7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2017. március 20-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló a katasztrófavédelmi referens 2016. évi tevékenységéről
Készítette:   Csordás Ádám
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
2012. január 1-ével lépett életbe az új katasztrófavédelmi törvény. A 2011. évi CXXVIII. törvény és végrehajtására kiadott 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet hozta létre a közbiztonsági referensi státuszt és határozza meg a közbiztonsági referensekre vonatkozó szabályokat. A kormányrendelet szabályozása szerint a katasztrófavédelmi szempontból I. és II. veszélyességi osztályba sorolt településen a polgármester közbiztonsági referenst jelöl ki. A referens a polgármester feladat-meghatározásának megfelelően vesz részt a polgármester katasztrófák elleni védekezési feladatainak tervezésében, szervezésében és végrehajtásában.
A 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet értelmében a referens feladatai:
     1. a felkészülés időszakában:
  • részt vesz a települési veszély elhárítási tervek elkészítésében,
  • a polgármester döntésének megfelelően részt vesz a katasztrófavédelmi felkészítéseken,
  • közreműködik a lakosság felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatokban,
  • figyelemmel kíséri a lakosság veszélyhelyzetekkel kapcsolatos, helyi sajátosságokról és a tanúsítandó magatartási szabályokról történő tájékoztatását,
  • közreműködik a lakossági riasztó, riasztó-tájékoztató végpontok működőképességének és karbantartottságának ellenőrzésében,
  • a polgári védelmi kötelezettségen alapuló települési polgári védelmi szervezet létrehozása és megalakítása során szakmai javaslatokkal segíti a polgármester döntéseit,
  • részt vesz a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok polgári védelmi szervezetbe történő beosztásában, a szervezetek kiképzéseinek és gyakorlatainak előkészítésében és lebonyolításában,
  • rendszeresen tájékoztatja a polgármestert a felkészülés időszakában végrehajtott feladatokról,
  • kapcsolatot tart a hivatásos katasztrófavédelmi szervekkel, valamint a katasztrófák elleni védekezésben közreműködő más szervekkel és szervezetekkel.

 2. a védekezés időszakában:
  • előkészíti a polgármester védekezéssel kapcsolatos szakmai döntéseit a lakosság és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelme érdekében,
  • kapcsolatot tart a védekezést irányító és a védekezésben közreműködő szervekkel és erről tájékoztatja a polgármestert,
  • előkészíti a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok polgári védelmi szolgálatra kötelező határozatát és a települési polgári védelmi szervezetek alkalmazásának elrendelésével kapcsolatos feladatokat,
  • részt vesz a kitelepítés, kimenekítés, befogadás és visszatelepítés feladataiban.

 3. a helyreállítás időszakában:
  • közreműködik a vis maior eljárásban,
  • részt vesz a károk felmérésében és szakmailag előkészíti a polgármester helyreállítással kapcsolatos döntéseit,
  • folyamatosan figyelemmel kíséri a helyreállítási és újjáépítési munkálatok helyzetét, melyről rendszeresen tájékoztatja a polgármestert,
  • közreműködik a településre érkező segélyszállítmányokkal és adományokkal kapcsolatos feladatokban,
  • közreműködik a helyreállítási és újjáépítési tevékenységek ellenőrzésében.
A közbiztonsági referensi feladatokat 2016 év évben Farkasinszki Mariann látta el.
 
A 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendeletnek megfelelően az alábbi feladatok kerültek elvégzésre 2016-ban:
 
1. Megtörtént a város katasztrófavédelmi szempontból történő veszélyességi osztályba sorolása, melyet évente felül kell vizsgálni. Ennek során a helyi sajátosságokra és jellemzőkre tekintettel, valamennyi ismert veszélyeztető hatást figyelembe kell venni, azok egymásra gyakorolt hatásainak értékelésével. Értékelni kell a természeti, civilizációs és egyéb eredetű veszélyforrások, a kritikus infrastruktúrával kapcsolatos kockázatok előfordulásának gyakoriságát és annak hatását.  Ennek felmérése, ellenőrzése eredményeképp 2016.09.21. napján elkészült az erre vonatkozó 2016. évi javaslat. A kockázat elemzés és értékelés eredményeként Gyomaendrőd város a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet értelmében I. katasztrófavédelmi osztályba került besorolásra, elsősorban a bel- és árvíz veszélyeztetettség miatt.
 
 2. A közbiztonsági referens a jogszabályokra tekintettel folyamatos felülvizsgálati és korrigálási munkát végzett a település veszély elhárítási, megalakítási, kitelepítési, befogadási, valamint riasztási és mozgósítási terveiben. A felülvizsgálati és korrigálási munkákat különösen az abban foglalt személyi, tárgyi, intézményi változások (pl. intézmények nevének, vezetőinek változása, utcanevek megváltozása) teszik indokolttá.
 
 3. 2016. március-május időszakban a köteles polgári védelmi szervezetekbe beosztott személyek adatainak pontosítása zajlott, annak érdekében, hogy a több mint 300 főt valós és aktualizált adatokkal tudjuk kezelni. A korrigálások után elkészültek a szükséges beosztó, illetve felmentő határozatok, amelyekről az érintettek postai úton értesültek.
 
4. A fent említett terveken kívül a település adataival, technikai eszközeivel kapcsolatos dokumentumok aktualizálásra kerültek, melyben a településünkre vonatkozó, katasztrófavédelmi szempontból jelentős, aktuális adatokat kell nyilvántartani. Ezek közül is kiemelendő a „Adattár Gyoe+Dv+Ecseg+Csárda+Hunya” nevű Excel-táblázat, mely a mindenkori hatályos, legfontosabb adatokat tartalmazza.
Az ebben foglalt adatok a különböző speciális technikai eszközökre összpontosítanak, melyek különböző káresemények, katasztrófa helyzetek, kitelepítés stb. során igénybe vehetők, a közintézmények adatai, befogadóképességük, az intézkedésre jogosultak elérhetősége, melegedésre, tömegétkeztetésre, élelmiszer ellátásra alkalmas intézmények, üzemek, a közműszolgáltatók elérhetősége, az igénybe vehető különböző médiák, civil szervezetek és még számos egyéb adat.
 
5. A Békés Megyei Védelmi Bizottság Területi Veszély elhárítási tervében foglaltak végrehajtásának biztosítására szervezett gyakorlatra 2016.05.29.-én került sor. Az erre vonatkozó adminisztratív feladatokról, valamint az erre vonatkozó beosztó határozatok megküldéséről a referens gondoskodott.
 
6. A 2016. november 29. napon tartott, Gyomaendrőd Város települési polgári védelmi szervezet felkészítésén a referens részt vett, illetve a további részt vevők beosztó határozatait elkészítette és elküldte.
 
7. A közbiztonsági referensi feladatok egész évben rendszeres elfoglaltságot jelentenek a megbízott személynek. Az előzőeken túl részt vesz minden, a településen, katasztrófavédelmi szempontból történő ellenőrzésen (csapadékvíz elvezető árkok felülvizsgálata, belvíz elleni védekezés munkálatainak felülvizsgálata, települési hulladékszállítás ellenőrzése stb.), különböző adatokat szolgáltat a katasztrófavédelmi szervek megkeresésére (pl.: közfoglalkoztatott személyek létszámáról, szúnyoggyérítési feladatok elvégzéséről), részt vesz a különböző oktatásokon, értekezleteken.
Ezen feladatok elvégzéséhez segítséget nyújtanak a Szeghalmi Katasztrófavédelmi Kirendeltség, a Szarvasi Hivatásos Tűzoltó parancsnokság munkatársai illetve Szilágyi Sándor, katasztrófavédelmi megbízott.
 
Kérem a T. Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és a határozati javaslat elfogadását.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a beszámoló elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Beszámoló a katasztrófavédelmi referens 2016. évi tevékenységéről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Testületi ügyek
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete elfogadja a közbiztonsági referens 2016. évi tevékenységéről szóló beszámolót.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe