2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. november 24-i ülésére
2015. november 24-i ülésére
Tárgy: | Mezőgazdasági termelőszervezet alapítása | |
Készítette: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A mező- és erdőgazdálkodási földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Földforgalmi törvény) nem teszi lehetővé, hogy a települési önkormányzatok a tulajdonukban álló, vagy az NFA törvény szerint ingyenes vagyonkezelésükbe adott földek, valamint 1 hektárnál nagyobb területű tanyák kivételével a föld használatának, hasznosításának jogát megszerezzék. A földhasználat jogát csak földműves vagy mezőgazdasági termelőszervezet, erdőbirtokossági társulat, agrárágazathoz tartozó köznevelési intézmény, illetőleg bevett egyház vagy annak belső jogi személye szerezheti meg. A 2013. december 31-ig megkötött haszonbérleti szerződések módosítására az önkormányzat esetében nincs lehetőség, új haszonbérleti szerződéseket nem köthetnek, tekintettel arra, hogy a Földforgalmi törvény 40. §-ban nincsenek nevesítve.
A földhasználati jogcímek a települési önkormányzatok esetében az alábbiak:
• tulajdonosi földhasználat
• 2013. december 31-ig megkötött haszonbérleti jogviszonyok
• a Földforgalmi törvény hatálya alá nem tartozó földterület használata
• NFA-tól ingyenes vagyonkezelésbe kapott földterületek
• önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság használatába adott földterületek
A földhasználati jogosultság megszerzésénél nevesíteni kell, hogy a föld fekvése szerinti települési önkormányzat megszerezheti a földterület használatát közfoglalkoztatás vagy szociális földprogram céljára, melyet nevesíteni is kell. Az önkormányzat a közfeladatok ellátása érdekében szerezhet termőföldet, korlátozott jogosultságokkal. Áthidaló megoldásként jelenik meg, hogy a jövőben jogszerűen tovább nem használható földterületeket olyan önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság használatába adják, amelyek megfelelnek a Földforgalmi törvény mezőgazdasági termelőszervezet, illetve az újonnan alakított mezőgazdasági termelőszervezet fogalmának.
Mezőgazdasági termelőszervezet:a mezőgazdasági igazgatási szerv által e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott feltételek alapján nyilvántartásba vett, tagállami székhelyű jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, amely megfelel a törvényi feltételeknek, valamint amely újonnan alapított mezőgazdasági termelőszervezetnek minősül.
A földforgalmi törvény 5. § 26. pontja szerint újonnan alapított mezőgazdasági termelőszervezet: Magyarországon nyilvántartásba vett tagállami székhelyű jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet
a) amelynek alaptevékenysége a mező-, erdőgazdasági tevékenység, illetve kiegészítő tevékenység,
b) amely nem rendelkezik az Európai Unió tagállamában, az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban, valamint a nemzetközi szerződés alapján velük egy tekintet alá eső államban fekvő föld felett használati joggal,
c) amelynek legalább egy vezető tisztségviselője, vagy a cégvezetője a mező-, erdőgazdasági tevékenységet, illetve kiegészítő tevékenységet a szervezetben fennálló tagsági viszonyához kapcsolódóan gyakorolja és e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott mezőgazdasági vagy erdészeti szakirányú képzettséggel, vagy a mezőgazdasági igazgatási szerv által igazolt legalább 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik, és
d) a szervezet nem különválással, kiválással, szervezeti formaváltással, egyéb jogutódlás folytán keletkezett.
e) Az újonnan alapított mezőgazdasági termelőszervezetnek kötelezettséget kell vállalnia arra is, hogy a földhasználati jogosultság megszerzésétől számított 1 éven belül a föld helye szerinti településen mezőgazdasági üzemközpontot létesít.
A c) pontban meghatározott feltétel csak abban az esetben teljesíthető, ha a létrehozandó termelőszervezetnek van legalább egy olyan természetes személy tagja, aki a meghatározott feltételekkel rendelkezik.
A nemzeti vagyonról szóló törvény értelmében a nemzeti vagyon hasznosítása az önkormányzat mindenkori teherbíró képességéhez igazodik, elsősorban a közfeladatok ellátását szolgálja. A helyi önkormányzat vállalkozási tevékenysége a kötelező önkormányzati feladatok ellátását nem veszélyeztetheti, így az önkormányzat csak olyan szervezetben vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulásának mértékét. A nemzeti vagyon hasznosítására versenyeztetés keretében van lehetőség kivéve a vagyonkezelői szerződés, valamint a haszonélvezeti jogot alapító szerződés esetében. A nemzeti vagyonról szóló törvény a vagyonkezelői jog átadását kizárólag 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság részére teszi lehetővé, így erre a mezőgazdasági termelőszervezet esetében nincs lehetőség.
Másik lehetőség a földek haszonbérbe adása a termelőszervezet részére. E vonatkozásban jelentős kockázatot jelent az előhaszonbérlet intézménye, figyelembe véve, hogy a földforgalmi törvény 46. §-a haszonbérbe adás esetén több lépcsőben előhaszonbérleti jogosultságot határoz meg helybeli illetőségű természetes és jogi személyek részére meghatározott feltételek szerint. Ahhoz, hogy az önkormányzat a tulajdonában lévő mezőgazdasági területeket haszonbérbe tudja adni, ahhoz az ingatlanok hasznosítása vonatkozásában versenyeztetési eljárást kell lefolytatni. A megkötött haszonbérleti szerződést 15 napra ki kell függeszteni. A Földforgalmi törvény 42. §- a alapján a földhasználati jogosultság megszerzésének feltétele hogy a földhasználati jogosultságot szerző fél a földhasználati jogosultság átengedéséről szóló szerződésben (a továbbiakban: földhasználati szerződés), vállalja, hogy a földhasználati szerződés fennállása alatt megfelel a földhasználati jogosultság feltételeinek, a föld használatát másnak nem engedi át, azt maga használja, és ennek során eleget tesz a földhasznosítási kötelezettségének.
Nem minősül a használat átengedésének az, ha a földhasználati jogosultságot szerző fél a föld használatát a legalább 25%-ban a tulajdonában álló mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át. Ebben az esetben nem kerül sor kifüggesztésre. Mindez lehetőséget biztosít az Önkormányzat számára, hogy a többségi befolyása alatt lévő mezőgazdasági termelőszervezet számára kifüggesztés nélkül „átengedje” a földhasználati jogosultságot. Mindez azonban nem ad felmentést a nemzeti vagyonról szóló törvényben, valamint a helyi rendeletben meghatározott versenyeztetési szabályok alkalmazása alól.
Miután az önkormányzat csak olyan gazdasági társaságban vehet részt, amelyben a felelőssége korlátozott, csak a részvénytársasági és a korlátolt felelősségű társasági forma jöhet érdemben számításba. Tekintettel arra, hogy részvénytársaság legalább 5 millió forint alaptőkével, míg kft. legalább 3 millió forint törzstőkével alapítható, továbbá mivel a kft. alapítása és szabályozása is egyszerűbb, ez utóbbi társasági formában javaslom a mezőgazdasági termelőszervezet létrehozását.
Javasoljuk, hogy az Önkormányzat 97% tulajdonhányaddal, 2.900.000,- törzsbetéttel járuljon hozzá a Gyomaendrődi Földkezelő Kft. alapításához.
A társasági szerződés tervezete a bizottsági ülésekre kerül kiküldésre.
Kérem a T. Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadást. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását. | |
"Mezőgazdasági termelőszervezet alapítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Mezőgazdasági ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Gyomaendrődi Földkezelő Kft. néven önkormányzati tulajdonban lévő mezőgazdasági termelőszervezetet hoz lére.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza Toldi Balázs polgármestert a gazdasági társaság létrehozásához szükséges intézkedések megtételére.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Gyomaendrődi Földkezelő Kft. társasági szerződés elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Mezőgazdasági ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Gyomaendrődi Földkezelő Kft. társasági szerződését a határozat 1. melléklete szerint elfogadja.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza Toldi Balázs polgármestert a kft. társasági szerződésének aláírására és az egyéb szükséges jognyilatkozatok megtételére. Felhatalmazza továbbá mint Gyomaendrőd Város Önkormányzata tag törvényes képviselőjét, hogy a Gyomaendrődi Földkezelő Kft-ben a tagsági jogokat gyakorolja.
1. MELLÉKLET
A KORLÁTOLT FELELŐSSÉGŰ TÁRSASÁG SZERZŐDÉSMINTÁJA
Társasági szerződés
(tervezet)
Alulírott tagok, szerződésminta alkalmazásával, a következők szerint állapítják meg az alábbi korlátolt felelősségű társaság társasági szerződését:
1. A társaság cégneve, székhelye, telephelye(i), fióktelepe(i)
1.1. A társaság cégneve: Gyomaendrődi Földkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság
A társaság rövidített cégneve: Gyomaendrődi Földkezelő Kft.
1.2. A társaság székhelye: 5500 Gyomaendrőd Selyem út 124.
1.3.A társaság székhelye
a) egyben a központi ügyintézés helye is.
b) nem azonos a központi ügyintézés helyével:
2. A társaság tagjai
2.1. Cégnév (név): Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Cégjegyzékszám (nyilvántartási szám): 725525
Székhely: 5500 Gyomaendrőd Selyem út 124.
Képviseletre jogosult neve: Toldi Balázs polgármester
Lakcím: 5500 Gyomaendrőd Liszt Ferenc u. 2.
2.2. Név: Varjú Róbert
Lakcím: 5500 Gyomaendrőd Kálmán Farkas u. 2/1.
3. A társaság tevékenységi köre(i)
3.1. Főtevékenység: 01.11 ’08 Gabonaféle (kivéve: rizs), hüvelyes növény, olajos mag termesztése
3.2. Egyéb tevékenységi kör(ök): 02.10 ’08 Erdészeti, egyéb erdőgazdálkodási tevékenység
4. A társaság működésének időtartama
A társaság időtartama:
a) határozatlan.
b) határozott
5. A társaság törzstőkéje
5.1. A társaság törzstőkéje 3.000.000,- .Ft, azaz hárommillió forint, amely 3.000.000,- Ft, azaz hárommillió forint készpénzből áll.
5.2. Ha a pénzbeli vagyoni hozzájárulás szolgáltatása körében a 6. pont lehetőséget ad arra, hogy a cégbejegyzési kérelem benyújtásáig a tag a pénzbetétjének felénél kisebb összeget fizessen meg, vagy a cégbejegyzési kérelem benyújtásáig be nem fizetett pénzbeli vagyoni betétjét a tag egy éven túli határidőig szolgáltassa, a társaság mindaddig nem fizet osztalékot a tagoknak, amíg a ki nem fizetett és a tagok törzsbetétére az osztalékfizetés szabályai szerint elszámolt nyereség a tagok által teljesített pénzbeli vagyoni hozzájárulással együtt el nem éri a törzstőke mértékét. A tagok a még nem teljesített pénzbeli vagyoni hozzájárulásuk összegének erejéig helytállnak a társaság tartozásaiért.
5.3. A törzsbetétek teljesítésének megtörténtét az ügyvezető köteles a cégbíróságnak bejelenteni.
6. Az egyes tagok törzsbetétje
6.1. Név (Cégnév): Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Törzsbetét összege: 2.900.000,- Ft.
Törzsbetét összetétele:
Készpénz 2.900.000,- Ft.
Cégbejegyzésig szolgáltatandó összeg: 2.900.000,- Ft, mértéke a tag pénzbetétjének 100 %-a, a szolgáltatás módja: befizetés a társaság pénzforgalmi számlájára/ a társaság házipénztárába.
6.2. Név : Varjú Róbert
Törzsbetét összege: 100.000,- Ft
Törzsbetét összetétele:
Készpénz 100.000,- Ft.
Cégbejegyzésig szolgáltatandó összeg:100.000,- Ft, mértéke a tag pénzbetétjének 100 %-a, a szolgáltatás módja: befizetés a társaság pénzforgalmi számlájára / a társaság házipénztárába.
7. Pótbefizetés
7.1. A taggyűlés a veszteségek fedezésére a tagok számára
a) pótbefizetést előírhat.
b) pótbefizetést nem írhat elő.
8. Üzletrész
8.1. A törzsbetéthez kapcsolódó tagsági jogok és kötelezettségek összessége az üzletrész, amely a társaság bejegyzésével keletkezik. Egy üzletrésznek több jogosultja is lehet, ezek a személyek a társasággal szemben egy tagnak számítanak; jogaikat - ideértve a társasági szerződés megkötését is - csak közös képviselőjük útján gyakorolhatják, és a tagot terhelő kötelezettségekért egyetemlegesen kötelesek helytállni. A közös képviselőt a jogosultak maguk közül választják meg a tulajdoni hányaduk szerinti szavazati jog gyakorlásával.
8.2. Az üzletrész
a) a tagok törzsbetétjéhez igazodik.
b) a tagok törzsbetétjétől eltér.
Ennek megfelelően az üzletrészek megoszlása:
1. üzletrész: 97 %
Név (Cégnév): Gyomaendrőd Város Önkormányzata
2. üzletrész:3%
Név : Varjú Róbert
9. Az üzletrészek átruházása, felosztása
9.1. Az üzletrész a társaság tagjaira szabadon átruházható.
9.2. Az üzletrészt kívülálló személyre csak akkor lehet átruházni, ha a tag a törzsbetétét teljes mértékben befizette, kivéve, ha az átruházásra azért kerül sor, mert a vagyoni hozzájárulás, illetve a pótbefizetés teljesítésének elmulasztása vagy kizárás miatt a tag tagsági viszonya megszűnt. Az elővásárlási jogra vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően a tagot, a társaságot vagy a taggyűlés által kijelölt személyt a pénzszolgáltatás ellenében átruházni kívánt üzletrész megszerzésére
a) jogosultság a fenti sorrendben illeti meg.
b) jogosultság nem illeti meg.
9.3. Az üzletrész kívülálló személyre történő átruházásához
a) a taggyűlés (a társaság) beleegyezése szükséges.
b) a taggyűlés (a társaság) beleegyezése nem szükséges.
9.4. Pénzszolgáltatás ellenében történő átruházáson kívüli jogcímen
a) az üzletrész átruházható.
b) az üzletrész nem ruházható át.
9.5. Az üzletrész felosztásához a taggyűlés hozzájárulása szükséges.
10. A nyereség felosztása
10.1. A társaság saját tőkéjéből a tagok javára, azok tagsági jogviszonyára figyelemmel kifizetést a társaság fennállása alatt kizárólag a tárgyévi adózott eredményből, illetve a szabad eredménytartalékkal kiegészített tárgyévi adózott eredményből teljesíthet. Nem kerülhet sor kifizetésre, ha a társaság helyesbített saját tőkéje nem éri el vagy a kifizetés következtében nem érné el a társaság törzstőkéjét, továbbá, ha a kifizetés veszélyeztetné a társaság fizetőképességét.
A tagot a társaságnak a tag javára történő kifizetések céljából felosztható és a taggyűlés által felosztani rendelt saját tőkéjéből meghatározott összeg illeti meg.
10.2. Az eredmény a tagok között
a) a törzsbetétek arányában oszlik meg.
b) az alábbi arányban oszlik meg:
Név (Cégnév): Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Arány: 97%
Név: Varjú Róbert
Arány: 3%
10.3. Osztalékra az a tag jogosult, aki az osztalékfizetésről szóló döntés meghozatalának időpontjában a társasággal szemben a tagsági jogai gyakorlására jogosult.
10.4. Az ügyvezető jogosult / nem jogosult osztalékelőleg fizetéséről határozni.
11. A társaság taggyűlése
11.1. A taggyűlés a társaság legfőbb szerve.
11.2. A társaság a taggyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben
a) taggyűlés tartásával
b) írásbeli döntéshozatallal is
határozhat.
11.3. A taggyűlést évente legalább egyszerössze kell hívni a társaság székhelyére vagy telephelyére.
11.4. Az egyes tagokat megillető szavazatok száma:
Név (Cégnév):Gyomaendrőd Város Önkormányzata
szavazatszám: 97 arány: 97 %
Név: Varjú Róbert
szavazatszám: 3 arány: 3%
11.5. A taggyűlés akkor határozatképes, ha azon a leadható szavazatok több mint felét képviselő tag részt vesz. Ha a taggyűlés nem volt határozatképes, a megismételt taggyűlés az eredeti napirenden szereplő ügyekben a jelenlévők által képviselt szavazati jog mértékétől függetlenül határozatképes. A taggyűlés és a megismételt taggyűlés között legalább három napnak kell eltelnie, de ez az időtartam nem lehet hosszabb tizenöt napnál.
11.6. A taggyűlés határozatait, amennyiben a törvény másként nem rendelkezik, a szavazati joggal rendelkező jelenlévők egyszerű többségével hozza meg.
11.7. A taggyűlést az ügyvezető hívja össze.
12. Az ügyvezetés és képviselet
12.1 A társaság ügyvezetésére és képviseletére jogosult ügyvezetője:
Név: Varjú Róbert
Lakcím: 5500 Gyomaendrőd Kálmán Farkas u. 2/1.
Az ügyvezetői megbízatás
a) határozott időre
b) határozatlan időre
szól.
A megbízatás kezdő időpontja: 2015. december 3.
A megbízatás lejárta: 2020. november 30.
A vezető tisztségviselő a társaság ügyvezetését megbízási jogviszonyban / munkaviszonyban látja el.
13. Cégvezető
13.1. A társaságnál cégvezető kinevezésére
a) sor kerülhet.
b) nem kerülhet sor.
14. Cégjegyzés
14.1. Az önálló cégjegyzésre jogosultak:
Név: Varjú Róbert
15. Felügyelőbizottság
15.1. A társaságnál felügyelőbizottság választására
a) sor kerül.
b) nem kerül sor.
15.2. A társaságnál nem ügydöntő felügyelőbizottság működik.
15.3. A felügyelőbizottság tagjai:
Név: ...........................
Lakcím: 5500 Gyomaendrőd
A megbízatás
a) határozott időre
b) határozatlan időre
szól.
A megbízatás kezdő időpontja: 2015. december 3.
A megbízatás lejárta: 2020. november 30.
Név: ...........................
Lakcím: 5500 Gyomaendrőd
A megbízatás
a) határozott időre
b) határozatlan időre
szól.
A megbízatás kezdő időpontja: 2015. december 3.
A megbízatás lejárta: 2020. november 30.
Név:...........................
Lakcím: 5500 Gyomaendrőd
A megbízatás
a) határozott időre
b) határozatlan időre
szól.
A megbízatás kezdő időpontja: 2015. december 3.
A megbízatás lejárta: 2020. november 30.
17. A társaság megszűnése
A társaság jogutód nélküli megszűnése esetében a hitelezők kielégítése után fennmaradó vagyont a tagok között a vagyoni hozzájárulás arányában kell felosztani.
18. Egyéb rendelkezések
18.1. Azokban az esetekben, amikor a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) a társaságot kötelezi arra, hogy közleményt tegyen közzé, a társaság e kötelezettségének
a) a Cégközlönyben
b) a társaság honlapján
tesz eleget.
18.2. Egyszemélyes társaság jön létre, ha egy többszemélyes korlátolt felelősségű társaság valamennyi üzletrészét ugyanaz a tag szerzi meg. A társaság egyszemélyessé válásától kezdődően az egyszemélyes társaságra vonatkozó szabályok szerint működik, de társasági szerződés helyett akkor kell alapító okiratot készíteni, ha az egyszemélyessé válásától számított egy éven belül nem jelent be újabb tagot.
18.3. A jelen társasági szerződésben nem szabályozott kérdésekben a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.
Kelt: 2015. december 3.
Tagok aláírása:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Toldi Balázs polgármester
Varjú Róbert
Ellenjegyezte/közokiratba foglalta:
Dr. Varga Imre ügyvéd
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
3. döntési javaslat
"Törzsbetét biztosítása "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Mezőgazdasági ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2.9000.000,- Ft (azaz kettőmillió-kilencszázezer) forint törzsbetétet az Önkormányzat a 2014. évi földalapú támogatás terhére biztosítja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
4. döntési javaslat
"Hozzájárulás székhelyként történő bejegyeztetéshez "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Mezőgazdasági ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárulását adja ahhoz, hogy a Gyomaendrődi Földkezelő Kft. az 5500 Gyomaendrőd Selyem út 124. szám alatti ingatlant a Gyulai Törvényszéken - ingyenes használat jogcímen - székhelyeként és központi ügyintézés helyeként bejegyeztesse.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárul, hogy a Gyomaendrődi Földkezelő Kft nevében Gyomaendrőd település nevét szerepeltesse.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal