10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. március 29-i ülésére
2012. március 29-i ülésére
Tárgy: | A Térségi Humánsegítő Szolgálat feladat rendszerének átszervezése | |
Készítette: | Tóthné Rojik Edit | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete több alkalommal tárgyalta a város közoktatási rendszerének átszervezését, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény tükrében.
A Térségi Humánsegítő Szolgálat (röviden: THSZ) szociális feladatellátásával kapcsolatban a Képviselő-testület a 79/2012 (II.23.) számú határozata alapján azt a döntést hozta, hogy kerüljön kidolgozásra az alábbi két alternatíva:
Fenntartó
|
Feladat - ellátás formája:
|
Intézmény Társulás
|
A THSZ szociális feladatellátása beintegrálódik a TSZGK intézményébe külön feladatellátásként.
|
Intézmény Társulás
|
Önállóan működő költségvetési szerv:
- szociális feladat ellátásával
|
A THSZ azon feladatai, amelyek az intézmény-átszervezési alternatívákhoz kapcsolódnak az alábbiak:
- Gyermekjóléti alapellátások közül: gyermekjóléti szolgáltatás, mely a 1997. évi XXXI. törvény 39. §-a szerinti tevékenység. Az ellátás a veszélyeztetett 0-18 éves korú gyermekekre korlátozódik.
- Gyermekvédelmi ellátások közül: önálló helyettes szülővel átmeneti gondozás működtetése, mely a 1997. évi XXXI. törvény 49. §-a szerinti tevékenység. Az ellátotti körbe azok a kiskorúak tartoznak, akikről a szülő nem tud gondoskodni, és emiatt a gyermek átmeneti gondozásba kerül. Ez még gyermekjóléti alapellátás, nem jelenti a gyermek szakellátását. (Ilyen ellátást még nem valósult meg a gyakorlatban, de megszervezése a helyi önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik.)
- Szociális ellátások közül: családsegítés, mely az 1993. évi III. törvény 64. §-a szerinti tevékenység. A családsegítés, mint személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás életkori megkötés nélkül látja el a klienseit.
A feladatellátáshoz szükséges személyi és tárgyi feltétek tekintetében megállapítható, hogy az THSZ oktatási és szociális feladatellátásához külön-külön adottak a feltételek.
Személyi és képesítési feltételek:
A Térségi Humánsegítő Szolgálat 7 határozatlan időre kinevezett munkavállalót foglalkoztat a szociális és gyermekvédelmi feladatokat felvállaló szakmai egységében:
- 6 családgondozót és
- 1 tanácsadó pszichológust.
A személyi feltételek előírásainak bemutatása az ellátott feladatokhoz kapcsolódóan:
- A gyermekjóléti szolgáltatás, az 1997. évi XXXI. törvény 39. §-a szerinti tevékenység. A személyi és képesítési feltételekről a 15/1998. NM rendelet 1. sz. illetve 2. sz. melléklete rendelkezik.
0-17 éves korosztály az ellátási körzetünkben 2.604 fő. Az ellátottak száma 2011-ben 242 fő volt. A családszám, amelyben a gyermekek élnek 108. A végrehajtási rendelet előírásainak megfelelően intézmény gyermekjóléti szolgálatánál 3 családgondozó látja el Gyomaendrődöt, Hunyát és Csárdaszállást.
A Térségi Humánsegítő Szolgálatnál a határozatlan időre kinevezett munkavállalók végzettsége megfelel a képesítési előírásoknak a gyermekjóléti szolgáltatáson. Mindhárom fő felsőfokú szociális alapvégzettséggel rendelkezik, ebből egy fő szociális szakvizsgát tett.
- A családsegítés, mely az 1993. évi III. törvény 64. §-a szerinti tevékenység.
A személyi és képesítési feltételekről az 1/2000. SZCSM rendelet 2. sz. illetve a 3. sz. melléklete rendelkezik.
15.682 lakos él az ellátási körzetünkben, és a jogszabályoknak megfelelve 3 családgondozó látja el a feladatot. Szociális segítő munkakörben nem, tanácsadó munkakörben 1 fő látja el a feladatot, a helyi igényekhez igazodóan.
A családsegítésen 3 fő családgondozó, határozatlan idejű szerződéssel dolgozik. Közülük egy fő szociális munkás, 1 fő szociálpedagógus végzettségű, míg egy fő szociálpedagógus szakon az államvizsgáját letette, a nyelvvizsga megszerzése folyamatban van. 1 fő rendelkezik adósságkezelői tanácsadó végzettséggel is, mely szükséges az adósságkelezés működtetéséhez.
A szociális munkás rendelkezik szociális szakvizsgával is, jelenleg ő az intézményvezető-helyettes, aki a szociális és gyermekvédelmi feladatok szakmai vezetői feladatát ellátja.
A családsegítésen dolgozik még tanácsadóként egy fő teljes munkaidőben, határozatlan idejű szerződéssel. Az ő végzettsége pszichológus.
- Gyermekvédelmi ellátások közül: önálló helyettes szülővel átmeneti gondozás működtetése, mely a 1997. évi XXXI. törvény 49. §-a szerinti tevékenység.
2010. óta 1 fő helyettes szülővel kötött szerződést az önkormányzat, aki az előírt tanfolyamot elvégezte, így szükség esetén nála elhelyezhető gyermek.
Mivel csak egy helyettes szülő van a mikro térségben, így nem szükséges önálló helyettes szülői tanácsadót foglalkoztatni, hanem egy koordinátor segíti a helyettes szülőt, aki az egyik gyermekjóléti szolgálaton dolgozó családgondozó, így szociális végzettséggel rendelkezik.
Tárgyi feltételek:
A jelenlegi tárgyi feltételek az eddigi intézményi struktúrát szolgálják ki. Az oktatási feladat leválásakor kerülnek szétválasztásra az intézményi tulajdont képező kis-és nagymértékű tárgyi eszközök.
Mindkét alternatíva esetében szükséges a jelenlegi THSZ alapító okiratának a módosítása illetve az intézményi dokumentum rendszer felülvizsgálata.
Az újonnan alapított intézmény illetve a TSZGK-ba beintegrálódó feladatellátás esetében is szükséges a működési engedély módosítási kérelmének benyújtása.
A működés engedélyeztetése
A működési engedélyeket mindhárom tevékenység vonatkozásában, de külön-külön adja ki a Békés Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala. A székhelyre vonatkozó egységes szerkezetbe foglalt működési engedély elemei a következők:
- fenntartó megnevezése, székhelye, adószáma,
- az intézmény neve, székhelye, ágazati azonosítója, adószáma,
- a nyújtott szociális szolgáltatás megnevezése,
- ellátási terület,
- működés kezdő időpontja,
- a működési engedély érvényessége.
A fentiekből következik, hogy a működési engedélyt akkor célszerű megkérni, amikor ezek az adatok már egy testületi döntést követően rendelkezésre állnak.
Mindaddig, amíg az intézmény oktatási tevékenységének sorsa nem rendeződik, vannak bizonytalansági elemek.
Legkésőbb 2013. január 1-jétől az oktatási egység leválik a Térségi Humánsegítő Szolgálatról.
A) alternatíva:
A THSZ szociális feladatellátása beintegrálódik a TSZGK intézményébe külön feladatellátásként
|
B) alternatíva:
Önállóan működő költségvetési szerv, melynek tevékenysége szociális feladatellátás
|
Fenntartó: Intézményi Társulás
|
|
Alapító okiratok módosítása, működési engedély beszerzése, valamint SZMSZ és házirend
|
|
THSZ és a TSZGK esetében
|
THSZ - új intézmény alapítása
|
Munkáltatói jogkörből adódóan kinevezések módosítása, áthelyezéssel
|
|
Munkáltató: a TSZGK
A szakterület vezetésével
A feladatellátás telephely megjelöléssel a Fő út 2. sz.
|
Munkáltató: az Intézmény Társulás,
Az intézményvezetéssel megbízott vezetőt kell kinevezni.
A feladatellátás székhelye a Fő út 2. sz.
|
- Mind két estben az meg kell, hogy maradjon a szakmai önállóság annak érdekében, hogy az ellátottak jogai és az ellátás ne sérüljön.
- A szociális feladatellátásban gyors javaslattétel kell sok esetben ahhoz, hogy a Gyámhivatal – az önkormányzatnál- megfelelő intézkedést illetve döntést tudjon hozni.
- Jelenlegi szerkezeti felépítésben a THSZ szociális feladatellátásához 10%-os az oktatási feladatellátásához 90 %-os önkormányzati támogatás szükséges.
- Amennyiben a Kirendeltség épületében május 1-től megszűnik az önkormányzati feladatellátás, abban az esetben növekedni foga a THSZ dologi kiadása (karbantartás, takarítás, rezsi költség)
|
|
- Az intézmény egység működése gazdaságilag és szakmailag előnyösebb lehet, hiszen a szociális ellátások átjárhatósága által a szükséglet központú segítségnyújtás széles körben megvalósítható.
- Az ellátást igénybe vevő egy helyen tájékozódhat az elérhető szociális szolgáltatásról.
- A gyermekjóléti szolgáltatás tekintetében a család komplexen segíthető a gyermekek fejlődésének támogatása érdekében.
- A két intézmény feladatellátása a szociális illetve a gyermekjóléti törvény szabályozása alá esik.
- A két intézmény jelenleg is együtt működik a szociális segítségre szorulók problémáinak megoldásában.
- Az Intézményi Társulás által fenntartott intézmények társulási normatíva jogosultsága továbbra is fennáll.
- A THSZ beintegrálódása során gazdaságilag kisebb ráfordítást eredményezhet a fenntartás, ugyanakkor a feladatellátás hatékonysága nőhet, az ellátási feladatok integrálódása végett.
|
- az önálló intézmény fenntartási költsége növekedni fog, a működési költségek önálló biztosítása végett (takarítás, karban tartás)
- az intézmény gazdasági és munkáltatói irányítása és dokumentálása az önkormányzatnál kerül vezetésre
|
Az átszervezés időbeli ütemezése:
- 2012. márciusi Kt. javaslatot tesz az Intézményi Társulásnak az átszervezéssel kapcsolatban.
- 2012. áprilisi Intézményi Társulási ülés dönt az átszervezésről, az alábbi időpontok meghatározással:
a) önálló intézményként
b) a Térségi Szociális Gondozási Központba beintegrálódva
a választott alternatíva alapján:
- az alapító okirat elkészítésének határideje: 2012. november
- a szakmai program fenntartói jóváhagyásának határideje: 2012. november
- az intézményi dokumentumok (SZMSZ) elkészítésének, a működés engedély megkérésének határideje: 2012. december
|
A THSZ szociális feladatellátásának biztosítása - mind két alternatíva esetében - a Fő út 2. szám (Kirendeltség épülete) alatt valósulna meg. Jelenleg is itt történi a feladatellátás.
A THSZ oktatási feladatellátása 2013. január 1. napjával az állam fenntartásába kerül. A feladatrendszer átszervezésével célszerű lenne a THSZ oktatási feladatainak ellátását más helyszínre áthelyezni (lehetőségek: Fő út 81/2. sz. Speciális tagozat illetve Fő út 85. sz. volt óvoda épülete).
2013. január 1-től a Fő út 2. szám alatti - a Kirendeltség- épületben továbbra is a védőnői feladatellátás illetve a THSZ szociális feladat ellátása valósulna meg.
Kérem a Tisztelt Képviselő - testülete, hogy az előterjesztés alapján tegyen javaslatot az Intézményi Társulás Képviselő-testületeinek, a Térségi Humánsegítő Szolgálat feladat rendszerének átszervezése ügyében.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A BIzottság módosító javaslata alapján a következő határozati javaslatot hozta: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő - testülete 2012. május havi ülésén tárgyalja és hozza meg döntését, a Térségi Humánsegítő Szolgálat feladat rendszerének átszervezéséről.
|
|
"A Térségi Humánsegítő Szolgálat feladatrendszerének átszervezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő - testülete javasolja Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testületeinek, hogy a Térségi Humánsegítő Szolgálat feladat rendszerének átszervezését a ……………alternatíva alapján folytassa le.
B) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő - testülete 2012. május havi ülésén tárgyalja és hozza meg döntését, a Térségi Humánsegítő Szolgálat feladat rendszerének átszervezéséről.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -