3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2016. augusztus 23-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI.5.) önkormányzati rendelet módosítása
Készítette:   Dr. Uhrin Anna jegyző
Előterjesztő:   Dr. Uhrin Anna jegyző
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 
 A nemzeti vagyonról szóló törvény 11. § (16) bekezdése értelmében helyi önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyont hasznosítani versenyeztetés útján az összességében legelőnyösebb ajánlattevő számára lehet. A törvény meghatározza a hasznosítás fogalmát a következők szerint:
„hasznosítás: a tulajdonosi joggyakorló vagy a nemzeti vagyon használója által a nemzeti vagyon birtoklásának, használatának, hasznok szedése jogának bármely - a tulajdonjog átruházását nem eredményező - jogcímen történő átengedése, ide nem értve a vagyonkezelésbe adást, valamint a haszonélvezeti jog alapítását.”
A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Földforgalmi törvény) rendelkezik a mező- és erdőgazdasági hasznosítású föld tulajdonjogának megszerzéséről, a földhasználat átengedésének szabályairól.  A föld tulajdonosa a föld használatát elsősorban haszonbérlet jogcímén engedheti át, határozott időre (legfeljebb 20 év), törvényben meghatározott módon és mértékben. A Földforgalmi törvény értelmében a földhasználat jogát földműves és mezőgazdasági termelőszervezet szerezheti meg.
 
 A Földforgalmi törvény 13. § (2) bekezdése értelmében nem minősül a használat átengedésének az, ha a tulajdonos a föld használatát a legalább 25%-ban tulajdonában álló mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át.
 
Tekintettel arra, hogy a Földforgalmi törvény speciális szabályokat határoz meg a mező-és erdőgazdasági földek hasznosítása vonatkozásában, így a nemzeti vagyonról szóló törvényt, mint általános vagyongazdálkodási szabályokat rendező jogszabályt is erre tekintettel kell alkalmazni.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI.5.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: vagyonrendelet) határozza meg az önkormányzati vagyon hasznosításának részletszabályait.
A vagyonrendelet 23. §-a rendelkezik a mezőgazdasági művelési ágú ingatlanok hasznosításának szabályairól az alábbiak szerint:
 „23. § (1) A mezőgazdasági művelésű ingatlanok hasznosításának előkészítése és a képviselő - testületi döntés végrehajtása a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság feladata.
(2) A hasznosítás formája:
- adásvétel
- csere
- haszonbérlet.
(3) A haszonbérletbe adás történhet határozatlan időre vagy meghatározott időre és feltétellel.
(4) A haszonbérletbe adható ingatlanok éves bérleti díját művelési áganként, belterületre és külterületre bontva a Képviselő-testület határozza meg.
Az 5 évet meg nem haladó idejű bérbeadás szerződésenként:
a) 1.000.000.- Ft éves bevétel értékhatárig a polgármester,
b) 1.000.000.- Ft - 2.000.000.- Ft éves bevétel értékhatárig Városfenntartó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság,
c) 2.000.000.- Ft éves bevétel értékhatár felett az illetékes szakbizottság javaslata alapján a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(5) A bérleti szerződéseket a Képviselő-testület nevében polgármester köti meg, a (4) bekezdés a., pontban foglaltak illetve, a hatályos haszonbérleti szerződésekre vonatkozó jogi szabályozása alapján.
(6) Mezőgazdasági művelésű ingatlan elidegenítését értékhatártól függetlenül meg kell hirdetni. A minimális vételárra forgalmi értékbecslést kell készíteni. A Képviselő-testület határozza meg az értékesítés feltételeit. Az adásvétel kérdésében a Képviselő-testület dönt, az ülésre az előterjesztés mellé a szerződés tervezetet is csatolni kell. Az adásvételi szerződést a Képviselő-testület nevében a polgármester köti meg.”
A rendelkezés nincs összhangban sem a nemzeti vagyonról szóló törvény, sem a földforgalmi törvény rendelkezéseivel. Ennek megfelelően pontosítani szükséges:
a)      a használat átengedésének jogcímeit,
b)     a használat időtartamát - használat joga határozott időre engedhető át,
c)      be kell építeni a többségi befolyás alatt álló mezőgazdasági termelőszervezetre vonatkozó speciális szabályokat, azzal, hogy az önkormányzati részesedés az 50 %-ot meg kell  haladja (Földforgalmi törvény legalább 25 % részesedést ír elő).
 Ezen okok miatt javasoljuk a mezőgazdasági művelésű ingatlanokra vonatkozó rendelkezéseket a következőképpen módosítani:
 „23. § (1) A mezőgazdasági művelésű ingatlanok hasznosításának, vagyonkezelésbe adásának, haszonélvezeti jog alapításának és a tulajdonjog átruházásának előkészítése és a képviselő - testületi döntés végrehajtása a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság feladata.
(2) A haszonbérletbe adható ingatlanok éves bérleti díját művelési áganként, belterületre és külterületre bontva a Képviselő-testület határozza meg.
(3) A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvény rendelkezési szerinti használat átengedésének nem minősülő, földhasználati jogosultságnak az önkormányzat a többségi befolyása alatt álló mezőgazdasági termelőszervezet javára történő átengedése esetében nem kell alkalmazni a versenyeztetésre vonatkozó rendelkezéseket.
(4) Az 5 évet meg nem haladó hasznosításról átruházott hatáskörben, szerződésenként
a)     1.000.000.- Ft éves bevétel értékhatárig a polgármester,
b)     1.000.000.- Ft - 2.000.000.- Ft éves bevétel értékhatárig Városfenntartó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság,
c)      2.000.000.- Ft éves bevétel értékhatár felett az illetékes szakbizottság javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.
A hasznosításról szóló szerződést a Képviselő-testület nevében a polgármester köti meg.
(5) Mezőgazdasági művelésű ingatlanok vagyonkezelésbe adásáról, haszonélvezeti jog alapításáról, valamint tulajdonjogának átruházásáról a képviselő-testület dönt.
(6) Mezőgazdasági művelésű ingatlan elidegenítését értékhatártól függetlenül meg kell hirdetni. A minimális vételárra forgalmi értékbecslést kell készíteni. A Képviselő-testület határozza meg az értékesítés feltételeit. Az adásvétel kérdésében a Képviselő-testület dönt, az ülésre az előterjesztés mellé a szerződés tervezetet is csatolni kell. Az adásvételi szerződést a Képviselő-testület nevében a polgármester köti meg.”
 
A javasolt módosítások miatt pontosítani szükséges a 9. § a) pontjának rendelkezéseit is az alábbiak szerint:
a) 1.000.000.- Ft éves bevételt meghaladóan az önkormányzati vagyon hasznosítása - a 23. § rendelkezésinek kivételével - kizárólag nyilvános versenytárgyalás útján a legjobb ajánlatot tevő részére történhet.
A Földforgalmi törvény előírásai alapján a földhasználati jog már nem száll vissza az Önkormányzatra, mint tulajdonosra, ezért jött létre 2015. év végén az önkormányzat többségi befolyása alatt álló mezőgazdasági termelőszervezet, a Gyomaendrődi Földkezelő Kft.
A Kft. jogosult a termőföldek hasznosítására, így a vagyonrendelet javasolt módosítása lehetővé tenné az Önkormányzat számára, hogy a tulajdonát képező mezőgazdasági területeket (amire már nincs bejegyzett földhasználati joga) a Földkezelő Kft. használatába adja.
 
Előzetes hatásvizsgálat:
1. A rendelet alkotásának társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: a rendelet tervezet társadalmi hatása nem releváns. A módosítás lehetővé teszi, hogy az önkormányzat többségi befolyása alatt álló gazdálkodó szervezet az önkormányzat tulajdonát képező mezőgazdasági területeket hasznosítsa. 
2. A rendelet alkotásának környezeti és egészségügyi következményei: nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet közvetlenül nem generál adminisztratív terheket.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati norma módosításának szükségességét a jogbiztonság követelményei határozzák meg, elmaradása esetén nem harmonizál a helyi joganyag a magasabb szintű jogforrásokkal, így jogbizonytalanságot eredményezhet.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A megalkotásra kerülő rendelet többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez, mivel az abból következő igazgatási tevékenységet a szervezetben már alkalmazott munkaerő végzi, amelynek költségeit az éves költségvetések tartalmazzák.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI.5.) önkormányzati módosításáról szóló rendelet
 
Általános indokolás
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI.5.) önkormányzati rendelet határozza meg az önkormányzati vagyon hasznosításának részletszabályait. A vagyonrendelet 23. §-a rendelkezik a mezőgazdasági művelési ágú ingatlanok hasznosításának szabályairól. A módosítás a nemzeti vagyonról szóló törvény és a  földforgalmi törvény rendelkezéseit harmonizálja.
Részletes indokolás
Az 1. § indokolása:
A tervezet meghatározza a használat átengedésének jogcímeit, valamint beépíti a Földforgalmi törvény speciális rendelkezéseit a mezőgazdasági művelésű ingatlanok hasznosításának vonatkozásában.
2. § indokolása:
Rendelkezik a rendelet hatálybalépésének időpontjáról.
 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Vagyonrendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
.../…... (...) önkormányzati rendelete
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI.5.) önkormányzati rendelet módosításáról
(tervezet)
 
Gyomaendrőd város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. § - ában biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI.5.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 9. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„9. § (1) Eltérő törvényi rendelkezés hiányában
a) 1.000.000.- Ft éves bevételt meghaladóan az önkormányzati vagyon hasznosítása - a 23. § rendelkezésinek kivételével - kizárólag nyilvános versenytárgyalás útján a legjobb ajánlatot tevő részére történhet;
2. § Az ÖR. 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
23. § (1) A mezőgazdasági művelésű ingatlanok hasznosításának, vagyonkezelésbe adásának, haszonélvezeti jog alapításának és a tulajdonjog átruházásának előkészítése és a képviselő - testületi döntés végrehajtása a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság feladata.
(2) A haszonbérletbe adható ingatlanok éves bérleti díját művelési áganként, belterületre és külterületre bontva a Képviselő-testület határozza meg.
(3) A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvény rendelkezési szerinti használat átengedésének nem minősülő, földhasználati jogosultságnak az önkormányzat a többségi befolyása alatt álló mezőgazdasági termelőszervezet javára történő átengedése esetében nem kell alkalmazni a versenyeztetésre vonatkozó rendelkezéseket.
(4) Az 5 évet meg nem haladó hasznosításról átruházott hatáskör szerződésenként
a)     1.000.000.- Ft éves bevétel értékhatárig a polgármester,
b)     1.000.000.- Ft - 2.000.000.- Ft éves bevétel értékhatárig Városfenntartó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság,
c)      2.000.000.- Ft éves bevétel értékhatár felett az illetékes szakbizottság javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.
A hasznosításról szóló szerződést a Képviselő-testület nevében a polgármester köti meg.
(5) Mezőgazdasági művelésű ingatlanok vagyonkezelésbe adásáról, haszonélvezeti jog alapításáról, valamint tulajdonjogának átruházásáról a képviselő-testület dönt.
(6) Mezőgazdasági művelésű ingatlan elidegenítését értékhatártól függetlenül meg kell hirdetni. A minimális vételárra forgalmi értékbecslést kell készíteni. A Képviselő-testület határozza meg az értékesítés feltételeit. Az adásvétel kérdésében a Képviselő-testület dönt, az ülésre az előterjesztés mellé a szerződés tervezetet is csatolni kell. Az adásvételi szerződést a Képviselő-testület nevében a polgármester köti meg.”
 3. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
 
Gyomaendrőd, 2016. augusztus 31.
 
Toldi Balázs                                                              dr. Uhrin Anna
polgármester                                                             jegyző
 
 
A rendelet kihirdetésre került 2016. szeptember … -án
 
                                                    dr. Uhrin Anna
                                                             jegyző

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe