14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. november 29-i ülésére

Tárgy:   Dr. Lizák Anna és Dr. Darvas Tamás háziorvosok kérelme
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!
  
Dr. Lizák Anna és Dr. Darvas Tamás a Medicus Universalis Háziorvosi BT tulajdonosai 2011. augusztus 11. napján írásban jelezték Önkormányzatunknak, hogy dr. Lizák Anna 2012. január 01. napján nyugdíjba vonul és nem kíván tovább háziorvosi munkát végezni, Dr. Darvas Tamás háziorvosi munkáját több tényezőtől tették függővé. Beadványukban vételre felajánlották a Rákóczi u. 29. szám alatti orvosi rendelőjüket, mely épületben két orvosi rendelő és egy, egy szobás lakás található.
 
A beadvánnyal párhuzamosan Önkormányzatunk ad-hoc bizottságot hozott létre, melynek feladata az volt, hogy a háziorvosi alapellátásban kialakult helyzetre megoldást találjon. Az ad-hoc bizottság javaslata az, hogy amennyiben egy háziorvosi praxis visszaszáll az önkormányzatra, akkor a csökkenő lakosságszámra tekintettel a Képviselő-testület csökkentse a háziorvosi körzetek számát, rendezze vissza a 10 évvel ezelőtti állapotot, és kb. 1800 fős körzeteket hozzon létre. A Bizottság javaslata alapján a témában a Képviselő-testület 2011. november 29-i ülésén dönt.
 
Dr. Lizák Anna és Dr. Darvas Tamás 2011. október 25-én kelt levelükben megerősítették augusztusi jelzésüket, mely szerint Dr. Lizák Anna 2012. január 01. napjával nyugdíjba vonul. Levelükben jelezték, hogy a helyettesítést Dr. Darvas Tamás határozatlan ideig ellátja abban az esetben, ha az Önkormányzat a kiesett tb finanszírozást pótolja.
 
A vonatkozó szakmai jogszabályok alapján a működtetési jog jogosultját – a háziorvosi körzetben önálló orvosi tevékenységét végző orvost - megilleti az a jog, hogy e működtetési jogot - praxisjogot elidegeníthesse. Az elidegenítésre 6 hónapja van. Dr. Lizák Anna esetében ez a hat hónap 2012. január 01. napjával nyílik meg. (az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény 2. § (6)-(8) bekezdése)
Amennyiben hat hónapot meghalódóan is helyettesítéssel oldják meg a körzet működését, akkor a tb finanszírozás 60 %-a illeti meg a működtetőt, mivel a háziorvosi körzet tartósan betöltetlen háziorvosi körzetté válik. (a háziorvosi működtetési jog megszerzéséről és visszavonásáról, valamint a háziorvosi tevékenységhez szükséges ingó, ingatlan vagyon és működtetési jog megszerzésének hitelfeltételeiről szóló 18/2000. (II. 25.) Korm. rendelet2. § b) ba) pontja valamint az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet)
 
A 18/2000. (II.25.) kormány rendelet kimondja, hogy amennyiben a működtetési jog jogosultja a személyes szolgáltatásnyújtási kötelezettségének nem tud eleget tenni, úgy a helyettesítésről gondoskodnia kell. A helyettesítést olyan orvos láthatja el, aki megfelel a működtetési jog megszerzéséhez és a tevékenység gyakorlásához szükséges személyi feltételeknek.
 
A Medicus Bt. és Önkormányzatunk között megkötött szerződésben szintén az került rögzítésre, hogy a helyettesítésről a vállalkozó háziorvosoknak kell gondoskodni.
 
Amennyiben eredménytelenül telik el a hat hónap - mely alatt a praxis elidegeníthető-, akkor a praxis visszaszáll az önkormányzatra. Ebben az esetben, ha a Képviselő-testület úgy dönt a háziorvosi körzetek átalakításával, csökkentésével is megoldható a betegek ellátása. Ez a döntés összhangban van/lesz Medicus Bt.-vel megkötött szerződésben foglaltakkal, mely szerint az önkormányzat akkor veszi át műkötetésre a praxist, ha a betegek ellátása más módon pl. körzetmódosítással nem módosítható.
 
Tekintettel a jogszabályi előírásokra és az Önkormányzat forráshiányos költségvetésére nem javaslom a helyettesítéssel kapcsolatos finanszírozás önkormányzat általi kiegészítését.
 
A Medicus Bt. augusztusi levelében vételre ajánlotta fel a Rákóczi u. 29. szám alatti orvosi rendelőt. Polgármester Úr szóban egyeztetett a háziorvosokkal és tájékoztatta őket arról, hogy a Hivatal elkészíti az épület értékbecslését, ezzel párhuzamosan pedig megvizsgálja, hogy milyen költségvetéssel jár az, ha az Önkormányzat tulajdonában lévő Fürst S. utcai épületben működtet három orvosi rendelőt, hiszen a körzetmódosítást követően három orvosi rendelő kialakításáról kell gondoskodnia a testületnek.
 
A fenti számítások elvégzését követően a Képviselő-testület decemberi ülésén tud dönteni arról, hogy  él-e a Rákóczi u. 29. szám alatti orvosi rendelő megvásárlásával vagy sem.


1. döntési javaslat

"Dr. Lizák Anna háziorvos helyettesítésének finanszírozása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Egészségügy
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Medicus Universalis Háziorvosi BT kérelmét elutasítja, nem egészíti ki a háziorvosi területi ellátási kötelezettségéből adódó helyettesítés OEP finanszírozását.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

2. döntési javaslat

"Gyomaendrőd, Rákóczi u. 29. sz. alatti ingatlan megvásárlása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Egészségügy
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Medicus Universalis Háziorvosi BT tulajdonában lévő Rákóczi u. 29. szám alatti épület megvásárlásáról a vásárlást megalapozó szakmai és pénzügyi számításokat követően a 2011. december 22-i ülésén dönt.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2011. 12. 22.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

« Vissza
Vissza a főmenübe