1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2016. augusztus 23-i ülésére
2016. augusztus 23-i ülésére
Tárgy: | A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 29/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 29/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata szükségessé vált az elmúlt időszakban bekövetkezett törvényi változások miatt:
1. a gyermekjóléti szolgáltatás és a családsegítés feladat-ellátásában történő változás
Az integráltan létrejött szolgáltatástelepülés szinten elérhető kötelező szolgáltatás, az ellátandó terület nagysága (járás/település) szerint differenciált szolgáltatási tartalommal.
A feladatmegosztás a következők szerint alakul:
- a közös önkormányzati hivatalt működtető önkormányzatok esetében a hivatal székhelye szerinti település biztosítja a család és gyermekjóléti szolgálat által nyújtott szolgáltatást.
- a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása a járási székhely önkormányzatokhoz kerül - Család- és Gyermekjóléti Központ.
A járási székhely települési önkormányzat feladat ellátási kötelezettsége közigazgatási területén túl, kiterjed a járást alkotó települések lakosságára. A szolgáltatás ellátása során a gyermekek védelmére irányuló tevékenység végzéséhez hatósági feladatok kapcsolódnak (Gyvt. 94. § (4) bekezdése) kötelező feladatként, valamint pl.: a jelzőrendszeri munka megerősítése és összehangolása, speciális szolgáltatások biztosítása.
A Központ Gyomaendrőd város, Csárdaszállás és Hunya községek közigazgatási területén ellátja a Család és Gyermekjóléti Szolgálat feladatait is.
2. kötelezően biztosítandó gyermekétkezés
2016. január 1-től a Gyvt. 18. § (1a) bekezdése új kötelezően ellátandó gyermekétkeztetési feladatokkal ruházza fel az önkormányzatokat.
Az intézményi gyermekétkeztetést eddig is kötelező feladatként biztosította önkormányzatunk, azonban a Gyvt. 21/C. §-ban foglaltak szerint a bölcsőde és az óvoda zárva tartása, valamint a nyári szünet és tanítási szünetek időtartama alatt aszünidei étkezést is kötelezően biztosítani kell a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek részére.
A szünidei gyermekétkeztetés kötelező biztosítása mellett az önkormányzat nem kötelezően ellátandó feladatként vállalhatja a Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján az a) pontban foglalt gyermekeken kívül további gyermekek, így különösen a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermekek részére történő ingyenes szünidei étkezés biztosítását is, ez utóbbi feladat-ellátást azonban az önkormányzatoknak saját bevételük terhére kell biztosítaniuk.
Tekintettel arra, hogy az önkormányzat széles körben biztosít az arra rászoruló családok és gyermekek részére települési támogatást, nem javaslom a szünidei gyermekétkeztetésre jogosultak személyi körét kibővíteni.
Mind az intézményi, mind a szünidei gyermekétkeztetés a Térségi Szociális Gondozási Központ Konyháján kerül biztosításra.
Az étkezés igénybevétele a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011.(XII.29.) Korm. rendelet 13. §-ára tekintettel történő előzetes igényfelmérés alapján történik.
Ebben az évben az önkormányzat a szakmai jogszabályoknak megfelelően megszervezte és biztosította tavaszi, illetve biztosítja a nyári szünidei gyermekétkeztetést.
3. óvodáztatási támogatás, mint támogatási forma kivezetésre került a Gyvt.-ből, az erre vonatkozó szabályozást törölni kell a rendelet normaszövegéből.
Tekintettel arra, hogy normaszöveg jelentős részben változik, a hatályos rendelet módosítása nagymértékben érinti a normaszöveget, ezért új rendelet megalkotása válik szükségessé.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 5. § (1a) bekezdése alapján a rendelet megalkotásához a társulásban résztvevő helyi önkormányzat képviselő-testületének hozzájárulása is szükséges. Csárdaszállás és Hunya települések Képviselő-testületei jelen előterjesztés megtárgyalásával párhuzamosan tárgyalják a rendelet módosítását, döntésükről szóban tájékoztatjuk a képviselő-testületet.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a rendelettervezet, kérem, szíveskedjenek azt megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Hatásvizsgálat:
1. A rendelet alkotásának társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: Az Önkormányzat rendeletében meghatározott ellátásokkal és intézkedésekkel segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, a szülői kötelességek teljesítéséhez.
2. A rendelet alkotásának környezeti és egészségügyi következményei: Nem releváns
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet közvetlenül nem generál adminisztratív terheket.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: A rendelet megalkotásával az önkormányzati szabályozás teljes mértékben megfelel a törvényi felhatalmazásnak és szabályozásnak.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A megalkotásra kerülő rendelet többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez, mivel az abból következő igazgatási tevékenységet a szervezetben már alkalmazott munkaerő végzi, amelynek költségeit az éves költségvetések tartalmazzák.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
…/2016. (…..) önkormányzati rendelet
a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról
Általános indokolása
a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról
Általános indokolása
Az Önkormányzat rendeltében meghatározott ellátásokkal és intézkedésekkel segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, a szülői kötelességek teljesítéséhez.
Részletes indokolás
Az 1. § indokolása:
Az Önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokat Társulás útján biztosítja, ezért a társulási feladatként biztosított ellátások tekintetében szükséges meghatározni a rendelet területi hatályát, mely nem más, mint a tárulást alkotó három önkormányzat közigazgatási területe.
A 2. § indokolása:
Az Önkormányzat rögzíti az általa biztosított illetve a társulás útján ellátott természetbeni ellátásokat és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokat.
A 3. § indokolása:
Az Önkormányzat kötelező feladatként biztosítja az intézményi és szünidei gyermekétkeztetést.
A 4-6. § indokolása:
Az Önkormányzat társulási feladatként, a törvény által előírt integrált szolgáltatásként biztosítja a család és gyermekjóléti szolgálat és központ feladatait.
A 7. § indokolása:
A Társulás az óvodai feladatellátást az általa fenntartott Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda útján biztosítja. Az Önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a) Társulás útján, illetve a bölcsődei és óvodai ellátást nem állami intézményekkel kötött ellátási szerződés szerint látja el.
A 8. § indokolása:
A Társulás a gyermekek átmeneti gondozására vonatkozó feladatát az általa fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ útján önálló helyettes szülő alkalmazásával látja el.
A 9. § indokolása:
Rendelkezik a rendelet hatálybalépésének időpontjáról.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | ||
"A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 29/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett rendelet megalkotását a tervezetben foglalt szabályozási tartalommal:
TERVEZET
…/2016. (…..) önkormányzati rendelet
a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. § (2) bekezdés a) pontjában valamint a 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Csárdaszállás Község Önkormányzata és Hunya Község Önkormányzata hozzájárulásával a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a rendelet 2. § (2) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében kiterjed a Gyomaendrőd Város, Csárdaszállás Község valamint Hunya Község közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 4. § (1) bekezdés b) pontjában (továbbiakban: Gyvt.) meghatározott személyekre.
2. Az ellátások formái
2. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) természetbeni ellátásként a Gyvt. 21/A §-ban meghatározott intézményi gyermekétkeztetést valamint a Gyvt. 21/C. § (1) bekezdés a) pontjában rögzített szünidei gyermekétkeztetést biztosít.
(2) A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás (a továbbiakban: Társulás) által biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
a) gyermekjóléti szolgáltatás - integrált feladat-ellátás a családsegítési szolgáltatással,
b) önálló helyettes szülői feladat-ellátás.
b) önálló helyettes szülői feladat-ellátás.
3. Intézményi és szünidei gyermekétkeztetés
3. § (1) Az Önkormányzat az étkeztetést a Térségi Szociális Gondozási Központ Konyháján biztosítja.
(2) A szünidei gyermekétkeztetés igénybevétele a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011.(XII.29.) Korm. rendelet 13. §-ra tekintettel történő előzetes igényfelmérés alapján történik.
4. Gyermekjóléti szolgáltatás
4. § (1) A Társulás a Gyvt. 39. §-ában rögzített gyermekjóléti szolgáltatási feladatait a Térségi Szociális Gondozási Központ intézményen belül szervezeti és szakmai tekintetben önálló Család- és Gyermekjóléti Központ (a továbbiakban: Központ) intézményegységén keresztül biztosítja.
(2) A Központ integrált szolgáltatásként ellátja a család és gyermekjóléti szolgálat a Gyvt. 39. § (2) bekezdésében és a 40. § (2) bekezdésében rögzített feladatait, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 64. § (4) bekezdésében (a továbbiakban Szt.) rögzített családsegítés feladatait.
(3) A Központ a (2) bekezdésben meghatározott általános szolgáltatási feladatain túl ellátja a Gyvt. 40/A. § (2) bekezdésében rögzített feladatokat.
5. § (1) A Központ a Gyvt. 40. § (2) bekezdés f) pontjában rögzített feladatkörében felkérésre ellenőrzi a gyermekre tekintettel megállapított rendkívüli vagy rendszeres települési támogatás (továbbiakban: támogatás) rendeltetésszerű felhasználását.
(2) A Központ ilyen irányú felkérését a támogatást megállapító határozat rendelkező részében rögzíteni kell.
(3) A Központ a rendeltetésszerű felhasználás ellenőrzéséről feljegyzést készít, amit az ellenőrzést követő 8 napon belül megküld a Polgármesternek.
(4) A Központ - indokolt esetben - a rendeltetésszerű felhasználás ellenőrzésének megszüntetését kezdeményezheti.
(5) Az ellenőrzés megszüntetéséről a társulást alkotó önkormányzatok határozattal döntenek.
6. § A társulást alkotó önkormányzatok az 5. § (5) bekezdésében rögzített hatáskörét a Polgármesterre átruházza.
5. Gyermekek napközbeni ellátása
7. § (1) A Társulás a gyermekek napközbeni ellátása keretében az óvodai feladat-ellátást az általa fenntartott Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda útján biztosítja.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását az Önkormányzat:
a) Társulás útján,
b) a bölcsődei és óvodai ellátást nem állami intézményekkel kötött ellátási szerződés szerint látja el.
(3) A napközbeni ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani.
(4) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni, melynek szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
6. Gyermekek átmeneti gondozása
8. § (1) A Társulás a Gyvt. 45. §-a szerinti - a gyermekek átmeneti gondozására vonatkozó - feladatát az általa fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ útján önálló helyettes szülő (továbbiakban: helyettes szülő) alkalmazásával látja el.
(2) A helyettes szülőt a nála elhelyezett gyermek után az elhelyezés időtartamára a Gyvt.-ben meghatározott juttatás illeti meg.
(3) A helyettes szülői ellátás iránti kérelmet Térségi Szociális Gondozási Központ intézményvezetőjéhez kell benyújtani, aki írásban értesíti a kérelmezőt az ellátás biztosításáról és fizetendő személyi térítési díj mértékéről.
(4) A gyermek helyettes szülőnél történő elhelyezése iránti kérelemhez csatolni kell a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 5. mellékletében meghatározott jövedelemnyilatkozatot a csatolandó mellékletekkel együtt. A kérelem elbírálása előtt a család helyzetének és az elhelyezés indokoltságának felmérésére környezettanulmányt kell készíteni.
(5) A helyettes szülői ellátás intézményi térítési díját a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
7. Záró rendelkezések
9. § (1) Ez a rendelet 2016. szeptember 15. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 29/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet a …./2016. (……..) önkormányzati rendelethez
Önálló helyettes szülő intézményi térítési díja
|
A
|
B
|
C
|
1
|
|
Napi
Ft/nap/fő |
Havi
Ft/hó/fő |
2
|
Intézményi térítési díj mértéke
|
0.-
|
0.-
|
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal