20. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2015. november 24-i ülésére
2015. november 24-i ülésére
Tárgy: | Közterületi térfigyelő rendszer kiépítése | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata az elmúlt években több alkalommal foglalkozott a közbiztonsági és bűnmegelőzési célú közterületi térfigyelő kamerarendszer kiépítésével. Ennek keretében a Bajcsy-Zsilinszky úton került elhelyezésre egy forgalomcsillapító berendezés (sebességmérő), amelynek üzemeltetése azonban a mai napig nem megoldott, időközben a berendezés műszakilag is elavult és térfigyelőként történő üzemeltetésre sem alkalmas.
A Belügyminisztérium által meghirdetett, a közbiztonság növelését szolgáló fejlesztések megvalósítását támogató pályázatokon kétszer is indult önkormányzatunk. 2012-ben [185/2012. (III. 29.) Gye. Kt. határozat] és legutóbb 2014-ben [234/2014. (IV. 24.) Gye. Kt. határozat] is. Ez utóbbi pályázaton 12 térfigyelő kamera elhelyezésének megvalósítását céloztuk meg 6 millió forintos támogatási igénnyel. Sajnos egyik pályázatunk sem részesült támogatásban.
Jelenleg 1, a Békési Kistérségi Társulás tulajdonában lévő térfigyelő kamera működik városunkban, melyet a Békés Rendőrkapitányság üzemeltet. A kamera a Járási Hivatal épületén van elhelyezve és a Járási Hivatal valamint a buszmegálló közötti útkereszteződés és gyalogátjáró képét rögzíti.
A közbiztonsági helyzet, és különösen a közterületi rongálások, indokolttá teszik, hogy saját forrásból valósítsuk meg a legforgalmasabb, vagy egyéb megfontolásból legszükségesebbnek látott helyek térfigyelő kamerával történő ellátását. A Gyomaendrődi Polgárőr Egyesület most kedvező feltételekkel vállalná, hogy közreműködne a saját beruházású rendszer eszközeinek a beszerzését, felszerelését és beüzemelését. Az általuk adott árajánlat alapján maximum 10 pontot tudnánk megfigyelés alá vonni úgy, hogy a központi adatgyűjtő szerver és feldolgozó számítógép az önkormányzati hivatal szerver szobájában kerülne elhelyezésre. Itt biztosított a szükséges kapcsolódó infrastruktúra és garantálható a rendszer- és adatvédelem logikai és fizikai biztonsága is. A végpontok megfelelő logikai védelemmel ellátott rádiós adatátviteli hálózaton csatlakoznának a központi számítógéphez. A rendszer üzemeltetését a közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendeletben meghatározott szervezeti keretben működő közterület felügyeletünk látná el figyelemmel az adatkezelési szabályokra.
Az információs önrendelkezési jogról és információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 3. § 2. pontja szerint személyes adat: az érintettel kapcsolatba hozható adat – különösen az érintett neve, azonosító jele, valamint egy vagy több fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző ismeret -, valamint az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. Az Infotv. 3. § 10. pontja szerint adatkezelés: az alkalmazott eljárástól függetlenül az adatokon végzett bármely művelet vagy műveletek összessége, így adatkezelésnek számít a fénykép-, hang-, vagy képfelvétel készítése is. Az Infotv. 5. §-a alapján személyes adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul, vagy azt törvény közérdeken alapuló célból elrendeli.
A fentiek alapján valakinek a képmása, illetve a róla készített felvétel személyes adatnak, ezek készítése, rögzítése, valamint tárolása pedig adatkezelésnek minősül. Ezen tevékenységek – törvényi rendelkezés hiányában – kizárólag az érintett hozzájárulásával végezhetőek.
A hatályos szabályozás szerint közterületi térfigyelő rendszert a rendőrség és a közterület felügyelet üzemeltethet.
1. A rendőrséget a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 42. §-a hatalmazza fel arra, hogy közterületen, ahol az közbiztonsági, bűnmegelőzési, illetve bűnüldözési célból igazolhatóan szükséges, bárki számára nyilvánvalóan észlelhető módon képfelvevőt helyezhet el és felvételt készíthet. Az elhelyezésre kerülő képfelvevő szükségességéről, a képfelvevővel megfigyelt közterület kijelöléséről a Rendőrség előterjesztésére az illetékes települési önkormányzat dönt. A képfelvevő elhelyezési és üzemeltetési költségeinek biztosítására az önkormányzat és az illetékes rendőrkapitányság megállapodást köthet. A Rendőrség a képfelvevők elhelyezésére, a megfigyelt területre vonatkozó adatokat a központi szerv honlapján közzéteszi.
A képfelvevő által megfigyelt területre belépő személyek tájékoztatását elősegítő módon figyelemfelhívó jelzést, ismertetést kell elhelyezni a képfelvevők elhelyezéséről, az adatkezelés tényéről. A törvény rögzíti a felhasználásra vonatkozó szabályokat is. A felvétel, illetőleg az abban szereplő személyes adat csak a rögzítés helyszínén elkövetett bűncselekmény, szabálysértés vagy a közlekedés szabályainak megsértése miatt indult büntető-, szabálysértési vagy más hatósági eljárás során, körözött személy vagy tárgy azonosítása vagy a rendőri intézkedés jogszerűségének közigazgatási eljárásban történő vizsgálata céljából, illetve az érintett személy jogainak gyakorlása érdekében használható fel.
Ami a rögzített felvételek tárolási idejét illeti, a törvény a következőképpen rendelkezik. Ha az előző bekezdésben megjelölt eljárás lefolytatásához vagy az ott meghatározott egyéb célból nincs szükség rá, a felvételt a rögzítést követő öt munkanap elteltével törölni kell. A szabálysértési vagy büntetőeljárás megindításához és lefolytatásához szükséges adatok és információk biztosítása céljából az adatkezelő rendőri szerv a határidőt legfeljebb harminc napig meghosszabbíthatja.
2. A közterület-felügyeletről szóló törvény (a továbbiakban: Ktftv.) rendelkezései 2009. szeptember 1-je óta a közterület-felügyeletet is feljogosítják arra, hogy közterületen, közbiztonsági, illetve bűnmegelőzési célból, bárki számára nyilvánvalóan észlelhető módon képfelvevőt helyezzen el, és felvételt készíthessen. A képfelvevő elhelyezéséről, valamint a képfelvevővel megfigyelt közterület kijelöléséről a felügyelet előterjesztésére a képviselő-testület dönt. A kamerák felszereléséhez engedélyre tehát nincs szükség, ugyanakkor egy szakmai előterjesztés és annak képviselő-testületi jóváhagyása a jogszerű üzemeltetés előfeltétele. Ebben az esetben az önkormányzatnak önállóan vagy társulásban közterület-felügyeletet kell létrehoznia, amely a felvételeknek törvényben kijelölt adatkezelője lesz.
Megfigyelés alá kizárólag olyan közterület vonható, amely a közterület-felügyelet előterjesztésében szerepel. A Ktftv. a tájékoztatással összefüggésben további kötelezettségeket ró az adatkezelőre. A felügyelet a képfelvevők elhelyezéséről és a képfelvevők által megfigyelt közterületről tájékoztatja a rendőrséget, valamint ezeket az adatokat a felügyeletet működtető önkormányzat polgármesteri hivatalának honlapján közzéteszi. Ezen túl a képfelvevő által megfigyelt területre belépő személyek tájékoztatását elősegítő módon figyelemfelhívó jelzést, ismertetést kell elhelyezni a képfelvevők elhelyezéséről, az adatkezelés tényéről (Ktftv. 7. § (4)-(5) bekezdés).
A felvétel „a rögzítés helyszínén
a) elkövetett bűncselekmény vagy szabálysértés miatt indult eljárásban,
b) elkövetett jogsértés miatt indított közigazgatási hatósági eljárásban,
c) végzett felügyelői intézkedés jogszerűségének megállapítására irányuló közigazgatási hatósági eljárásban, továbbá
d) a felvételen szereplő személy által, jogainak gyakorlása érdekében indított eljárásban használható fel.” (Ktftv. 7. § 6. bekezdés)
A felügyelet a rögzített felvételt a rögzítést követő nyolc nap elteltével haladéktalanul törölni köteles, kivéve, ha a felügyelő kezdeményezésére az eljárásra jogosult szerv vagy hatóság eljárást indított, és erről a felügyelőt határidőn belül tájékoztatta. Ebben az esetben a felügyelő a rögzített felvételt az eljárásra jogosult szerv vagy hatóság részére történő továbbításáig kezelheti azzal, hogy az adatkezelés időtartama nem haladhatja meg a harminc napot.
A létrehozandó közterület-felügyeleti rendszert önkormányzati rendeletben kell szabályozni, mely rendeletnek tartalmaznia kell – többek között - hogy a rendszer milyen célból jön létre, hogyan működik, milyen adatfajták kezelésére és milyen esetekben kerül sor, valamint azt, hogy a rögzített adatokat pontosan meddig lehet tárolni.
Az Infotv. 65. §-ban foglaltak szerint mind a rendőrséget, mind az önkormányzatot, mint adatkezelőket bejelentési kötelezettség is terheli, melynek értelmében a személyes adatokat kezelő adatkezelő köteles e tevékenysége megkezdése előtt az Adatvédelmi Hatóságnak nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni a törvényben meghatározottakat.
Ha a rendszert a közterület-felügyelet üzemelteti, akkor a felügyelet tagja jogosult a rögzített felvételek megtekintésére.
Amennyiben a térfigyelő rendszer üzemeltetése a fenti feltételeknek megfelel, úgy a kamerák telepítése a személyes adatok védelme szempontjából nem kifogásolható. A térfigyelő rendszer működésének körülményeiről és feltételeiről adatkezelési szabályzatot is kell készíteni, amelyet település honlapján is elérhetővé kell tenni.
A kiépítésre kerülő rendszer első fázisában a következő 10 végpont telepítését javasoljuk:
1) Hősök és Fő út kereszteződése (Totózó)
2) Dévaványai 4231 és a körösladányi 4232 jelű közút csatlakozása
3) Bajcsy-Zsilinszky út 102. szám előtti kameraoszlop (46-os út kivezető szakasza)
4) Bajcsy-Zsilinszky út – Fő út kereszteződése
5) Gyomai köztemető
6) Endrődi köztemető
7) Városháza
8) Hídfő utca 46-os út kivezető szakasza
9) Blaha Lujza utca 443-as út kivezető szakasza
10) Apponyi út 4642-es közút kivezető szakasza
A rendszer kiépítésének anyagi feltételeit az alábbi táblázat tartalmazza
Eszköz neve
|
Darabszám
|
Nettó
|
Bruttó
|
Összesen
|
Képrögzítő
|
|
|
|
|
Rögzítő NVR-4216 16 csatornás
|
1
|
89 320 Ft
|
113 436 Ft
|
113 436 Ft
|
Western Digital 4TB 64MB SATA3 WD40PURX merevlemez
|
2
|
39 760 Ft
|
50 495 Ft
|
100 990 Ft
|
APC SMART XL 24V Battery Pack Rack szünetmentes tápegység
|
1
|
30 000 Ft
|
38 100 Ft
|
38 100 Ft
|
Rackszekrény tálca
|
2
|
5 500 Ft
|
6 985 Ft
|
13 970 Ft
|
RITTAL 8900383 NT fali rack 12U 600x450 üvegajtóval
|
1
|
26 000 Ft
|
33 020 Ft
|
33 020 Ft
|
Kamera
|
|
|
|
|
Kamera HFW-2300RZ
|
10
|
80 300 Ft
|
101 981 Ft
|
1 019 810 Ft
|
MAKRAI kapcsolóüzemű segédtáp /6A
|
10
|
8 200 Ft
|
10 414 Ft
|
104 140 Ft
|
DIAMEC 12V 7.0 Ah Riasztó akkumulátor
|
10
|
3 000 Ft
|
3 810 Ft
|
38 100 Ft
|
Stefino kis falikonzol, Z alakú
|
10
|
1 500 Ft
|
1 905 Ft
|
19 050 Ft
|
Mean Well SD-25A-24
|
10
|
6 500 Ft
|
8 255 Ft
|
82 550 Ft
|
MV Lemezszekrény különböző méretekben
|
10
|
11 000 Ft
|
13 970 Ft
|
139 700 Ft
|
PowerBeam M5 2x2 MIMO 5GHz 22dBi kültéri AP/Kliens
|
10
|
25 000 Ft
|
31 750 Ft
|
317 500 Ft
|
Bázisantenna
|
|
|
|
|
Rocket M5 airMAX 5GHz kültéri AP
|
3
|
25 000 Ft
|
31 750 Ft
|
95 250 Ft
|
RockShield kültéri alumínium ház Ubiquiti Rockethez
|
3
|
5 500 Ft
|
6 985 Ft
|
20 955 Ft
|
PowerBeam M5 2x2 MIMO 5GHz 22dBi kültéri AP/Kliens
|
5
|
25 000 Ft
|
31 750 Ft
|
158 750 Ft
|
Linksys LGS105-EU switch
|
1
|
11 000 Ft
|
13 970 Ft
|
13 970 Ft
|
FSP 800VA EP Nano 800 UPS szünetmentes táp
|
3
|
14 000 Ft
|
17 780 Ft
|
53 340 Ft
|
AirMAX omni antenna 5GHz 13dBi
|
3
|
43 320 Ft
|
55 016 Ft
|
165 049 Ft
|
Villanyszerelési anyagok
|
|
|
|
|
Cat5e FTP kültéri 305m
|
1
|
42 000 Ft
|
53 340 Ft
|
53 340 Ft
|
Segédanyagok
|
10
|
25 000 Ft
|
31 750 Ft
|
317 500 Ft
|
Összesen:
|
2 898 521 Ft
|
Javaslom a Képviselő-testületnek, hogy támogassa a közterületi térfigyelő rendszer kiépítését a következő két döntési javaslattal.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság támogatja a közterületi térfigyelő kamerarendszer kiépítését a döntési javaslatokban megfogalmazottak szerint.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság támogatja a közterületi térfigyelő rendszer kiépítését előirányzó határozati javaslatot a rendelet tervezet szerint megfigyelési pontokkal.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság támogatja a döntési javaslatok szerinti közterületi térfigyelő kamerarendszer kiépítését.
|
|
"Közterületi térfigyelő rendszer kiépítése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Beruházás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Gyomendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy a polgármester, mint a helyi önkormányzat közterület felügyelete vezetőjének kezdeményezésére, határozza el az önkormányzati közterület felügyelet üzemeltetésében működő közbiztonsági és bűnmegelőzési célú közterületi térfigyelő kamerarendszer kiépítését.
A közterületi kamerarendszer kiépítésre a 2016. évi költségvetésben 3 millió forint fejlesztési forrás igényt irányozzon elő.
Kérje fel a polgármestert, hogy a fejlesztési forrás igényt a 2016. évi költségvetési rendelet-tervezetben szerepeltesse, továbbá a közterületi térfigyelő rendszer kiépítésével, üzembe helyezésével és működtetésével kapcsolatos további intézkedéseket tegye meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Megyeri László
Határidő: 2016. 05. 31.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Megyeri László
1. döntési javaslat
"Közterületi térfigyelő rendszer kiépítése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1) Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a térfigyelő kamerarendszert szabályozó rendelet–tervezetet találja alkalmasnak további szakmai és társadalmi egyeztetésre, véleményezésre a következő normaszöveggel:
„Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének …/2015. (….) önkormányzati rendelete
a közterületi térfigyelő rendszerről
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény 1. § (6) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a város közigazgatási területén közterületi térfigyelő rendszert működtet.
(2) A közterületi térfigyelő rendszer azon, az Önkormányzat tulajdonát képező műszaki eszközök összessége, melyek biztosítják a közterületi képfelvétel jogszabályban előírt módon történő rögzítését és továbbítását.
2. § A közterületi térfigyelő rendszer célja:
a) a közbiztonság növelése, a bűnmegelőzés, a közterület általános rendjének biztosítása;
b) a megfigyelt közterületen található vagyon megóvása, felügyelete;
c) a közterület-felügyelet tevékenységének, a rendőrség bűnüldöző tevékenységének segítése, a két szervezet közötti együttműködés erősítése;
d) a lakosság és a városba látogatók biztonságérzetének növelése, a jogsértések visszaszorítása.
3. § (1) A képfelvevők helyét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A közterületi térfigyelő rendszer üzemeltetését és kezelését a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeként működő közterület-felügyeletet látja el.
4. § A közterület-felügyelet részéről eljáró felügyelő a közterületi térfigyelő rendszer üzemeltetésére és kezelésére, jogszabály alapján hatáskörébe tartozó ügyekben önálló adatkezelői minőségben az azzal készített felvételek rögzítésére, törlésére, felhasználására, továbbítására, valamint a fentiekben nem említett bármely más adatkezelésre kizárólag a közterület-felügyeletről szóló törvényben és az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben, valamint a közterületi térfigyelő rendszer működtetésére vonatkozó adatvédelmi szabályzatban meghatározottak szerint jogosult.
5. § A közterületi térfigyelő rendszer működtetésének költségeit az Önkormányzat a költségvetéséről szóló rendeletében biztosítja.
6. § Ez a rendelet 2016. április 15-én lép hatályba.
1. melléklet a …/2015. (…) önkormányzati rendelethez
A közterületi térfigyelő rendszer képfelvevőinek helye és darabszáma
A | B | |
1 | Hősök és Fő út kereszteződése | 1 |
2 | Dévaványai 4231 és a körösladányi 4232 jelű közút csatlakozása | 1 |
3 | Bajcsy-Zsilinszky út 102. szám előtti kameraoszlop (46-os közút kivezető szakasza) | 1 |
4 | Bajcsy-Zsilinszky út – Fő út kereszteződése | 1 |
5 | Gyomai köztemető | 1 |
6 | Endrődi köztemető | 1 |
7 | Városháza | 1 |
8 | Hídfő utca 46-os közút kivezető szakasza | 1 |
9 | Blaha Lujza utca 443-as közút kivezető szakasza | 1 |
10 | Apponyi út 4642-es közút kivezető szakasza | 1 |
„
2) Kérje fel az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnökét, hogy a társadalmi egyeztetést követően a végleges normaszöveget terjessze a Képviselő-testület elé.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 02. 28.
Felelős: Lehóczkiné Timár Irén
Hivatali felelős: Megyeri László