyermekjóléti szolgálat minősül, amely  
-          önálló intézményként, vagy 
-          szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységként  
működik úgy, hogy a települési önkormányzat egyházi fenntartóval és nem állami fenntartóval ellátási szerződést nem köthet.  
 
Lényegesnek tartom kiemelni, hogy a törvényi szabályozás nem tiltja, tehát engedi továbbra is a tárgyi feladatellátásra önkormányzatok közötti ellátási szerződés kötését, vagy társulásban való részvételt, mind a szolgálat, mind a központ esetében.  
 
Fentiek szerint a Térségi Szociális Gondozási Központ keretei között, önálló intézménységként működő Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat 2016. január 1. napjától is a jelenlegi szervezeti struktúrában működhet tovább. A Térségi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása szükséges egyrészt a törvényben meghatározott új intézményi forma megnevezésének illetve a feladatok változásának átvezetése miatt. 
 
A törvényi módosítás 2016. január 1. napjával való bevezetése az alábbi kötelezettségeket írja elő a feladat-ellátásban érintett önkormányzatok számára: 
- legkésőbb 2015. október 31. napjáig felül kell vizsgálni a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatási feladatok 2016. január 01. napjával hatályos új rendszerű ellátásának módját, szervezeti kereteit,  
- 2015. november 30. napjáig kérelmezni kell a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását, mellyel jogerős engedély birtokába lehet kerülni. 
 
A 2016. évi központi költségvetésről szóló 2015. évi C. törvény 2. melléklete tartalmazza a családsegítő- és gyermekjóléti szolgálat és a családsegítő- és gyermekjóléti központ finanszírozási szabályait, mely alapján elmondható, hogy az idei évhez viszonyítva ezen kötelező feladatok ellátásához nem biztosít kiegészítő támogatást a központi költségvetés, így lényegesen szűkösebb pénzügyi forrás fog rendelkezésre állni a többlet feladatok végrehajtására, ráadásul kevesebb számított létszám mellett.  
A szakmai létszámot (amely nem azonos a számított létszámmal) az idén ősszel megjelenő végrehajtási rendelet fogja szabályozni, amely a megváltozott feladatok differenciáltságához fog igazodni.  
 
A jogszabályokban foglaltak végrehajtása érdekében az alábbi intézkedéseket kell megtennie a tagönkormányzatoknak illetve a Társulási Tanácsnak: 
 
Határidő 
Tagönkormányzatok 
Társulási Tanács 
2015. szeptember 
A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás integrálásával kapcsolatos jogszabályi változás megismerése. 
Javaslat a 2016. január 1. napját követő feladat-ellátására  
A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás integrálásával kapcsolatos jogszabályi változás megismerése 
A feladat-ellátás módjának, szervezeti kereteinek meghatározása 
2015. október 
 
Térségi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása 
Kérelmezi a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását. 
 
Fent leírt határidők betartásával a Társulási Tanács határidőben eleget tesz a törvényben előírt kötelezettségének. 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a határozati javaslatokat elfogadni. 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"Családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megismerte a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálásával kapcsolatos jogszabályi háttért, a 2016. január 1. napjával hatályba lépő törvényi szabályozást, mely alapján javasolja Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzatok Társulás Társulási Tanácsának, hogy 2016. január 1. napjával a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot Család- és Gyermekjóléti Központ megnevezéssel a Térségi Szociális Gondozási Központ szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységeként működtesse tovább.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe