21. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. június 30-i ülésére

Tárgy:   Informatikai koncepció felülvizsgálata, elektronikus ügyintézés áttekintése
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt képviselő-testület!

Gyomaendrőd Önkormányzata megalakulása szinte egybeesett a PC térhódításával a közigazgatási informatika létrejöttével. E körülmények miatt már a kezdetektől fogva stratégiai cél volt az informatikai befogása a közigazgatási munkára.
 
1991-1995 közötti időszak a korszerű irodatechnológia és informatika alapjainak a megteremtését szolgálta. Ez az időszak volt a vállalati és igazgatási informatika PC alapúvá szervezésének az időszaka. Ebben az időszakban megtörtént az irodai munkafolyamatok technológiai váltása. A nagy ügyfélforgalmú szakterületeken és a funkcionális munkaterületeken kiépültek az információs rendszerek, számítógépes adatbázisok. (Szociálpolitika, adózás, népesség, gyám, iktatás, pénzforgalom könyvelés és nyilvántartás, vagyonkataszter, jogszabály- és döntésnyilvántartás stb.)
 
1996 – 2000 között időszak világszerte áttörés az informatikában. Az amerikai elnök meghirdette az információs társadalom kiépítésének stratégiai célját. Átütő sikert ér el a Windows95 operációs rendszer, amelynek elterjedése sodrában betör a családokba az olcsó PC és az azokon futó multimédiás alkalmazások és mindenki számára elérhetővé válik az internet. Az önkormányzati igazgatásban az internet/intranet technológia 1998-ban a választási informatikában, majd 2000 július elsejétől az okmányirodai működésben éreztette hatékony szolgáltatásait.
 
2001-2005 között  tovább bővült az Okmányirodák hatásköre gépjármű okmányok ügyintézésével. Továbbfejlesztésre került a Kiskincstár és a pénzügyi információs rendszer. A Széchenyi terv keretében két informatikai jellegű pályázatán nyert támogatásból korszerű önkormányzati portál került kifejlesztésre, illetve megkezdhettük a minőségi PC park alapjainak kiépítését. 2004-ben SPARD, DARFT és IHM-ITP pályázatokból hiánypótló szélessávú internet szolgáltatás indított az önkormányzat. A nagykiterjedésű városi hálózat adta az alapot az integrált pénzügyi rendszer bevezetésére
 
2006 - 2010 között kiépült az e-közigazgatás helyi feltételrendszere. Üzleti és kistérségi önkormányzati beruházásban további szélessávú hálózatok épültek lefedve a város területét. ÁROP pályázati forrásból és önerőből létrejött az e-demokrácia és az elektronikus ügyintézés feltételrendszere. MikroVoks-EDtR, ügyfélhívó, új generációs önkormányzati portál, elektronikus kapcsolattartás stb.
 
A korábbi beszámolókban és a mellékelt koncepcióban is bemutatott elektronikus ügyintézés területén ez év tavaszán értük el a legkézzelfoghatóbb eredményt. 12 helyi adó bevalláshoz és ügyintézéshez kapcsolódó elektronikus nyomtatványt készítettünk el, amely az ügyfélkapun elektronikusan is beküldhető. Az eddig kibocsájtott elektronikus adóbevallások sikerét jelzi, hogy az idei iparűzési adóbevallás időszakában a bevallások közel felét már az ÁNYK-s nyomtatványon adták be. A május végéig beérkezett 1120 adóbevallásból 550 darabot az Gyeipadbev_11 jelű ÁNYK űrlapon adtak be. Ebből 400 darab elektronikusan az ügyfélkapukon került továbbításra. Volt olyan nap amikor az önkormányzatunk elektronikus Hivatali kapujába közel száz adóbevallás érkezett. Az iparűzési adó dömpingjét követően az idegenforgalmi adó bevallások érkeznek rendszeresen a Hivatali kapunkba a Gyeidforbev_11 jelű nyomtatványon.
 
Kinek jó az, ha nem Word vagy PDF alapú űrlapot használunk, hanem az ÁNYK-ba tölthető elektronikus nyomtatványt? - tehető fel a kérdés. Természetesen elsősorban az ügyfélnek és azok képviselőinek (akik jellemzően könyvelők), mivel nyugodtak lehetnek abban, hogy a benyújtásra kerülő adóbevallás, vagyis az ahhoz kapcsolódó irat nagy valószínűséggel hibátlan lesz formai, számszaki és törvényességi szempontból is. Az "intelligens" nyomtatvány ugyanis nem engedi, hogy az adatokat ne a megfelelő helyre, ne a megfelelő összefüggésben vagy esetleg nem oda illő tartalommal rögzítsük be. Szintén vizsgálja a logikai összefüggéseket és elvégzi - ahol szükséges - az elemi számításokat is. Pl. nem lehet egy időintervallum feltüntetésénél a nyitó dátum későbbi, mint a záró dátum. Szintén nem lehet egy telek összes területe kisebb, mint az adómentes területe. Ezek lehet, hogy kézenfekvő dolgoknak látszanak, azonban a még legtapasztaltabb és legfelkészültebb, űrlap kitöltésekben szakértő ember is könnyen összekavarodhat a sokszor bonyolult kérdőívek, blanketták rengetegében.
Az idő pedig pénz, ahogy a közmondás is tartja. Így nem mindegy az adóhivatalnak sem, hogy a beérkezett adóbevallások feldolgozása néhány percbe kerül, vagy a hibák javítása miatt a számtalan levelezéssel és telefonálással napok telnek el, nem beszélve a költségekről és egyéb hátrányokról.

Ebből is látható, hogy a középtávú informatikai fejlesztési elképzelések a külső körülmények és kormányzati szándékok változásai mellett is jól szolgálták a gyakorlatias és az embereket szolgáló önkormányzati informatika megteremtését.
 
Ma ismét nagy horderejű átalakítás előtt áll a hazai közigazgatás. Az alsószintű közigazgatási hatáskörök egy jelentős része állami kézbe, a járási kormányhivatalok hatáskörébe kerül. Ennek ellenére az önkormányzat és az önkormányzatiság, illetve az önkormányzat működéséhez kapcsolódó funkciók igazgatása (adó, pénzügy, városüzemeltetés, vagyongazdálkodás, testületi működés és partnerség) helyi kézben marad. Fel kell készülni arra, hogy e tevékenységek, az ezekhez kapcsolódó adatvagyon korszerű módon ésszerű költségekkel legyen működtetve és hasznosítva a köz javára.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
Kérem, hogy a mellékelt informatikai fejlesztési stratégia iratát vitassák meg és támogassák az abban lefektetett elvek megvalósítását a konkrét társadalmi és jogi környezet figyelembe vételével.

 

 

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az önkormányzat középtávú informatikai fejlesztési stratégiájának elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A középtávú informatikai koncepció felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szervezet fejlesztés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete tudomásul veszi az informatikai koncepció felülvizsgálatáról és az elektronikus ügyintézésről szóló beszámolót.

2) A Képviselő-testület elfogadja az előterjesztés mellékletét képező középtávú informatikai koncepciót. Felhatalmazza a polgármestert, hogy intézkedjen a koncepció végrehajtásának ütemtervének elkészítéséről és a fejlesztési pénzösszegeknek pályázati források feltárásával, és azok éves költségvetési tervekbe illesztésével gondoskodjon.

Határidő: 2012.02.15, 2013.02.15, 2014.02.15
Felelős: Várfi András polgármester


Határidők, felelősök:

Határidő: 2012. 02. 15.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Megyeri László

Határidő: 2013. 02. 15.
Felelős: Várfi András

Határidő: 2014. 02. 15.
Felelős: Várfi András

« Vissza
Vissza a főmenübe