19. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. augusztus 18-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató a zöldterület karbantartás jelenlegi szabályozásáról
Készítette:   Dr. Csordás Ádám jegyző, Pap-Szabó Katalin jegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd településképére, valamint annak megítélésére negatív hatást gyakorolnak azok az ingatlanok és az ingatlan, valamint az úttest közötti füves zöldsávú területek, melyek gondozását az arra kötelezett ingatlan használója, kezelője, vagy ezeknek hiányában a tulajdonosa elmulasztja.
 
A fenti kötelezettségről Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének 33/2016. (XII.19.) önkormányzati rendelete a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről (a továbbiakban: Rendelet) rendelkezik.
 
A Rendelet tételesen felsorolja azokat az aktív tevékenységgel, valamint mulasztással megvalósítható magatartásokat, melyek a közösségi együttélés alapvető szabályait sértik, e felsorolás részeként a Rendelet 2. § c) és d) pontja alapján a közösségi együttélés alapvető szabályaiba ütköző magatartást követ el az az ingatlan használó, kezelője, ennek hiányában tulajdonosa, aki az ingatlannal határos zöldsávon vagy árokszakaszon gyomirtó szert alkalmaz, vagy aki az ingatlan és az úttest közötti füves zöldsáv rendszeres gondozását, kaszálását vagy fűnyírását, és a lehullott falevelek gyűjtését elmulasztja, de a közösségi együttélés szabályait sérti az is, aki az ingatlanon található  növényzet ápolását, a gyepfelületek rendszeres nyírását, a fák és cserjék szükség szerinti nyesését és növényvédelmét elmulasztja.
 
A Rendelet 8. § alapján a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás elkövetése miatt induló eljárás lefolytatására a Képviselő-testület a hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át.
 
A közösségi együttélésre vonatkozó szabályok betartását a közterület-felügyelő és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal megbízott ügyintézői jogosultak ellenőrizni, a szabályok megsértése esetén induló hatósági eljárást hivatalból kell lefolytatni.
A Rendelet a közösségi együttélési szabályok betartásának elmulasztása esetére alkalmazható jogkövetkezmények tekintetében a közigazgatási bírságról, valamint a közterület-felügyelő által kiszabható helyszíni bírságról rendelkezik, előbbit százötvenezer, utóbbit ötvenezer forintban maximalizálva, azzal, hogy a bírság mértékének megállapításánál figyelembe kell venni a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás súlyát, a felróhatóság mértékét, valamint az érintett vagyoni helyzetét és jövedelmi viszonyait.
 
Tisztelt Képviselő-testület!

A Rendeletben foglalt szabályok, rendelkezések alkalmasak arra, hogy a Gyomaendrődön életvitelszerűen itt élő ingatlantulajdonosok, ingatlanbirtokosok vagy az ingatlant egyéb jogcímen használók a közösségi együttélés szabályainak megfelelően járjanak el.
A helyi rendelet viszont nem nyújt megoldást azoknak az ingatlanoknak az esetében, melyek jellemzően azért nincsenek karban tartva, mert az ingatlan tulajdonosa már nem él életvitelszerűen az adott ingatlanban. A problémát jelentő ingatlanok nagyobb részében a korábbi tulajdonos elhunyt, a jogutód pedig nem él életvitelszerűen Gyomaendrődön, vagy több jogutód esetében az ingatlan értékesítése meghiúsult, így az elaprózódott tulajdoni viszonyok mellett a tulajdonosok (nem egyszer külföldi tartózkodási címmel) nem teljesítik a Rendeletben foglalt kötelezettségeiket. Ezeknél az eseteknél a helyszíni bírság eleve értelmezhetetlen, a közigazgatási bírság pedig nehezen, vagy egyáltalán nem hajtható be.
 
Természetesen az eljárásjogi és adminisztrációs nehézségekkel nem lehet magyarázni, hogy a város közterületei gondozatlanok. Ezért szükséges megvizsgálni és kidolgozni annak a módozatát, hogy költségtérítés ellenében valósuljon meg a zöldterületek karbantartása. Ehhez azonban mindenképp kapacitásbővítés szükséges, mind humán erőforrás területén, mind költségvetésileg. A jelenlegi hivatali apparátus létszámát tekintve nem képes egy ilyen volumenű feladat megvalósítására, a Városüzemeltetési Osztályon túl a Pénzügyi Osztály, az Adó Osztály és a Titkárság részére jelentős adminisztrációs többletmunkát eredményez.
 
Vegyük sorra a legfontosabb lépéseket:
1.       Közterület felügyelő megállapítja a ingatlan elhanyagolásának tényét
2.       Felszólítja a tulajdonost a munkálatok elvégzésére 15 napos határidő megjelölésével (értesítés hivatalosan, ajánlott tértivevénnyel)
3.       15 nap elteltével az ingatlan előtti terület karbantartására az önkormányzat megrendeli a kaszálást (Közszolgáltatási szerződés alapján vagy beszerzési eljárás alapján kiválasztott szolgáltatótól) a díjtétel előre meghatározott kell, hogy legyen!
4.       Az önkormányzat kifizeti az elvégzett munka alapján kiállított számlát.
5.       Közvetített szolgáltatásként tovább számlázza azt, az ingatlan tulajdonosának.
6.       Ezzel egy időben közigazgatási bírságot szab ki, melynek mértéke maximum 150.000,- forint.
6.a) Az ingatlan tulajdonos kifizeti az elvégzett munka árát és a kiszabott bírságot is
6.b) Az ingatlan tulajdonos fizetési kötelezettségének nem tesz eleget és az önkormányzat elindítja a kintlévőségek behajtását – NAV-on keresztül.
7.       Az áprilistól októberig tartó szezonban több alkalommal szükséges a zöldfelületek karbantartása, ami a fent leírt eljárás folyamatos ismétlésével valósítható meg.
8.       Átruházott hatáskörként a jegyző hatáskörébe tartozik az elsőfokú döntés meghozatala, kifogás esetén a fellebbezéseket a Képviselő-testület jogosult és köteles elbírálni.
 
Mindenképp szükséges jogkövető magatartásra sarkalni a településen ingatlannal rendelkező tulajdonosi kört, függetlenül attól hogy életvitelszerűen itt él-e a településen, vagy csak tulajdonnal rendelkezik.

Gyomaendrőd Város Polgármestere álláspontja szerint a gondozatlan zöldterületek szabályozására három megoldás lehetséges.
 
Az első javaslat értelmében a gondozatlan zöldterületek karbantartását helyi, erre szakosodott vállalkozók igénybevételével lehetne megszervezni, akik előre meghatározott díjtétel szerint végzik el a meghatározott terlületen a zöldterületek gondozását. E díjat az Önkomrányzat téríti meg, melyet továbbszámláz az ingatlan tulajdonosa részére, ezzel egyidejüleg a közösségi együttélés alapvető szabályainak megsértése miatt közigazgatási bírságot vet ki.
A második javaslat alapján készüljön egy tervezet a közfoglalkoztatási program zöldfelület karbantartási tevékenységének módosítására.
A harmadik javaslat szerint költségalapon, az önkorámányzati költségvetés terhére történjen meg a zöldterületek karbantartása.
Fentiek miatt kérjük a Tisztelt Képviselő-testület szíves iránymutatását azzal kapcsolatban, hogy milyen módon kerüljön szabályozásra a gondozatlan közterületek karbantartása, milyen keretek között lesz lehetőség a normák megalkotására, annak érdekében, hogy a 2021. évben már a gyakorlatban is alkalmazható legyen.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  
 A Bizottság javasolja a határozati javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  
A Bizottság javasolja a határozati javaslat elfogadását. 
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  
A Bizottság javasolja a határozati javaslat elfogadását. 
 
Döntési javaslat

"Döntés a zöldterület karbantartás jelenlegi szabályozásáról"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a Jegyzőt, hogy a Képviselő-testület iránymutatásai alapján dolgozza ki a gondozatlan közterületek karbantartásának részletes szabályozását! 

Határidők, felelősök:

Határidő: 2020. 11. 30.
Felelős: Pap-Szabó Katalin

« Vissza
Vissza a főmenübe