3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2017. december 12-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2018. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a következő évi költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a tervezési folyamatokat már ebben az időszakban elindítani, a várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
 
A koncepciót Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2017. június 15-i ülésén fogadott el.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,27 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,54 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,1 fő), mely a tavalyi évben 39,45 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 119 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatásra kerül 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.879 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.150 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 2016-ban a befolyt bevétel összege meghaladta a felújítási és felhalmozási költségek nélküli kiadások összegét, így 2018-ban ezen a jogcímen 100.000 Ft összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
Összege 2.700 Ft/fő.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Összege 2.550 Ft/külterületi lakos
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Összege 1,0 Ft/ idegenforgalmi adóforint
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2016. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 16.466 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 88.576 E Ft összegű bevételnek a 40%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 26.573 E Ft.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 81.700 Ft/fő/év.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16,6 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadások és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerüljenek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2017. évi összegeket vettük alapul.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2017. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os projektek 2018. évben jelentkező kiadásai.
 
A 2018. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:                                                                                                                                                                                                                                                                                              Adatok E Ft-ban
Bevételek
3.165.700
Működési bevételek
1.988.160
Felhalmozási bevételek
15.100
Finanszírozási bevételek
1.162.440
Forrás hiány
0
Kiadások
3.165.700
Működési kiadások
2.100.621
Felhalmozási kiadások
1.065.079
Finanszírozási kiadások
0
 
Az összeállított költségvetési koncepció hiányt se a működési, se a felhalmozási oldalon nem tartalmaz.  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem is tervezhető.
                    
Gyomaendrőd Polgármestere a város 2018. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  
A Bizottság javasolja a 2018. évi költségvetési koncepció elfogadását azzal, hogy a 2018. évi költségvetési rendelet tervezet tárgyalása 2 fordulóban történjen, első alkalommal már a 2018. januári Képviselő-testületi ülésen. A rendelet tervezet összeállítása során élvezzen prioritást a temetők állapotának javítása, elsősorban az utak karbantartása és a vízelvezetés megoldása.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2018. évi költségvetési koncepciójának elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Gyomaendrőd Város 2018. évi költségvetési koncepcióját elfogadja azzal, hogy a költségvetési rendelet tervezet összeállítása során a következő alapelvek érvényesüljenek:

  • a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
  • a beterjesztett költségvetés működési hiányt nem tartalmazhat,
  • biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezésének forrását,
  • az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani. 

Határidők, felelősök:

Határidő: 2017. 12. 14.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe