3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2017. január 17-i ülésére
2017. január 17-i ülésére
Tárgy: | A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Békés Megyei Kormányhivatal szakmai segítségnyújtás keretében a helyi szociális rendelettel kapcsolatban az alábbi javaslatot fogalmazta meg az önkormányzat számára:
„Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II.26.) számú rendelete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szoc. tv.) 45. § (4) bekezdésével ellentétesen állapítja meg a rendkívüli települési támogatásokra való jogosultság feltételeit. Kérem a rendeletet áttekinteni és módosítani, hogy az a Szoc. tv.-ben meghatározottakon túl ne tartalmazzon olyan feltételt, melyek megszabására a képviselő-testületnek nincs felhatalmazása.”
A javaslat szerint a települési önkormányzatoknak nincs felhatalmazása arra, hogy a települési támogatás jövedelmi és vagyoni feltételeit meghatározza.
Az írásbeli észrevételt követően telefonon egyeztettünk a törvényességi felügyeleti szakügyintézővel. A rendelet normaszövegének összeállítása során figyelemmel voltunk az EMMI által kiadott rendeletalkotási segédletre. A rendeletalkotási segédlet leszögezi az önkormányzatok mérlegelési jogkörét a rendkívüli települési támogatások jogosultsági feltételeinek meghatározásánál, ugyanakkor kiemeli, hogy az önkormányzatok rendkívüli települési támogatást nyújtanak jövedelmi és vagyoni viszonyaiktól függetlenül azoknak a személyeknek, akik nem várt események miatt létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerülnek.
Rendeletünk 3. § (1) bekezdése nem tartalmazza konkrétan az önkormányzat kötelező feladatát, ezért szükséges a helyi rendelet módosítása:
„Az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújt jövedelmi és vagyoni viszonyaiktól függetlenül azoknak a személyeknek, akik nem várt események miatt létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe kerülnek. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet olyan nem várt események, mint halál, betegség, baleset, természeti katasztrófa bekövetkezése esetén kialakult élethelyzet, melyben a személyek, családok mindennapi megélhetése kerül veszélybe.”
A felülvizsgálat során áttekintésre került a rendelet teljes normaszövege, melyen az alábbi módosításokat, apróbb pontosításokat javasoljuk átvezetni:
- a 2. § (5) bekezdés Munkaügyi Központ megnevezést tartalmaz, mely megváltozott, illetve duplán szerepel az igazolásra történő utalás – törölni kell a szövegrészt.
- az 5. § (2) bekezdés tartalmazza a temetési támogatás összegét, melyet sávosan az egy főre eső jövedelem függvényében határoztunk meg. Régi szabályozásból vettük át a legalacsonyabb összeg meghatározását, mely a mindenkori legegyszerűbb földben történő temetés összegének 10 %-a. A korábbi szabályozásban ehhez az összeghez volt kötve a temetési segély összege, azonban már nincs ilyen előírás, ezért javaslom, hogy a temetési támogatás legkisebb összegének is konkrét összeget határozzunk meg: 20.000.-Ft. Így jövedelemtől függően 20.000-30.000-50.000 Ft lehet a támogatás összege.
- a 8. § rendelkezik a szociális tűzifa támogatásról, gyakorlati tapasztalat alapján a szabályozást ki kellene egészíteni a lakásfenntartási támogatás esetében alkalmazott szabályozással, mely szerint a támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak/családnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Ugyanakkor a rendelet ezen szakasza meghatározza a külön lakás fogalmát is (társbérlet, albérlet, jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészei)
- a 11. § (2) bekezdés b) pontja határozza meg a települési gyógyszertámogatás jövedelmi feltételeit: támogatásban részesíthető az a személy, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 230 %-át. Ezzel a támogatással önkormányzatunk közel 100 személynek enyhíti havonta jelentkező gyógyszerköltségét. Javaslom a jövedelmi határt megemelni, hogy a támogatott személyek körét bővítsük, az eddigi 65.550.Ft helyett 71.250.-Ft-ban meghatározni. A jövedelmi határ ilyen mértékű emelése a nyugdíjak/jövedelmek emelkedését követi, a jogosultak létszámát kismértékben növeli.
- A települési gyógyszertámogatásnál, mint rendszeres támogatásnál is szabályozni szükséges a haláleset bekövetkezését, melyet a települési lakásfenntartási támogatásnál szabályoztunk.
- A települési lakásfenntartási támogatás esetében szabályozni kell, hogy amennyiben támogatott személy szolgáltatói szerződése megszűnik, akkor a megszűnés hónapjának utolsó napjával a támogatás megszüntetésre kerül.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a helyi rendeletet megalkotására.
Előzetes hatásvizsgálat
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
Az Önkormányzat által kialakított települési támogatási rendszer a rendeletmódosítással teljes mértékben megfelel a szociális törvény előírásainak. A rendeletmódosításnak egyéb gazdasági hatása nincs. A rendelet módosítása nem igényel többlet költségvetési forrást.
2. Környezeti és egészségi következményei:
Nem releváns.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet módosításával az önkormányzati szabályozás teljes mértékben megfelel a törvényi felhatalmazásnak és szabályozásnak.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.)
önkormányzati rendelet módosításáról szóló
…./2017. ( . .) önkormányzati rendelet
Általános Indokolása
A helyi rendelet megalkotásának célja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvénnyel összhangban a szociálisan rászorult személyek és családok segítése érdekében a szociális ellátás feltételeinek megteremtése, biztosítása.
Részletes indokolás
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata meghatározza, hogy melyek azok az igazolások, melyeket az ügyfeleknek a kérelem benyújtásával egyidőben be kell nyújtaniuk.
2. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata rendkívüli települési támogatást nyújt jövedelmi és vagyoni viszonyaiktól függetlenül azoknak a személyeknek, akik nem várt események miatt létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe kerülnek. Az önkormányzat meghatározza a létfenntartást veszélyeztető élethelyzet fogalmát: nem várt események, halál, betegség, baleset, természeti katasztrófa bekövetkezése esetén kialakult olyan élethelyzet, melyben a személyek, családok mindennapi megélhetése kerül veszélybe.
3. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata a temetési költségekre adható települési támogatás összegét 20.000.-Ft-ban állapítja meg, amennyiben az igénylő személy családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 200-300 %-a közé esik.
4. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata a tüzelőanyagra igénybevehető támogatást ugyanazon lakásra egy jogosultnak/családnak biztosítja, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Az önkormányzat meghatározza, hogy mely esetekben tekinthető külön lakásnak ugyanaz a lakás (társbérlet, albérlet, jogerős bírói határozattal megosztott lakás).
5. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata a települési gyógyszertámogatás jövedelmi feltételeként az egy főre eső jövedelmet a mindenkori nyugdíjminimum 250 %-ában határozza meg.
6. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata a települési gyógyszertámogatást igénybevevő személy halála esetén a haláleset hónapjára járó támogatást teljes összegben biztosítja.
7. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata úgy rendelkezik, hogy amennyiben a települési lakásfenntartási támogatásban részesülő személy szolgáltatási szerződése megszűnik, ide nem értve a szolgáltatóváltást, a megszűnés hónapjára járó támogatás teljes összegben megilleti a támogatott személyt (szolgáltatót).
8. § A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. | |
"A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett rendelet megalkotását a tervezetben foglalt szabályozási tartalommal:
Tervezet
…../2017 (……...) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet
módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 2. § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (5) A kérelem elbírálásához, a jogosultság megállapításához szükséges igazolásokat, nyilatkozatokat, orvosi igazolást, számlákat, jövedelemre vonatkozó munkáltatói igazolást, illetve a pénzellátást folyósító szerv igazolásait és egyéb iratokat a kérelem beadásával egy időben kell benyújtani.”
2. § Az ÖR. 3. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (1) Az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújt jövedelmi és vagyoni viszonyaiktól függetlenül azoknak a személyeknek, akik nem várt események miatt létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe kerülnek. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet nem várt események: halál, betegség, baleset, természeti katasztrófa bekövetkezése esetén kialakult olyan élethelyzet, melyben a személyek, családok mindennapi megélhetése kerül veszélybe.”
3. § Az ÖR. 5. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„ 5. § (2)
c) Az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 200-300 %-a esetében a segély összege 20.000.-Ft.”
4. § Az ÖR. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (1)Az Önkormányzat a téli, fűtési időszakban egyszeri alkalommal szilárd tüzelőanyag formájában természetbeni támogatást biztosít annak a rászoruló személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.
(2) Támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(3) Az (2) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.”
5. § (1) Az ÖR. 11. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § (3)
b) akinek alkalmanként jelentkező vagy rendszeres - legalább hat hónap időtartamban fennálló - havi gyógyszerkiadása meghaladja az 5.000.-Ft-ot, de családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, és nem rendelkeznek vagyonnal.”
(2) Az ÖR. 11. § (4) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § (4)
c) 5.000,- Ft ha az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-a és 250 %-a közé esik.”
6. § Az ÖR. 11. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
„(9) Ha a települési gyógyszertámogatásban részesülő személy a támogatás folyósításának időtartama alatt elhalálozik, a haláleset hónapjára járó támogatást az Önkormányzat teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.
7. § Az ÖR.16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„16. § (1) Ha a támogatás folyósításának időtartama alatt a támogatásban részesülő személy
a) lakcíme megváltozik,
b) szolgáltatási szerződése megszűnik, ide nem értve a szolgáltató váltást,
c) elhalálozik,
a változás, megszűnés illetve a haláleset hónapjára járó támogatást az Önkormányzat teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.”
8. § Ez a rendelet 2017. február 15. napján lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal