5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2010. január 18-i ülésére

Tárgy:   A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló rendelet módosítása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

A rendelet felülvizsgálatát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 2010. január 01. napján hatályba lépő módosítása tette szükségessé.
A törvénymódosítás érintette az adósságkezelési szolgáltatás szabályait:
·         Adósságnak ismeri el a nemcsak a hitelintézettel kötött, de az abból átváltott szabad felhasználású kölcsönszerződésből fennálló hátralékot. A helyi rendelet nem vonta be ezen adósságfajtát az adósságkezelési szolgáltatásba. Nem javaslom a helyi rendeletet bővíteni a jövőben sem, tekintettel az önkormányzat forráshiányos költségvetési helyzetére, valamint arra a tényre, hogy 2008. évről (105 fő) 2009 évre (150 fő) 30 %-kal nőtt az adósságcsökkentési támogatásban részesülők száma. 2009-ben 7 személynek a maximum 200.000.-Ft összegű támogatás lett megállapítva. 3 személy volt, aki vállalta az egyösszegű visszafizetést, és 7 főnek meg kellett szüntetni a támogatást és a felvett támogatás visszafizetésére kellett kötelezni. 2010-ben már három személynek jött jogos javaslat a megszüntetéshez. Jellemző adósság a villanyszámla tartozás. Általában 12 hónapig tart egy-egy személy támogatása, a szolgáltatás időtartama maximum 18 hónap. A legtöbb ügyfélnek 70.000.-150.000.-Ft között van a tartozása, de előfordult a tavalyi évben 562.000.- Ft-os illetve 450.000.-Ft-os tartozás is.
·         A Sztv. törvény módosítása emelte az adósságcsökkentési támogatás maximálisan megállapítható mértékét 200.000.-Ft-ról 300.000.-Ft-ra. A támogatás összege nem haladhatja meg az adósságkezelésbe bevont adósság 75 %-át, maximum a 300.000.-Ft-ot. A helyi rendelet módosításával az adósság 50 %-ában határoznánk meg a támogatás mértékét, így egy-egy személy részére kevesebb támogatás állapítható meg, ugyanakkor több személyt tudunk bevonni a szolgáltatásba, melyre sajnos szükség van, hiszen láthatjuk, hogy egyik évről a másikra 30 %-kal nőtt az igénylők száma. Az önkormányzatnak meg kell határozni az éves keretet, mellyel tudja segíteni a rászorultakat, melynek összegét a forráshiányos költségvetési helyzetre tekintettel nem emelhetjük meg 30 %-kal, ezért is szükséges az egyes személyeknél adható támogatás összegének csökkentése.
·         A Sztv. törvény módosítása csökkentette azt az időtartamot, melynek lejárta után újból bevonható a kérelmező a szolgáltatásba 12 hónapról 6 hónapra. Több olyan kérelmező van, aki már harmadjára és még több, aki másodjára is részt vesz az adósságkezelésben. A várakozási idő csökkentésével várhatóan még többen jönnek vissza. Sok ügyfél eleve számít az újra igényelhetőségre és ehhez képest nem fizeti a számláit. A várakozási idő csökkentése is növeli a szolgáltatásban résztvevő személyek számát.
 
A törvénymódosításból adódó felülvizsgálat mellett áttekintésre került a rendelet egésze és a legutolsó felülvizsgálat óta eltelt időszak gyakorlati tapasztalatainak megfelelően is módosításra került a rendelet, mely módosításokat részletesen a rendelettervezet tartalmazza.
 
Indoklás
 
1. § (1) A R. 2. § (1) c) pontja kimondta, hogy az a személy támogatható, akinek hat havi tartozása a kérelem benyújtását megelőző 18 hónap alatt keletkezett. A Sztv. nem rendelkezik ilyen feltételről, az Önkormányzat nem állapíthat meg több feltételt a törvényben meghatározott jogosultsági feltételeknél, ezért a rendelet szövegéből törölni kell a tartozás keletkezésének időbeli behatárolását.
(2) A R. 2. § (1) d) pontja meghatározza a jövedelemhatárokat, itt szükséges utalni arra, hogy a jogosultság megállapításához a jövedelmek igazolásánál a Sztv. 10. §-a szerint kell eljárni.
(3) A R. 2. § (1) f) pontja tartalmazza a kérelmező vagyoni helyzetére vonatkozó rendelkezést, mely szabályozás szigorúbb feltételt ír elő, mint a Sztv. vagyonra vonatkozó rendelkezése. Az önkormányzat szigorúbb előírást nem tartalmazhat, ezért szükséges a rendelkezés módosítása a Sztv. előírásainak megfelelően.
(4) A R. 2. § (1) g) pontja az adósság egyösszegben vagy részletekben történő megfizetésének feltételeire vonatkozott, szigorúbb feltételt írt elő, mint a Sztv., ezért  azt hatályon kívül kell helyezni.
2. § A R. 5. § (1) bekezdése szabályozza a támogatás mértékét, melyet a törvénymódosításnak megfelelően határoztunk meg.
3.§ A R. 11. §-ában található eljárási határidőket a Ket. módosításához kell igazítani és célszerű munkanapokban megállapítani.
4. § A R.12. §-ában található eljárási határidőket a Ket. módosításához kell igazítani és célszerű munkanapokban megállapítani.
5. § A R.13. § (1) bekezdésének c) pontja a Sztv. rendelkezésétől eltérő feltételt ír elő, melyet a Sztv.-ben található szabályozáshoz kell igazítani.
6. § A R.15. §-ában található eljárási határidőket a Ket. módosításához kell igazítani és célszerű munkanapokban megállapítani, valamint a gyakorlati tapasztalatoknak megfelelően kell rendezni az eljárási szabályokat – tanácsadó feladatát pontosan kel körülhatárolni.
7. § Rendelkezni kell arról, hogy a rendelet megfelel az Európai Unió jogának.
8. § A rendelet mellékletében található kérelemnyomtatványon apróbb pontosításokat kell elvégezni, így a mellékletek csatolásánál célszerű a jövedelemigazolások tartalmára részletes tájékoztatást nyújtani.
 
Kockázatelemzés:
 
A Sztv. módosítása illetve igénybevevők számának folyamatos emelkedése kockázatot jelent az Önkormányzat számára a szűkülő költségvetési források mellett. E kockázat csökkentesét szolgálja a rendelet módosítása oly módon, hogy az adósság 50 %-ában határoznánk meg a támogatás mértékét, így egy-egy személy részére kevesebb támogatás állapítható meg, ugyanakkor több személyt tudunk bevonni a szolgáltatásba. Az önkormányzat így egy-egy adósság megfizetésében kevesebb részt vállal, ezzel is erősíti az ügyfél személyes felelősségét.
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.

Döntéshozói vélemények

Humánpolitikai Bizottság  

A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javsolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe