14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2017. augusztus 22-i ülésére
2017. augusztus 22-i ülésére
Tárgy: | Egy fő köztisztviselő foglalkoztatása az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 326/2017. (VI. 29.) Gye. Kt. határozata alapján a képviselő-testület augusztusi ülésére kellett kidolgozni, hogy az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében egy fő köztisztviselő alkalmazása mekkora éves költséget jelentene a hivatal számára, illetve az ellenőrzési feladat ellátása során mekkora többletbevételt érhetne el az önkormányzat.
Egy fő foglalkoztatott éves költsége az alábbiak szerint alakulna:
Ft
|
Középfokú végzettségű
|
Felsőfokú végzettség esetén
|
|
14 év szolgálati jogviszonyig
|
14 év szolgálati jogviszony felett maximum
|
||
Munkabér
|
2.166.000
|
2.166.000
|
2.782.800
|
Munkabér járulékai
|
476.520
|
476.520
|
612.216
|
Cafetéria
|
200.000
|
200.000
|
200.000
|
Összesen:
|
2.842.520
|
2.842.520
|
3.595.016
|
1 fő 1 hónapra eső költsége
|
236.877
|
236.877
|
299.585
|
A teljes munkaidőben foglalkoztatott, a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló garantált bérminimuma a teljes munkaidő teljesítése esetén 2018. január 1-től havibér alkalmazása esetén 180.500 forint lesz. Az önkormányzati köztisztviselő munkabérét (alapilletményét) az illetményalap és a besorolási osztálya fizetési fokozata szerint megállapított szorzószám szorzata határozza meg. 2017-ben és várhatóan 2018-ban is az illetményalap 38.650 Ft. Az így számított alapilletmény középfokú végzettségű munkavállaló esetén, illetve felsőfokú végzettségű munkavállalónál 14 év szolgálati jogviszonyig nem éri el a garantált bérminimumot, így ezekben az esetekben ezzel az összeggel kell számolnunk. Felsőfokú végzettségű munkavállalónál 14 év szolgálati jogviszony felett fokozatosan emelkedik az alapilletmény, melynek a maximumát 37 év szolgálati jogviszony felett lehet elérni.
2014. és 2015. években került sor adóellenőrök foglalkoztatására, határozott idejű közszolgálati munkaviszony keretében. 2014-ben 4 hónapot, 2015-ben 9 hónapot volt foglalkoztatva 2-2 fő, még 2016-ban adóellenőr foglalkoztatására nem került sor. Foglalkoztatásukkal az alábbi költségek merültek fel, illetve az alábbi plusz adóbevételekhez jutott önkormányzatunk:
Költségek
|
2014.
|
2015.
|
Munkabér
|
944.000
|
2.196.000
|
Jutalék
|
1.014.150
|
4.209.384
|
Munkabér és jutalék járulékai
|
528.700
|
1.729.454
|
Cafetéria
|
133.334
|
300.000
|
Költsége a két fő adóellenőrnek összesen:
|
2.620.184
|
8.434.838
|
1 fő 1 hónapra eső költsége
|
327.523
|
468.602
|
|
|
|
Bevételek
|
|
|
Idegenforgalmi adó
|
2.366.350
|
844.200
|
Idegenforgalmi adó utáni állami támogatás
|
3.667.843
|
1.308.510
|
Építményadó – 2015. évet megelőző évekre kivetett adóból befolyt egyszeri bevétel
|
-------------
|
8.560.340
|
Építményadó – 2015. évre kivetett adóból befolyt bevétel, mely a további években is jelentkezni fog
|
-------------
|
2.769.594
|
Bevételek összesen:
|
6.034.193
|
13.482.644
|
|
|
|
Ellenőrzés nettó eredménye:
|
3.414.009
|
5.047.806
|
Bevételek aránya a költségekhez viszonyítva, %
|
230,3
|
159,8
|
Fentiekből látható, hogy az ellenőrzési tevékenység mindig pozitív eredménnyel zárt, még úgy is, hogy az ellenőrök nem csak az alapilletményüket kapták, hanem a részükre előre meghatározott, a munkájuk eredményessége után számított jutalékot is. Egy fő adóellenőr 1 hónapra eső költsége folyamatos foglalkoztatás esetén várhatóan kevesebb lenne, mint határozott idejű foglalkoztatása során, munkája változatlan eredményessége mellett. Az ellenőrzött időszakban, az ellenőrzés eredményeként elért plusz adóbevétel 2014-ben több mint kétszerese, 2015-ben másfélszerese volt az ellenőrzés költségeinek. Építményadó, magánszemélyek kommunális adója esetében az ellenőrzés nem csak egy adott év bevételét növelheti meg, hanem az elkövetkezendő évekre is hatással van a feltárt adózatlan ingatlanok után kivetett adónak. Ezt jól mutatja a 2015. évi építményadó ellenőrzés eredménye, melynek hatására a 2015. évi adóbevétel nem csak az adott évre kivetett közel hárommillió forint adóval növekedett, hanem az előző évek után kivetett nyolc és félmillió forint adóbevétellel is, a közel hárommillió forint pedig az elkövetkezendő évek adóbevételét is növeli.
Az adóellenőrzési tevékenység akkor a legeredményesebb, ha rendszeresen, folyamatosan van végezve, nem csak belekapva részterületekbe, hanem az ellenőrzött terület egészére kiterjed. Az ellenőrzést végző ügyintéző hatékonyabban tud eljárni az ellenőrzés eredményeként feltárt adóhiányok behajtásában is, ismeri az adott ügyet, egyből tud intézkedni az esetlegesen elmaradt befizetések behajtása érdekében.
Állandóan foglalkoztatott adóellenőr esetén főleg az alábbi területeken lehetne folyamatos ellenőrzést végezni, eredményt elérni:
- Építményadó, magánszemélyek kommunális adója esetén az országos ingatlan-nyilvántartásból évente igényelt adatoknak az adónyilvántartó rendszerben meglévő adatok összevetésével, az adózatlan ingatlanok feltárásával.
- Építményadó, magánszemélyek kommunális adója esetén az éves adókötelezettséget érintő váltózások bejelentésének elmaradásából adódó új adózók azonnali felszólításával.
- Iparűzési adóban a vállalkozások adónyilvántartó rendszerünkben és a cégnyilvántartásban szereplő adatainak összevetésével az adóhatóságunkhoz be nem jelentkezett, ezáltal helyben nem is adózó vállalkozások kiszűrésével.
- Iparűzési adónál a benyújtott adóbevallások utólagos ellenőrzésével.
- NAV-tól igényelt adatszolgáltatásokkal az iparűzési adófizetési kötelezettség teljesítésének ellenőrzésével.
- Idegenforgalmi adónál az ellenőrzés egész évre történő kiterjesztésével.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja a képviselő-testületnek, járuljon hozzá, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszámkerete az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében, 2018. január 1. napjától egy fő köztisztviselővel bővüljön.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja a képviselő-testületnek, járuljon hozzá, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszámkerete az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében, 2018. január 1. napjától egy fő köztisztviselővel bővüljön.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja a képviselő-testületnek, járuljon hozzá, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszámkerete az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében, 2018. január 1. napjától egy fő köztisztviselővel bővüljön.
|
|
"Egy fő köztisztviselő foglalkoztatása az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Személyzeti ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága, az adóellenőrzések folyamatos fenntartása érdekében javasolja a képviselő-testületnek, járuljon hozzá, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszámkerete 2018. január 1. napjától egy fő köztisztviselővel bővüljön, melynek költségeit a 2018. évi költségvetési rendelet-tervezet összeállításánál tervezze be.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -