5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2017. december 12-i ülésére
2017. december 12-i ülésére
Tárgy: | A reklámok, reklámhordozók elhelyezéséről szóló rendelet megalkotása | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Országgyűlés által 2017. szeptember 25-én kihirdetett 2017. évi CV. törvény módosította a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényt, amely alapján a Településképi Arculati Kézikönyv és a településképi rendelet elfogadásának határideje 2017. október 1-ről 2017. december 31-re módosult.
A törvénymódosítás értelmében a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvénnyel, valamint a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelettel összhangban a településkép védelméről szóló törvény 12. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzatnak a településképi rendelet megalkotásáig módosítania kell, vagy meg kell alkotnia:
- a reklámok, reklámhordozók (és cégérek) elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról szóló önkormányzati rendeletet, és
- a reklámok, reklámhordozók (és cégérek) elhelyezésére vonatkozóan a településképi bejelentési eljárásról szóló önkormányzati rendelet.
Az önkormányzatok a településképi rendelet hatályba lépéséig alkalmazhatják a helyi reklámrendeletet, annak elkészítését követően a reklámokra vonatkozó előírások is bekerülnek a településképi rendeletbe. Amennyiben nem készül el 2017. december 31-ig a településképi rendelet, akkor az átmeneti időre – a településképi rendelet elfogadásáig – megalkotott helyi reklámrendelet reklámok és reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó előírásait lehet alkalmazni.
A polgármesterek részére a módosított 2016. évi LXXIV. törvényben a reklámhordozókkal kapcsolatban rögzített hatáskör új elem, azonban a településképi eljárás lefolytatása nem lehetőség, hanem kötelezettség.
A 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 2017. május 28. napjától hatályos előírása szerint:
„26/B. § (1a) A polgármester - a településképi rendeletben meghatározott részletes eljárási szabályok szerint - településképi bejelentési eljárást folytat le a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében
a) a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési, és a településképi rendeletben szereplő különös településképi követelmények vagy
b) - különös településképi követelmények meghatározásának hiányában - a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési követelmények
érvényesítése érdekében.
(2) A bejelentés tartalmazza:
a) a bejelentő nevét,
b) a bejelentő lakcímét, szervezet esetén székhelyét,
c) a folytatni kívánt építési tevékenység, reklám, illetve reklámhordozó elhelyezése vagy rendeltetésváltoztatás megjelölését,
d) a tervezett építési tevékenység, reklámok, reklámhordozók vagy rendeltetésváltoztatás helyét, a telek helyrajzi számát,
e) az építési tevékenység elvégzése, a rendeltetésváltozás megvalósítása vagy a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének tervezett időtartamát.
26/C. § A polgármester a bejelentést követő 15 napon belül hatósági határozatban
a) a tervezett építési tevékenységet, reklám, reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatást - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásul veszi, ha a bejelentés
aa) megfelel a 26/B. § (2) és (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek, és
ab) a tervezett építési tevékenység vagy rendeltetésváltoztatás illeszkedik a településképbe és megfelel a településképi követelményeknek, a tervezett reklámhordozó elhelyezése illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek, valamint a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek,
b) megtiltja az építési tevékenységet, reklám, reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatás megkezdését, és - a megtiltás indokainak ismertetése mellett - figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha a bejelentés
ba) nem felel meg a 26/B. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek, vagy
bb) a tervezett építési tevékenység vagy rendeltetésváltoztatás nem illeszkedik a településképbe, vagy nem felel meg a településképi és rendeltetésváltozás esetén a településrendezési eszközben foglalt követelménynek, reklámhordozó elhelyezése esetén nem illeszkedik a településképbe, nem felel meg a településképi követelménynek vagy nem felel meg a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek.
26/D. § A polgármester ellenőrzi a bejelentési kötelezettség teljesítését és a bejelentett tevékenység folytatását, és ha bejelentési eljárás lefolytatásának elmulasztását észleli, a tevékenység folytatását a bejelentési eljárás során megtiltotta vagy azt tudomásul vette, de attól eltérő végrehajtást tapasztal,
a) a 26/E. § szerint jár el, vagy
b) reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén 15 napon belül értesíti a fővárosi és megyei kormányhivatalt.”
A helyi reklámrendeletben viszont csak a reklámokra vonatkozó településképi bejelentés szabályait lehet meghatározni.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény szerinti előzetes hatásvizsgálati (17. §) és indokolási (18. §) kötelezettségnek az alábbiak szerint teszek eleget:
1. a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatása, különösen
a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai,
A rendelet célja, hogy a helyi szabályozás megfeleljen magasabb szintű jogszabály előírásának.
Gazdasági, költségvetési hatása a rendelet módosításának: jelenleg nem ismert.
b) környezeti és egészségi következményei - jelenleg nem ismert.
c) adminisztratív terheket befolyásoló hatásai,
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal adminisztratív terhei nőnek.
2. a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei,
Az önkormányzat számára a rendelet megalkotása kötelező, a rendeletalkotásra vonatkozó felhatalmazás nem csak lehetőséget, hanem kötelezettséget jelent.
3. a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket
Ezeket a feltételeket minden rendelet esetében biztosítani kell, jelenleg az eljáráshoz szükséges erőforrások rendelkezésre állnak a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalban.
Az indokolásban be kell mutatni azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismertetni a jogi szabályozás várható hatásait.
A megalkotás szükségességét a fentiekben részleteztem. A jogi szabályozás várható hatása, hogy a magasabb szintű jogszabálynak megfelelő módon történik a reklámok és reklámhordozók elhelyezése.
Az átmeneti időszakra benyújtom a reklámok, reklámhordozók elhelyezéséről szóló önkormányzati rendelet-tervezetet megalkotásra.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság javasolja a rendelet megalkotását az 1. § szövegében a "vagy köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző személy tulajdonában álló ingatlanon" szövegrész mellőzésével.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottsági ülésen felmerült, hogy az 1. § "vagy köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző személy tulajdonában álló ingatlanon" szövegrészben helyesebb lenne a 'jármű' szöveg, mivel köztulajdonban álló közforgalmi személyszállítást végző személy tulajdonában nincs a településen ingatlan, a buszvárók az önkormányzat tulajdonai. Mivel a törvény kiveszi a járművön elhelyezett gazdasági reklámot a reklám fogalma alól, így az idézett mondat mellőzésre kerül.
Felvetődött továbbá az is, hogy a a rendelet 3. § (2) bekezdése szerint "Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán építési reklámháló kivételével nem helyezhető el." rendelkezés megakadályozza cégérek és üzletet jelző feliratok elhelyezését.
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény fogalom meghatározása szerint: 11/F. § E törvény alkalmazásában:
...
3. reklám: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 3. § d) pontja szerinti gazdasági reklám, ide nem értve
a) a cégtáblát, üzletfeliratot, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb feliratot és más grafikai megjelenítést,
...
d) a tulajdonos által az ingatlanán elhelyezett, annak elidegenítésére vonatkozó ajánlati felhívást (hirdetést), valamint a helyi önkormányzat által lakossági apróhirdetések közzétételének megkönnyítése céljából biztosított táblán vagy egyéb felületen elhelyezett, kisméretű hirdetéseket;"A bizottsági észrevétel alapján javasoljuk a rendelet megalkotását az 1. § szövegében a "vagy köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző személy tulajdonában álló ingatlanon" szövegrész mellőzésével.
|
|
"A reklámok, reklámhordozók elhelyezéséről szóló rendelet"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A bizottság javasolja a képviselő-testületnek a következő normaszövegű rendelet megalkotását:
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2017. (… …) önkormányzati rendelete
a reklámok, reklámhordozók elhelyezéséről
(Tervezet)
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a településkép védelme érdekében a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya Gyomaendrőd közigazgatási területén, a közterületen, a közterületről látható magánterületen, köztulajdonban álló ingatlanon vagy köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző személy tulajdonában álló ingatlanon történő reklám, illetve reklámhordozó elhelyezésére terjed ki.
2. Reklámok elhelyezésének általános szabályai közterülten és a közterületről látható magánterületen
2. § Tiltott valamennyi e rendeletben, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben (a továbbiakban: Tvtv.), valamint a Tvtv. felhatalmazása alapján kiadott, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Kr.) tiltott vagy nem szabályozott reklám közzététele.
3. § (1) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.
(2) Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán építési reklámháló kivételével nem helyezhető el.
(3) Magántulajdonban álló ingatlanon elhelyezett reklámhordozó a telekhatárt nem keresztezheti és közvetlenül a telekhatáron nem helyezhető el.
(4) Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.
3. Közművelődési célú hirdetőoszlop létesítése
4. § (1) Az 1. mellékletben meghatározott közművelődési intézmények közművelődési célú hirdetőoszlop használatára jogosultak.
(2) Valamennyi, az (1) bekezdés szerinti közművelődési intézmény településképi bejelentési eljárásban kezdeményezheti a közművelődési hirdetőoszlop létesítését.
(3) Gyomaendrőd Város Önkormányzata, a helyi TDM szervezet és az 1. melléklet szerinti közművelődési intézmények által szervezett vagy támogatott rendezvényről tájékoztató ideiglenes reklám elhelyezése transzparensen és molinón lehetséges.
4. Eltérés jelentősnek minősített eseményről való tájékoztatás érdekében
5. § (1) A polgármester jelentősnek minősített eseményről való tájékoztatás érdekében, a jelentősnek minősített esemény időtartamára, legfeljebb azonban valamennyi jelentős esemény esetén, együttesen naptári évente tizenkét hét időtartamra településképi bejelentési eljárásban eltérést engedélyezhet a reklám közzétevője számára.
(2) A polgármester döntése nem pótolja, illetve helyettesíti a reklám közzétételéhez szükséges, jogszabályban előírt egyéb hatósági engedélyeket, melyeknek a beszerzése a reklám közzétevőjének feladata.
(3) A reklám közzétevője az eltérést a településképi bejelentési eljárás lefolytatására irányuló írásbeli kérelmével kezdeményezheti.
5. Építési reklámháló kihelyezésének engedélyezése
6. § (1) A polgármester településképi bejelentési eljárásban az építési tevékenység építési naplóval igazolt megkezdésétől az építési tevékenység időtartamára építési reklámháló kihelyezését engedélyezheti.
(2) Egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kizárólag egy építési reklámháló helyezhető el.
6. Településképi bejelentési eljárás a reklámok és reklámhordozók elhelyezésére
7. § (1) A polgármester településképi bejelentési eljárást folytat le a Kr.-ben szereplő általános településképi követelmények és e rendeletben foglalt reklám és reklámhordozó elhelyezési követelmények érvényesüléséről a reklámok és reklámhordozók elhelyezését megelőzően.
(2) A polgármester településképi bejelentési tudomásulvételének érvényességi ideje a kiadmányozástól számított egy év.
(3) A reklám és reklámhordozó elhelyezése a településképi bejelentés alapján megkezdhető, ha ahhoz más hatósági engedély nem szükséges.
(4) E rendeletben foglalt településképi kötelezettségek megsértésével kapcsolatos hatósági eljárásra a Tvtv., a Tr. és a Kr. illetve az általános közigazgatási rendtartást szabályozó törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
7. Záró rendelkezések
8. § Ez a rendelet 2018. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a ../2017. (…) önkormányzati rendelethez
Gyomaendrődön működő közművelődési intézmények
1. Kállai Ferenc Kulturális Központ - 5500 Gyomaendrőd, Kossuth út 9.
2. Szent Antal Népház – 5502 Gyomaendrőd, Blaha Lujza út 26.
3. Határ Győző Városi Könyvtár – 5500 Gyomaendrőd, Fő út 230.
4. Rózsahegyi Ház – 5502 Gyomaendrőd, Kondorosi út 1.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal