13. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2016. január 19-i ülésére
2016. január 19-i ülésére
Tárgy: | Olajosok útja közterület elnevezési javaslat | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrődi polgárok cím megállapítási kérelemmel fordultak a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjéhez annak érdekében, hogy alkotmányos jogukat gyakorolva lakcímet létesítsenek egy olyan ingatlanra, amely jelenleg nem szerepel a központi címregiszterben (a továbbiakban: KCR). A Kormányablakok csak olyan címelemre teszik lehetővé a lakóhely vagy tartózkodási hely létesítését (lakcímkártya kiadását) amelyik cím megtalálható a KCR-ben.
A 2015. január 1-étől működő központi címregiszter létrehozásának az a célja, hogy a jelenleg különböző nyilvántartásokban párhuzamosan nyilvántartott címadatokat egy etalon-nyilvántartásban egyesítse, és ezzel elérje, hogy az adatok naprakészebbek és pontosabbak legyenek, és főleg, hogy a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok megegyezzenek.
A KCR egy olyan nyilvántartás, amely csak a jogszabályban meghatározott adatokat (címelemeket, ingatlan-nyilvántartási azonosító kódot, címkoordinátát, s a nyilvántartás működtetéséhez szükséges egyéb adatokat) tartalmazza. Egy törvényi szabályozás lehetővé tette, hogy az egységes címkezelés biztosítása érdekében megvalósuljon egy olyan központi nyilvántartás, amely a személyiadat- és lakcímnyilvántartás címnyilvántartásán és az ingatlan-nyilvántartáson keresztül hiteles adatforrást biztosít a címadatot tartalmazó állami és önkormányzati nyilvántartások számára.
A KCR működtetés a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (a továbbiakban: KEKKH) feladata, a nyilvántartás naprakészen tartásáról a jegyző, mint címképzésért felelős szerv gondoskodik.
A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 4. § (1) bekezdése szerint a Kormány címképzésért felelős szervként az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjét jelölte ki.
A címmel nem rendelkező ingatlan külterületen található, de nem minősül tanyának, mivel az úgynevezett Olajosok útja mellett található. Az Olajosok útja pedig egy olyan közforgalmú közterület, amely ténylegesen gyűjtő útként funkcionál és onnan közvetlenül elérhető több olyan ingatlan amelynek a Rendelet szerint címmel kell rendelkeznie.
Rendelet 2. §-a úgy rendelkezik, hogy
„(1) A Magyarország területén található ingatlannak e rendeletben rögzített eljárási rend szerint megállapított és a központi címregiszterbe bejegyzett címmel kell rendelkeznie. E rendelet értelmében ingatlan minden
a) beépítésre szánt területen fekvő telek;
b) beépítésre szánt területen fekvő telken
ba) létesített épület,
bb) létesített épületen belül található lakás,
bc) létesített önálló, épülethez nem kapcsolódó, építési engedély köteles pince;
c) beépítésre nem szánt területen fekvő telek, ha azon
ca) épületet létesítettek,
cb) létesített önálló épülethez nem kapcsolódó, építési engedély köteles pince található [a továbbiakban a bc) és cb) alpontok együtt: pince];
d) a c) pontban foglalt telken létesített épület és pince,
e) olyan, az a) és c) pontban meghatározott telekkel alkotórészi kapcsolatban lévő önálló rendeltetési egység, amelynek e rendelet céljával összhangban a címképzésért felelős szerv cím képzését szükségesnek tartja,
f) a b), d) és e) pontba nem tartozó ingatlan, ha a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (2) bekezdés alapján a polgár lakóhelyéül, vagy külön jogszabály szerinti jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet székhelyéül, telephelyéül szolgál [a továbbiakban az a)–f) pontok együtt: ingatlan].
(2) Cím akkor
a) keletkezik, ha valamennyi, e rendeletben előírt címadatát bejegyezték a központi címregiszterbe,
b) szűnik meg, ha valamennyi címadatát törölték a központi címregiszterből,
c) módosul, ha valamely címeleme megváltozik.
A cím keletkeztetés első lépéseként a köztudatban Olajosok útjaként ismert 02832, 15060/3 és 02781 helyrajzi számú közterületeknek közterületi nevet kell adni.
(A fenti Google térkép az elnevezésre váró közterületet Kőolajosok útjaként jelzi, de a köztudatban ez Olajosok útjaként ismert)
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 14/A. §-a alapján minden belterületi és olyan külterületi közterületet el kell nevezni, amely olyan ingatlanhoz vezet, amelyen az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti épület található. Közterület elnevezéseként nem alkalmazható ugyanazon településen belül azonos jellegű közterületre alkalmazandó azonos elnevezés, a közterületek megkülönböztetését lehetővé tevő szabályokkal való ellentét miatt összetéveszthető elnevezés, vagy a közterületek elnevezésére vonatkozó technikai feltételekkel ellentétes elnevezés (közterület elnevezése ötven betűhelynél hosszabb nem lehet).
Az Mötv. 14. § (2) bekezdése szerint közterületnév nem lehet a) olyan személy neve, aki a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerek megalapozásában, kiépítésében vagy fenntartásában részt vett, vagy b) olyan kifejezés vagy olyan szervezet neve, amely a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerre közvetlenül utal.
A közterület elnevezése során figyelembe kell venni a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 15/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör.) szabályait is. Ennek értelmében a közterületnév megállapítását vagy megváltoztatását kezdeményezheti a polgármester, a Képviselő-testület bizottsága, az önkormányzati képviselő, az önkormányzati választáson Gyomaendrődön választójoggal rendelkező polgár, az egyesülési jogról szóló törvény hatálya alá tartozó gyomaendrődi székhellyel rendelkező civil szervezet, Gyomaendrőd város közigazgatási területén székhellyel, telephellyel rendelkező más jogi személy. További szabály, hogy a névadási kezdeményezést a tervezett névadást megelőzően legalább 60 nappal korábban kell benyújtani. A javaslatokat a Képviselő-testület Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága (a továbbiakban: bizottság) véleményezi. A bizottság a véleményezés megalapozása érdekében szakértői tanácsadó testületet hívhat össze az egyetemes magyar és helytörténetben, a nyelvtudományban, a néprajzban, a hittudományban, a jog- és közigazgatás tudományban jártas helyi szakemberek bevonásával. Vitás esetben a névadás megalapozása érdekében a bizottság javasolhatja a Képviselő-testületnek a Földrajzinév-bizottság véleményének kikérését is.
A bizottság által véleményezett névadási javaslatot és annak részletes indokolását 30 napra a helyben szokásos módon közszemlére kell tenni.
A közterület elnevezése az Mötv. 42. § 8. pontja alapján a Képviselő-testület kizárólagos hatásköre.
A Rendelet 8. § (1) bekezdése értelmében „ha a címkezeléshez olyan címadat beszerzése szükséges, amelynek megállapítása más hatóság, szerv, szervezet vagy önkormányzati képviselő-testület hatáskörébe tartozik, a címképzésért felelős szerv (jegyző) megkeresi az illetékes hatóságot, szervet, szervezetet vagy önkormányzati képviselő-testületet. A címképzésért felelős szerv az önkormányzati képviselő-testület döntésének megfelelő címelemet jegyzi be a központi címregiszterbe.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője az Ör.-ben nincs nevesítve a közterület névadást kezdeményezők között, azonban számára egy magasabb jogforrás biztosítja ezt a lehetőséget, pontosabban ezt a kötelezettséget.
Javaslom, tekintettel az Ör. megalkotását követően hatályba lépett egy azonos tárgyat szabályozó magasabb szintű jogszabályra, hogy a közterület névadás kérdésében a Képviselő-testület az Ör.-től eltérően rövidebb határidővel döntsön amennyiben ezzel kapcsolatban egyéb aggály nem merül fel.
A jegyzőnek ezt követően gondoskodnia kell a Rendelet szerinti címelemek képzéséről és a KCR-ben való rögzítéséről is.
Javasoljuk továbbá, hogy az Ör.-nek a Rendelettel való harmonizálása érdekében a Képviselő-testület adjon megbízást az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságának az Ör. felülvizsgálatára.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság javasolja az előterjesztett közterületi névadást.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottság javasolja a külterületi közterületek elnevezését az előterjesztés szerint.
|
|
"Olajosok útja közterület elnevezés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Testületi ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság támogatja, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában biztosított hatáskörében eljárva Gyomaendrőd külterület 02832 helyrajzi számú, kivett töltés művelési ágú és a külterület 02781 helyrajzi számú, kivett töltés művelési ágú, természetben szilárd burkolatú közforgalmú út közterületnek 2016. február 1-jétől az Olajosok útja nevet adja.
Felkéri a Jegyzőt a további intézkedések megtételére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 02. 15.
Felelős: Dr. Uhrin Anna
Hivatali felelős: Megyeri László
2. döntési javaslat
"A közterületek elnevezését és jelölését szabályozó önkormányzati rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság kéri Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testületét, hogy bízza meg az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságát, hogy végezze el a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 15/2013. (V. 10.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát a központi címnyilvántartásról szóló jogszabályokkal való harmonizáció megteremtése érdekében.
A felülvizsgált rendelet-tervezetet a Bizottság terjessze be a márciusi Képviselő-testületi ülésre.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 03. 31.
Felelős: Lehóczkiné Timár Irén
Hivatali felelős: Megyeri László