3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2016. április 20-i ülésére

Tárgy:   Összefoglaló jelentés a 2015. évben végzett belső ellenőrzésekről
Készítette:   Bencze Lajosné
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

1.) A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása
A belső ellenőrzés a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rend) előírásai szerint került megvalósításra polgári jogi szerződés keretében foglalkoztatott belső ellenőr által. A Korm. rend. 33. §-ban foglaltak alapján a belső ellenőr összeállította minden ellenőrzésre az ellenőrzési programot és elkészítette a javaslatokat is tartalmazó ellenőrzési jelentéseket (Korm.rend. 39. §).

1.1.) A 2015. évi
ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése
    A 2015. évi belső ellenőrzések végrehajtására az éves ellenőrzési terv alapján került sor az alábbiak szerint:
  1.  2014. évi költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzése
  2.  Magánszemélyek kommunális adója, iparűzési adó, telekadó ellenőrzése
  3.   A 100 %-ban önkormányzat tulajdonában lévő Kft gazdálkodásának ellenőrzése
  4. Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya intézmény (5500 Gyomaendrőd, Mírhóháti út 1-5.szám) gyermekétkeztetés ellenőrzése.
  5.  Határ Győző Városi Könyvtár átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás ellenőrzése, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése, könyvtári látogatottság ellenőrzése.
  6.  Közművelődési - Közgyűjteményi és Szolgáltató Intézmény átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás ellenőrzése, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése.
  7. Szociális feladatok ellátásának külső szerv részéről történő ellenőrzésének utóellenőrzése Gyomaendrőd Város, Csárdaszállás és Hunya Önkormányzatánál.
  8.  Gyomaendrőd – Csárdaszállás - Hunya Kistérségi Óvoda átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése

    A 2015. évi ellenőrzési tervben feltüntetett vizsgálatok 100 %-ban teljesítésre kerültek. Áthúzódó ellenőrzési vizsgálatra nem került sor. Az Önkormányzatnál 2015. évben terven felüli, soron kívüli ellenőrzés nem volt elrendelve. Az ellenőrzési tevékenységet elősegítette, hogy az ellenőrzési témákhoz szükséges dokumentációk, nyilvántartások, munkatársak rendelkezésre álltak.

    1.2.) A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása

    1.2./a. A belső ellenőrzés humánerőforrás–ellátottsága: biztosított volt

     Az Önkormányzat 2015. évben külső szakértő igénybevételével látta el a belső ellenőrzési feladatokat. A belső ellenőr rendelkezik a feladat ellátásához a jogszabályban – Bkr.24.§ - meghatározott belső ellenőrökre vonatkozó általános és szakmai követelményekkel, szakmai gyakorlattal, valamint az Áht.70.§ (4) bekezdésében meghatározott engedéllyel a tevékenység végzésére.

    A belső ellenőr regisztrációs száma: 5112700

    2015. évben a belső ellenőr az alábbi képzéseken vett részt:
  • Számvitel 2015. év
  • Legfontosabb adójogszabályok változása, aktualizálása
  • Számviteli törvény államháztartás vonatkozásai
  • Számviteli törvény változásai
  • Adók könyvvizsgálatának módszertani kérdései
Az ellenőrzéshez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak voltak, iroda az Önkormányzatnál, korszerű technikai és informatikai háttér, valamint a telephelyeken történő ellenőrzések során megfelelő helyiség lett biztosítva az ellenőrzés lefolytatásához.

1.2./b. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
A belső ellenőr az Önkormányzat vezetőjének közvetlen alárendelve végzi a tevékenységét, jelentéseit közvetlenül a vezetőnek küldi meg. A belső ellenőr nem vett részt az Önkormányzatnál olyan tevékenységek ellátásában, amelyek az Önkormányzat operatív működésével kapcsolatosak. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlensége biztosított volt.

1.2./c. Összeférhetetlenségi esetek
A belső ellenőr esetében 2015. évben összeférhetetlenség nem állt fenn.

1.2./d. A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása
A belső ellenőr a munkavégzése során nem volt akadályoztatva, korlátozva. A bizonyosságot adó tevékenységet akadályozó tényezők nem merültek fel, az ellenőrzött feladattal összefüggő valamennyi okmányt az ellenőrzés rendelkezésére bocsátották, vezetőktől, munkatársaktól szóbeli információkhoz jutott, nyilvántartásokba, iratokba, dokumentumokba betekintést kapott.

1.2./e. A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők
A belső ellenőrzés végrehajtását illetően akadályozó tényezők nem merültek fel. Az ellenőrzéshez szükséges eszközellátottság, informatikai háttér, információkhoz való hozzájutás rendelkezésre állt.

1.2./f. Az ellenőrzések nyilvántartása
A belső ellenőr nyilvántartást (Bkr. 22. és 50) vezetett az elvégzett belső ellenőrzésekről, és gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről. Az Önkormányzat a belső ellenőrzés jelentéseit papír alapú formátumban és elektronikus formátumban elkülönítetten tartja nyilván. A jelentéseket, ellenőrzési dokumentumokat, zárt helyen tartják nyilván. A belső ellenőr által megküldött jelentések iktatásra kerülnek, ezzel biztosított a visszakeresési lehetőség.

1.2./g. Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
Az Önkormányzat és intézményei esetében a pénzügyi és működési kockázatok csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni. A belső ellenőrzési tevékenység során figyelembe kell venni a Minisztérium által közzétett iránymutatások, módszertani útmutatók érvényesülését.

1.3.) A tanácsadó tevékenység bemutatása
A 2015. évben a belső ellenőrt külön tanácsadó tevékenységre nem kérték fel, azonban a helyszíni ellenőrzések során felmerült, aktuális problémák megoldásában a belső ellenőr közreműködött, szakmai segítséget nyújtott.

2.)
A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján

2.1.)
A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok

a.)
    2014. évi költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzése 

A belső ellenőrzés megállapította, hogy a Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő testülete a 98/2014.(II.27.) Gye.Kt. határozatával elfogadásra került a 2014. évi pályázati útmutató és mellékletei az Idegenforgalmi, Sport, Civil, Polgármesteri, és Környezetvédelmi Alapokra kiírt pályázatokra. Az Önkormányzatnál a pályáztatási rendszer szabályozott, a pályázók részére minden dokumentum, információ rendelkezésre állt a pályázat elkészítéséhez, benyújtásához, elszámolásához.
 
Az Önkormányzatnál a pályáztatási rendszer szabályozottsága biztosított volt. Az Alapokból cél jelleggel nyújtott támogatások a testület által jóváhagyásra kerültek. A pályázható pénzösszeg teljes mértékben kiosztásra került.
 
A költségvetésből cél jelleggel nyújtott pályázati támogatások összegeiről szerződések készültek. A pályázati pénzeszközök a Támogatási Szerződésben meghatározott célokra lettek felhasználva, a pályázati elszámolások megtörténtek. A 2014. évi nyertes pályázatokról áttekinthető analitikus nyilvántartást vezetnek.

Javaslatok:
  • Javasolta a belső ellenőrzés az Önkormányzat részére az OMT-006-13 ikt.sz. Szerződéshez kapcsolódó, elszámolásra benyújtott 3 db (2012. év) számla elszámolásának jogosságát a Pályázati útmutató előírásait figyelembe véve.
  • Javasolta a belső ellenőrzés, hogy az Önkormányzat ne fogadjon el olyan pályázati elszámolást, ahol az elszámolásra benyújtott számlák nincsenek a Pályázati Útmutatóban leírtak szerint záradékolva.
b.)  Magánszemélyek kommunális adója, iparűzési adó, telekadó ellenőrzése
 
A 2014. évi belső ellenőrzés során feltárt hiányosságok javításra kerültek a magánszemélyek kommunális adója és az iparűzési adó esetében. A jogszabályi előírásoknak megfelelően kerültek bevezetésre, kivetésre a helyi adók. Adómentesség nyújtásának jogszabályi megfelelése biztosított, különös tekintettel a szennyvíz, út beruházás miatti mentességekre. A helyi adók beszedéséhez kapcsolódóan rendelkezésre álltak a bejelentkezések, bevallások és az adónemhez kapcsolódó analitikus nyilvántartások. Volt adóhátralék az ellenőrzött időszakban, azonban a szükséges intézkedéseket megtették az adóhátralék behajtására.

Javaslatok:
A belső ellenőrzés részéről a dokumentumok ellenőrzése során javaslat nem került megfogalmazásra. 

c.)
    A 100 %-ban önkormányzat tulajdonában lévő Kft gazdálkodásának ellenőrzése 

Liget Fürdő Nonprofit Kft.:

A belső ellenőrzés megállapította, hogy a Nonprofit Kft rendelkezik a működéséhez szükséges Alapító Okirattal. Az Alapító Okiratot érintő változásokat a tulajdonos a Cégbíróságon bejegyeztette, működése szabályos. A Nonprofit Kft-nél Felügyelő Bizottság működik, mely Bizottság rendszeres ülésein beszámoltatja az ügyvezetőt az elért eredményekről, a jövőbeli fejlesztési elképzelésekről. Mindezekről a tulajdonosi érdekek érvényesülésének szem előtt tartásával hozza meg döntéseit. A Képviselő-testület, mint az alapítói jogokat gyakoroló testület meghozza a működéshez szükséges döntéseket, azok végrehajtásáról az ügyvezetőt beszámoltatja

A Liget Fürdő Nonprofit Kft működéséhez szükséges vagyon részben a Társaság saját vagyonaként, részben a tulajdonos Gyomaendrőd Városi Önkormányzat által bérleti jogviszony keretében működésre átadott vagyonból tevődik össze. A bérleti szerződés határozatlan időtartamra szól, melyben rögzítésre került a vagyon nagysága és összetétele, a bérleti díj összege, stb. 

Az ügyvezetés az árképzésben figyelembe veszi a környéken működő konkurencia szolgáltatásainak árait a versenyképesség biztosítása érdekében. A leírtak alapján megállapítható, hogy a Kft a rábízott vagyont az előző évnél gazdaságosabban működteti.

A nonprofit Kft-nél nem volt vagyonvesztés. Működése során biztosítja a rábízott vagyon védelmét. A vagyon összetételében a pénzeszközökben van jelentős változás 2015.09.30-án az előző évi záró értékhez viszonyítva. A növekedés 20 millió Ft. (2014-ben 4 millió Ft volt, 2015.09.30-án 24 millió Ft. A követelések 2014. december 31-én 2,6 millió Ft-ról 2 millió Ft-ra változtak.

A kötelezettségekben az Önkormányzat felé fizetendő 7,9 millió Ft bérleti díj (szeptember 30-i fizetési határidővel) összegével emelkedett 2014. december 31-hez mérten. Más változás nem történt a mérlegadatok összetételében.
Gyomaendrődi Liget Fürdő Nonprofit Kft-nél 2015. évben nem volt közbeszerzés, a beszerzések nem haladták meg a közbeszerzésre előírt értékhatárokat.

Javaslatok:
Javasolta a belső ellenőrzés, hogy a bérleti díjat megállapító szerződésmódosításnál a bérleti díjat megállapító Képviselő-testületi határozatra hivatkozzanak a szerződő felek.
Javasolta a belső ellenőrzés a befejezetlen beruházások között szereplő (2015.09.30.) gyógyászati bővítés 11 millió forintos értékének a felülvizsgálatát, hogy az itt szereplő tételek a jövőben aktiválásra kerülnek-e egy megvalósuló beruházás értékében.

Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft.:

A belső ellenőrzés megállapította, hogy a Nonprofit Kft rendelkezik a működéséhez szükséges Alapító Okirattal. Az Alapító Okiratot érintő változásokat a tulajdonos a Cégbíróságon bejegyeztette, működése szabályos. A Nonprofit Kft-nél Felügyelő Bizottság működik, mely Bizottság beszámoltatja az ügyvezetőt az elért eredményekről, a jövőbeli fejlesztési elképzelésekről. Mindezekről a tulajdonosi érdekek érvényesülésének szem előtt tartásával hozza meg döntéseit. A Képviselő-testület, mint az alapítói jogokat gyakoroló testület meghozza a működéshez szükséges döntéseket, utasításokat ad a tevékenységekre vonatkozóan, azok végrehajtásáról az ügyvezetőt beszámoltatja. A tevékenység ellátásához szükséges forrást az Önkormányzat költségvetésében biztosítja.

A Társaság adózás előtti eredménye 2012-2014. években évenként emelkedett, a 2015. I-III. negyedéves főkönyvi kivonat szerint az eredmény az előző évektől eltérően veszteséget mutat és az ületi tervtől elmaradt. A 2015. I-III. negyedévi eredmény: 845 e Ft veszteséget mutat, mely összegében nem olyan jelentős, hogy az év hátralévő részében ne lehessen kigazdálkodni, és az üzleti tervben meghatározott bevétel-költség egyenlőséget mutató eredményt hozni.

A nonprofit Kft-nél nem volt vagyonvesztés. Működése során biztosítja a rábízott vagyon védelmét.A Zöldpark Nonprofit Kft-nél 2015. évben nem volt közbeszerzés, a beszerzések nem haladták meg a közbeszerzésre előírt értékhatárokat.

Javaslat:
A belső ellenőrzés részéről a dokumentumok ellenőrzése során javaslat nem került megfogalmazásra.

Gyomaszolg Ipari Park Kft.: 

A belső ellenőrzés megállapította, hogy a Kft rendelkezik a működéséhez szükséges Alapító Okirattal. Az Alapító Okiratot érintő változásokat a tulajdonos a Cégbíróságon bejegyeztette, működése szabályos. A Kft-nél Felügyelő Bizottság működik, mely Bizottság beszámoltatja az ügyvezetőt az elért eredményekről, a jövőbeli fejlesztési elképzelésekről. Mindezekről a tulajdonosi érdekek érvényesülésének szem előtt tartásával hozza meg döntéseit. A Képviselő-testület, mint az alapítói jogokat gyakoroló testület meghozza a működéshez szükséges döntéseket, utasításokat ad a tevékenységekre vonatkozóan, azok végrehajtásáról az ügyvezetőt beszámoltatja. 

Megállapítható, hogy a társaság nettó árbevétele 2013. évben volt a legmagasabb és a 2014. évi a legalacsonyabb, még a 2012. évi árbevételt sem érte el. Az aktivált saját teljesítmények értékének és az egyéb bevételek csökkenésének is jelentős szerepe van az eredményromlásban.  A 2013. évhez viszonyított, 2014. évi bevételek csökkenése az üzemi eredmény jelentős romlását is jelentette. A 2014. évi pénzügyi műveletek eredményének és a rendkívüli eredménynek a pozitív összege javította az adózás előtti eredményt, mely így is megközelítette a 20 millió forintos veszteséget. 
A Kft-nél 2014 évben az előző évhez mérten 27 millió, majd a 2015. szeptember 30-i főkönyvi kivonat szerint további 29 millió Ft vagyonvesztés volt. 2014. évben az értékcsökkenés 11,6 millió Ft volt, mely a 2015. szeptember 30-i adat szerint 7,5 millió Ft, és nem lett pótolva a beruházással. További vagyonelemekben is bekövetkezett a csökkenés 2013. évhez képest. Csökkentek a követelések, értékpapírok és a pénzeszközök. A Kft-nél 2015. évben nem volt közbeszerzés, a beszerzések nem haladták meg a közbeszerzésre előírt értékhatárokat.
Javaslat:
A belső ellenőrzés részéről a dokumentumok ellenőrzése során javaslat nem került megfogalmazásra.

d.)
   Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya intézmény (5500 Gyomaendrőd, Mírhóháti út 1-5.szám) gyermekétkeztetés ellenőrzése

Az Intézménynél az élelmezési tevékenység szabályozása megfelelő. Az étkezési térítési díjak, a nyersanyagnormák megállapítása helyesen történik az intézménynél. Az élelmezési tevékenység adminisztrációjának teljes körű dokumentáltsága biztosított volt. Az élelmezési tevékenység hatékonysága, gazdaságossága érdekében megteszik a szükséges intézkedéseket.

Javaslat:

A belső ellenőrzés részéről a dokumentumok ellenőrzése során javaslat nem került megfogalmazásra. 

e.)
   Határ Győző Városi Könyvtár átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás ellenőrzése, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése, könyvtári látogatottság ellenőrzése

A Határ Győző Városi Könyvtár működése és gazdálkodása szabályozott. Az intézmény kiadásainak finanszírozásához önkormányzati támogatásra is szükség volt a vizsgált időszakban, ezért a belső ellenőrzés az intézmény hatékonyabb működése érdekében javasolja a további költségcsökkentő intézkedések megtételét. A 2013. és 2014. évi beszámolók, nyilvántartások hiteles dokumentumként rendelkezésre álltak. Nem volt túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás, finanszírozási gondok nem jelentkeztek az ellenőrzött időszakban az intézménynél. Az intézménynél a vagyonnyilvántartás biztosított. Az ellenőrzött időszakban pályázati pénzeszköz felhasználás nem volt. A könyvtári látogatottsága 2014. évben csökkenést mutat az előző évhez képest. 
Javaslatok:
  • Javasolta a belső ellenőrzés az SZMSZ felülvizsgálatát, a szakmai szabályok, valamint a368/2011.(XII.31.) kormányrendelet 13.§ (1) bekezdésében meghatározott előírások figyelembe vételével.
  • Javasolta a belső ellenőrzés az eü. alkalmasságot igazoló iratok személyi anyagban való elhelyezését.
  • Javasolta a belső ellenőrzés az autóbusz igénybevétele esetén analitikus nyilvántartás felfektetését (évente) a következő adatok megjelölésével: sorszám, dátum, iskola megnevezése, busz férőhelyszáma, szállított létszám, egységár (Ft/fő), felmerült bruttó szállítási költség (Ft).
f.)    Közművelődési - Közgyűjteményi és Szolgáltató Intézmény átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás ellenőrzése, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése

A Közművelődési – Közgyűjteményi és Szolgáltató Intézmény működése és gazdálkodása szabályozott. Az intézmény kiadásainak finanszírozásához önkormányzati kiegészítő támogatásra is szükség volt a vizsgált időszakban, ezért a belső ellenőrzés az intézmény hatékonyabb működése érdekében javasolja a további költségcsökkentő intézkedések megtételét.

A 2013. és 2014. évi beszámolók, nyilvántartások hiteles dokumentumként rendelkezésre álltak. A kiadások teljesítéséhez viszonyítva nem volt túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás, finanszírozási gondok nem jelentkeztek az ellenőrzött időszakban az intézménynél. Az intézménynél a vagyonnyilvántartás biztosított. Pályázati pénzeszközök felhasználása szabályosan történt, a pályázati dosszié dokumentumainak összeállítása a belső ellenőrzés által javasoltakkal kiegészítésre szorul.
Javaslatok:
  • Javasolta a belső ellenőrzés az SZMSZ felülvizsgálatát, a szakmai szabályok, valamint a 368/2011.(XII.31.) kormányrendelet 13.§ (1) bekezdésében meghatározott előírások figyelembe vételével.
  • Javasolta a belső ellenőrzés a munkavállalók munkaköri leírásának áttekintését (pl. foglalkoztató megnevezése, munkakör, napi munkaidő stb.), valamint a személyi anyagok áttekintését, a hiányzó iratok személyi anyagba való elhelyezését.
  • Javasolta a belső ellenőrzés, hogy a pályázati dosszié tartalmazza mindazon dokumentumokat, mely a pályázat benyújtásával, az elnyerésével, az esetleges módosítással, az elszámolással (szakmai-pénzügyi), a hiánypótlással és a levelezéssel kapcsolatban felmerült.
g.)  Szociális feladatok ellátásának külső szerv részéről történő ellenőrzésének utóellenőrzése Gyomaendrőd Város, Csárdaszállás és Hunya Önkormányzatánál

A külső ellenőrző hatóság részére az ellenőrzéssel kapcsolatos adatszolgáltatás, iratanyag átadás határidőben teljesítve lett. A külső szervek ellenőrzési jegyzőkönyveiben tett megállapításokra, szűkség esetén az intézkedések megtörténtek. Az ellenőrzéssel kapcsolatos iratanyagok az Előadói ívre felvezetésre kerültek, kivéve az észrevételezett iratot. 
Javaslatok:
  • Javasolta a belső ellenőrzés, hogy az iratanyagok közé az előzményeket tartalmazó iratok is elhelyezésre kerüljenek.
  • Javasolta a belső ellenőrzés, hogy az egy ügyhöz tartozó Előadói ívre minden ügyirat felvezetésre kerüljön, az ügy folyamatának nyomon követése végett.
  • Az Előadói ív vezetésére az Iratkezelési szabályzatban előírtak betartása javasolt.
h.)  Gyomaendrőd – Csárdaszállás - Hunya Kistérségi Óvoda átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése

A Gyomaendrőd – Csárdaszállás – Hunya Kistérségi Óvoda intézmény működése és gazdálkodása szabályozott. Az intézmény kiadásainak finanszírozásához fenntartói kiegészítő támogatásra is szükség volt a vizsgált időszakban, mely összegek nem voltak jelentősek.

A 2013. és 2014. évi beszámolók, nyilvántartások hiteles dokumentumként rendelkezésre álltak. A kiadások teljesítéséhez viszonyítva nem volt túlzott mértékű a fenntartói kiegészítő támogatás, finanszírozási gondok nem jelentkeztek az ellenőrzött időszakban az intézménynél. Az intézménynél a vagyonnyilvántartás biztosított. Pályázati pénzeszköz a költségvetésben tervezett kiadásokra lett fordítva, azonban a teljes pályázati összeg nem lett felhasználva, emiatt visszafizetési kötelezettség keletkezett. A pályázati dosszié, és az elszámoláshoz kapcsolódó dokumentáció összeállítása, irattározása nagyobb odafigyelést igényel.
Javaslatok:
  • Javasolta a belső ellenőrzés az SZMSZ felülvizsgálatát, a szakmai szabályok, valamint a368/2011.(XII.31.) kormányrendelet 13.§ (1) bekezdésében meghatározott előírások figyelembe vételével.
  • Javasolta a belső ellenőrzés az orvosi alkalmassági igazolások másolati példányát a személyi anyagba elhelyezni.
  • Azon munkavállalók esetében, ahol a munkakör ellátása erkölcsi bizonyítványhoz kötött, úgy javasolta a belső ellenőrzés a hiányzó a bizonyítványok beszerzését, és a személyi anyagba való elhelyezését.
  • Javasolta a belső ellenőrzés a munkavállalók munkaköri leírásának áttekintését (pl. foglalkoztató megnevezése, munkakör, napi munkaidő stb.), a kinevezési okmányon feltüntetett adatok egyezőségének biztosítása végett.
  • Javasolta a belső ellenőrzés, hogy a pályázatok benyújtásával, megvalósításával, elszámolásával kapcsolatos dokumentumok, pályázatonként, témánként rendszerezve egy-egy dossziéban kerüljenek elhelyezésre.
2.2.)   A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése

A Szervezet vezetője a belső kontrollrendszer működésén keresztül biztosítja a tevékenységek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtását. Ezen keresztül ellenőrzi az elszámolási kötelezettségek teljesítését. Célja, hogy a belső kontrollrendszer
  1. megfelelő kontrollkörnyezetben működjön
  2. kidolgozásra kerüljön a kockázatkezelési rendszer
  3. kontrolltevékenységek megfelelően működjenek
  4. az információs és kommunikációs rendszer zavartalan biztosítása
  5. a nyomon követési rendszer (monitoring) végrehajtható legyen.
A fentiek biztosításának legfőbb eszköze a szabályzatok léte és betartása valamennyi területre kiterjedően. Továbbá a gazdálkodás területén a gazdaságosság szem előtt tartása, a vagyon megőrzése, visszaélések megakadályozása. Az Önkormányzatnál a pénzügyi és működési kockázatainak csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni.

3.)
Az intézkedési tervek megvalósítása

A 2015. évben 8 ellenőrzés valósult meg, mely ellenőrzések közül nem kellett a Belső ellenőri jelentésben feltárt észrevételek, hiányosságok pótlására Intézkedési tervet készíteni. 2015. évben a belső ellenőrzés büntető-, szabálysértési-, és kártérítési javaslattal nem élt, mivel az ellenőrzés során erre utaló gyanú nem merült fel. A 2015. évi ellenőrzések során tett megállapítások segítették az Önkormányzat és az ellenőrzött intézmények vezetőit abban, hogy melyek azok a területek, amelyekre vonatkozóan újabb intézkedéseket kell tenni, vagy a működést fokozottabban figyelemmel kell kísérni, és melyek azok a területek, amelyek megfelelően működnek.

Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a a 2015. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentés elfogadására. 
 
 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság   A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2015. évi belső ellenőrzési összefoglaló jelentés elfogadását. 
 
Döntési javaslat

"Összefoglaló jelentés a 2015. évben végzett belső ellenőrzésekről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

  A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2015. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentés elfogadását.
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe