2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. március 28-i ülésére

Tárgy:   A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2019. évi igazgatási szünete
Készítette:   Pap-Szabó Katalin jegyző
Előterjesztő:   Pap-Szabó Katalin jegyző
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 232. § (3) bekezdése alapján a Képviselő-testület - a Kormány ajánlásának figyelembevételével - a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el. Az ilyen módon kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét.
 
Az igazgatási szünet elrendelésével kapcsolatos ajánlásokat a közszolgálati tisztviselők munka - és pihenőidejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunka végzésről szóló 30/2012. (III.7.) Korm. rendelet szabályozza.
A képviselő testület 2019. évi ülésterve alapján júliusban rendes képviselő-testületi ülés nem lesz, így a nyári igazgatási szünet időpontja 2019. július 22. napjától augusztus 2. napjáig, a téli igazgatási szünet december 23. napjától december 31. napjáig javasolt. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a Hivatalban dolgozók nagy leterheltsége miatt az éves rendes szabadság kiadása nagy nehézségekbe ütközik. Az igazgatási szünet elrendelésével egyrészt a szabadságok kiadása jelentősen megkönnyíthető, másrészről – ha kis mértékben is – a hivatal működésével kapcsolatos költségek csökkenthetőek, harmadrészt hozzájárulhat a Hivatalban dolgozók rekreációjához, figyelembe véve az előterjesztésben szereplő munkáltatói döntést, mely szerint az idei évben hat hosszú hétvégét két egynapos pihenést tudnak a munkavállalók igénybe venni.

A nyári igazgatási szünet ideje alatt az integrált ügyfélszolgálat a megszokott munkarendben fogadja az ügyfeleket. A téli igazgatási szünet ideje alatt ügyfélfogadás nem lesz, de halaszthatatlan ügyekben - elsősorban az anyakönyvi ügyintézésnél – ügyelet tartására kerül sor. Az integrált ügyfélszolgálat 2019. évi utolsó ügyfélfogadási napja 2019. december 20.
A javasolt időpontok a testületi munkában nem okoznak fennakadást, és a Képviselőtestület támogató döntését követően a lakosság tájékoztatására természetesen sor kerül, így a munkarend változásról időben értesülnek.
Fentebb leírtak alapján az igazgatási szünetet 2018. évben az alábbiak szerint javaslom elrendelni:
 
2019. július 22. – augusztus 02. (összesen 10 munkanap)
2019. december 23., 30., 31. (összesen 3 munkanap)
 
A rendelet hatályán kívül 2019. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 6/2018. (VIII. 23.) PM rendelet alapján a három áthelyezett szombati munkanapról munkáltató jogkör keretében kívánok rendelkezni, mely keretében a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal ezeken a napokon zárva tart. :
2019. augusztus 10. (szombat)
2019. augusztus 07. (szombat)
2019. augusztus 14. (szombat)
 
A rendelet hatálya a kirendeltségen dolgozókra is kiterjed, ezért a rendeletet Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Hunya és Csárdaszállás községi önkormányzatok képviselő-testületeinek véleményeinek ismeretében fogadja el.

A rendelet 2020. január 1-jén hatályát veszti, figyelemmel arra, hogy 2020. évre vonatkozóan újra meg kell vizsgálni az igazgatási szünet elrendelésének indokait, a képviselő-testületek munkaprogramjaira figyelemmel.
 
Előzetes hatásvizsgálat
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének
az igazgatási szünet elrendeléséről szóló
…./2019.(……)
önkormányzati rendeletéhez
 
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) alapján a jogszabály előkészítője köteles – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű- előzetes hatásvizsgálatot végezni, és felmérni a szabályozás várható következményeit. Konkrétan a Jat. 17. §-a (1) bekezdése a következőkről rendelkezik: 
„17. § (1) A jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű– előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
(2) A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket”.
 
1. A rendelet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
Az igazgatási szünet jogintézményének alkalmazása mellett lehetőség nyílik az ismert feladatok éven belüli optimális tervezésére, továbbá elkerülhető az is, hogy a ki nem adott szabadságnapok több éven keresztül felhalmozódjanak. Az utóbbi eredmény megvalósulásával előrelépés történhet a dolgozók leterheltségéből származó negatív hatások kiküszöbölése terén.
A Közös Önkormányzati Hivatal működésével érintett személyi kör tekintetében az igazgatási szünet elrendelése nem okozhat releváns problémát, tekintettel arra, hogy a zavartalan ügymenet és a folyamatos feladatellátás az igazgatási szünet tartama alatt is biztosított kell, hogy legyen. 
A szabadság-napok felhalmozásának megszűnésével sikerülhet gátat szabni a költségvetési többletkiadást okozó szabadságmegváltásnak. 
 
2. A rendelet környezeti és egészségügyi hatása:
Nagy bizonyossággal – az előző év tapasztalata alapján is - megállapítható, hogy a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői személyi állományát illetően –tekintettel a nagy mértékű szellemi igénybevételre- jótékony hatást válthat ki az igazgatási szünet által lehetővé váló szabadság-kiadás. Szükséges, hogy a köztisztviselők időről időre testben és lélekben megújulva, megerősödve tudjanak a közszolgálatában dolgozni. 
A rendeletnek környezeti hatása nincs.
  
3. A rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
Felmerülhet, hogy az igazgatási szünet tartama alattösszegyűlik az elintézésre váró munkaanyag, de a folyamatos ügyelet biztosításával ez a veszély elkerülhető.
 
4. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 A dolgozók évek óta halmozódó, igénybe nem vett szabadságnapjai indokolják, hogy az igazgatási szünet bevezetésével csökkenteni lehessen az egyik évről a másik évre átvitt szabadságnapok számát. A jogalkotás elmaradásával nyilvánvalóan ez a lehetőség nem áll fenn. 
A jogszabály megalkotásával lehetőség nyílik a Hivatalban dolgozók mentális egészségi állapotának javulása és a rekreáció elősegítése a rendelet megalkotásának elmaradása ezt veszélyeztetné.
 
5. A rendelet alkalmazásának objektív és szubjektív feltételei: Rendelkezésre állnak.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a rendelettervezetet elfogadni szíveskedjen. 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet megalkotását. 
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság   A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet megalkotását.  
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság   A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet megalkotását.  
 
Döntési javaslat

"A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2019. évi igazgatási szünete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete
../2019. (... ..) önkormányzati rendelete
 
a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2019. évi igazgatási szünetének elrendeléséről
(tervezet)
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 232. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének és Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
 
1. § A rendelet hatálya a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselőkre, ügykezelőkre és munkavállalókra terjed ki.
 
2. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 2019. évi munkarendjében
 
nyári időszakban:     2019. július 22. napjától augusztus 2. napjáig
téli időszakban:         2019. december 23. napjától december 31. napjáig
 
igazgatási szünetet rendel el.
 
(2) Az igazgatási szünet időtartama alatt a nyári időszakban az integrált ügyfélszolgálat ügyfélfogadása folyamatos. A téli időszakban az ügyfélfogadás szünetel, azonban a feladatellátás folyamatosságának biztosítása érdekében a Hivatal ügyeletet tart.
 
3. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba és 2020. január 1. napján hatályát veszti. "
 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe