6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humánpolitikai Bizottság
2009. december 7-i ülésére

Tárgy:   A nehéz helyzetbe került, lakáshitellel rendelkező polgárok védelme érdekében szükséges intézkedések valamint az önkormányzati bérlakás állomány bővítésével kapcsolatos költségek
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

2009. október 1-i testületi ülésen napirendi pontként szerepelt a nehéz helyzetbe került, lakáshitellel rendelkező polgárok védelmében szükséges egyes törvénymódosításokról szóló 2009. évi XLVIII törvény rendelkezéseiről szóló tájékoztató. A Képviselő-testület megtárgyalta az előterjesztést és az alábbi határozatot hozta:

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja a polgármestert, hogy a végezzen további vizsgálatot

  • egyrészt a lakásingatlanok kényszerintézkedésével kapcsolatos önkormányzat elővásárlási jog gyakorlásának szükségességéről,
  • másrészt tekintse át a bérlakásépítés költségeit, a bérleti díj mértékét a kedvezményes hitel törlesztő részletének szembeállításával,

A vizsgálatok elvégzése után tegyen javaslatot a további intézkedésekről a Képviselő-testület decemberi ülésén."

A határozat értelmében a lakásingatlanok kényszerintézkedésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk a Képviselő-testületet:

  • az országban nagyon kevés önkormányzat élt elővásárlási jogának gyakorlásával, ennek oka valószínűleg, hogy a szűkülő költségvetési források mellett az önkormányzatok nem rendelkeznek e feladat ellátásához szükséges saját forrással,  illetve e feladatellátásához nem kívánnak igénybe venni pénzintézeti segítséget sem (hitelt).
  • Mind a tájékoztatást tárgyaló bizottságok, mind a Képviselő-testület részéről megfogalmazódott az, hogy amennyiben az önkormányzat elővásárlási jogával élni kíván a lakóingatlanok kényszerértékesítése során, nagyon körültekintően kell eljárnia, azért hogy az intézkedés a kényszerhelyzetbe került ügyfelek érdekeit szolgálja az önkormányzat gazdasági érdekeivel összhangban, tényleges segítséget tudjon nyújtani az önkormányzat az arra rászoruló gyomaendrődi polgárok számára.
  • Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata élt e törvényi lehetőséggel pontosan körülhatárolva, hogy mely ingatlanok, mely kérelmezők esetében milyen feltételekkel  kíván élni az önkormányzat a törvény adta lehetőséggel.
  • A Képviselő-testületnek, amenniyben élni kíván elővásárlási jogával figyelemmel kell lennie arra, hogy az olyan ingatlanok megszerzése az indokolt, melyek műszaki állapota alapján nem szükséges annak helyreállítása, lakhatóvá tétele, mivel ez  a vételáron túl jelentős többletköltséget róna az önkormányzatra. Figyelemmel kell lenni az ingatlan tulajdonviszonyaira is, mivel az önkormányzatnak nem előnyös tulajdonostársi pozícióba kerülni. Fontos meghatározni azt is, hogy csak a lakáshitelből származó tartozás esetén kíván élni az önkormányzat elővásárlási jogával, tehát ezen cél megvalósítását szolgálja az, hogy  a szabályozás során meghatározásra kerülne az ingatlanon fenálló  terheken belül a lakáshitelből származó tartozás minimális aránya  az egyéb, a végrehajtás során  érvényesíteni kívánt követelesékhez (adótartozás, közüzemi hátralék) képest. (70 %) 
    Az ingatlan árverés útján történő megszerzéséről való döntés meghozatalakor csak az ingatlan becsértéke (az ingatlan árverési hirdetményben rögzített értéke, mely gyakorlatilag a forgalmi értékkel egyenlő) és az érvényesíteni kívánt követelések összege ismert (az ingatlan tényleges vételára csak a licitek folyamán alakul ki), ezért ezek egymáshoz való arányát kell figyelembe venni annak eldöntésére, hogy az önkormányzati segítség elégséges-e, másik oldalról nézve szükséges-e a lakásprobléma megoldásához. Ez az alábbiak szerint történhet:
    A Vht. szabálya értelmében az egyetlen lakóingatlannal rendelkező adós ingatlanára vezetett végrehajtás során az ingatlan nem értékesíthető a becsértéke 70%-ánál alacsonyabb vételáron. Ugyanakkor érdemes határt vonni a vételár maximuma tekintetében is, hiszen egy olyan ingatlan, amelyre erős kereslet alakul ki, már piaci viszonyok között is értékesíthető, és az így befolyó vételárból az adós vélelmezhetően képes önkormányzati segítség nélkül rendezni a lakhatását. Ezért célszerű az említett maximumnak a becsérték 120%-ában történő meghatározása. Ezen szabályok alapján az ingatlan vételára - amelyre az önkormányzat a fentebb ismertetett elővásárlási jogát gyakorolhatja - a becsérték 70%-120%-os intervallumában alakulhat az egyedi sajátosságoktól függően.
    Az ingatlant terhelő követelésállomány összegének megítélésével kapcsolatban a végrehajtás alá vont ingatlan vételárát érdemes figyelembe venni, mivel elképzelhető egyrészről olyan eset, mikor az ingatlan értékét jelentősen meghaladja az érvényesíteni kívánt követelések összege, különösen akkor, ha az ingatlan vételára a becsértéket sem éri el (ekkor valószínűsíthető, hogy a fennmaradó tartozás mellett a bérleti jogot szerzett adós a lakbért sem tudná kifizetni). De az olyan ingatlan megszerzése sem indokolt, amelynek vételára a követelések összegét jelentősen meghaladja, ugyanis az ilyen adós nem feltétlenül csak önkormányzati segítséggel tud lakhatási problémájára megoldást találni. Javaslom, hogy az önkormányzat csak akkor éljen elővásárlási jogával, ha az ingatlan vételára nem haladja meg egymillió forinttal az érvényesített követelések teljes összegét, egyidejűleg a követelések összege sem haladhatja meg egymillió forinttal a vételár összegét, figyelembe véve azt, hogy az önkormányzat által elfogadható vételár az ingatlan becsértékének 70-120%-a között lehet.
    Annak elkerülése érdekében, hogy miután az önkormányzat megszerezte az ingatlan tulajdonjogát, és vele a bent maradó kérelmező nem köt bérleti szerződést (és ezáltal jogcím nélkülivé válik), szükséges biztosítékként beépíteni a kérelmező nyilatkozati kötelezettségét.
    A korábbi, törvényekben meghatározott, illetve a gazdaságossági-célszerűségi szempontok mellett figyelemmel kell lenni az adós személyes körülményeire is, hogy a valóban segítségre szoruló gyomaendrődiket segíthesse az önkormányzat az ésszerű gazdálkodás keretein belül.
  • A 2010. évi költségvetésbe  be kell építeni az erre a feladatellátásra meghatározott összeget, a továbbiakban dönteni kell arról, hogy a saját forrást az önkormányzat saját maga vagy a Magyar Fejlesztési Bank kedvezményes hitelkonstrukciójával biztosítja. (Az előterjesztés mellékletében található az erről szóló tájékoztató)
  • Hivatalunkat megkereste  az OTP Bank, levelében együttműködési szándékát fejezte ki a nehéz helyzetbe került lakáshitellel rendelkező polgárok védelme érdekében, jelezve azt, hogy részt vesznek a hitelprogram nyújtásában valamint azt, hogy jelenleg több mint 5 olyan követelést tartanak számon, melynek fedezete településnkön található.  December hónapban megkeressük a helyi és a Békéscsabai székhellyel rendelkező pénzintézeteket és megkérjük az adott témában a fenti adatszolgáltatásra.  E megkereséssel választ kapunk arra is, hogy milyen létszámban érinti a gyomaendrődi lakosokat a probléma. A Humánpolitikai Osztályon kb 10 ügyfél érdeklődött az ősz folyamán, hogy az önkormányzat él-e elővásárlási jogával.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy  a fenti feltételek átgondolásával, majd a pénzintézek adatszolgáltatásának ismeretében a 2010. januári testületi ülésen  térjen vissza az előterjesztés megvitatására.

A Képviselő-testület októberi határozatának másik részében utasította a  polgármestert, hogy tekintse át a  bérlakás építés költségeit. A Városüzemetletési Osztály tájékoztatása alapján helyi szinten a lakásépítés költsége 130.000-150.000.-Ft/ négyzetméter. Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a költségek ismeretében vitassa meg a bérlakás állomány bővítésének lehetőségeit.


Döntéshozói vélemények

Humánpolitikai Bizottság  

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy a lakásingatlanok kényszerintézkedésével kapcsolatos önkormányzati elővásárlási jog gyakorlásának bevezetéséről valamint a bérlakás állomány növelésének lehetőségéről a 2010. évi költségvetés készítésével párhuzamosan a 2010. januári testületi ülésen döntsön. A bérlakásálomány növelésére az alábbi konrét javaslatot fogalmazta meg a Bizottság:

- Amennyiben Gyomaendrőd Város Önkormányzatának rendelkezésére áll lakásalap - melyet további bérlakások építésére kell fordítani - akkor Gyomaendrőd Város Önkormányzata a "Sikeres Magyarországért" Bérlakás Hitelprogram  "A nem lakás célú épületállomány bérlakás célú átalakítása" hitelcél igénybevételével a Sallai úti önkormányzati ingatlan valamint az Endrődi ú. 3. szám alatti ingatlan átalakításával bővítse az idősek és fiatalok számára épített költségalapú bérlakás állományt.

 

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy a lakásingatlanok kényszerintézkedésével kapcsolatos önkormányzati elővásárlási jog gyakorlásának bevezetéséről valamint a bérlakás állomány növelésének lehetőségéről a 2010. évi költségvetés készítésével párhuzamosan a 2010. januári testületi ülésen döntsön.

 

 
Döntési javaslat

"A nehéz helyzetbe került, lakáshitellel rendelkező polgárok védelme érdekében szükséges intézkedések valamint az önkormányzati bérlakás állomány bővítésével kapcsolatos költségek"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Lakásügyek
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy a lakásingatlanok kényszerintézkedésével kapcsolatos önkormányzati elővásárlási jog gyakorlásának bevezetéséről valamint a bérlakás állomány növelésének lehetőségéről a 2010. évi költségvetés készítésével párhuzamosan a 2010. januári testületi ülésen döntsön.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-

« Vissza
Vissza a főmenübe