Tisztelt Jegyző Úr!
Az egyszemélyes Gyomaközszolg Kft. üzletrész-hányadának értékesítésével
kapcsolatosan 2011. év végén Gyomaendrőd Város Önkormányzat polgármestere és
jegyzője, valamint Dévaványa Város Önkormányzatának polgármestere és jegyzője
jelenlétében történt egyeztetés alapján elkészítettem a Gyomaközszolg Kft.
üzletrész-hányadára vonatkozó adásvételi szerződés tervezetet, amelyet
megküldtem.
Ezt követően a megállapodásnak megfelelően előkészítésre kerültek azok az
okiratok, amelyeket a Képviselő-testület elfogadott és amelyek alapján a
Cégbíróságon történő változás átvezetésére megküldött a Gyomaközszolg Kft.
nevében eljáró dr. Juhász István ügyvéd úrnak.
Az ügyvéd úr a mai napon levélben arról tájékoztatta Jegyző Urat, hogy a
részére megküldött okiratok nem alkalmasak a változás bejegyzésére. Hivatkozott
arra, hogy a kialakult bírói gyakorlat szerint az egyszemélyes korlátolt
felelősségű társaság törzsbetéte nem állhat több tag tulajdonában. Ezért
szükséges, hogy a Képviselő-testület hozzon újabb döntést, az üzletrészt ossza
fel és ez alapján kétszemélyes gazdasági társaságként működjön tovább.
Az üzletrész-hányad értékesítésére vonatkozó előterjesztések, illetve a
vevő és az eladó közötti egyeztetéseket az motiválta, hogy a társaság
hulladék-gazdálkodási tevékenységet folytat és mint ilyen, a közbeszerzési
törvény szerint szerződést köthet az alapító önkormányzattal anélkül, hogy
közbeszerzési eljárást kelljen lefolytatni a beszerzésekre.
A 2012.12.31. napjáig hatályos közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX.
törvény (régi Kbt.) 2/A. §-a szabályozta, hogy mely megállapodások nem
minősülnek szerződésnek s törvény alkalmazása szempontjából. Ezt a §-t a 2005.
évi XXIX. törvény 2005.05.28-tól iktatta be a régi Kbt-be. Eszerint a (2)
bekezdés arról rendelkezik, visszautalva az (1) a) pontjára, hogy az
önkormányzat 100 %-os tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetben több, a régi
Kbt. 22. § (1) szerinti ajánlatkérőnek (ide tartozik az önkormányzat is)
minősülő szervezet közös tulajdonában van az üzletrész, ez is megfelel a 100
%-os önkormányzati tulajdonú társaságnak és ebben az esetben a tulajdonostársak
jogaikat közös képviselő útján gyakorolják.
A 2005.05.28-i módosító törvény indokolása kimondja: “... több önkormányzat
úgy is gondoskodhat a feladatkörükbe tartozó közszolgáltatások egyszemélyes
társaság útján történő ellátásáról, hogy az egyszemélyes társaság az
érintett önkormányzatok közös tulajdonában van. Az egyedüli tag (részvényes)
társasági jogi kategóriája nem zárja ki azt, hogy az egyszemélyes társaság “egy
darab” üzletrészének vagy részvényének több tulajdonosa legyen.” Az indokolás
hivatkozik a Gt. 133. § (3) bekezdésére, amely szerint “egy üzletrésznek több
tulajdonosa is lehet. Ezek a személyek a társasággal szemben egy tagnak
számítanak. Jogaikat – ideértve a társasági szerződés megkötését is – csak közös
képviselőjük útján gyakorolhatják, a tagokat terhelő kötelezettségekért
egyetemlegesen felelnek”. Az indokolás szerint “A fentiek alapján az állam és az
önkormányzatok, illetve több önkormányzat közös tulajdonában lévő egyszemélyes
társaság alkalmas jogi forma arra, hogy az érintett önkormányzatok teljes körű,
korlátlan irányítást gyakoroljanak a társaság felett, azzal, hogy ezt a jogukat
közös képviselőjük útján gyakorolják.
Az önkormányzatoknak kell megállapodniuk a társaság részére nyújtandó
ellenszolgáltatásról és az ennek fejében az egyes önkormányzatok illetékességi
területén végzendő feladatokról.”
Az arra vonatkozó javaslat megtételekor, hogy ezt a tulajdoni formát
válassza az önkormányzat céljai megvalósításához, fentiek figyelembevételével
tettük. Ismert volt előttünk a korábbi bírói gyakorlat, azonban – miután a régi
Kbt. tételes jogszabályként rendelkezett ezen lehetőségről, az ellentétes bírói
döntések pedig nem tekinthetőek jogszabálynak, ezért ítéltük alkalmazhatónak a
vázolt megoldást.
A Legfelsőbb Bíróság jogesetei az egyszemélyes korlátolt felelősségű
társaságokra nézve általánosságban fogalmazzák meg, hogy a törzsbetét nem lehet
közös tulajdonban, ehhez képest a régi Kbt. a Gt-hez képest speciális szabályt
tartalmaz és mint ilyen, általános jogelvi szinten megállapítható, hogy a
speciális jogszabályi rendelkezés megelőzi az általános jogszabályi
rendelkezést.
A 2012.01.01. napjától hatályos, a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII.
törvény (új Kbt.) a 9. § (1) k) pontjában szabályozza azokat a megállapodásokat,
amelyeket kivesz a törvény hatálya alól. E szabályozás a kb) alpontban már nem
tartalmazza a közös tulajdonra való utalást. Az új Kbt. kapcsolódó indokolása a
“házon belüli” (ún. in-house) beszerzések magyarázatánál utal arra, hogy a régi
Kbt. szabályozása “mind a hazai, mind az uniós jogszabályi környezet
szempontjából aggályos volt és ezért a rendelkezés felülvizsgálata vált
szükségessé” Az Európai Bíróság legújabb gyakorlatára hivatkozva az indokolás
kifejti, hogy a házon belüli beszerzésekhez nem szükséges, hogy egyszemélyes
társaságról legyen szó, elegendő, ha több ajánlatkérő közösen gyakorol
ellenőrzési jogot az ajánlatkérő felett.
Az Önkormányzat döntés-előkészítése, illetve döntései 2011. december 31.
napjáig hatályos szabályoknak megfeleltek, de a döntés alapján a cégváltozás
benyújtása – figyelemmel a felek megállapodásában szereplő időpontra – csak
februárban volt lehetséges, időközben viszont a fenti jogalap megszűnt.
Emiatt az önkormányzatoknak újra kel tárgyalni a megállapodást, figyelembe
véve a külön tulajdonú üzletrészekre vonatkozó jogi helyzetet és az újabb
tárgyalások eredményeként kell újabb döntést hozni.
Tisztelettel:
Dr. Varga Imre