2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2018. augusztus 21-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató a Gyomaközszolg Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Kft. átszervezéséről
Készítette:   Dr. Uhrin Anna jegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

A DAREH Bázis Hulladékgazdálkodási Nonprofit Zrt. közbeszerzési eljárást folytatott le a hulladék gyűjtés és hulladékkezelő létesítménybe történő közszolgáltatói alvállalkozóként való szállítása, hulladék átrak és udvar üzemeltetése, valamint az ehhez kapcsolódó feladatok ellátása tárgyában.
 
A legkedvezőbb ajánlatot a Global Refuse Nonprofit Kft. (5600 Békéscsaba Luther utca 2.) ajánlattevő tette, a Kft. a feladatot a TAPPE Kft. bevonásával látja el 2018. október 1. napjától. A Gyomaközszolg Kft. a továbbiakban ezt a feladatot nem láthatja el. A hulladékgazdálkodási feladatok ellátása kötelező önkormányzati feladat. A feladatot a települések a DAREH Bázis Zrt-n keresztül, mint közszolgáltatón keresztül látják el.
A hulladékról szóló törvény (a továbbiakban: Ht.) 41. § (3) bekezdése alapján a közszolgáltató a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésben meghatározott célok elérése érdekében a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátására közszolgáltatói alvállalkozót vehet igénybe. Közszolgáltatói alvállalkozó: a hulladékgazdálkodási közszolgáltató által, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésben megállapított hulladékgazdálkodási közszolgáltatási kötelezettsége teljesítése érdekében közvetlenül igénybe vett nonprofit gazdasági társaság, ide nem értve a Ht. 42. § (2) bekezdése szerinti hulladékkezelőt.
 
Az Önkormányzat, a Gyomaközszolg Kft és a Global Refuse Nonprofit Kft. között megindultak azok az egyeztetések, mely a feladat ellátásának zökkenőmentes átadását célozzák meg.
Cél, hogy a hulladékszállításhoz kapcsolódó személyi állományt és ingó vagyont az új alvállalkozó átvegye, így lehetővé téve a térségben a feladat zökkenőmentes ellátását.
 
Az átvételnél vizsgálni kell a Gyomaközszolg Kft. személyi állományát, vagyonát, kintlévőségeit, kötelezettségvállalásait, szerződéses jogviszonyait. További egyeztetést igényel, hogy a hulladékszállításhoz nem kapcsolódó gyepmesteri telep, állati-hulladékgyűjtő telep és folyékony hulladékszállításhoz kapcsolódó közfeladat, mint közszolgáltatás a jövőben milyen formában lesz ellátva. Célszerű átgondolni annak lehetőségét, hogy a feladatot az önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaság lássa el a jövőben is.
Döntéshozatali szempontok:
1)      személyi állomány
a)      hulladékszállítással összefüggő feladatot ellátók 24 fő jogviszonyának rendezése
b)      egyéb feladatot ellátó 4 fő jogviszonyának rendezése
c)      ügyvezető jogviszonya, könyvelő, felügyelő bizottság, jogi képviselet további feladatai
2)      Kft. vagyona
a)      Kft. tulajdonában lévő hulladékszállításhoz kapcsolódó ingó vagyon értékestése
b)      Kft. tulajdonában lévő hulladékszállításhoz nem kapcsolódó ingó vagyon hasznosítása
c)      önkormányzat tulajdonában lévő ingó, ingatlan vagyon hasznosítása
d)     másik Kft (Gyomaszolg Ipari Park Kft., Zöldpark Nonprofit Kft., Körös-szögi Nonprofit Kft.) tulajdonában lévő ingó, ingatlan vagyon hasznosítása
3)      szerződések, folyamatban lévő jogviszonyok
a)      bérleti jogviszonyok (pl. iroda bérlet)
b)      KEOP pályázatból származó eszközök bérbeadása, hasznosítása
c)      hulladékudvar hasznosítása (DAREH Bázis Zrt-nek üzemeltetésbe adás kezdeményezése)
4)      Végelszámolás elindítása
a)      követelésállomány kezelése
b)      tartozásállomány – tagi kölcsönök önkormányzat felé történő rendezése
c)      ügyvezető, FEB, könyvelő, ügyvéd további jogviszonya
d)     Tagönkormányzatok felé történő elszámolás
 
1. Személyi állomány: 
Az előzetes egyeztetések alapján október 1-jétől a Global Refuse Nonprofit Kft. vagy annak alvállalkozója a TAPPE Kft. foglalkoztatná a hulladékszállítással foglalkozó 24 munkavállalót. A Gyomaközszolg Kft-nél a munkavállalók jogviszonya 2018. szeptember 30. napjával megszüntetésre kerül. A jogviszony megszüntethető:
1.      Munkáltatói felmondással, csoportos létszámcsökkentéssel, ebben az esetben számítani kell a végkielégítésekkel, felmondási idővel és a szabadságokkal is el kell számolnia a munkáltatónak.
2.      Lehetőség van a közös megegyezésre is, itt a munkavállalók megfelelő tájékoztatása mellett a jogviszonyok szeptember 30. napjával megszüntetésre kerülnének, azzal, hogy kétoldalú megállapodással szűnne meg a jogviszony és a munkavállalókkal ugyancsak el kell számolnia a jelenlegi munkáltatónak.
A munkavállalókat tájékoztatni kell, hogy hol folytathatják a munkavégzést és milyen feltételek szerint. Tájékoztatni kell őket a megszüntetés feltételeiről (felmondási idő, végkielégítés, szabadság). Amennyiben közös megegyezéssel szűnik meg a jogviszony a szerződésben rögzíteni kell a munkáltatói tájékoztatást a megszüntetés okairól, valamint célszerű megállapodni abban, hogy a munkáltató milyen módon számol el a munkavállalókkal, ebbe beletartozik a teljes körű tájékoztatás is. Mindez a Kft. számára mintegy 15.000.000,- Ft költséget jelent. A végkielégítés, felmentési idő, szabadságmegváltás forrása a Kft. vagyonának értékesítéséből befolyt bevétel terhére, vagy a Kft. egyéb bevétele terhére biztosítható.
Egyéb tevékenység végzésére foglalkoztatott munkavállalók:
Vannak olyan tevékenységek, melyeket nem érint a hulladékszállítás átszervezése, azonban a Kft. jövőbeni helyzete miatt érdemes ezeknek a helyzetét is rendezni. A gyepmesteri telep, állati-hulladékgyűjtő telep üzemeltetése és a folyékony hulladékszállítás is közfeladatnak minősül. Célszerű ezeket a feladatokat közszolgáltatási szerződés keretén belül átadni egy önkormányzati tulajdonban lévő Kft-nek. Itt a Zöldpark Nonprofit Kft, mint 100 %-ban önkormányzati tulajdonban lévő Kft. jöhet elsősorban szóba. Ebben az esetben a társaság tevékenységi körébe fel kell venni ezeket a feladatokat, közszolgáltatási szerződést kell kötni a feladat ellátására, valamint a feladatellátáshoz szükséges személyi állományt (4 fő) jogutódlással a Kft-nél kell foglalkoztatni, a szükséges tájékoztatások megtétele mellett. Célszerű ezt az átszervezést előkészíteni és 2019. január 1-jétől ebben a formában ellátni a feladatot. Ezeknél a feladatoknál felmerül annak kérdése, hogy ha több település is igénybe veszi ezt a szolgáltatást, az a jövőben milyen keretek között valósul meg. Lehetőség van arra, hogy feladat-ellátási szerződés keretében minden település külön szerződik az adott közszolgáltatás ellátására vagy amennyiben nem kívánja azt igénybe venni abban az esetben saját maga oldja meg a feladat ellátását. Ez azonban további egyeztetést igényel.
Ügyvezető, Felügyelő Bizottság, ügyvédi, könyvelői tevékenység
Amennyiben a Kft. átszervezése megtörténik, célszerű a Kft. jövőbeni helyzetét is átgondolni. A Taggyűlés dönthet a Kft. végelszámolásáról. Ezen idő alatt is gondoskodni kell a Kft. képviseletéről, a Kft. fennállásig a felügyelő bizottság is ellátja feladatit, valamint szükséges a Kft. jogi képviselete is. 
 
A Kft. tulajdonában lévő vagyon hasznosítása
A Kft. rendelkezik önkormányzati tulajdonban lévő eszközökkel és saját tulajdonban lévő eszközökkel. A Kft. saját tulajdonában álló eszközöket célszerű az új szolgáltatónak értékesíteni. Az eszközök értéke ÉCS-vel számolva közel 6.000.000,- Ft. A Kft. vagyona értékesíthető közvetlenül az új alvállalkozónak. Kft. tulajdonában lévő hulladékszállításhoz nem kapcsolódó ingók hasznosításáról is rendelkeznie kell a taggyűlésnek. Célszerű ezeket az eszközöket átadni annak, aki a feladatot a jövőben el fogja látni. Gyomaendrőd esetében a Zöldpark Nonprofit Kft. –t célszerű megbízni a feladat ellátásával, melyhez át kell adni a feladatellátást szolgáló ingó és ingatlan vagyont. Az előterjesztés mellékletét képezi a Kft. tulajdonában lévő vagyon felsorolását tartalmazó táblázat.
Rendelkeznie kell arról is az önkormányzatnak, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő hulladékszállításhoz kapcsolódó eszközöket az önkormányzat a továbbiakban hogyan hasznosítja. Mivel ezen ingó is ingatlan vagyon a feladatellátást szolgálja, így a vagyon hasznosítására szerződést kell kötni.
 
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXVI. törvény 11. § (16) bekezdése értelmében helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében törvényben vagy a helyi önkormányzat rendeletében meghatározott értékhatár feletti nemzeti vagyont hasznosítani - ha törvény kivételt nem tesz - csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet.
Mellőzhető a versenyeztetés abban az esetben, ha a hasznosítás jogszabályban előírt állami vagy önkormányzati feladatot ellátó gazdálkodó szervezet javára történik.
 
Amennyiben törvény a helyi önkormányzat feladatát más helyi önkormányzat feladataként vagy állami feladatként, illetve állami feladatot helyi önkormányzat feladataként állapít meg, a feladat ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz szükséges helyi önkormányzati, illetve állami vagyonnak a feladatot átvevő részére történő tulajdonba adása nyilvántartási értéken való átvezetéssel, ingyenesen történik. Ez a rendelkezés arra az esetre is vonatkozik, ha az állam vagy az önkormányzat a közfeladat részét képező feladatot ad át, és ennek a feladatnak az ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz szükséges vagyonelem tulajdonjoga kerül ingyenesen átruházásra.
 
Mivel közfeladat ellátásáról van szó versenyeztetés nélkül is hasznosítható az önkormányzati vagyon, vagyis az önkormányzat bérbe tudja adni a feladatellátást szolgáló eszközöket. Mindez az önkormányzat tulajdonát képező NRX-470 forgalmi rendszámú hulladékszállító jármű bérbeadására, a KEOP pályázatból származó eszközök bérbeadására vonatkozik. A KEOP pályázatból származó eszközöknél fenntartási kötelezettség is terheli az önkormányzatot, így ez idő alatt ezeket az eszközöket a hulladékgazdálkodási feladatok ellátásánál kell hasznosítani. A hulladékudvart előzetes egyeztetések alapján az alvállalkozó nem kívánja üzemeltetni. Az Önkormányzat a DAREH Bázis Zrt-nek ajánlotta fel a hulladékudvar üzemeltetésbe vételét. Az egyeztetések folyamatban vannak. 
 
Az egyeztetések során felmerült annak lehetősége is, hogy a Global Refuse Nonprofit Kft. megvásárolná a Gyomaszolg Ipari Park Kft tulajdonát képező, de a Gyomaközszolg Kft. üzemeltetésében lévő IDA-909 forgalmi rendszámú személyautót és a JBV – 890 forgalmi rendszámú hulladékgyűjtő járművet. Ez esetben a Gyomaszolg Kft. értékesítheti a gépjárműveket.
Szerződések, folyamatban lévő jogviszonyok

A hulladékszállítási feladatok átszervezésénél a hatályban lévő szerződéseket is módosítani szükséges. (irodabérlet, garázsbérlet, szociális helyiség bérlete, portaszolgálat, takarításra kötött szerződés módosítása, temetők hulladékszállítása).
Az előterjesztés mellékletében szerepel a Kft. kintlévőségeit és tartozásait bemutató táblázat is. A Kft-nek jelenleg 60.950.870,- Ft kintlévősége van, melyből 11.467.878,- Ft lakossági kintlévőség. A 10.000,- Ft feletti lakossági kintlévőségek behajtása át van adva a NAV-nak. A követelésállomány értékesítésére csak ezen az értéken van lehetőség, hiszen ez is közpénznek minősül, így várható, hogy a Kft. végelszámolása esetén ezen követelések a tagtelepülések között kerülnek felosztásra, vagy elévülés miatt leírásra.
A Gyomaközszolg Kft-nek 16.000.000,- Ft tagi kölcsönét is vissza kell fizesse az Önkormányzatnak.
A tájékoztató bemutatja, hogy a Gyomaközszolg Kft-t milyen szempontok szerint szükséges átszervezni. A Kft. átszervezésével a településeknek módosítani szükséges a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló önkormányzati rendeleteiket.
 
Az Önkormányzatnak döntenie kell arról, hogy a hulladékszállításhoz nem kapcsolódó közszolgáltatásokat a jövőben milyen formában kívánja ellátni. Amennyiben a feladatellátó a Zöldpark Nonprofit Kft. lesz, dönteni kell a Kft. tevékenységi körének bővítéséről és módosítani kell a Kft. Alapító Okiratát. A közszolgáltatás ellátásához biztosítani kell a szükséges személyi és tárgyi feltételeket, így javasoljuk a Képviselő-testületnek az átszervezés előkészítését azzal, hogy a közszolgáltatási feladatok átszervezésére 2019. január 1-jétől kerüljön sor.
A Taggyűlésnek döntenie kell a Gyomaközszolg Kft. további sorsáról is. Indokolt a végelszámolás elindítása, végelszámoló kijelölése. A Kft-nek mindaddig működnie kell, amíg a kintlévőségei be nem folynak, valamint a tartozásit ki nem egyenlíti.
 
Kérem a Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását.  

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a tájékoztató tudomásul vételét. 
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság   A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a tájékoztató tudomásul vételét.  
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a tájékoztató tudomásul vételét. 
 
Döntési javaslat

""Tájékoztatás a Gyomaközszolg Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Kft. átszervezéséről”"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Gyomaközszolg Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Kft. átszervezéséről szóló tájékoztatást tudomásul veszi.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt, hogy készítse elő és terjessze a Képviselő-testület elé a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló önkormányzati rendelet módosítását.
 
A Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt tegyen javaslatot, a hulladékszállításhoz nem kapcsolódó gyepmesteri telep, állati-hulladékgyűjtő telep és folyékony hulladékszállításhoz kapcsolódó közfeladat, mint közszolgáltatás jövőbeni ellátására. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe