1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. szeptember 15-i ülésére
2020. szeptember 15-i ülésére
Tárgy: | A 2020. évi költségvetési rendelet módosítása | |
Készítette: | Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló 5/2020. (II. 14.) önkormányzati rendeletének módosítását az alábbiak indokolják:
a) rendelet módosítási hatást kiváltó Képviselő-testületi döntések és pályázat útján nyert, különböző alapoktól és egyéb szervezetektől kapott pénzbeli támogatások
b) intézményi saját hatáskörben történt előirányzat átcsoportosítások
A fentiek hatásaként a költségvetési főösszeg 98.686 E Ft-tal változott.
A szociális jellegű állami támogatások között szerepel 29.777 E Ft összegű ágazati pótlék, mely a Térségi Szociális Gondozási Központ és a Család- és Gyermekjóléti Központ költségvetésében jelentkezik kiadásként.
A költségvetésbe beépítésre került a 2020. július 31.-ig időszakra a Térségi Szociális Gondozási Központ részére az állami támogatásként átutalt bérkompenzáció 444 E Ft összege, melyet az intézmény személyi juttatására és a hozzá kapcsolódó járulékok összegére fordítottunk.
Az állam a kulturális ágazatban a helyi önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak részére 2020. évben is biztosítja a kulturális illetménypótlékhoz kapcsolódó többlettámogatást. A költségvetésbe beépítésre került a 2020. január 1.-től augusztus 31.-ig terjedő időszakra eső állami támogatásként átutalt kulturális pótlék 2.975 E Ft összege, melyet a kulturális intézményeink, a Határ Győző Városi Könyvtár, a Szent Antal Népház és a Kállai Ferenc Kulturális Központ személyi juttatására és a hozzá kapcsolódó járulékok összegére használtunk fel.
A költségvetési törvény 2. melléklete alapján kiegészítő állami támogatást kapott önkormányzatunk 50.076 E Ft összegben, melyből az intézmények önkormányzati kiegészítő támogatásának kiváltásával kapcsolatos összeg bekerült a tartalékok közé.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 107. § értelmében lehetőség van az önkormányzatnak év közben az állami támogatás mutatószámainak módosítására. Ennek értelmében a május havi módosításnál az egyes köznevelési feladatok támogatása címén a Kistérségi Óvodánál 496 E Ft összegben állami támogatás csökkenés keletkezett a 2020. október 1.-i beíratott gyermeklétszám változás miatt. A Térségi Szociális Gondozási Központban az időskorúak nappali intézményi ellátása szolgáltatásnál 570 E Ft, a fogyatékos személyek nappali intézményi ellátásánál 3.790 E Ft, és a szociális étkeztetésnél 1.078 E Ft az állami támogatás csökkenés, a szakosított bentlakásos idősotthoni ellátásnál 5.038 E Ft, a gyermekétkeztetésnél 381 E Ft plusz igény keletkezett az ellátotti létszám változásának hatására. Ezen összegek beépítésre kerültek a költségvetésbe.
A 275/2020. Korm. rendeletben foglaltak szerint a veszélyhelyzet során nyújtott többletmunkájuk elismeréseként az egészségügyben dolgozókat egyszeri rendkívüli juttatás illeti meg 500 E Ft/fő összegben, melynek alapján a Városi Egészségügyi Intézmény 17.038 E Ft-ot kapott NEAK finanszírozásból.
Az intézményeknél a költségvetésbe bekerült a nyári diákmunka személyi juttatásának és járulékának összege, forrásául a Kormányhivatal támogatása szolgál. A diákmunkával kapcsolatos átlag létszámadatok is beépítésre kerültek.
Az Önkormányzatnál a működési tartalékból kivezetésre kerültek a különböző alapokból a felosztott összegek a megfelelő kormányzati funkciókra.
Képviselő-testületi döntések alapján a pályázatok benyújtásához szükséges önerő elkülönítése megtörtént a költségvetésben.
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál a 2020. évi költségvetés módosításának társadalmi és gazdasági hatása nincs, a hangsúly inkább a költségvetési hatásra helyezhető. A 2019. évi LXXI. törvény által biztosított állami támogatás településünk részére kiutalt tényleges összegének meg kell jelennie előirányzatként is a költségvetésben.
A megalkotásra kerülő költségvetési rendeletnek nincs következménye a környezetre. Az egészségre gyakorolt hatás kedvező, mivel a veszélyhelyzet kihirdetését követően hozott vírushelyzettel kapcsolatos polgármesteri intézkedések, döntések kedvezően befolyásolják a településen élők helyzetét, egészségmegőrzését. A változások beépítése a rendeletbe többletkönyvelési és adminisztrációs feladattal jár. A költségvetési rendelet módosításának szükségessége, valamint a jogalkotás elmaradásának várható következménye az, hogy a város 2020. évi költségvetési jelentéseinek és a beszámolójának elkészítése során a kötelező egyezőség nem lenne biztosított, ezáltal az Önkormányzat nem tudna eleget tenni adatszolgáltatási kötelezettségének. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Általános indoklás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény 34. §-a szerint a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében szükséges átvezetni a rendelet megalkotását követően felmerült változásokat, így különösen a 2020. évi költségvetés jóváhagyását követően a pályázat útján nyert, különböző alapoktól és egyéb szervezetektől kapott pénzbeli támogatásokat, a Képviselő-testület határozatainak rendeleten történő átvezetését, intézményi módosítási kezdeményezéseket, valamint a központi támogatásokról beérkező értesítések szerinti elirányzat-módosításokat.
Részletes indoklás
A költségvetési rendelet 1.§-ában meghatározott 3.753.903 E Ft bevételi és kiadási főösszeget a 2020. évi központi költségvetésről szóló 2019. évi LXXI. törvény állami támogatások előirányzata határozza meg. Az államháztartási számvitel szabályai szerint a realizálódott többletbevételek a költségvetési egyensúlyt úgy biztosítják, hogy az összege a kiadási oldalon a tartalékba lett helyezve. A költségvetési bevételek és kiadások a költségvetési egyensúlyt biztosítják.
A rendelet 2. §-ában meghatározott bevételek előirányzott összegeit a 2020. évi központi költségvetési törvény alapján a települést megillető tényleges állami támogatás összege, illetve a realizálódott bevételek összege határozza meg.
A rendelet 3. § - 4. §-ában meghatározott kiadási előirányzatok összegét az önkormányzatok kötelezettségvállalására vonatkozó szabály indokolja, mely szerint csak előirányzott kiadásra teljesíthető kiadás.
Kérem a Képviselő-testületet a költségvetési rendelet módosításának elfogadására.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2020. évi költségvetési rendelet módosításának elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2020. évi költségvetési rendelet módosításának elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2020. évi költségvetési rendelet módosításának elfogadását. | |
"A 2020. évi költségvetési rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./...... (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről szóló 5/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról
(TERVEZET)
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetésről szóló 5/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét 3.753.903 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 3.753.903 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint."
2. § Az ÖR. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 2.136.876 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 293.199 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 262.565 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 1.061.263 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint."
3. § Az ÖR. 4. § helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.338.335 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 626.309 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 99.916 ezer forint,
c) dologi kiadás 561.522 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 699.021 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 155.229 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 148.861 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 47.477 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint."
4. § (1) Az ÖR. 7. § (1) és (2) és (2a) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„7. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 1.374.315 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 362.186 ezer forint,
b) beruházási kiadás 413.658 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás a felhalmozási célú céltartalékkal együtt 598.471 ezer forint."
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 362.186 ezer forint,
b) beruházási kiadás 413.658 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás a felhalmozási célú céltartalékkal együtt 598.471 ezer forint."
(2a) A finanszírozási kiadások összege 41.253 ezer forint.”
5. § Az ÖR. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
6. § Az ÖR. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
7. § Az ÖR. 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
8. § Az ÖR. 4. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
9. § Az ÖR. 5. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.
10. § Az ÖR. 6. melléklete helyébe a 6. melléklet lép.
11. § Az ÖR. 7. melléklete helyébe a 7. melléklet lép.
12. § Az ÖR. 8. melléklete helyébe a 8. melléklet lép.
13.§ Az ÖR.10. melléklete helyébe a 9. melléklet lép.
14. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal