6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2018. október 25-i ülésére
2018. október 25-i ülésére
Tárgy: | A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló önkormányzati rendelet módosítása I. forduló | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A törvényességi felügyeleti eljárás során a kormányhivatal részéről szakmai segítségnyújtással keretében javaslat fogalmazódott meg Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendeletének módosításával kapcsolatban (Továbbiakban: Rendelet). A rendelet egyes részei nem felelnek meg a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatában foglaltaknak.
A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozata kimondja, hogy a közterület-használat önkormányzati hatósági ügy, a magánjogi szabályoknak elsősorban a közigazgatási szerződési kapcsolat háttérjogaként van jelentőségük.
A jelenleg hatályos Rendelet nem önkormányzati hatósági ügyként kezeli a közterület-használatát, hanem polgárjogi szerződéses kapcsolatként. A Rendelet értelmében a tulajdonos képviseletében a polgármester köt bérleti szerződést a közterület használójával.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa döntésének indokolása során az alábbiakat rögzíti.
A közterületet „véges közjószágnak” tekinti, amiből a helyi önkormányzat közhatalomként való eljárása következik.
„Az önkormányzat rendeletalkotási feljogosítottságánál fogva közhatalomként jár el. Nem lehet tehát mellérendeltségi viszonyban a használatot igénylővel. A véges közjószágnak minősülő közterület rendeltetéstől eltérő – például kereskedelmi jellegű – használatát ezért az önkormányzat csakis közhatalomként és nem tulajdonosként dönti el. Ezért ebben a kérdésben az önkormányzat – ideértve a Fővárosi Önkormányzatot is – megfelelő fórumának közigazgatási határozatot kell hoznia, amellyel szemben fellebbezési jog biztosítandó.”
A fentiek miatt a Rendeletet át kell tekinteni és módosítani, hogy azok a Kúria határozatában foglaltaknak megfeleljenek.
A Rendelet módosításához az alábbiakat javasoljuk.
1. § A „bérleti szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép.
12. § (1) helyébe a következő lép: „A közterületek rendeltetéstől eltérő használatához engedély szükséges.”
13. § helyébe a következő lép:„Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:”
15. § helyébe a következő lép:„Nem adható közterület-használati engedély, ha a használat:”
18. § (2) helyébe a következő lép: „(2) Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkákkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében a kivitelezőnek vagy az építtetőnek kell az engedélyt beszerezni.”
18. § (3) helyébe a következő lép: „(3) Az Önkormányzati és intézményeinek beruházásaihoz a kivitelezőnek kell az engedélyt beszerezni, de a közterület-használati díj fizetése alól mentesül.”
18. § (4) bekezdés „szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép
18. § (4) bekezdés „szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép
19. § (3) helyébe a következő lép: „(3) A (2) bekezdésben foglalt esetekben használó köteles a terület használatára az engedélyt beszerezni az önkormányzattól.
21. § A „szerződés csak fél éves tartamára köthető” szövegrész helyébe az „engedély csak fél éves tartamára adható ki” szöveg lép.
22. § (1) A „szerződésben” szövegrész helyébe az „engedélyben” szöveg lép.
22. § (1) A „szerződésben” szövegrész helyébe az „engedélyben” szöveg lép.
A rendeletet javasoljuk kiegészíteni az alábbi pontokkal.
4. A közterületi engedély nélküli használata.
1. Aki a közterületet engedély nélkül vagy az engedélytől eltérő módon, illetve azt meghaladó mértékben használja, köteles a hatóság felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, és az eredeti állapotot helyreállítani.
2. A közterület használata során gondatlanság miatt bekövetkező zöldkár ellenértékét az elkövetőnek a hatóság által megállapított, 33/2003. (XII. 29.) önkormányzati rendelet 1. sz. mellékletében rögzített faértékszámítás szerint kell megfizetni.
3. Aki a közterület használatára vonatkozó rendelkezéseket megszegi vagy megkerüli, és a cselekmény súlyosabb jogszabályi elbírálás alá nem esik, ez ellen közigazgatási hatósági eljárást kell lefolytatni.
5. Az eljárás megindítása
A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását a közterület-felügyelő és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal megbízott ügyintézői ellenőrizhetik, a közigazgatási hatósági eljárást hivatalból kell lefolytatni.
6. Az eljárás lefolytatása
1. A rendelet alapján a közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetése miatt induló eljárás lefolytatására a Képviselő-testület a hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át.
2. A közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetőjével szemben közigazgatási hatósági eljárás
a) valamely cselekményben megnyilvánuló magatartás esetén a cselekmény elkövetésétől számított 30 napon belül,
b) mulasztásban megnyilvánuló magatartás esetén a jogszerű teljesítésre nyitva álló határidő lejártától számított 60 napon belül,
c) jogellenes állapot fenntartásában megnyilvánuló magatartás esetén a jogellenes állapot észleléstől számított 60 napon belül indítható meg.
3. Az 1. pontban meghatározott határidők elteltét követően a közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetése miatt eljárás nem indítható.
7. Alkalmazható jogkövetkezmények
1. Aki az a rendeletben meghatározott közterület-használat szabályainak betartását elmulasztja százötvenezer forintig terjedő közigazgatási bírsággal sújtható, a közterület-felügyelő ötvenezer forintig terjedő helyszíni bírságot szabhat ki.
2. A közigazgatási bírságot a magatartás elkövetője a határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül, helyszíni bírságot a bírság kiszabását követő 30 napon belül a Gyomaendrőd Város Önkormányzata pénztárába történő befizetéssel vagy a banki átutalással az Önkormányzat pénzforgalmi számlájára köteles teljesíteni.
3.Jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet esetén a bírságot annak vezetőjével szemben kell kiszabni, kivéve, ha a rendelkezésre álló adatok alapján a közösségi együttélést sértő magatartást egyértelműen azonosíthatóan más személy követte el.
4. A kiszabásra kerülő bírság mértékének megállapításának figyelembe kell venni
a) a közterület-használat alapvető szabályait sértő magatartás súlyát és a felróhatóság mértékét, és
b) az érintett vagyoni helyzetét és jövedelmi viszonyait, amennyiben azok a hatóság rendelkezésére álló adatokból megállapíthatóak.
Kérem a Tisztelt Bizottságot valamint a Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltak alapján a rendeletmódosítást fogadja el alkalmasnak II. fordulóban történő megvitatásra.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelet módosításának II. fordulóban való megtárgyalását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelet módosításának II. fordulóban való megtárgyalását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelet módosításának II. fordulóban való megtárgyalását. | |
"Rendeletmódosítás I. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendelet módosításának szükségességével egyet ért, továbbá felkéri a jegyzőt, hogy a rendeletmódosítás normaszövegét terjessze be a 2018. novemberi ülésre.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal