5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2016. november 16-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
A koncepciót Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2016. június 13-i ülésén fogadott el.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,45 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,71 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő), mely a tavalyi évben 39,93 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 148 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 43 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.571 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 3.920 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a 2016. évre megállapított támogatás került beépítésre.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. A koncepcióba a 2016. évre megállapított támogatás összege került beépítésre.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. Településünkön a köztemetők nagysága 145.072 m2.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
Összege 2.700 Ft/fő.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Összege 2.550 Ft/külterületi lakos
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Összege 1,0 Ft/ idegenforgalmi adóforint
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2015. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 16.412 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 89.017 E Ft összegű bevételnek a 40%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 26.705 E Ft, azaz 20 millió Ft-tal kevesebb, mint 2016-ban volt.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 80.000 Ft/fő/év.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 15,7 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadások és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerüljenek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2016. évi szinten szerepeltettük.
 
2017. január 1. napjával a köznevelési intézmények működtetésének biztosítása is állami feladattá válik. Az a saját bevétel, ami 2013. évtől ezen feladat finanszírozását szolgálta, más egyéb működési kiadásra fordítható 2017. évben.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2016. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A 2017. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:    
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Adatok E Ft-ban
Bevételek
2.484.943
Működési bevételek
1.921.451
Felhalmozási bevételek
39.902
Finanszírozási bevételek
523.590
Forrás hiány
0
Kiadások
2.484.943
Működési kiadások
1.999.339
Felhalmozási kiadások
485.604
Finanszírozási kiadások
0
 
Az összeállított költségvetési koncepció hiányt se a működési, se a felhalmozási oldalon nem tartalmaz.  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem is tervezhető.
                    
Gyomaendrőd Polgármestere a város 2017. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési koncepciójának elfogadása "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Gyomaendrőd Város 2017. évi költségvetési koncepcióját elfogadja azzal, hogy a költségvetési rendelet tervezet összeállítása során a következő alapelvek érvényesüljenek:
  • a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
  • a beterjesztett költségvetés működési hiányt nem tartalmazhat,
  • biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezésének forrását,
  • az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
 
Határidők, felelősök:

Határidő: 2016. 11. 24.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe