14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. január 21-i ülésére

Tárgy:   A gyomaendrődi 0130/14 hrsz-ú ingatlan átadása a DAREH Önkormányzati Társulás vagyonkezelésébe
Készítette:   Pardi László osztályvezető
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Molnár Sándor Úr, a Délkelet-Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulás (Továbbiakban: DAREH) elnöke 2019. október 3-án kelt levelében tájékoztatást adott arról, hogy a DAREH és az NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nkft. által elnyert KEHOP-3.2.1-15-2017-00010 azonosítószámú „Komplex hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztése a Délkelet-Alföld térségében” pályázatában a létesítmények helyszínváltozása miatt változásbejelentési kérelemmel élt. (Korábban a szarvasi átrakóállomás átadását kérték, amelyet a szarvasi képviselő-testület elutasított). Az új átrakóállomás létesítésének helyszíneként emiatt a gyomaendrődi külterületi 0130/14 hrsz-ú ingatlant jelölték meg, mint minden szempontból legideálisabb területet. A Társulás elnöke az ingatlan földhasználati jogának ingyenes átadását kérte a tulajdonosoktól (levél mellékelve).
 
A gyomaendrődi 0130/14 hrsz-ú külterületi ingatlan a Szegedi Ítélőtábla Pf.II.20.483/2010/6. sz. ítélete alapján, az ítélet által létrehozott adásvételi szerződéssel került a Gyomaendrődi Regionális Hulladéklerakót közösen létesítő önkormányzatok tulajdonába, az ingatlanon Gyomaendrőd Város Önkormányzatának tulajdoni hányada 3383/10000-ed. Az ingatlan „mezőgazdasági zóna” övezetbe besorolt, „kivett” művelési ágú, „üzem” megnevezésű 8 ha 6065 m2 területű, jogi jellege szerint „védelmi övezet” minősítésű ingatlan, amely a forgalomképes üzleti vagyon körébe tartozik és könyv szerinti nettó értéke 17.558.090,-Ft.
 
A DAREH elnöke által 2020. január 6-ra összehívott egyeztetésen a DAREH munkatársai részéről az a nyilatkozat hangzott el, hogy a létesítendő átrakó állomás helyigénye legfeljebb 1 hektár, tehát az érintett ingatlannak alig 1/8 része tekintetében szeretnék a földhasználati jogot megszerezni. A KEHOP-pályázat ingatlan vásárlásra nem tartalmaz forrást.
 
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvényben meghatározott kivétellel (14.§ /1/ bek.) az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon nem idegeníthető el. A 2011. évi CLXXXIX. tv. (Mötv.) 108. §-a pedig a következőképpen rendelkezik az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átadásáról: 1.) a helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tulajdonjoga az állam vagy más helyi önkormányzat javára ingyenesen átadható, jogszabályban meghatározott közfeladat ellátásának elősegítése érdekében 2.) az ingyenes vagyonátadás az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti 3.) a nemzeti vagyon átadására vonatkozó testületi határozatban meg kell jelölni azt a jogszabályban meghatározott közfeladatot, amelynek ellátását az átadás elősegíti.
 
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény értelmében az önkormányzatnak nincs olyan törvényi kötelezettsége, amelynek alapján köteles lenne a hulladékgazdálkodási közszolgáltatónak ingyenesen vagyonelemeket átadni a feladata ellátásához.
 
 
Miután a fent említett egyeztetésen az átrakó állomás fennállásának időtartamáig meghatározott földhasználati jog biztosítását kérte a pályázó DAREH képviselője a tulajdonjog átadása helyett és a korábbiaktól eltérően azt is csak az érintett ingatlannak egy kis részére, a tulajdonos önkormányzatok kivétel nélkül jelen lévő képviselői úgy foglaltak állást, hogy a későbbiekben telekmegosztással létrehozandó, önálló helyrajzi számmal rendelkező, pontosan megjelölt területű ingatlanon ellenérték fejében támogatni tudják a földhasználati jog bejegyzését. A DAREH képviselői kijelentették, hogy a társulás közgyűlése elé terjesztik valamennyi, a KEHOP-pályázat miatt az önkormányzatok által átadott ingatlan tulajdonjogának vagy földhasználati jogának ellenértékére vonatkozó javaslatukat.
 
Mindezek alapján kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság     A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság     A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság     A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Földhasználati jog adása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÖNKORMÁNYZATI INGATLAN
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy a Dél-Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulás javára földhasználati jog bejegyzéséhez járul hozzá a gyomaendrődi külterületi 0130/14 hrsz-ú 8 ha 6065 m2 területű ingatlanból megosztás során létrehozandó új külterületi ingatlannak a gyomaendrődi önkormányzatot megillető 3383/10000-ed tulajdoni hányadára, a KEHOP-3.2.1-15-2017-00010 azonosító számú pályázat útján megvalósuló hulladékátrakó állomás létesítése céljából. A képviselő-testület az ingatlan megosztásához ezen határozattal hozzájárulását adja azzal, hogy a megosztás költségeit a Társulás köteles viselni, valamint a megosztással kapcsolatos okiratok aláírására felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt. A képviselő-testület egyben megbízza a polgármestert és a jegyzőt, hogy e határozatról a társulás elnökét értesítse, valamint a földhasználati jog bejegyzésére vonatkozó megállapodás tervezetét jóváhagyás céljából terjessze a képviselő-testület elé.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Pardi László

« Vissza
Vissza a főmenübe