4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2018. október 25-i ülésére
2018. október 25-i ülésére
Tárgy: | Mezőőri járulék szabályozásának felülvizsgálata – 2. forduló | |
Készítette: | Enyedi László osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 2018. szeptemberi ülésén tárgyalta a mezőőri járulék szabályozásának lehetséges módosítását. A Képviselő-testület úgy döntött, hogy az előterjesztett változatok közül, a következők szerint kívánja módosítani a mezőőri járulék számításának módját:
- Mezőőri járulék számításának módja: Az egy kötelezetthez tartozó összes járulék-köteles terület kerüljön összeadásra és ez legyen megszorozva a járulék mértékével.
- Mezőőri járulék mértéke: 600 Ft/ha/év.
- Nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a 600 Ft-ot.
Fentiek szerinti döntés alapján, a közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet módosításának normaszöveg tervezetét a Képviselő-testület 2018. októberi ülésére kellett előterjeszteni. A tervezetet az előterjesztés döntési javaslata tartalmazza.
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint: „Fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.” Mivel a rendelet-módosítás egyes járulék-kötelezetteknél növeli a fizetési kötelezettség terhét, a módosítást legkésőbb 2018. november 30-ig ki kell hirdetni ahhoz, hogy hatályba léphessen 2019. január 1-én.
A szabályozás várható következményei, előzetes hatásvizsgálat:
1. Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
- Növekedne a mezőőri járulék bevétele, a jelenlegihez képest mintegy 4,5 millió Ft-al, mely az állami támogatással együtt fedezetet nyújtana a mezei őrszolgálat költségeire annak növekedése esetén is, illetve lehetőséget adna esetleges kisebb fejlesztésre is.
- Csökkenne a járulék-fizetésre kötelezettek száma. A kis összterülettel rendelkezők – 1 ha alattiak – mentesülnének a járulékfizetés alól. A nagyobb földhasználók esetében nőne az éves járulékfizetési kötelezettség.
- A legkisebb fizetendő összegről kiküldendő határozat postázási költsége sem haladná meg annak bevételét.
2. Környezeti és egészségügyi következmények: nincsenek.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások: A kevesebb járulékfizetésre kötelezett miatt csökkennének azok az adminisztratív terhek, melyek a határozatok előállításával, postázásával kapcsolatosak. Növekednének viszont ezen terhek a kisebb járulék-köteles területek változásbejelentésének elmaradásából adódó, a nyilvántartás pontosításához szükséges adatok beszerzése miatt.
4. Jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: A rendelet-módosítással teljesülne az a törvényi feltétel, mely szerint az önkormányzati mezei őrszolgálat működési költségeit - a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett - a földhasználó, ha ez ismeretlen a tulajdonos által kifizetett mezőőri járulékból kell fedezni. A módosítás elmaradása esetén a jelenlegi szabályozás ezt a feltételt már nem biztosítaná, a kivetett mezőőri járulék az állami támogatással együtt nem fedezné a mezei őrszolgálat működési költségét.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A feladatok a jelenlegi személyi és tárgyi állománnyal megoldhatók. A jelenlegi nyilvántartó programunk alkalmas a módosítás szerinti járulékszámításra.
A rendelet tervezet indokolása:
1. § - A mezőőri járulék mértékének a meghatározása.
2. § - A mezőőri járulék számítási módjának a meghatározása.
3. § - A mezőőri járulék megfizetendő legkisebb éves összegének a meghatározása.
4. § - Hatálybaléptető rendelkezés.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság nem támogatta a rendelet módosítását az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet alapján. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelet módosítását az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet alapján. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelet módosítását az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet alapján. | |
"A közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a közterület felügyeletről és a mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet módosítását, az alábbi rendelet-tervezet szerint:
„TERVEZET”
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének
………/2018. (……….) önkormányzati rendelete
a közterület felügyeletről és a mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény 19. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (1) bekezdés a) pontjában biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A közterület felügyeletről és a mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A mezőőri járulék mértéke 600 Ft/hektár/év.”
2. § Az Ör. 3. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A fizetendő éves mezőőri járulékot a (2) bekezdés szerinti valamennyi földrészlet összevont területe után kell megállapítani.”
3. § Az Ör. 3. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a 600 Ft-ot.”
4. § Ez a rendelet 2019. január 1-én lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
Gyomaendrőd, 2018. november …..
Toldi Balázs | dr. Uhrin Anna |
polgármester | jegyző |
A rendelet kihirdetésre került: 2018. november .....
dr. Uhrin Anna | |
jegyző |
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -