2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2010. április 19-i ülésére

Tárgy:   Vásári és piaci helyfoglalási díjak jóváhagyása
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd Város Önkormányzata az általa végzett vásári és piaci tevékenységet 1997-ig intézményesített formában majd ezt követően üzemeltetési szerződéssel vállalkozási formában működteti. A tanácsi időktől 2008-ig ’hagyományosan’ tanácsi, illetve önkormányzati rendeletben szabályozhatta a helyi hatalom az ehhez a szolgáltatáshoz kapcsolódó szabályokat, továbbá ár- és díjtételeket.

Az elmúlt ülésen ismét a testület elé került a piac üzemeltető vállalkozó díjtételt módosító javaslata a tárgyban érintett rendelet módosító tervezetének első fordulós normaszövegével.  Dr. Csorba Csaba jegyző ezen az ülésen szóban fejtette ki, hogy meglátása szerint e tárgyban már nem áll fenn az önkormányzat rendeletalkotási hatásköre, így kötelezettsége sem.

Az Alkotmánybíróság 842/E/2006. AB határozata (mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatáról, mert Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése nem szabályozta rendeletben a vásár- és piactartás szabályait) is már rámutatott arra, hogy „… A piac- és vásártartás rendelettel történő szabályozására nincsen törvényi kötelezettség. A piacfenntartás és vásárrendezés nem közhatalmi feladat, ennek megfelelően piacfenntartó és vásárrendező lehet magánfél is. A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Kertv.) 2. §-ának m) és s) pontjai szerinti piac és vásár tartásának alapvető szabályait tartalmazza, és e körben nem tartalmaz rendeletalkotási hatáskört a települési önkormányzatok számára, a Kertv. 12. § h) pontjába foglalt felhatalmazás szerint megalkotott Korm.r. 5. § (1) bekezdésének első mondata csak azt rögzíti, hogy a vásár, illetve piac rendjét a vásár rendezője, illetve a piac fenntartója határozza meg, és - általános szerződési feltételként - arról jól látható helyen közzétett hirdetményben tájékoztatja az árusokat és a vásárlókat. Mivel a helyi önkormányzatoknak nincsen törvényi kötelezettségük a piac- és vásártartás rendeletben történő szabályozására, ezért az Alkotmánybíróság az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdése a) pontjának sérelmét állító, mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt elutasította.”
Időközben az a kormányrendelet - amely felhatalmazást adott a vásár, illetve piac rendjének rendeleti szintű szabályozására – maga a kormány által került deregulálásra: „..Az Alkotmánybíróság eljárása során észlelte, hogy a jogalkotó hatályon kívül helyezte a Korm.r. hivatkozott szabályát. Az egyes kormány- és miniszteri rendeleti szintű jogszabályok és jogszabályi rendelkezések technikai deregulációjáról szóló 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. §-ának 1419. pontja 2008. május 16-ai hatállyal helyezte hatályon kívül azt a rendelkezést, amely alapján az indítványozó mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását indítványozta.”

A vásárokról, a piacokról, és a bevásárlóközpontokról szóló jelenleg hatályos 55/2009. (III. 13.) Korm. rendelet e tevékenységre úgy tekint és akként szabályozza, amely a megfelelő feltételek esetén bárki által szabadon folytatható üzleti tevékenység, amelyre fenntartóra tekintet nélkül az általános hatósági engedélyezési és felügyeleti szabályok érvényesek.

Gyomaendrőd Város Önkormányzata a tulajdonában lévő vásár és piaci tevékenység végzésére alkalmas létesítmények bérbe adásával nem vált várár és piac fenntartóvá. Ezt a jogot a hatályos hatósági engedéllyel rendelkező üzemeltető birtokolja. A helyhasználati díjakat ennek megfelelően az üzemeltető kalkulálja az éves pénzforgalmi adatai, gazdaságossági számításai, rentabilitási tendenciák stb. figyelembevétele alapján. Az önkormányzatnak mint létesítmény tulajdonos bérbe adónak jóváhagyási joga a bérleti szerződésből fakad. Mivel ez nem közhatalmi jogosítvány, hanem egy polgári jogviszony, ezért a díjtételek jóváhagyása határozatban történik.

A határozat mellett szükséges intézkedni a tárgykörben még hatályos rendelet deregulálásáról, vagyis hatályon kvül helyezéséről is.

A Markt-Plus Kft. mint a vásári és piaci létesítmények üzemeltetője és egyben  piacrendező  a Képviselő - testület felé az előző hónapban már beterjesztette díjtétel módosító javaslatát, amelyet tartalmában a döntéshozó már elfogadott. Most e döntést a beterjesztett javaslat szerint határozatban kell kimondani és  a tárgyban korábban megalkotott rendeletet és módosító rendeleteit hatályon kívül helyezni.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A bizottság egyetért a határozati javaslatban foglalt díjtételek megállapításával és a tárgykörben alkotott rendeletek hatályon kívül helyezésével.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A bizottság egyetért a határozati javaslatban foglalt díjtételek megállapításával és a tárgykörben alkotott rendeletek hatályon kívül helyezésével.

 
Döntési javaslat

"Vásári és piaci helyhasználati díjak jóváhagyása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Kereskedelmi ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Az Ügyerndi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlődési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Markt-Plus Kft. mint az önkormányzat tulajdonában álló vásári és piaci létesítmények üzemeltetője és egyben engedélyes vásár és piacfenntartó által javasolt vásári és piaci helyhasználati és mérlegelési díjakat az önkormányzattal kötött üzemeltetési szerződés 12.) pontja alapján a következők szerint fogadja el:
 
 Helyhasználati díjak
 a., Országos állat- és kirakodó, heti vásáron és piacon élő állat és terményárusítása esetén:
 1.
 Ló, szarvasmarha, szamár:
 330 Ft/db
 2.
 Öszvér, borjú, csikó:
 300 Ft/db
 3.
 Sertés, juh, kecske:
 150 Ft/db
 4.
 Malac, bárány, gida:
 120 Ft/db
 5.
 Baromfi-féle:
 30 Ft/db
 6.
 Galamb párja:
 20 Ft/pár
 7.
 Egyéb háziállat, kisállat:
 50 Ft/db
 8.
 Napos, hetes baromfi, egyéb kisállat:
 180 Ft/m2
  b., Vásárokon, piacokon, használtcikk piacon:
 1.
 Őstermelői, vállalkozói igazolvánnyal rendelkezők, jogi személy és    egyéb nem jogi személy:
 180 Ft/m2
 2.
 Használtcikk árusítók:
 180 Ft/m2
 3.
 Büfékocsi:
 1200 Ft/db
 4.
 Egyéb kereskedelmi tevékenységet folytatók számára elkülönített helyen, amennyiben nem alanyai a helyi iparűzési adónak:
 300 Ft/m2
 5.
 Bérlettel nem rendelkezők napi használati díja:
 200 Ft/ m2
  c., Vásárokon, piacokon tartózkodó járművek, amennyiben azokról árusítás nem folyik:
 1.
 Tehergépjármű:
 180 Ft/db
 2.
 Személyautó, utánfutó, egyéb lassú jármű
 120 Ft/db
  d., Vásárokon, piacokon tartózkodó járművek, amennyiben azokról árusítás folyik (kivéve állatvásár esetén)
 1.
 Tehergépjármű 3,3 t felett:
 900 Ft/db
 2.
 Tehergépjármű 3,3 t alatt:
 800 Ft/db
 3.
 Személyautó, utánfutó, egyéb lassú jármű
 700 Ft/db
  e., Vásárokon, piacokon felvásárlói tevékenységet folytatók:
 1.
 Tehergépjármű:
 800 Ft/db
 2.
 Személyautó, utánfutó, egyéb lassú jármű
 700 Ft/db
  f., Meghatározott időre előre váltott árusítóhely:
 1.
 Elárusító hely bérlete a napi hely megfizetése mellett:
 320 Ft/m2/hó
  g., Hangos hirdetés:
 1.
Hangos hirdetés
 500 Ft/db
  h., Mosdó használati díj:
 1.
 Használati díj:
 80 Ft/fő
  i., Pótdíj:
 2.
 Pótdíj:
 1000 Ft
 

 Mérlegelési díjak
 Mérlegelési díjak élő állat esetén:
 1.
 0-50 kg-ig:
 120 Ft/db
 2.
 51-200 kg-ig:
 160 Ft/db
 3.
 201-500 kg-ig:
 300 Ft/db
 4.
 500 kg felett:
 320 Ft/db
 5.
 Egyéb mérlegelés esetén:
 100 Ft/db
Mázsanyitás / felvásárló díja / alkalmanként: 1.000,-Ft
Az általános forgalmi adó köteles szolgáltatások díjtételei tartalmazzák az ÁFA-t.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe