6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2017. december 11-i ülésére
2017. december 11-i ülésére
Tárgy: | Mezőőri járulék felülvizsgálata – az egy hektár alatti földrészletek mentesítésének hatása | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 2017. novemberi ülésén, a mezei őrszolgálat beszámolójával kapcsolatosan, a mezőőri járulék felülvizsgálatára tett javaslat során merült fel az az igény, hogy kerüljön kimutatásra, mekkora bevételkiesést jelentene, ha az egy hektár alatti földrészletek után nem kellene mezőőri járulékot fizetni, a járulék egyéb szabályainak változatlanul hagyása mellett.
A fenti feltételnek mintegy 5.000 földrészlet felel meg, melyek után jelenleg földrészletenként 600 Ft/év a mezőőri járulék fizetési kötelezettség. Ennek megfelelően 3.000.000 Ft lenne az a bevételkiesés, amennyiben az egy hektár alatti földrészletek után nem vetnénk ki a mezőőri járulékot. Azt, hogy ez hány ügyfelet érint, az idő rövidsége miatt pontosan nem lehet meghatározni, de ebbe a körbe esne bele a kisebb külterületi szántóterületek (1.476 földrészlet) mellett szinte az összes zártkerti terület (3.524 földrészlet) tulajdonosa. Ez főleg a holtágak melletti üdülőterületek és Öregszőlő területének tulajdonosait érintené.
A mezőőri járulék szabályozásának fentiek szerinti változtatása nem okozna egyetlen ügyfélnél sem kötelezettség növekedést, viszont a járulékkivető és nyilvántartó szoftverünk jelenleg nem alkalmas az ennek megfelelő járulék számítására.
A mezőőri járulék szabályozásának felülvizsgálata, melyre 2018. évben kerülne sor, a fentieken túl, többek közt az alábbi lehetőségekre terjedhetne ki.
1. Jelenleg nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a 300 Ft-ot, ez alatt már nem érné meg kiküldeni a határozatot. Kerek 300 Ft-ot is közel ezer, 301-600 Ft között közel ezerötszáz ügyfél fizet, akik részére tértivevény nélkül kerül kiküldésre a határozat, mivel egy tértivevényes küldemény díja 360 Ft. A meg nem fizetendő járulék összegének megemelésével az ügyfelek száma jelentősen csökkenne, viszont kisebb mértékben a bevételek is.
2. Az egy személyhez tartozó összes terület összeadásra kerülne, és ez lenne megszorozva a mezőőri járulék mértékével. Ez a jelenlegi 300 Ft/ha/év mértékkel számolva jelentős mértékű ügyfélcsökkenést okozna. Elérné a fentiekhez hasonló kívánt hatást, vagyis az 1 ha alatti összterülettel rendelkezők egyáltalán nem fizetnének mezőőri járulékot, viszont jelentős lenne a bevétel kiesés is. Ez csökkenthető lenne, ha a járulék mértéke megemelésre kerülne.
3. Külön – esetleg magasabb összegű - járulék-mértéket meghatározni a zártkerti földrészletek után és külön a külterületi földrészletek után. Sok zártkerti ingatlan viszont kivonásra került, művelési ága kivett: zártkerti művelés alól kivett terület lett, ezáltal kikerült a járulék-köteles területek közül, nem lenne egységes a megítélésük a mezőőri járulék szempontjából. Ezen zártkerti területek őrzése is kérdéses.
4. Az egy személyhez tartozó összes terület összeadásra kerülne, és minden megkezdett hektár lenne megszorozva a mezőőri járulék mértékével. Ez biztosítaná, hogy minden fölhasználó (földtulajdonos) fizetne mezőőri járulékot.
Ahhoz, hogy a megfelelő döntés megszülethessen, a mezőőri járulék mértékének és megállapítása módjának fentiek, illetve további lehetőségek szerinti hatásainak bemutatása részletes számításokat igényel, az egyéb szempontok figyelembe vétele mellett. További időt vesz igénybe a nyilvántartó szoftvernek az esetleges megváltozott mértékre és/vagy számítási módra alkalmassá tétele.
A felülvizsgálat során figyelembe kell venni azt is, hogy a fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény rendelkezése szerint az önkormányzati mezei őrszolgálat működési költségeit - a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett - a földhasználó, ha ez ismeretlen a tulajdonos által kifizetett mezőőri járulékból kell fedezni. Önkormányzatunknál jelenleg az állami hozzájárulás és a beszedett mezőőri járulék nem nyújt fedezetet teljes egészében a működési költségekre. A járulékfizetésre kötelezettek körének szűkítése nem csak bevételkiesést okozna, hanem azt a kérdést is felvetné, hogy nem járul hozzá mindenki egy igénybe vett szolgáltatás költségeihez.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint: „Fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.” Amennyiben a rendelet-módosítás az előzőek szerinti hatást okozza, a Képviselő-testületnek a döntését legkésőbb az adott év november hónapjában meg kell hoznia ahhoz, hogy a következő év január 1-ével a módosítás hatályba léphessen.
A felülvizsgálat során figyelembe kell venni azt is, hogy a fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény rendelkezése szerint az önkormányzati mezei őrszolgálat működési költségeit - a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett - a földhasználó, ha ez ismeretlen a tulajdonos által kifizetett mezőőri járulékból kell fedezni. Önkormányzatunknál jelenleg az állami hozzájárulás és a beszedett mezőőri járulék nem nyújt fedezetet teljes egészében a működési költségekre. A járulékfizetésre kötelezettek körének szűkítése nem csak bevételkiesést okozna, hanem azt a kérdést is felvetné, hogy nem járul hozzá mindenki egy igénybe vett szolgáltatás költségeihez.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint: „Fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.” Amennyiben a rendelet-módosítás az előzőek szerinti hatást okozza, a Képviselő-testületnek a döntését legkésőbb az adott év november hónapjában meg kell hoznia ahhoz, hogy a következő év január 1-ével a módosítás hatályba léphessen.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja a képviselő-testületnek, hogy fogadja el az egy hektár alatti földrészletek mezőőri járulék fizetési kötelezettség alóli mentesítésének hatásáról szóló beszámolót. Javasolja, hogy a képviselő-testület a mezőőri járulék szabályozásáról szóló helyi rendeletét 2018. évben vizsgálja felül.
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja a képviselő-testületnek, hogy fogadja el az egy hektár alatti földrészletek mezőőri járulék fizetési kötelezettség alóli mentesítésének hatásáról szóló beszámolót. Javasolja, hogy a képviselő-testület a mezőőri járulék szabályozásáról szóló helyi rendeletét 2018. évben vizsgálja felül.
|
|
"Mezőőri járulék felülvizsgálata – az egy hektár alatti földrészletek mentesítésének hatása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a képviselő-testületnek, hogy fogadja el az egy hektár alatti földrészletek mezőőri járulék fizetési kötelezettség alóli mentesítésének hatásáról szóló beszámolót. Javasolja, hogy a képviselő-testület a mezőőri járulék szabályozásáról szóló helyi rendeletét 2018. évben vizsgálja felül.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal