6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. szeptember 15-i ülésére
2015. szeptember 15-i ülésére
Tárgy: | Családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálása | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Tájékoztatom Önöket arról, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) szociális, családsegítő- és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintően jelentős módosításokról rendelkezik.
A feladatellátás Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzatok Társulását így a társulást alkotó tagönkormányzatokat is érinti és több intézkedés megtételét igényli a jogszabályokban foglaltak végrehajtása érdekében.
A tárgyi feladatellátás szabályait magába foglaló Szt. és Gyvt. változásait az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvény tartalmazza. A módosítások csekély része 2015. augusztus 1. napjától lép hatályba, viszont a tárgyra vonatkozó rendelkezések túlnyomó többsége 2016. január 1. napjától, majd 2017. és 2018. január 1. napjától lesz hatályos.
Jogszabályi háttér
Az Szt. már 2015. januárjától elrendelte a családsegítő- és gyermekjóléti szolgáltatás létrehozása szabályaként, hogy ezen ellátás biztosítására kizárólag egy szolgáltató hozható létre.
Az Szt. 64. § (4) bekezdése értelmében, jövő év első napjától a családsegítés kizárólag a gyermekjóléti szolgáltatással integrálva, egy szervezeti és szakmai egységben működhet.
Az Szt. 86. § (1) bekezdése kimondja, hogy települési önkormányzat köteles biztosítani a családsegítést (2016. január 1. napjától kötelező feladatként a település lakosságszámától függetlenül), ha polgármesteri hivatalt működtet vagy a közös önkormányzati hivatal székhelye az adott településen van.
A Gyvt. hasonlóképpen határozza meg a gyermekjóléti szolgáltatás ellátását.
Fenti törvényi szabályozás alapján a Gyomaendrődi Járás területén a feladatellátást:
- települési szinten (Dévaványa Város Önkormányzata) család- és gyermekjóléti szolgálat,
- járási szinten (járási székhely településként Gyomaendrőd Város Önkormányzata) család- és gyermekjóléti központ
keretében kell biztosítani.
Az integráltan létrejövő szolgáltatástelepülés szinten elérhető kötelező szolgáltatás lesz, az ellátandó terület nagysága (járás/település) szerint differenciált szolgáltatási tartalommal.
A feladatmegosztás a következők szerint alakul:
- települési önkormányzatok (Dévaványa Város Önkormányzata) kötelező feladata marad a lakóhely szintű minimumszolgáltatás és az általános segítő feladatok biztosítása – Család és Gyermekjóléti Szolgálat
- a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása a járási székhely önkormányzatokhoz (Gyomaendrőd Város Önkormányzata) kerül - Család- és Gyermekjóléti Központ.
A közös önkormányzati hivatalt működtető önkormányzatok esetében a hivatal székhelye szerinti település biztosítja a tárgyi szolgáltatás nyújtását, Dévaványa város esetében Ecsegfalva község közigazgatási területén is.
A járási székhely települési önkormányzat (Gyomaendrőd város) feladat ellátási kötelezettsége közigazgatási területén túl, kiterjed a járást alkotó települések (Dévaványa város, Csárdaszállás, Hunya, Ecsegfalva községek) lakosságára. A szolgáltatás ellátása során a gyermekek védelmére irányuló tevékenység végzéséhez hatósági feladatok kapcsolódnak (Gyvt. 94. § (4) bekezdése) kötelező feladatként, valamint pl.: a jelzőrendszeri munka megerősítése és összehangolása, speciális szolgáltatások biztosítása.
A Központ Gyomaendrőd város, Csárdaszállás és Hunya községek közigazgatási területén ellátja a Család és Gyermekjóléti Szolgálat feladatait is.
Az alábbi táblázat mutatja be a differenciált feladat ellátást a Gyomaendrődi Járás területén:
új intézményi forma megnevezése
|
Család- és gyermekjóléti Szolgálat
|
Család- és Gyermekjóléti Központ
|
feladatellátásra kötelezett önkormányzat
|
Dévaványa (közös hivatal székhelye)
|
Gyomaendrőd (járás székhely)
|
ellátott feladat, ellátási terület
|
lakóhely szintű minimumszolgáltatás és az általános segítő feladatok biztosítása
Dévaványa, Ecsegfalva
|
lakóhely szintű minimumszolgáltatás és az általános segítő feladatok biztosítása
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya
|
|
hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, speciális szolgáltatások
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Dévaványa, Ecsegfalva
|
A feladatok átcsoportosítása komoly együttműködést igényel a szolgálatok és a központ között, hiszen a speciális szaktudást igénylő feladatok, továbbá a hatósági feladatokhoz kapcsolódó tevékenységek átkerülnek a Gyvt. 40/A. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott Család- és Gyermekjóléti Központhoz.
Központnak az a járásszékhely településen működő család- és gyermekjóléti szolgálat minősül, amely
- önálló intézményként, vagy
- szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységként
működik úgy, hogy a települési önkormányzat egyházi fenntartóval és nem állami fenntartóval ellátási szerződést nem köthet.
Lényegesnek tartom kiemelni, hogy a törvényi szabályozás nem tiltja, tehát engedi továbbra is a tárgyi feladatellátásra önkormányzatok közötti ellátási szerződés kötését, vagy társulásban való részvételt, mind a szolgálat, mind a központ esetében.
Fentiek szerint a Térségi Szociális Gondozási Központ keretei között, önálló intézménységként működő Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat 2016. január 1. napjától is a jelenlegi szervezeti struktúrában működhet tovább. A Térségi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása szükséges egyrészt a törvényben meghatározott új intézményi forma megnevezésének illetve a feladatok változásának átvezetése miatt.
A törvényi módosítás 2016. január 1. napjával való bevezetése az alábbi kötelezettségeket írja elő a feladat-ellátásban érintett önkormányzatok számára:
- legkésőbb 2015. október 31. napjáig felül kell vizsgálni a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatási feladatok 2016. január 01. napjával hatályos új rendszerű ellátásának módját, szervezeti kereteit,
- 2015. november 30. napjáig kérelmezni kell a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását, mellyel jogerős engedély birtokába lehet kerülni.
A 2016. évi központi költségvetésről szóló 2015. évi C. törvény 2. melléklete tartalmazza a családsegítő- és gyermekjóléti szolgálat és a családsegítő- és gyermekjóléti központ finanszírozási szabályait, mely alapján elmondható, hogy az idei évhez viszonyítva ezen kötelező feladatok ellátásához nem biztosít kiegészítő támogatást a központi költségvetés, így lényegesen szűkösebb pénzügyi forrás fog rendelkezésre állni a többlet feladatok végrehajtására, ráadásul kevesebb számított létszám mellett.
A szakmai létszámot (amely nem azonos a számított létszámmal) az idén ősszel megjelenő végrehajtási rendelet fogja szabályozni, amely a megváltozott feladatok differenciáltságához fog igazodni.
A jogszabályokban foglaltak végrehajtása érdekében az alábbi intézkedéseket kell megtennie a tagönkormányzatoknak illetve a Társulási Tanácsnak:
Határidő
|
Tagönkormányzatok
|
Társulási Tanács
|
2015. szeptember
|
A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás integrálásával kapcsolatos jogszabályi változás megismerése.
Javaslat a 2016. január 1. napját követő feladat-ellátására
|
A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás integrálásával kapcsolatos jogszabályi változás megismerése
A feladat-ellátás módjának, szervezeti kereteinek meghatározása
|
2015. október
|
|
Térségi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának módosítása
Kérelmezi a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását.
|
Fent leírt határidők betartásával a Társulási Tanács határidőben eleget tesz a törvényben előírt kötelezettségének.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a határozati javaslatokat elfogadni.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. |
|
"Családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megismerte a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás integrálásával kapcsolatos jogszabályi háttért, a 2016. január 1. napjával hatályba lépő törvényi szabályozást, mely alapján javasolja Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzatok Társulás Társulási Tanácsának, hogy 2016. január 1. napjával a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot Család- és Gyermekjóléti Központ megnevezéssel a Térségi Szociális Gondozási Központ szervezeti és szakmai szempontból önálló intézményegységeként működtesse tovább.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal