1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. február 15-i ülésére
2012. február 15-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város 2012. évi költségvetési rendelettervezetének tárgyalása | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (2) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény kihirdetését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
A 2012. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult, majd a bizottsági ülésen elhangzott vélemények valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével folytatódott.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2011. novemberében tartott ülésén a 629/2011. (XI. 29.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kell valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy úgy működési, mint fejlesztési oldalon a 2012. évben képződő forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása.
Az önkormányzat költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a rendelettervezet összeállításának előzményeit.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepcióját a város intézményei és polgármesteri hivatala a Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetéséről szóló T/4365. számú törvényjavaslata alapján állította össze, majd ezt követően az önkormányzat 2012. évi költségvetési rendelettervezetének kidolgozása során az Országgyűlés által 2011. december 20-án elfogadott 2011. évi CLXXXVIII. törvény Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
A Kormány gazdaságpolitikájának alapja az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása. A 2012. évi költségvetés kidolgozásánál az állam az alábbi célokat jelölte meg alapvető prioritásként:
- Az államháztartási hiány tekintetében a 2,5 %-os GDP-arányos hiánycél nem növelhető
- A nyugdíjak védelme céljából, illetve az egészségügyi ellátások biztosítása érdekében zárt nyugdíjkassza és egészségügyi kassza kialakítása
- Arányos, egykulcsos személyi jövedelemadó kialakítása
- A Nemzeti Adó-és Vámhivatal ellenőrzési tevékenységének megerősítése a visszaélések visszaszorítása érdekében
- A Start-munka program beindítása, a foglalkoztatás növelése.
A költségvetési egyenleg javítása érdekében:
- A közszférában nem emelkednek az illetmények
- Csökkennek az ártámogatások, a korábbi gáz- és távhő támogatás kibővített lakásfenntartási támogatássá alakul a célzottság megőrzése mellett
- Megkezdődik a köz- és felsőoktatás, valamint az egészségügy rendszerszintű átalakítása
- Elindul az önkormányzatok átszervezése.
A normatív állami támogatási rendszer az előző évhez képest szerkezetileg kis mértékű változáson ment keresztül. A korábbi években a költségvetési törvény 3-as és 5-ös számú mellékletei alapján igényelhető kedvezményes étkeztetés, tanulók ingyenes tankönyvellátása és a szakmai informatikai feladatok normatív állami támogatása 2012. évtől a kötött felhasználású támogatások közé került átcsoportosításra elszámolási kötelezettség mellett.
Az önkormányzat költségvetési támogatása 2011. évhez képest közel 50.000 E Ft-tal emelkedett, mely az alábbi elemekből tevődik össze:
- A települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladataira igényelhető normatív hozzájárulás fajlagos összege 2.769 Ft/főről 4.074 Ft/főre módosult, mely 19 millió Ft-os bevétel növekedést eredményezett az önkormányzatnál
- A körzeti igazgatási feladatokra igényelhető támogatás összege összességében 5,5 millió Ft-tal emelkedett, mely elsősorban az építésügyi hatósági ügyekben hozott döntések számának duplázódásának köszönhető
- A Térségi Szociális Gondozási Központ alapfeladatának ellátásához kapcsolódó normatív támogatás összegének 6,6 millió Ft-os növekedése, melyben nagy szerepet játszott az emelt színvonalú bentlakásos ellátás átminősítése
- A kedvezményes étkezők számának 67 fővel történő növekedése, mely 4,5 millió Ft összegű támogatás növekedést eredményezett
- A pénzbeli szociális juttatások jogcímen járó normatíva összegének 13,5 millió Ft-os növekedése.
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapja a két évvel korábbi tény adóerő képesség. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
A törvény adatait figyelembe véve 2012-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest 26 millió Ft-tal emelkedett, mely az alábbi tényezők együttes hatásával magyarázható:
- egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest 11 millió Ft-tal csökkent
- másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege 37 millió Ft-tal nőtt. Ennek elemei az alábbiak:
- a 2011. június 30-án közölt, 2010. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 55 millió Ft-tal csökkent a tavalyi adathoz képest (a jövedelem differenciálódás mérséklése jogcímen kapott bevételre pozitívan hat)
- a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.080 Ft-tal csökkent 2011.-hez képest
- városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (146 fővel)
- a megyei feladatok ellátása után járó normatíva összege, az ellátottak számának csökkenéséből adódóan csökkent.
A helyi adóbevételek tervezett összege az előző évhez képest jelentősen csökkent, melynek oka az iparűzési adóbevétel 70 millió Ft összegű, valamint a gépjárműadó 7 millió Ft összegű csökkenése.
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2012. évben marad a 38.650 Ft, a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan, a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek 2012. évben is.
A költségvetés összeállításának egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása mellett, a felkészülés és a döntések megalapozása az oktatást, egészségügyet, illetve az önkormányzati rendszer egészét érintő rendszerszintű átalakításokra. Bizonytalan, hogy az önkormányzat átszervezése milyen hatást fog gyakorolni a rendelkezésre álló források, állami támogatások, adóbevételek körére és összegére.
A szerkezeti átalakítás már a 2012. évben elindult. Magyarország Alaptörvénye a közpénzekkel kapcsolatban megfogalmazza az átláthatóság követelményét, melynek érvényesítése az új államháztartási törvény egyik kiemelt feladata. Az Országgyűlés által 2011. december 23-án elfogadott államháztartási törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet tartalmazza az önkormányzati alrendszer gazdálkodására vonatkozó 2012. január 1-től hatályos új szabályokat. Az Áht. szabályai közül kiemelendő az összevonások jelentős korlátozása. A 2011. december 31-ig alkalmazott szabályok értelmében a helyi önkormányzat költségvetése összevontan tartalmazta az önkormányzat, az önkormányzat hivatala és a helyi nemzetiségi önkormányzatok költségvetését is. 2012-től külön költségvetés és beszámoló készül az önkormányzatra és a helyi nemzetiségi önkormányzatra vonatkozóan. A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervként jelenik meg a Polgármesteri Hivatal költségvetése is.
2012. január 1-től önálló bankszámlaszámmal (pénztárral) és adószámmal rendelkezik a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzathoz tartozó valamennyi önállóan működő és gazdálkodó (a polgármesteri hivatal is), valamint önállóan működő költségvetési szerv, illetve a helyi nemzetiségi önkormányzatok is.
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek elsősorban azon folyamatban lévő pályázatok és beruházások, melyekhez már korábbi kötelezettségvállalás is kapcsolódik, emellett a 2012. évi fejlesztési elképzelések és a 2011. évről áthúzódó beruházások. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
A számok ismeretében 2012. január 23-án a város intézményeinek vezetői és gazdasági vezetői részére egy rövid tájékoztatást nyújtott a város vezetése, melynek során az intézményekkel ismertetve lett a város szűkös anyagi lehetősége és a költségvetési rendelettervezet összeállításánál alkalmazandó elv. Ezen elv lényege, hogy az intézményektől olyan intézkedések meghozatalát kérte a város, amely során az önkormányzati kiegészítő támogatási igényük 2012. évben a 2011. évi szint 90%-ára csökkenne le.
Az intézmények által eszközölt, költséget csökkentő intézkedések részletes bemutatása a mellékletként csatolt szöveges elemzésekben olvasható.
Egyes feladatok ellátását (családsegítés, gyermekjóléti szolgálat, szociális alapszolgáltatási feladatok) kistérségi feladat ellátásban, illetve mikrotérségi társulás formájában kell továbbra is biztosítani, törekedve ezzel a minél több normatív támogatási összeg megszerzésére.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2007. évben döntött 1 milliárd Ft összegű kötvény kibocsátásáról, melynek lejegyzésére 2008. február 27. napjával került sor. A kötvény összege elsősorban pályázati saját erőként használható fel, illetve olyan fejlesztések finanszírozására, melyek az önkormányzatot többlet bevételhez juttatják, illetve működési kiadásait csökkentik. 2008. és 2009. évben az önkormányzat részéről fejlesztési és felújítási elképzeléseinek finanszírozása során nem volt szükség a kötvényből származó forrás bevonására.
A kibocsátás óta az Önkormányzat a kötvényforrásból 2008. évben 35.586 E Ft-ot használt fel, elsősorban kamatfizetésre (21.586 E Ft), másrészt a pénzügyi tanácsadó részére fizetett sikerdíjra (4.758 E Ft), illetve egyéb felhalmozási célra (9.000 E Ft), 2009. évben kizárólag kamatfizetésre (34.500 E Ft) történt felhasználás a kötvényből.
2010. évben az alábbi célra történtek a kötvényforrásból, annak többlethozadékból felhasználások:
- Vízművek Zrt.-től részvényvásárlás 50.400 E Ft összegben
- Gyomaszolg Ipari Park Kft.-nél tőkeemelés 70.000 E Ft összegben
- Gyomaszolg Ipari Park Kft.-től telekvásárlás (2010-ben bruttó 20.000 E Ft, 2011-ben 45.665 E Ft összegben), 2010. decemberében erre a célra a kötvényből ténylegesen 50.000 E Ft került átvezetésre az önkormányzat főszámlájára
- Kamatfizetésre 68.327 CHF
A kötvényforrás 2011. január 1. napján forintban: 1.004.924.400 Ft volt.
Tényleges felhasználások 2011. évben az alábbi feladatokra történt:
- 2011. január hóban: 50.000.000 Ft átvezetése a főszámlára fejlesztési, felújítási kiadások finanszírozására
- 2011. március hónapban kamatfizetés történt 30.014 CHF összegben
- 2011. március hónapban tőketörlesztés történt 421.025 CHF összegben
- 2011. június hónapban 50.000.000 Ft átvezetésére került sor a már kifizetett kötvényforrásból megvalósuló fejlesztésekre
- 2011. július hónapban további 16.000.000 Ft átvezetése történt meg a fejlesztési kiadások finanszírozására
- 2011. szeptember hónapban kamatfizetés történt 28.620 CHF összegben
- 2011. szeptember hónapban tőketörlesztés történt 420.961 CHF összegben
2011. január 1. és december 31. közötti időszakban realizált hozam összege meghaladta az 52 millió Ft-ot.
2011. december 31-én a kötvényforrás betétformában állt az önkormányzat rendelkezésére, összege 743.819 E Ft.
A 2011. december 30-ai MNB középárfolyam (255,91) alapján a törlesztéseket figyelembe véve a kötvénykibocsátásból származó kötelezettség állomány összege: 5.474.014 CHF, azaz 1.400.855.000 Ft.
A költségvetési rendelet tervezet 6/a. melléklete részletesen bemutatja azokat a fejlesztési elképzeléseket, melyeket az önkormányzat a kötvény összegéből kíván finanszírozni. A kötvény összegének azon részét, melyet az önkormányzat 2012. évben nem jelölt ki felújítási és fejlesztési feladatokra tartalékba helyeztük.
Összességében kimondható, hogy az elkészült rendelettervezet nagyon szoros költségvetést tartalmaz.
Az intézményekkel a jogszabály által előírt kötelező egyeztető tárgyalásokra 2012. február 2-án került sor, melyekről jegyzőkönyv készült. Az egyeztetés folyamán minden intézményvezető és gazdasági vezető tudomásul vette a 2012. évi költségvetés keretszámait.
Bevételek alakulása:
Működési célú bevételek Önkormányzat:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2011.évi eredeti ei
|
2012. évi terv
|
Változás az előző évhez %
|
Normatív álllami támogatás
|
708893
|
758026
|
106,93
|
TEKI támogatás
|
0
|
|
|
Személyi jöv.adó
|
416374
|
441992
|
106,15
|
Átengedett központi adók
|
92000
|
85000
|
92,39
|
Helyi adók (műk.célra)
|
303000
|
232600
|
76,77
|
Talajterhelési díj
|
1500
|
1500
|
100
|
Pótlék bírság bevétel
|
5000
|
5000
|
100
|
Kölcsönök visszatér. műk.c.
|
4120
|
5015
|
121,72
|
Saját működési bevétel
|
363072
|
355491
|
97,91
|
Működési célú pénzeszk.átvét.
|
504718
|
680122
|
134,75
|
Működési célú pénzmaradvány
|
22866
|
14712
|
64,34
|
összesen
|
2421543
|
2579358
|
106,52
|
A normatív állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva közel 7%-os növekedést mutat, melynek indoka a település üzemeltetési normatíva fajlagos összegének emelkedése, a körzeti igazgatási feladatokra igényelhető támogatás összegének növekedése az építéshatóság feladatainak duplázódása eredményeképpen, az emelt színvonalú bentlakásos ellátás átminősítése, a kedvezményes étkezők számának növekedése, valamint a pénzbeli szociális juttatás összegének növekedése.
A helyi önkormányzatokat együttesen az állandó lakhely szerint az adózók által 2010. évre bevallott, az APEH által településenként kimutatott személyi jövedelemadó 40%-a illeti meg.
A jövedelemkülönbség mérséklésénél a településnagyság szerinti lakosonkénti értékhatár forintban kifejezett összege a múlt évhez képest 41.480 Ft-ról 40.400 Ft-ra csökkent. A jövedelemkülönbség mérséklése címen beépített bevétel összege az előző évhez képest növekedést mutat, melynek indoka a bevétel összegének meghatározásánál figyelembe veendő adóerőképesség csökkenése.
A helyi adóbevételek összességében jelentős csökkenést (közel 70.000 E Ft) mutatnak az előző évhez viszonyítva. Ez a csökkenés szinte teljes egészében az iparűzési adóbevételnél jelentkezik és a gazdasági válság negatív hatásával indokolható.
A 2012. évi adóbevételeket az adómérséklések, adóelengedések, kedvezmények módosítják, így a költségvetésben tervezett helyi adóbevétel összesen 271.500 E Ft. A közvetett támogatásokat a helyi adórendeletben szabályozott kedvezmények, mentességek jelentik, illetve ide tartozik még a méltányosságból nyújtott adómérséklés, adóelengedés.
- Építményadó, idegenforgalmi adó vonatkozásában közvetett támogatás nem várható.
- Telekadó mentesség azon adóalanyokat illeti meg, akik építési telek tulajdonosai és jogerős építési engedéllyel rendelkeznek. A várható közvetett támogatás összege 227 E Ft.
- Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában még mindig jelentős az az adómennyiség, amit a lakosságnak a kommunális beruházáshoz való hozzájárulás miatt nem kell megfizetnie. Ez az összeg várhatóan 5.323 E Ft, ami csökkenést mutat az előző évhez képest a kommunális beruházáshoz való hozzájárulás adómentességének kifutása miatt.
- Iparűzési adónál 2012-ben már nem számolhatunk közvetett támogatással, mivel a kisvállalkozásoknak (2,5 M Ft-ot meg nem haladó vállalkozási szintű adóalappal rendelkezők) biztosított kedvezmény, mely bizonyos vállalkozásoknál lehetőséget biztosított az iparűzési adó csökkentésére a megfizetett építményadó összegével azonos mértékben, az önkormányzati rendeletünkben megszűnt.
A saját bevételek összege az előző évhez képest kb. 35 millió Ft összegű csökkenést mutat. A megtervezett kamatbevétel összege előző évhez képest 30 millió Ft-tal csökken, mely azzal magyarázható, hogy csökken egyrészt a leköthető kötvényforrás állománya, valamint ettől az évtől már nem áll az önkormányzat rendelkezésére a csatorna érdekeltségi hozzájárulás címén a lakosság által befizetett összeg, hiszen a város múlt év decemberében rendezte a víziközmű hitel tartozását, másrészt csökken a bérleti díjból származó bevétel összege (Liget Fürdő Kft., óvodák) is.
Előző évhez képest jelentős növekedést mutat a működési célra átvett pénzeszközök összege, mely azzal magyarázható, hogy a 2012. februárjában induló start mintaprogramnak köszönhetően több mint 245 millió Ft támogatási összeg (100%-os támogatási intenzitás mellett) jelenik meg ezen a jogcímen.
A működési célú pénzmaradvány kizárólag feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz.
Felhalmozási célú bevételek:
Az előző évhez hasonlóan 2012. évben is a fejlesztési célú bevételek között azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz kapcsolódnak (Kerékpárút építés elszámolásához kapcsolódó kifizetés, Közösségi közlekedés beruházás), illetve itt jelenik meg a szennyvíztisztító telep fejlesztésének 2012. évi önerő igényének MÁK pályázatból finanszírozandó része és az Aradi vízátvezetés progam EU Önerő Alapból pályázható önerő összege.
Az ivóvíz és szennyvízhálózat rekonstrukciójához kapcsolódó többlet bérleti díj összege a koncepcióhoz képest jelentősen lecsökkent (30 millió Ft-ról 17 millió Ft-ra) jogszabályi változásból adódóan, melynek következtében át kell gondolni a szennyvíztisztító telep saját erejének finanszírozási formáját, valamint 2012. évben az ivóvízhálózat rekonstrukciójára az önkormányzat nem tud forrást biztosítani.
A felhalmozási célú pénzmaradvány összegét növeli a kibocsájtott kötvény összegének fel nem használt része, melynek összege közel 744 millió Ft.
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2011.évi eredeti ei.
|
2012.évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Felhalmozási bevétel
|
266427
|
87518
|
32,85
|
Helyi adóbevétel (felh.célra)
|
38000
|
39900
|
105
|
Felh.és tőke jellegű bev.
|
20000
|
6250
|
31,25
|
Felhalmozási pénzmaradvány
|
1271919
|
806703
|
63,42
|
Kölcsönök visszatérülése
|
8318
|
25900
|
311,37
|
Felhalmozási bev. összesen
|
1604664
|
966271
|
60,22
|
Kiadások alakulása:
Működési kiadások: Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2011.évi eredeti ei.
|
2012 .évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Működési kiadás
|
2359394
|
2483006
|
105,24
|
- személyi juttatás
|
983892
|
1057860
|
107,52
|
- szoc.hozzáj.adó(járulék)
|
259481
|
272834
|
105,15
|
- dologi kiadás
|
671651
|
731580
|
108,92
|
- pénzeszköz átadás
|
438210
|
412632
|
94,16
|
- ellátottak juttatása
|
6160
|
7200
|
116,88
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest növekedést mutatnak, de ennek magyarázata, hogy a 2012. évben induló start mintaprogramhoz kapcsolódóan megjelenik plusz 150 millió Ft, illetve 2011. évről áthúzódik további 12 millió Ft. Amennyiben se 2011. évben, se 2012-ben nem számolunk a mintaprogram személyi jellegű kiadásaival, úgy előző évhez képest az eszközölt intézkedések eredményeképpen 26 millió Ft összegű csökkenés figyelhető meg a személyi kiadásoknál. A személyi juttatások között mind a köztisztviselőknél, mind a közalkalmazottaknál a jogszabály által előírt kötelezően adandó juttatások jelennek meg.
A szociális hozzájárulási adó előző évhez viszonyított növekedése a személyi juttatások növekedésével magyarázható.
A dologi kiadások esetében, amennyiben kiemeljük a mintaprogram 71 millió Ft összegű kiadását, úgy a csökkenés az előző évhez képest kb. 10 millió Ft. A Polgármesteri Hivatalnál és az önkormányzati feladatoknál a csökkentés közel 40 millió Ft, az Önkormányzathoz rendelt önállóan működő intézményeknél 5 millió Ft, az oktatási ágazatban 20 millió Ft, az Egészségügyi Intézménynél 1,5 millió Ft, a Térségi Szociális Gondozási Központnál pedig kb. 57 millió Ft a dologi kiadások növekedése 2011. évhez képest (a növekedés elemei: feladat átszervezésből adódó 41 millió Ft összegű élelmiszerbeszerzés növekedés, 6 millió Ft összegű bevételekhez kapcsolódó befizetendő áfa növekedés és 10 millió Ft energia és üzemanyagfelhasználás szintrehozás).
Az önkormányzati és a hivatali feladatok vonatkozásában az alábbi dologi jellegű csökkentések lettek elrendelve (a csökkentés mértéke szakfeladatonként kb.10%, de esetenként eléri a 15%-ot is):
- Hulladékszállítás: 5 millió Ft
- Parkfenntartás: 4 millió Ft
- Közvilágítás: 2 millió Ft
- Ár-és belvízvédekezés: 2 millió Ft
- Szúnyoggyérítés: 1millió Ft
- Mezőőri szolgálat: 0,8 millió Ft
- Közcélú foglalkoztatás: 0,7 millió Ft
- Szakmai tevékenységhez igénybevett szolgáltatás: 8 millió Ft
- Biztosítási díjak: 2 millió Ft
- Reklámtevékenység: 0,3 millió Ft
- Kamatkiadás: 6 millió Ft
- Takarítás: 2,6 millió Ft
- Okmányirodai tevékenység 0,9 millió Ft
- Igazgatás: 4 millió Ft.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 25 millió Ft összegű csökkenést mutat az előző évhez képest. Az itt megtervezett rendszeres és eseti pénzbeli ellátások (segélyek) összege előző évhez képest kb. 22 millió Ft összegű csökkenést mutat. A Fürdő részére biztosított önkormányzati támogatás összege 2 millió Ft-tal csökken, a Bölcsődék részére megtervezett támogatás 1,5 millió Ft-tal kevesebb (a Csoda Vár Gyermekcentrum részére június végéig került támogatás beépítésre 20 fő részére, 11.880 Ft/fő kiegészítő támogatással számolva), az óvodák esetében a szerkezeti változásokból és a gyereklétszám csökkenéséből adódóan 4 millió Ft-tal kevesebb a betervezett támogatás mint 2011. évben. Emelkedik az autóbusz közlekedéséhez biztosított támogatás összege 3 millió Ft-tal és új elemként jelenik meg az Önkéntes Tűzoltóság támogatása (8,1 millió Ft).
Oktatási ágazat működési kiadásai:
Adatok: E Ft-ban
Megnevezés
|
2011. évi eredeti ei.
|
2012. évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Kis Bálint Ált. Isk. és Óvoda
|
243091
|
219380
|
90,25
|
Rózsahegyi K. Kistérs. Isk.
|
216080
|
213542
|
98,82
|
Kner Imre Gimnázium
|
151731
|
134322
|
88,53
|
Városi Alapf.Műv. Intézmény
|
47581
|
44070
|
92,62
|
összesen
|
658483
|
611314
|
92,84
|
Az oktatási intézményeknél a működési kiadások összességében az előző évhez képest az intézkedések hatásaként jelentősen csökkentek. Az intézkedések részletes bemutatása a szöveges mellékletekben olvasható. A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolánál feladatbővülés (óvodai feladatellátás) történt, ezért nem tükrözik a számok a fenti táblázatban a végrehajtott intézkedéseket.
Szociális és egészségügyi ágazat működési kiadásai:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2011. évi eredeti ei.
|
2012.évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Városi Egészségügyi Intézm.
|
142850
|
141409
|
99
|
Térségi Szociális Gond.Közp.
|
457356
|
522974
|
114,35
|
Térségi Humánsegítő Szolg.
|
39010
|
39121
|
100,28
|
Összesen
|
639216
|
703504
|
110,06
|
A Városi Egészségügyi Intézmény működési kiadása az előző évhez képest 1%-kal csökkent, az intézmény működéséhez az önkormányzat 2011-ben 5.985 E Ft összegű támogatást biztosított, melynek összege 2012-ben 2.000 E Ft. A Térségi Szociális Gondozási Központban a működési kiadás növekedés részben a konyhák tavalyi évközbeni átszervezése egész évi hatásának beépítésével magyarázható, részben pedig a kötelező minimálbér változásával, mely az intézmény esetében járulékaival együtt kb. 13 millió Ft összegű kiadás növekedést eredményezett. A kötelező minimálbér emeléshez az állam a költségvetési szervek részére nem biztosít plusz forrást. A Gondozási Központnál az előző évi kiegészítő támogatás 10%-os csökkentésével kapott összeg az előbb említett 13 millió Ft-tal lett megnövelve az önkormányzat részéről és figyelembe lett véve a feladatnövekedés egész évi hatása. A Térségi Humánsegítő Szolgálat teljesítette az önkormányzat kérését, azaz lecsökkentette 10%-kal a működéséhez szükséges kiegészítő támogatás összegét.
Fejlesztési célú kiadások:
A fejlesztési kiadások között azok a beruházások kerültek megtervezésre, melyekhez kötelezettség vállalás kapcsolódik, valamint olyan fejlesztési elképzelések, melyekhez nem kapcsolódik pályázati forrás.
Tartalékok:
A tartalékok tekintetében a működési céltartalék összege 97.252 E Ft.
Ezen összeg tartalmazza többek között az alapok összegeit (Sport alap: 13.000 E Ft, Civil alap: 2.100 E Ft, Ifjúsági alap: 300 E Ft), a városi rendezvények szervezésére biztosított alapot (5.400 E Ft), az óvodai és iskolai úszásoktatásra elkülönített összeget, a Kállai adomány összegét, illetve a polgármester életbiztosításának lejáratakor felszabadult összeget.
Felhalmozással kapcsolatos céltartalék összege 598.134 E Ft.
Itt került megtervezésre a kibocsátott kötvény 2012. évben fel nem használandó része (388.010 E Ft). Ebből a keretből év közben kizárólag képviselő-testületi döntés alapján kerülhet sor felhasználásra. A fejlesztésekhez kapcsolódó saját erő (ami szorosan kapcsolódik a pályázati pénzekhez) beruházásonként a fejlesztési céltartalék kiadás részeként került meghatározásra.
Általános tartalék összege 5.000 E Ft.
A helyi önkormányzat Képviselő –testülete részére mellékelni kell az Áht. szerinti közvetett támogatásokat, mely a rendelettervezet részeként kerül bemutatásra .
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az polgármesteri hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek szöveges mellékletként mutatják be az adott intézményre vonatkozó személyi és tárgyi feltételeket, az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzőit, megvalósítási tervüket, továbbá az esetlegesen hozzájuk sorolt önállóan működő költségvetési szervek költségvetési kereteit.
A 2012. február 7-ei rendkívüli Pénzügyi Bizottsági ülésen javasolt változtatások (Kis Bálint Ált. Iskola és Óvoda önkormányzati kiegészítő támogatásának megemelése 2 millió Ft-tal, a Civil Alap támogatási keretének csökkentése 1,1 millió Ft-tal, az Önkéntes Tűzoltóság támogatásának csökkentése 0,9 millió Ft-tal, valamint a fejlesztések, felújítások közül csak azon tételek finanszírozása történjen a kötvényből, melyhez már konkrét kötelezettségvállalás kapcsolódik) beépítésre kerültek a költségvetési rendelettervezetbe. Az ülésen javaslatként elhangzott, hogy 2012. július 1. napjától a Határ Győző Városi Könyvtár csak 1 telephellyel működjön. Ez alapján az Intézmény vezetője átdolgozta szöveges elemzését és bemutatta, hogy ez a verzió milyen létszámintézkedést igényel és milyen hatást gyakorol a Könyvtár költségvetésére. A Bizottság döntött továbbá arról, hogy javasolja a Képviselő-testületnek, hogy 2012. augusztus 1. napjától a Kner Imre Gimnázium, a Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda, valamint a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola önálló gazdasági részlege szűnjön meg és a gazdálkodási feladatok ellátása, irányítása ezen 3 intézmény vonatkozásában egy egységről történjen. Ezen javaslat kidolgozása folyamatban van, az intézkedés költségvetésre gyakorolt hatása a 2012. február 15-ei rendkívüli Testületi ülésen kerül bemutatásra.
Kérem szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési rendeletét megalkotni.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A 2012. február 7-ei rendkívüli ülésen a Bizottság az alábbi véleményt alakította ki: A Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda önkormányzati kiegészítő támogatását javasolja 2.000 E Ft-tal megemelni, melynek forrása részben az Önkéntes Tűzoltóság támogatásának csökkentése 900 E Ft-tal, másrészt a Civil Alap keretének csökkentése 1.100 E Ft-tal. A felújítási és felhalmozási kiadások közül csak azokat a tételeket javasolja a bizottság a kötvény terhére megvalósítani, amelyekhez már konkrét kötelezettségvállalás kapcsolódik.
|
|
"2012. évi költségvetés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az Áht. 29.§ (3) bekezdése alapján megállapítja, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségei, valamint az Áht. 10.§ (3) bekezdésében meghatározott saját bevételei a költségvetési évet követő három évre várhatóan a következők szerint alakulnak:
Adatok: E Ft-ban
Megnevezés | 2012. | 2013. | 2014. | 2015. |
Kötvénykibocsátáshoz kapcsolódó törlesztés | 210.497 | 210.513 | 210.496 | 210.496 |
Adósságot keletkeztető kötelezettségek össz. | 210.497 | 210.513 | 210.496 | 210.496 |
Saját bevételek | 675.632 | 670.000 | 600.000 | 600.000 |
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"2012. évi költségvetés"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2012. (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetéséről
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A bevételek és kiadások címeit, alcímeit és előirányzatait az 1. melléklet mutatja be.
2. § Az Önkormányzat 2012. évi költségvetésének bevételi főösszege 3.545.629 E Ft, ezen belül a 2011. évi pénzmaradvány összege 821.415 E Ft, a működési célú pénzeszköz átvétel összege 680.122 E Ft, a felhalmozási célú bevételeken belül a támogatás értékű felhalmozási bevétel összege 55.662 E Ft, az államháztartáson kívülről felhalmozási célra átvett pénzeszköz összege 18.856 E Ft részletezve az 2., 2/a., 2/b., 2/c. melléklet szerint.
3. § Az Önkormányzat működési költségvetési kiadásainak előirányzata 2.482.106 E Ft, ezen belül a személyi juttatás 1.057.860 E Ft, munkaadót terhelő járulék és szoc.hj. 272.834 E Ft, dologi kiadás 731.580 E Ft, a működési célú pénzeszköz átadás 412.632 E Ft, az ellátottak pénzbeli juttatása 7.200 E Ft, melyet a 3., 3/a., 3/b melléklet tartalmaz.
4. § Az Önkormányzat felújítási előirányzata 21.269 E Ft, feladatonként, célonként a 4. melléklet tartalmazza.
5. § Az Önkormányzat fejlesztési és egyéb kiadásainak értéke 341.868 E Ft. Ezen belül az Önkormányzat által kijelölt fejlesztési kiadás 74.291 E Ft. A felhalmozási célú pénzeszköz átadás összege 40.580 E Ft (ebből a felhalmozási célú támogatás értékű kiadás összege 37.780 E Ft, államháztartáson kívülre felhalmozási céllal átadott pénzeszköz összege 2.800 E Ft), a kölcsönök nyújtása 16.500 E Ft, hiteltörlesztés összege 210.497 E Ft önkormányzatunknak. A felhalmozási kiadásokat feladatonként a 5. melléklet mutatja be.
6. § (1) A 6. melléklet tartalmazza az Önkormányzat tartalékának összegét, mely 700.386 E Ft. A tartalék összegéből a Képviselő-testület a 300 E Ft összegű Polgármesteri alap felhasználási jogát a polgármesterre ruházza át.
„(2) Az Ifjúsági Alap pályázható keretösszege 300 E Ft.
(3) A (2) bekezdésben foglalt előirányzatból a kötött felhasználású támogatások: 90 E Ft
a) Jeles és kitűnő tanulók díjazása | 45 E Ft |
b) Jó tanulók, jó sportolók díjazása | 45 E Ft |
(4) Az Ifjúsági Alap pályázható keretösszege 210 E Ft.
(5) A Sport Alap előirányzata 13.000 E Ft.
(6) Az (5) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatások:
a) Diáksport | 1.000 E Ft |
b) Gyomai és Endrődi pálya fenntartása | 500 E Ft |
c) Óvodai sportnap megrendezése | 200 E Ft |
d) Testvérvárosi és nemz. sportkapcs. és komm. | 1.300 E Ft |
e) Tartalék | 250 E Ft |
(7) A Sport Alap pályázható keretösszege 9.750 E Ft.
(8) A Civil Alap előirányzata 2.100 E Ft.
(9) A (8) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatások:
a) Városi Képtár működési támogatása | 357 E Ft |
b) Irodalmi, kult. mű, turiszt. kiadvány támogatása | 357 E Ft |
(10) A Civil Alap pályázható keretösszege 1.386 E Ft.
(11) A fejlesztési céltartalékban lévő pályázati saját erő összegek felhasználása Képviselő-testületi döntés alapján történhet.
(12) A 2008. február 27-én lejegyzett 1.000.000 E Ft összegű kötvénykibocsátásból a fel nem használt rész 388.010 E Ft, mely összeg a fejlesztési tartalékok között kerül kimutatásra, a kötvényből történő felhasználás kizárólag Képviselő-testületi döntés alapján történhet. A kötvény felhasználásának részletezését az 6/a. melléklet tartalmazza.
(13) A környezetvédelmi alapban elhelyezett összeget az alapra vonatkozó önkormányzati rendelet alapján lehet felhasználni.
7. § Gyomaendrőd Város Önkormányzat 2012. évi költségvetésének mérlegét a 7., 7/a. melléklet tartalmazza.
8. § A forrásösszetétel mérlegszerű kimutatását, a működési és fejlesztési hiány összetételét a 8., 8/a. melléklet tartalmazza.
9. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Továbbiakban: Áht.) 24. § (4) bek. c) pontjában előírt közvetett támogatásokra vonatkozó mérleget a 11. melléklet mutatja be.
10. § Gyomaendrőd Város kötvénykibocsátásból eredő tartozás állományának alakulását a 12. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat adósságát keletkeztető ügyletét a 13. melléklet tartalmazza.
11. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 14. melléklet tartalmazza.
(2) A Kis Bálint Általános Iskola és Óvodánál 1 fő pedagógus, 3 fő óvodapedagógus, és 4 fő technikai dolgozói létszámcsökkenés történik az óvodai gyermeklétszám csökkenésből adódó csoportcsökkenés miatt, illetve a költségek csökkentése, a feladatok racionalizálása miatt. Az érintettek közül 1 fő pedagógus jogviszonya 2012. június 29. napjával, és 1 fő óvodapedagógus jogviszonya 2012. július 15. napjával, és 1 fő dajka jogviszonya 2012. augusztus 15. napjával megszűnik, a 3 fő közalkalmazotti létszám átcsoportosítására, továbbfoglalkoztatására sem intézményen belül sem más Önkormányzati intézményben nincs lehetőség – így 3 fő teljes munkaidős dolgozó álláshely végleges jelleggel csökken.
(3) A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Iskolánál a speciális tagozat szeptember 1.-től történő áthelyezése miatt 1 fő karbantartó, és 1 fő takarító dolgozói létszám kerül megszüntetésre. Az érintett közalkalmazotti létszám átcsoportosítására, továbbfoglalkoztatására sem intézményen belül sem más Önkormányzati intézményben nincs lehetőség – így 2 fő teljes munkaidős dolgozó álláshely végleges jelleggel csökken.
(4) A Kner Imre Gimnázium technikai dolgozói létszáma 17 főről 14 főre csökken a költségek csökkentése, épületek bezárása miatt.
(5) A Határ Győző Városi Könyvtárnál a szakmai munkakörben foglalkoztatott dolgozók közül 2012. április 1.-től 1 fő létszámleépítés történik a költségek csökkentése érdekében. A feladat racionalizálása miatt - az intézkedéssel érintett közalkalmazotti létszám átcsoportosításának, továbbá sem intézményen belül, sem más önkormányzati intézményben való továbbfoglalkoztatásának lehetősége hiányában –2 fő álláshely végleges jelleggel csökken. 2012. április 1.-től kezdődően közös megegyezéssel 2 dolgozó munkaideje csökkentésre kerül napi 2 órával, 2 dolgozó munkaideje csökken napi 4 órával.
(8) A Polgármesteri Hivatalnál a feladat racionalizálása létszámcsökkenést von maga után - az érintett köztisztviselői létszám átcsoportosítására, továbbfoglalkoztatására sem intézményen belül sem más Önkormányzati intézményben nincs lehetőség – így 1 fő teljes munkaidős dolgozó álláshely végleges jelleggel csökken, így az okmányirodai köztisztviselői létszámkeret 4 főről 3 főre változik. 2012. évben 2 üres álláshely nem kerül betöltésre, továbbá 1 technikai dolgozó munkaideje napi 8 óráról 4 órára csökken, melynek következtében a kisegítő fizikai dolgozók létszáma 2 főre változik.
12. § Gyomaendrőd VárosÖnkormányzata által foglalkoztatott közcélú munkavégzők létszámáról és működési kiadásának alakulásáról készült kimutatást a 14/a. melléklet tartalmazza.
13. § (1) 2012. január 1.-től a Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény 11. melléklete az irányadó a közalkalmazottak besorolását illetően.
(2) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. Törvény (Továbbiakban: Ktv.) 43. §-ának (1) bekezdésében foglalt illetményalap 2008. január 1-től 38.650 forint, 2012. évre nem változott. A köztisztviselők illetménye ennek alapján lett megállapítva, figyelembe véve a tartós távollevők- és helyettesítőik illetmény különbözetét. A Ktv. 44/A. § szerinti illetménykiegészítés nincs. Az osztályvezetők illetménypótléka – a korábbi évekkel azonosan - a Ktv. 46. § (5) b) pontja alapján meghatározott illetmény 10 %-a.
(3) Az egységes Közszolgálati Szabályzat alapján tervezett juttatások keretei, tekintettel az Esélyegyenlőségi tervre is:
a) VI. Fejezet 1. a) és b) pontja szerinti lakásépítési- és vásárlási támogatási keret: - Ft,
b) VI. Fejezet 4. pontja szerinti Családalapítási támogatás keret: 100.000- Ft,
c) VI. Fejezet 5. pontja szerinti Rendkívüli szociális támogatás keret: - Ft,
d) VI. Fejezet 6. pontja szerinti Szemüvegtérítés címen rendelkezésre álló keret: 500.000 Ft,
e) VII. Fejezet 2. pontja szerinti Temetési támogatási keret: 100.000 Ft,
f) VIII. Fejezet 1. pontja szerinti Nyugállományú köztisztviselők támogatási keret:- .
g) A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 49/F. §-ában foglaltak, továbbá a 2012. évi költségvetési törvény 56. § (3) bekezdése alapján a cafetéria keret bruttó összege 200.000 Ft/fő/év, melyből a kifizetői adó mértéke 30,94 %. Ezen cafetéria keret vonatkozik a polgármesteri hivatalban dolgozó közalkalmazottakra és a Munkatörvénykönyve szerint foglalkoztatottakra is.
14. § Az Áht. 24. § (4) bek. a) pontja, és a 78.§ (2) bek. alapján a 15., 15/a. melléklet tartalmazza a Gyomaendrőd Város 2012. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
15. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 16. melléklet tartalmazza.
16. § Az önkormányzati feladatot ellátóknak fizetett díjtételek összegét a 20. melléklet tartalmazza.
17. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 21. melléklet mutatja be.
18. § A Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás tagintézményeinek 2012. évi költségvetéséről szóló határozatát a 22. melléklet tartalmazza.
19. § (1) Azon Intézmények, amelyek a normatív állami támogatáshoz kapcsolódó ellátotti létszámot a tervezetthez képest alulteljesítik, a feladat csökkenésből, illetve a jogtalan igénybevételből adódó visszafizetési kötelezettséget a 2012. évi költségvetésükből kötelesek kigazdálkodni.
(2) Amennyiben egy adott intézményben az ellátotti létszám a tervezetthez képest növekszik – de ez a növekedés Önkormányzati tevékenységi kör módosítást nem eredményez -, az intézmény csak abban az esetben igényelhet plusz támogatást, ha a többlet ellátotti létszám likviditási nehézséget okoz az intézmény gazdálkodásában. A feladat növekedéséből adódó többlet állami támogatást az intézmény mutatószámos fejlesztésként veheti igénybe.
(3) Az önálló intézmények saját hatáskörben is hajthatnak végre előirányzat módosítást, azonban a kiemelt előirányzatait a Képviselő-testület által elfogadott rendeleten keresztülvezetve módosíthatják. Az intézmény a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról megalkotott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Ávr.) 42. § -ban foglaltak alapján használhatja fel.
20. § Az Önkormányzat 2012. évi költségvetését az Áht. 34. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a Képviselő-testület – az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének módosításáról.
21. § A képviselők tiszteletdíjai a Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről, az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról, valamint a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 5/1995. (III. 2.) önkormányzati rendelete alapján kerültek meghatározásra, melyet a 19. melléklet tartalmaz.
22. § A 23. melléklet tartalmazza a 2012. évi rendelet tervezetről készült könyvvizsgálói véleményezést.
23. § A Képviselő-testület Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottságának véleményét a 2012. évi költségvetési rendelet tervezetről a 24. melléklet tartalmazza.
24. § A költségvetési szervekkel történt egyeztetés dokumentumait a 25. melléklet tartalmazza.
25. § A munkavállalói érdekképviseleti szervekkel történt egyeztetés dokumentumait a 26. melléklet tartalmazza.
Záró rendelkezések
26. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
27. § Hatályát veszti a 2012. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 39/2011. (XII. 27.) önkormányzati rendelet.
28. § A 2012. évi költségvetés végrehajtásáról 2013. április 30-ig kell beszámolni a Képviselő– testület előtt.
Gyomaendrőd, 2012. február
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal